روش ازمایش اب و خاک

دلیل ازمایش اب و خاک برای کاشت نهال


ازمایش خاک و اب چیست و چگونه انجام می شود ؟

عمل ازمایش خاک و اب برای فهمیدن مقداری شوری خاک و اسیدیته خاک و املاح معدنی و درصدی شوری و بیماری ها و پوکی و حاصلخیزی ان انجام میدهند زمانی که شما قصد احداث باغی را دارید باید به این توجه داشته باشید که نهال خود را در چه منطقه و در چه بستری کاشت می کنید زیرا بستر یکی از مهمترین و ضروری ترین مواردی است که یک احداث کننده باغ باید به آن توجه داشته باشد.

یک گیاه برای رفع نیاز های ضروری خود احتیاج به یک خاک مقوی و سالم دارد تا بتواند املاح معدنی را به ریشه و گیاه برساند .همچنین گونه های مختلف گیاه با خاک های مختلف سازگار هستند مثلا یک درختان پسته رامی توان در خاک های اسیدته کاشت اما نهال سیب را به هیچ عنوان نمی توان در این گونه خاک ها کاشت نمود،به همین دلیل قبل از اقدام به کاشت هر نوع نهالی باید بدانیم که جنس خاک بستر ما چیست و آیا با نهال مورد نظر ما سازگاری دارد زیرا اگر خاک مناسب با نهال نباشد کاشت ما بی ثمر و بی فایده است .

امروزه با پیشرفت علم دانشمندان توانسته اند با انجام عملیاتی بر روی خاک به جنسیت آن پی برده و نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.آزمون آب و خاک که توسط کارشناسان انجام میشود به ما امکان دستیابی به اطلاعات دقیقی در مورد میزان اسیدیته خاک ،یون سدیم ،کمبود ها و سمیت ها خاک ،خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ،گچ و شوری و در کل وضعیت عناصر غذایی خاک می دهد با در دست داشتن این اطلاعات جامع شما به راحتی می توانید رقم مورد نظر نهال خود را متناسب با وضعیت خاک منطقه تهیه و کاشت کنید.

براس استعلام قیمت فروش نهال گردو خوشه ای اسرائیلی و فروش نهال نهال گردو ژنوتیپ و فروش نهال انگور ترکمن از این صفهات لینک شده بازدید فرمائید .

آزمایش خاک چه مزایی می تواند داشته باشد؟

یک کشاورز با آزمایش خاک بستر خود می توان به مزایایی زیادی دست پیدا کند که از این جمله موارد می توان به ؛

1.پی بردن به نقاط قوت و ضعف خاک

2.انتخاب مناسب نهال و گیاه سازگار با گونه خاک

3.با پی بردن به میزان مواد غذایی ،بافت مخصوص ،میزان شوری و پی اچ متفاوت خاک می توان بهترین کود های شیمیایی و آلی و حیوانی را متناسب با نوع خاک به آن تزریق نمود.

4.با توجه به اینکه خرید کود و نهال دارای هزینه های بالای است با شناخت از جنس خاک و کمبود های آن می توان بهترین و مناسب ترین کود ها را جهت رفع این کمبود ها انتخاب کرده و در هزینه های مصرفی صرفه جوی کنیم در غیر این صورت با کود های اضافی و نادرست هزینه های بالای را برابر عملی که هیچ نتیجه ای ندارد خواهیم پرداخت.

5.همچنین استفاده اضافی از کودهای نادرست می تواند به نوع خاک و بافت آن و آب و هوا تاثیر منفی گذاشته و آسیب برساند پس با استفاده بهینه و موثر می توان میزان این آسیب را تا حد بالای کاهش داد.

6.با اطلاع از نوع و بافت خاک می توان بهترین گونه را با صرف کمترین هزینه کاشت و پرورش داد و البته بالاترین مقدار محصول را از این کاشت برداشت نمود.

ازمایش کردن اب و خاک

نحوه ازمایش خاک و اب برای کاشت نهال

روش های نمونه برداری از خاک:

نمونه برداری از خاک می تواند به سه روش مختلف انجام شود :

1.نمونه برداری از خاک باغات

برای این نمونه برداری باید به سه اصل توجه داشته باشیم :عمق نمونه برداری که باید در سه عمق 0 تا 30 سانت 30 تا 60 سانت و 60 تا 90 سانت انجام شود که البته برای صرفه جویی در هزینه های آزمایشگاه برای باغدار می توان تنها به عمق 0 تا 50 سانت خاک اکتفا نمود ،تعداد نمونه ها برداشته شده در هر هکتار باید بین 10 تا 15 نقطه متفاوت از زمین را نمونه برداری کرده و با هم مخلوط کنید و به مقدار دو کیلو از این خاک نمونه را به آزمایشگاه تحویل دهیم و مکان نمونه برداری در خصوص این اصل باید در باغات نمونه خاک را از زیر سایه انداز درختان که بیشترین تارهای کشنده و ریشه درختان وجود دارد انتخاب شود زیرا در این مکان بیشترین جذب مواد غذایی در این مکان صورت می پذیرد  باید توجه داشته باشیم که نمونه برداشته شده از خاک نباید از مکان های مانند کنار های زمین ،کنار کانال آب و یا مکان انباشد کود های فرسوده نباشد زیرا آزمایش دچار خطا می شود بهترین شویه نمونه برداری را می توان به سمت مرکز زمین به شکل ضربدری در زمین های مربع و مستطیل و یا به شکل اس در زمین های اریب دانست .

2.نمونه برداری از خاک گلخانه ها

برای گلخانه ها نیز باید بین به روش بالا عمل شود به صورتی که در هر سالنی چهار تا پنج نقطه در هر ردیف کشت بین بوته ها انتخاب شده و نمونه خاک به عمق 0 تا 30 سانتی متر برداشته شده نمونه ها با یکدیگر مخلوط شده و یک نمونه واحد به مقدار 2کیلو از کل نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه ارسال شود.

3.نمونه برداری از خاک زراعی

در زمین های زراعی نیز به روش بالا اقدام کرده و نمونه ها را از کل زمین به سمت مرکز در 10 تا 15 نقطه در عمق 0 تا 45 سانتی متربرداشته ونمونه ها را با هم مخلوط کنید از مخلوط کل 2 کیلو خاک مرکب را می توان به آزمایشگاه جهت آزمایش تحویل داد .توجه داشته باشید که خاک برداشته شده نباید از حاشیه زمین ،کنار جوب آب و یا کنار انبار کود باشد زیرا آزمایش خاک و اب دچار خطا شده و کم کاستش به خوبی مشخص نخواهد شد.

چه نکاتی برای نمونه گیری از خاک باید مد نظر داشته باشیم؟

در نمونه گیری از خاک باید به نکاتی کلیدی توجه نمود تا بتوان نتیجه ای مطلوب از این آزمایش بدست اورد این نکات عبارتند از :

1.زمان نمونه گیری بهتر است با اخرین کوددهی زمین فاصله قابل توجه ای داشته باشد تا کود های داده شده به خاک نتواند بر روی آزمایش تاثیر گذاشته و آن را دچار خطا کند.همیشه ازمایش خاک و اب را قبل از کاشت نهال و گیاه انجام دهید .

2.توجه به اینکه زمین شما به چه مساحتی است و در هر گوشه از آن چه نوع گیاه و یا نهالی کاشته شده می تواند بر روی آزمایش تعثیر داشته باشد به همین منظور بهتر است در این شرایط باید از هر بخش از زمین نمونه های مختلف و جداگانه برداشته شود .

3.نمونه گیری باید از عمق صحیحی انجام شود تا در آزمایش دچار خطا نشده و به نتیجه درست برسد.ازمایش خاک و اب را سازمان جهاد کشاورزی در ازمایشگاه های خود به خوبی انجام میدهد .

4هر دو هکتار یک واحد نمونه گیری بشمار می آید برای هر واحد باید دو کیلوگرم خاک جهت نمونه به آزمایشگاه تحویل داده شود.

5.برای تحویل خاک باید نمونه های برداشته شده را در یک کیسه استریل شده ریخته و نام و نام خانوادگی ،وسعت زمین ،مشخصات ،عمق خاک ،نوع محصول وشرایط اقلیمی منطقه را بر روی آن نوشته سپس به آزمایشکاه تحویل دهید.

6.نمونه های برداشته شده باید از بخش های باشد که در آن گیاه کاشته میشود ،خاک برداشته شده نباید از مناطق شیب دار و یا کودال های پر شاخ و برگ باشد در این صورت آزمایش انجام شده دچار خطا می شود.

برای نمونه گیری و ازمایش کردن از آب باید چه نکاتی را رعایت نمود ؟

اگر بخواهیم آب مورد نظر منطقه را ازمایش کنیم بهتر است جهت نمونه گیری مواردی را رعایت کنیم :

1.لازم است موتور آب 30 تا 45 دقیقه کار کرده باشد و بعد از این زمان مشخص اقدام به نمونه برداری از آب کنیم .

2.نمونه برداشته شده را در بطری های یک تا یک و نیم لیتری کاملا پر و در بسته به آزمایشگاه تحویل دهید .

3.نمونه برداری از آب استخر و رودخانه نیز به هیمن روش و باید از عمق نیم متری آب تهیه شود .

4.باید نمونه تهیه شده تا زمان تحویل در مکانی خنک و استریل نگهداری شود.

5.نمونه ها در کمتر از دو تا سه روز در ظرف های در بسته تحویل آزمایشگاه داده شود.

نتیجه گیری ازمایش خاک و اب :

ازمایش خاک و اب برای اطلاع از درصد اسیدیته و مقداری شوری خاک و اسیدی بودن ان و املاح موجود در خاک انجام میشود با توجه به داده های بالا متوجه شدیم که آزمایش خاک و اب یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین روش های جلوگیری از صرف هزینه های بیهوده و دست یابی به بهترین نتیجه در امور کشاورزی است و باغداران باید به این امر توجه ویژه داشته تا با رعایت نکات بالا بتوانند پی به کمی ها و کاستی های بستر خاک مورد نظرشان جهت کاشت و پرورش محصولات و نهال های میوه ببرند و با بهترین انتخاب به بالاترین میزان سود و برداشت برسند.

برای استعلام قیمت فروش نهال و خرید نهال گردو با کارشناسان نهالستان یشیل نهال تماس بگیرید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *