آفات درختان انجیر

روش مقابله با آفات درختان انجیر


آفات درختان انجیر و راه های پیشگیری از آنها

آفات درختان انجیر درختان انجیر با وجود قدمت بالایی که نسبت به دیگر درختان میوه دارند دارای نژاد ها و گونه های مختلفی هستند و تنوع محصول ،طعم لذیذ و خواص فوق العاده خصوصیاتی است اکه درختان انجیر را یکی از پرمخاطب ترین گونه های برای کاشت در سراسر جهان کرده برای اینکه ما بتوانیم یک محصول درجه یک درخور بازار های جهانی داشته باشیم باید اطلاعات کامل ازآن در مورد کاشت ،پرورش و برداشت و از همه مهم تر نگهداری آن داشته باشیم .

انجیر میوه ای است که بعد از چیدنش می توان آن را به صورت خشکبار نیز نگهداری و فروخت البته قابل ذکر است انجیر خشک شده یکی از مهمترین و پرسودترین گونه های خشکبار در بین مردم است که طرفداران زیادی نیز دارد،پس درنتیجه با توجه به اینکه این میوه باستانی را هم به صورت خشکبار و هم به صورت تازه خواری می توان مصرف نمود پس آفات زیادتری نیز سلامت آن را چه در باغات و چه در انبار های نگهداری خشکبار تهدید می کنند ،در این مقاله سعی داریم شما را با تمامی این آفات و راه های مقابله با آنها آشنا کنیم تا شما عزیزان علاقه مند به این حرفه بتوانید محصولی با کیفیت و سالم پرورش داده و به بازار عرضه کرده و سود خوبی را از این شغل برداشت کنید.برای اشنایی با افات درختان انجیر میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید .

آفت کرم های ریشه خوار در درختان انجیر :

این افت یکی از مهمترین آفات درختان انجیر بشمار آمده و باعث مرگ خاموش در درخت میباشد زیرا فعالیت لاروهای کرم ریشه خوار در قسمت ریشه درخت است و بعد از گذشت مدت زیادی که لاروها تا حد قابل توجه ای پیش رفتند درخت دچار زردی ،بی حالی و پژمردگی شده و در نهایت خشک می شود لاروهای یا همان سوسک های ریشه خوار در فصل بهار فعالیت آشکار خود را آغاز می کنند و تا اواسط فصل تابستان می توان آنها را در کنار درختان تازه شخم زده شده مشاهده نمود قابل ذکر است به دلیل فعالیت این افت در زیر زمین نباید اجازه داد تا آفت کرم ریشه خوار خود به خود بر روی زمین بیاید زیرا در این زمان کار از کار گذشته و درخت کاملا خشک شده است زیرا از طریق ریشه کاملا تخریب و بی جان شده است،راه های پیشگیری از این آفت را می توان موارد زیر دانست:

1.شخم زدن اطراف درختان تا عمق نیم متری در فصل بهار

2.یخ آب کردن زمین حاصله در فصل زمستان

3.استفاده از آبیاری با استفاده از سم دیازینون

آفت سوسک های چوب خوار در درختان انجیر

این آفت یک نوع سوسک است که رژیم غذایش دسته جات آوندی موجود در سرشاخه ها و تنه درخت می باشد.سوسک های چوب خوار با مکیدن شیره درخت موجب اختلال در سیستم کلی درخت شده و در نتیجه درخت انجیر را با دچار ریزش میوه خشک شدگی و در کل ضعف نسبتا بالای می کنند.

برای جلوگیری از آفت سوسک های چوب خوار می توان موارد زیر را پیشنهاد داد:

1.هرس نمودن شاخه های مبتلا به آفت در فصل زمستان و سوزاندن آنها یکی از مهمترین و بهترین راه های در جهت دفع و قطع نسل خواهد بود.

2.با استفاده از خمیر های سمی تونل های ایجاد شده توسط سوسک های چوب خوار را مسدود کنید.

3.استفاده از تله های نوری ،فرمونی

4.سم پاشی علیه آفات بالغ با استفاده از سمومی چون  سم کلررپیرفوس و سم دیازینون.

آفت مورچه در درختان انجیر

درست است که مورچه ها در درختان انجیر جزء آفات اصلی نیستند اما زمانی که به درختان انجیر حمله ور می شوند می توانند آنرا دچار خسارات جانبی کرده و رشدشان را دچار اختلال کنند.

مورچه ها با شکار زنبور های گرده افشان انجیر یا همان بلاستوفاگا درخت را در مرحله گرده افشانی دچار اختلال کرده و درنهایت مقدار باردهی درخت را به صورت قابل توجهی کاهش دهند و همچنین در زمان رسیدن میوه ها با ایجاد سوراخ بر روی میوه از درون انجیر ها تغذیه کنند و با توجه به الوده بودن بدن مورچه ها میوه ها دچار ترشیدگی و خرابی کنند.

با توجه به غیرممکن بودن مبارزه شیمیایی با مورچه ها برای پیشگیری از این افت می توان راه های زیر را پیشنهاد نمود:

1.استفاده از تله های چسبنده در ناحیه بالاتر از طوقه در درختان انجیر.

2.استفاده از محلول آب و شکر در شعاع سایه انداز درختان جهت جلب نظر آنها به سمت دیگر

آفت شپشک ستاره ای در درختان انجیر

این آفت با توجه به ساختار مومی شکل چند وجهیش به شکل ستاره بوده و نامگذاری آن نیز به این دلیل بوده است .شپشک ستاره ای نیز مانند دیگر هم خانواده های خود از شیره گیاهان تغذیه میکند و این تغذیه در مرور زمان باعث ضعف عمومی و اختلال در سیستم باردهی درختان انجیر خواهد شد و نتیجه درخت با موارد چون بی حالی برگ ها ،اختلال در رشد و معیوب شدن محصول خواهند شد.یکی از مهمترین خسارت های ایجاد شده توسط شپشک های ستارهای در درختان انجیر جمع شدن دیگر آفات مانند مورچه ها،زنبور ها و مگس های میوه در اطراف این آفت به دلیل ترشح مواد شیرین از آن است که وجود این آفات ثانوی می تواند خسارات بیشتری از آفت اولیه به درخت وارد کند.

برای پیشگیری و دفع آفت شپشک ستاره ای می توان موارد زیر را مد نظر داشت :

1.هرس درختان در فصل پاییز یکی از مهمترین موارد در پیشگیری است زیرا آفت شپشک ستاره ای ترجیح میدهد زمستان خود را بر روی سرشاخه های درختان انجیر بگذراند .

2.استفاده از کود های حاوی سیلیس جهت تقویت درختان انجیر

3.استفاده از سموم موثری چون اتیون و روغن زمستان در فصل زمستان و سموم موثر چون ایلمیداکلوپراید و کلرپیرفوس در فصل رویش می تواند تاثیر بسزایی در مقابله با این آفت داشته باشد.

آفت شناسی

نحوه مقابله با آفات درختان انجیر

آفت مگس میوه خوار در درختان انجیر

گونه های مختلفی از مگس ها هستند که می توانند درختان میوه را مورد حمله قرار دهند اما مهمترین و مخرب ترین این آفات برای درختان انجیر آفت مگس مدیترانه ای محسوب می شود .روش خسارت این آفت بسیار مخرب است مگس مدیترانه تخم گذاری خود را در زمان تشکیل میوه در درون میوه انجام میدهد تا لارو ها زمان مناسب بتوانند از داخل میوه تغذیه کرده و بزرگ شوند و در نتیجه باغات انجیر در مقابل این آفت دچار خسارات سنگینی در مرحله میوه دهی خواهند شد تا جایی که در بعضی مواقع خسارت وارد شده در هر باغ انجیر بیش از 50 درصد کل باغ است .

برای مبارزه با آفت مگس میوه خوار مدیترانه ای با توجه به کنترل سخت این آفت  به دلیل باقی ماندن نسل های آینده در باغات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.با دیدن اولین نشانه ها و خسارت ها در باغ باید اقدام به جمع آوری میوه های الوده از باغ نمود.

2.یخ آب نمودن زمین باغ در زمستان به دلیل زمستان گذارانی آین آفت در پای درختان

3.شخم زنی تا عمق نیم متر می تواند تاثیر مثبتی در کنترل و دفع آفت مگس میوه خوار داشته باشد که توصیه می کنیم این عمل قبل از مرحله یخ آب زمستانی آنجام شود تا نتیجه بهتری حاصل گردد.

4.استفاده از تله زرد

5.در نهایت می توان از سموم دفع آفت مگس میوه خوار همچون دیپترکس ،دیازینون ودی کلرووس استفاده نمود .

بهترین و کمیاب ترین و با کیفیت ترین سموم دفع افات نباتی و نهال گردو و نهال انجیر و نهال انگور را از یشیل نهال بخواهید .

آفت کنه در درختان انجیر

در درختان انجیر بر خلاف دیگر گونه های درخت آفت کنه یکی از مهمترین و خسارت بارترین گونه های آفت بشمار می آید و البته مهمترین و زیان بارترین نوع کنه در درختان انجیر می تواند کنه تارتن و کنه اریوفیده باشد که حمله خود می تواند درصد بالای از خسارت را در باغت انجیر بجای بگذارد .

نوع خسارت در زمان شیوع این آفت ظاهر درخت و برگ ها هستند کنه ها با تغذیه از شیره سلولی برگ ها باعث می شوند برگ های درخت انجیر دچار پیچیدگی شده و لکه های زردی به شکل سوختگی بر روی برگ ها ظاهر شود که در نتیجه این برگ ها خشک شده و از درخت جدا می شوند،کنه های ترتن نیز با ایجاد تار های نازکی بر روی درخت و برگهای آن به سرعت تکثیر شده و در زمان کمی تمام درخت را احاطه می کنند.

کنه ها در کل برای تکثیر و زاد و ولد نیاز به زمان زیادی ناشته و به سرعت حمعیت خود را به شکل قابل توجهی افزایش می دهند،بیشترین تهاجم از این افت در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک دیده شده است خسارات دیگری که کنه های می توانند برای درختان انجیر به بار بیاورند انتقال ویروس موزائیک و از بین بردن جونه های انجیر در شروع فصل رویش می باشد که در کل راندمان محصول تا درصد بالای کاهش می دهند .افات درختان انجیر و پیشگیری از انها را باید با مطالعه اموزش دید و انها را با سم ابامکتین نابود سازی کنید .

برای مقابله با آفت کنه در درختان انجیر می توان موارد زیر را پیشنهاد نمود:

با توجه به اینکه کنه های در مقابل سموم می توانند مقاومت کنند باید بگوییم که پیشگیری از درمان در این گونه آفت موثرتر است ،قبل از دیده شدن و یا با اولین شواهد حضور کنه در باغات انجیر باید اقدام به سم پاشی با استفاده از سموم موثری چون آبامکتین ،بروموپروپیلاتو پروپارژیت کنید.

آفت شب پره برگ خوار درختان انجیر:

یکی از عمده ترین آفات در درختان انجیر است که در زمان لارو بودن درخت را دچار آسیب میکند .لارو های شبپره بر روی برگ ها مستقر شده و از شیره و بدنه آنها تغذیه می کنند در آخر فصل نیز شاهد تهاجم این حشرات بر روی میوه نیز هستیم .این آفات در صورت عدم مقابله می توانند تا چندین نسل به خسارت زدن ادامه دهند و هر بار در این تهاجم حدود 50 درصد از باغات انجیر را دچار خسارت نمایند.

برای جلوگیری و دفع آفت شب پره برگ خوار می توان از سموم فن والریت ،دیمیلین و دیازینون استفاده نمود. فروش نهال پایه رویشی را این شرکت به صورت امن انجام میدهد .

آفات انباری

افات درختان انجیر و پیشگیری از انها را با ما بهتر بشناسید این گونه از افات درختان انجیر را میتوان با سم پاشی از بین برد با توجه به اینکه انجیر را می توان به صورت یک میوه خشکبار نیز استفاده نمود باید ان را انبار کرد و انبار نمود این میوه شیرین خشکباری نیز گاها خسارات آفت های را به دنبال خواهد داشت برای جلوگیری از شیوع آفات انباری همچون شب پره ،سوسک و مگس در انبار های انجیر خشک می توان موارد زیر را رعایت نمود:

1رعایت بهداشت انبار

2.تهویه مناسب انبار

3.جلوگیری از رطوبت

4.استفاده از سموم گازی نظیر متیل بروماید و کلروپکرین

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *