ابیاری نهال تازه کاشت شده

ابیاری نهال تازه کاشت شده


آبیاری نهال تازه کاشته شده 

از قدیم ها ابیاری نهال تازه کاشت شده مسئله مهمی برای کشاورزان و باغداران بوده است که چه زمانی و به چه مقداری نهال را ابیاری کنیم در این مقاله جواب تمامی سوالات خود را خواهید یافت :


چگونه نهال های تازه کاشت شده را آبیاری کنیم ؟

شاید شما نیز مانند عمده افرادی که نهال میوه ای را تازه کاشت نموده اند در ذهنتان با سوالات زیادی جهت آبیاری نهال تازه کاشت شده مواجه شده باشید ،زیرا همه افراد می دانند که یک نهال نو پا مانند یک بچه است که تازه به دنیا آمده و مستلزم نگهداری و مراقبت های ویژه ای است تا به خوبی بزرگ شده و به ثمر بنشیند .

نهال های تازه کاشت شده از هر زمان دیگر حساس تر بوده و نیاز بیشتری به مراقبت دارند زیرا نه تنها نهال بر اثر جابه جایی و تغییر مکان حساس است بلکه شما با ریشه و بدنه ضعیف نهال رو به رو هستید که هر لحظه با کوچکترین اشتباه پژمرده و خراب می شود ،نهال های تازه کاشت شده دارای ریشه های نازک و بسیار کم جانی هستند که با هر اشتباه خشک شده و از بین می روند ،ما با رعایت اصول پرورش از جمله آبیاری اصولی و منظم مربوط به هر سن نهال می توانیم کمک شایانی به رشد عمقی ریشه نهال کنیم .

آبیاری نیز مانند فاکتور های پرورش دیگراز اهمیت بسیاری برخوردار بوده و نکاتی دارد که در هر سن از نهال باید رعایت شود زیرا اصولی نبودن آبیاری باعث آسیب های چون پوسیده گی ریشه و آفت های نابود کننده می شود .

در این مقاله شما را با انواع آبیاری و اصول آن برای نهال های تازه کاشت شده آشنا خواهیم نمود تا با رعایت آنها بتوانید نهالی پربار و باکیفیت پرورش دهید ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آیا آبیاری نهال پیوندی با دیگر نهال ها فرق دارد؟

همه ما می دانیم که نهال ها برای رشد به چند روش پرورش داده می شوند و یکی از این روش ها پیوند دادن نهال است .در این گونه پرورش پایه کاشته شده وبعد از گذشت دو سال رقم مورد نظر با روش های مختلف مانند پیوند شکمی به پایه پیوند داده می شود همانگونه که می دانید این پیوند باعث ایجاد شک درون گیاه می شود زیرا گیاه سرزنی شده و رقم دیگری به آن پیوند زده شده است ،پس واضح است که در این عمل نهال نو پا زخمی است و لازمه رسیدگی بیشتر نسبت به دیگر نهال ها دارد.

آبیاری این گونه نهال ها نیز باید به مراتب دقیق تر و اصولی تر انجام شود تا از شوک پیوند و زخم وارد شده به خوبی در آمده و رشد بهتری داشته باشند. پس اگر شما نیز مانند خیلی از افراد دیگر هدف از کاشت نهال های پیوند تولید اقتصادی و برداشت سود تجاری است بهتر است با اصول و قواعد آبیاری نهال در هر دوره ای آشنا شوید.

نهال های تازه کاشت شده باید چه زمانی آبیاری شوند؟

نهال تازه کاشت شده به دلیل شوک جابه جایی نیاز به آبیاری بیشتری دارد تا به خاک و بستر جدید خو بگیرد و عادت کند ،برای این کار شما می توانید نهال را در هفته اول هر روز آبیاری کنید این آب نباید زیاد از حد باشد ،بعد از گذشت هفته اول تنش نهال کمتر شده و شما می توانید آبیاری را در هفته دو بار انجام دهید و این الگو را تا یک ماه حفظ کنید.

بعد از ماه اول نهال کاشته شده را نسبت به نژاد و رقم آن و همچنین منطقه کاشت می توان هر هفته یک مرتبه تا یک سال آبیاری نمود .بهترین زمان ابیاری نهال تازه کاشته شده بعد از غروب افتاب میباشد برای یادگیری مقدار مشخص و بهترین زمان ابیاری نهال تازه کاشته شده 2 ساله و یک ساله با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید .

نکات مورد توجه در آبیاری نهال

باید در آبیاری نهال به نکاتی چون رقم نهال دقت کنید مثلا نهال درختان بادام به آب کمتری نسبت به نهال درختان سیب احتیاج دارند ،و یا منطقه کاشت نهال به طور مثال آبیاری نهال گردویی در منطقه گرم سیر با منطقه سردسیر بسیار متفاوت است ،باید توجه داشت که ایا بین فواصل تایین شده برای ابیاری باران باریده است اگر باریده چه مقدار بارش داشته ایم مقدار بارش آیا به اندازه ای بوده که نهال ما سیراب شده باشد و دیگر نیاز به آبیاری نداشته باشد ،یا اینکه میزان وزش باد و خشک شدن خاک در منطقه چقدر است ویا زاویه تابش خورشید به چه اندازه می تواند بر روی تبخیر آب در زمین تاثیر داشته باشد.

در کل باید به سر فصل های زیر توجه ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم یک آبیاری اصولی و منظم برای پرورش نهال کاشته شده و نو پا انجام دهیم .

1.منطقه کاشت

2.وزش باد

3.میزان تابش خورشید

4.میزان و دفعات بارندگی

5.جنس خاک

6.رقم نهال کاشته شده

7.سن نهال کاشته شده

8.نوع پرورش نهال (بذری ،کشت بافت ،پیوندی)

9.نوع آبیاری

ابیاری نهال های 1 ساله گلدانی

ابیاری نهال های 1 ساله گلدانی

آیا نهال های کوچکتر به آب بیشتری نیاز دارند ؟

برای جواب به این سوال باید بگوییم بله نهال های کوچکتر با توجه به ضعف ریشه مدت زمان بیشتری به برنامه آبیاری ذکر شده در بالا احتیاج دارند اگر نهال های کوچک با قطر 2 تا 3 سانتی متر از الگوی آبیاری به میزان 1/5 تا دوسال باید بهرمند شوند تا به خوبی در زمین ریشه کرده و جای خود را محکم کنند .

بارندگی چه تاثیری بر روی آبیاری در درختان دارد ؟

همانگونه که می دانید هر چقدر ابیاری اصولی و منظم در پرورش نهال تاثیر مثبت داشته باشد آبیاری بیش از حد نیز همانقدر مخرب است .زمانی که بین فواصل آبیاری بارندگی می شود نهال و ریشه از آب سیر می شوند و آبیاری دوباره ما باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد به همین منظور در زمانی که می بینیم نزدیک به زمان آبیاری بارندگی شده و میزان آن جهت سیرابی ریشه کافی بوده است باید آبیاری را به نوبت بعدی موکول کنیم .

در فصل های مختلف آبیاری نهال باید چگونه انجام شود؟

در فصول مختلف میزان نیاز آب با توجه به میزان گرما و وزش باد و مرحله رشد متفاوت است،به طور مثال در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا نهال کاشته شده نیاز بیشتری به آب دارد ولی در فصول سرد زمانی که درخت در خواب است نهال می تواند از نزولات جوی (باران و برف )برای سیراب شدن استفاده کند که البته لازم به ذکر است در منطقی با آب و هوای گرم که زمستان های بدون بارندگی دارد باید با توجه به شرایط خاک و نهال، آن را آبیاری کنید .

زمان صحیح آبیاری برای نهال چه زمانی است ؟

نهال باید زمانی آبیاری شود که آب بر اثر تابش نور خورشید تبخیر نشده و همچنین با منعکس شدن  باعث سوختگی درخت نشود .بهترین زمان برای آبیاری صبح و عصر است در این مواقع نور آفتاب به صورت مستقیم نمی تابد و همچنین باعث حدر رفتن آب نخواهد شد.
برای استعلام قیمت فروش نهال گردو و فروش نهال الوان و فروش نهال انگور با کارشناسان شرکت تماس بگیرید و برای مشاهده ارقام نهال کلیک کنید .

نوع خاک چه تاثیری آبیاری دارد؟

خاک یکی از مهمترین فاکتور ها برای میزان آبیاری هر نهال بشمار می آید،جنس خاک و همچنین سبک بودن خاک می تواند تاثیر بسزایی در آبیاری داشته باشد خاک های سنگین با حبس آب در خود به ریشه اجازه نفس کشیدن نداده و باعث پوسیدگی آن می شوند برای حل این مسئله کافیست قبل از کاشت نهال خاک مورد بررسی قرار گرفته و اگر خاک سنگین است باید آن را اصلاح کنید برای این کار می توانید زمین را تا عمق 5/1متر شخم زده و آن را باخاک سبک مخلوط کنید البته اگر خاک دارای سختی بالاو سنگلاخ زیاد باشد بهتراست با گودبرداری خاک به کلی تا عمق دو متر جایگزین شود . برای فهم و درک و یادگیری بهترین زمان ابیاری نهال تازه کاشته شده با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید .

چگونه از طریق خاک می توان زمان آبیاری را تعیین نمود؟

شما می توانید از طریق شرایط خاک پی به زمان مناسب جهت آبیاری ببرید خاک تا زمانی که رطوبت دارد نهال شما نیاز به آبیاری نخواهد داشت خاک خشک به ما این پیام را می دهد که زمان آبیاری فرارسیده ،شما می توانید با لمس خاک در عمق 5سانتی پی به تشنه بودن نهال خود ببرید ،خاک عمدتا به سه شکل رویت می شود خیس ،مرطوب و خشک ،زمانی که خاک خیس است در واقع یعنی درخت تازه آبیاری شده زمانی که خاک مرطوب است به معنی پیشروی مفید در رشد نهال است و زمانی که زمین و خاک خشک است و فاقد رطوبت است یعنی شما باید در اولین فرصت نهال را آبیاری کنید.

نتیجه گیری

با توجه به اصولی که در بالا ذکر شد نکاتی را با هم آموزش دیدیم که همگی به ما در پرورش اصولی نهال کمک می کنند واین اطلاعات برای هر باغدار و کشاورزی لازم و حائز اهمیت است ،اما یک نکته را فراموش نکنید که تجربه بزرگ ترین آموزگار برای شما خواهد بود این نکات در کنار تجربه شما را یک باغدار خبره با نهالهای نمونه خواهد کرد.
برای خرید نهال گردو و میوه با کارشناسان شرکت و نهالستان یشیل نهال تماس بگیرید تا نهالی پربار و زودبازده و زودرس و مقاوم به سرما و بی ابی را خرید کنید و لذت ببرید.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *