افات درختان توت

روش مبارزه با افات درختان توت


 آفات درختان توت و مبارزه با انها

افات درختان توت و مبارزه با انها را میتوان با مطالعه و خواندن مقالات درک کرد و راه های مبارزه و نحوه و اصول انها را یاد گرفت.درختان توت گیاهانی دائمی با عمر بسیار بالا و خزان پزیر هستند که قدمتی چند هزار ساله داشته و دارای گونه های مختلفی می باشند .توت ها از خانواده و سرده انجیران بوده اولین بار در قاره آسیا و کشور های چین و هند کشف شد و به مرور زمان به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده تا جایی که امروزه درختان توت را می توان در هر کجای جهان یافت در کشور ایران نیز درختان توت زیادی وجود دارن که هر یک از گونه های مختلفی بوده دارای قدمت زیادی هستند.

در کشور ایران به دلیل آب و هوای مناسب و سازگارش برای کاشت درختان توت می توان نژاد های مختلفی از این درخت را در اکثر مناطق و عمده معابر دید با توجه به اینکه درختان توت دارای ویژگی های بسیار خوبی هستند در مناطق زیادی جهت استفاده از چوب،میوه ،برگ و زیبایی محیط کاشت و پرورش داده می شود،این درخت زیبا ،سایه انداز و اصیل کم توقع بوده و در شرایط مناسب به ندرت دچار بیماری و آفت میشود اما اگر نکات پرورش آن به صورت اصولی و استاندارد رعایت نشود آفات زیادی هستند که حیات این درخت زیبا را به مخاطره انداخته و باعث نابودی آن می شوند .

در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین و مخرب ترین آفات درختان توت آشنا کنیم تا شما عزیزان علاقه مند به صنعت کشاورزی و درختکاری بتوانید بهترین نهال های درخت توت را کاشته و به بهترین شکل بدون درگیری با هر گونه آفتی آنها را پرورش دهید،پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آفت شپشک سپردار در درختان توت

آفت سپردار سفید شپشکی به شکل کروی و با بدنی زرد و عریض است که در ماده ها سپر بزرگ تر از نرها می باشد.این آفت در مناطق شمالی و مرکزی کشور درختان بید،گردو و مخصوصا توت را مورد حمله قرار میدهد .

در بهار شپشک های سپردار سفید شروع به تخم گذاری کرده و اولین پوره ها در اواسط بهار و دومین نسل در اوایل فصل تابستان و سومین نسل در اواخر فصل تابستان ظاهر می شوند که در نتیجه هر سال درختان میزبان سه نسل از این آفت می باشند .

آفت شپشک سپردار از شاخه و ساقه درختان توت تغذیه کرده و بر روی برگ ها دیده نمی شوند و در نهایت درخت را پس از مدتی ضعیف و خشک می کنند.

با توجه به اینکه شپشک های توت یک نوع زنبور پارازیت دار محسوب می شوند برای مبارزه می توان موارد زیر را پیشنهاد نمود:

آفت کش های شیمیایی که برای این کاربهترین زمان برای مبارزه با این آفت قبل از خروج شپشک ها از تخم و یا روز های اول درآمدنشان است .سم پاشی با سموم موثر مانند آپلاود همراه با روغن ولک و دیازنوین درسه زمان مختلف (زمان درامدن شپشک ها از تخمکه در بالا قید شد)

هرس شاخه های آلوده و معدون نمودن آنها

تقویت درخت با کود های موثر

آفت شپشک آرد آلود ساحلی:

این آفت عمدتا در شهر های ساحلی و شمالی کشور درختان توت ،سنجد،مو،اقاقیا را هدف قرار میدهد .بدن شپشک ارد آلود بیضی و نسبتا کشیده به رنگ های خاکستری و صورتی می باشد.این آفات در کنار شاخه های فرعی ،دمبرگ ها ،شکاف های تنه ،بر روی میوه ها و در نهایت بر روی پوست درختان تجمع می کنند .

در زمستان می توان این آفت را به شکل پوره های در لابه لای توده های پنبه ای شکل که حشره ماده با ترشح ساخته پنهان شده و با گرم شدن هوا شروع به فعالیت می کنند.

گرمای هوا شپشک های آردآلود را به سمت سرشاخه ها هدایت می کند عمده خسارت در زمان شیوع آفت شپشک ارد الود به میوه و برگ های درختان وارد میشود و نواحی دیگر کمتر از این مناطق تحت تاثیر هستند ،درختان ضعیف در زمان حمله در مدت زمان کوتاهی خشک و نابود میشوند.

با توجه به اینکه این حشرات در مقابل حشره کش ها دارای مقاومت بالایی هستند و مبارزه با آفت شپشک آرد الود در زمان شیوع کار بسیار دشواری است توصیه می کنیم با پیشگیری و تقویت درخت از بروز این آفت جلوگیری کنید زیرا تخم های شپشک های آؤد الود با کیسه ای پنبه ای شکل در حشره ماده محافظت میشود و امکان رسیدن حشره کش درون این محفظه دشوار است و باید موقع استفاده از سموم آفت کش شپشک آرد آلود سمپاشی به صورت دقیق و در دفعات بالا تکرار شود تا از نابودی این آفت کاملا مطمعن شد زیرا باقی ماندن تعداد کمی از این حشرات می تواند نسل بعدی را به صورت گسترده تشکیل دهد.

افت های درختان شاه توت و توت

بیماری شپشک درختان توت

آفت کنه های تارتن درختان توت

یکی از مهمترین آفات درختان توت کنه های تارتن هستند که دارای بدنی با عرض 250 تا 550 میکرون بوده که ماده ها جثه ای بزرگتر از نرها دارند  بدن کنه های تارتن  دوکی شکل به رنگ زرد بوده که با تغییر فصل و ورود به مرحله دیاپوز و توقف تغذیه به رنگ قرمزتغییر می کند.یک کنه تارتن در طول زندگی خود  مراحلی از قبیل تخم ،لارو،پوره سن و بلوغ را تجربه می کند و می تواند در این مراحل به سرشاخه ها ،برگ ها و میوه های درختان آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند برای کنترل و مبارزه با آفت کنه تارتن درختان توت می توان موارد زیر را توصیه نمود:

استفاده از یک پوشش سبز در سایه انداز درختان به عنوان تله

جلوگیری از گر آلود شدن باغات و درختان

آبیاری درختان به روش بارانی ،زیرا این روش باعث نامساعد شدن شرایط جهت رشد منه ها خواهد شد

تقویت درخت با استفاده از کود های حیوانی و شیمیایی

هرس شاخه های الوده و معدون نمودن آنها

استفاده از سموم موثر در مرحله پوره سن بودن حشرات

آفت پروانه برگ خوار سفید آمریکایی درختان توت

یکی از افات مهم درختان توت که بومی کشور آمریکا می باشد و در صورت شیوع در درختان توت با تغذیه از برگ ها و جوانه ها خسارات زیادی را به باغات وارد کرده و درختان را عاری از هر گونه برگ می کند.درختان توت یکی از بهترین میزبانان برای آفت پروانه سفید آمریکایی سفید هستند.افات درختان توت و نهال شاه توت و مبارزه با انها را میتوانید با مطالعه کامل این مقاله یاد بگیرید و از بین بردن ان را درک کنید .

آفت شپشک آرد آلود جنوب درختان توت:

یکی دیگر از گونه های آفت بوده که در مناطق مرطوب ،شرجی و گرم دیده میشود و در کشور ایران عمدتا در جنوب کشور میهمان درختان مرکبات ، خرزهره و مخصوصا توت می شود .این شپشک ها دارای شکل ظاهری بیضی مانندی به رنگ ارغوانی تیره است .

این آفت تولید مثلی دائمی داشته و در هیچ یک از فصول سال متوقف نمی شود  و در نهایت سالانه 4نسل از یک بالغ تولید می شود.ماده شپشک ها تخم ها را در توده های مومی شکلی نگهداری میکنند که مانع از نفوذ هرماده ای از جمله آفت کش ها می شود .

شپشک های آردآلود جنوب با تغذیه از دم برگ ها ،برگ ها ،جوانه ها و میوه ها خسارت های زیادی به درختان توت وارده کرده که جبران آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.همچنین این حشرات با تغذیه از گیاهان ترشحاتی از خود بر روی درختان ایجاد می کند که باعث تجمع آفات و تولید قارچ های مانند فوماژین می شود.

با توجه به غیر قابل دفع بودن این آفات به دلیل پوشش تخم ها از طرف ماده راه های جلوگیری از شیوع آن بیشتر توصیه میشود اما درصورت نیاز به مبارزه شیمیایی باید از سموم سیستماتیک و نفوذی به دفعات متعدد تا نابودی تمامی آفات استفاده نمود ،همچنین با هرس شاخه های آلوده و معدون نمودن انها می توان از انتقال نسل به سال های اینده جلوگیری نمود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بالا دانستیم که آفات و بیماری ها درختان همیشه وجود داشته و دارند و راه های نیز برای مبارزه برای آنها هست اما این راه ها همیشه کارساز نبوده و اگر هم باشد اسیب های را به دنبال خواهد داشت پس بهترین کار اقدام به روشهایی جهت جلوگیری از بروز و شیوع آفت ها می باشد ،کشاورزان و باغداران عزیز می توانند به راحتی و تنها با رعایت چند نکته نه تنها از شیوع آفات مختلف جلوگیری کنن بلکه نهال های سالم و پربار پرورش دهند،از مهمترین روش های جلوگیری از بروز آفات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.انتخاب نهال سالم با پایه ای قوی نسبت به آفات مختلف

2.انتخاب نهال سازگار با شرایط منطقه کاشت

3.اصلاح خاک با استفاده از کود های مناسب

5.کاشت اصولی و صحیح نهال

6.رعایت فاصله کاشت بین نهال ها

7.هرس به موقع و اصولی درختان در زمان صحیح

8.ابیاری به میزان مناسب در طی فصول معین

9.کود دهی و تقویت نهال در دورهای مختلف

10 .سم پاشی قبل از شیوع آفت و استفاده از تله های آفت

اصول و نحوه و چگونگی استفاده کردن از سموم افات نباتی و قارچ کش ها و کنه کش ها و شپشک کش ها در درختان توت را میتوان با کارشناسان شرکت یشیل نهال مورد برسی قرار داد و افات درختان توت و مبارزه با انها را یاد گرفت افات و درختان توت و مبارزه با انها با سم پاشی بهترین کار میتواند باشد .

برای خرید نهال توت و خرید نهال گردو پایه رویشی و خرید نهال الو سیاه و قیمت نهال الو و خرید نهال بادام پربار و خرید نهال گیلاس تکدانه و خرید نهال مقاوم به سرما و خرید نهال گلدانی میتوانید با کارشناسان نهالستان یشیل نهال تماس بگیرید .

2.4/5 - (22 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *