بیماری اتشک درخت گلابی

بیماری اتشک درخت گلابی و به و زنبور در ان چه تاثیری دارد .


آفات درختان گلابی و راه های مبارزه با آنها کدامند؟

برا اشنایی با افات و بیمای های درختان گلابی و پیشگیری و درمان و از بین بردن انها میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید .درختان گلابی از جمله گیاهانی محسوب میشوند که قدمتی دیرینه داشته و دارای گونه و ارقام بسیار زیادی می باشند .افات و بیماری های درختان گلابی و پیشگیری از انها را میتوان با سم بردوفیکس اشتک گلابی با روش پاششی روی نهال و شاخه ها را انجام داد .

تا به امروز تعداد 800 گونه از ارقام مختلف گلابی در رده های جنگلی و بومی به ثبت رسیده است .درختان گلابی برگریز و خزان پذیر می باند و در عمده مناطق با آب و های سرد و معتدل قابل رشد هستند این درخت تنومند و بلند دارای میوه های زنگوله ای شکل است که در اواخر فصل بهار قابل برداشت می شوند میوه های گلابی طعمی بسیار لذیذ و شیرین داشته و بازار تقاضای بالای را به خود اختصاص داده است .

دوره طولانی رسیدن میوه ها باعث شده درختان گلابی تحت تاثیر افات و بیماری های مختلفی قراربگیرند که در مسیر پرورش می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به درخت و محصول وارد کنند،در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بیماری های و آفات درختان گلابی و راه های پیشگیری از این آفات را برای شما عزیزان باغدار شرح دهیم ،بدیهی است که یک باغدار و کشاورز زمانی بهترین محصول و نهال را پرورش می دهد که به تمام اطلاعات و نکات پرورش ،سموم ،آفات و..اگاه باشد نهالستان یشیل نهال نیز قصد دارد با در دسترس قرار دادن این اطلاعات ومطالب به شما عزیزان کمک کند تا بتوانید بهترین عملکرد را از گونه های کاشت شده دریافت کنید پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.افات و بیماری های درختان گلابی و پیشگیری از انها را با دکترین یشیل نهال هماهنگ کنید تا بهترین ها و بروز ترین راه ها را برای شما توضیح دهند .

 

مهمترین آفات درختان گلابی کدامند؟

اگر بخواهیم به مهمترین و آسیب رسان ترین آفات و بیماری های گلابی را نام ببریم باید بگوییم شاملند از :

1.آفت کرم جگری درختان گلابی

2.آفت پروانه تخم انگشتری درختان گلابی

3.آفت سفید رگ سیاه درختان گلابی

4.آفت بزرگ ترین پروانه ایران یا پرطاووس درختان گلابی

5.آفت سنگ درختان گلابی

6.آفت کرم سفید ریشه درختان گلابی

7.آفت پسیل درختان گلابی

این آفات مهمترین و شایع ترین آفت های درختان گلابی هستند که یک پرورش دهنده نهال گلابی می تواند در طول دوره با آنها دست و پنجه نرم کند پس اگرشما هم جزء پرورش دهنگان درختان گلابی در هر میزان که هستید باید از این آفات ،چرخه زندگی و راه های مبارزه با آنها اطلاعات کامل داشته باشید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کرده بتوانید نهال سالم با عملکردی مثبت پرورش دهید.افات و بیماری های درختان گلابی و پیشگیری از ان را با یشیل نهال تجربه کنید .

آفت کرم نجار گلابی یا کرم جگری درختان گلابی

هدف این آفت می تواند درختان گلابی مسن در نواحی مرطوب و سرد باشد . کرم نجار یک آفت چوبخوار است و با تخم ریزی در منطقه قابل دسترس به چوب و پوسته درختان گلابی زمینه را برای تغذیه لارو ها از چوب و پوسته درخت گلابی فراهم می کند.

لارو ها در زمستان به صورت کاملا خاموش می توانند از تنه درخت تغذیه کنند هر نسل این آفت می تواند در طی دو سال به تکامل برسد زمانی که لارو ها دوره لارو خود را تکمیل کردند برای شفیره شدن به منطقه وردی آمده و با استفاده از بزاق دهانشان خانه شفیره خود را تکمیل کرده و در پایان به شفیره تبدیل می شوند .

زمان تکامل آفت کرم جگری اواخر بهار و اویل تابستان می باشد .علت نام گزاری این آفت به کرم جگری نیز رنگ لارو ها است و شما می توانید با رویت رنگ این آفت پی به نوع آن ببرید .

حشره ماده بالغ برای تخم ریزی شکاف های تنه و شاخه را هدف قرار می دهد تا لارو ها پس از درآمدن از تخم به راحتی به غذای مورد نیازشان دسترسی داشته باشند،هر بار که یک حشره کرم نجار ماده شروع به تخم ریزی می کند میتواند 20 تا 60 عدد لارو تولید کند و این مقدار تولید مثل به صورت مرکب تکرار شده و در صورت کنترل نکردن آفت می تواند خسارات زیادی را از طریق تنه به درخت گلابی وارد نماید .

چگونه آفت کرم جگری یا کرم نجار را کنترل کنیم ؟

اولین کاری که می توان جهت جلوگیری از شیوع این آفت نمود رعایت فاکتور های پرورش است زیرا آفات به درختان ضعیف به صورت گسترده ترو راحت تری می توانند حمله کنند.زمانی که یک درخت از سلامت کامل بهرمند باشد یعنی تغذیه و آبیاری به صورت صحیح و اصولی انجام شود فشار آوندی در تنه بالا رفته و حشره ماده به راحتی نمی تواند شکافی جهت تخم ریزی پیدا کند.

نکته دوم جهت پیشگیری از این آفت رعایت اصول بهداشتی در درختان است .همانگونه که گفته شد آفت کرم جگری بیشتر در درختان ضعیف و مسن دیده میشود و شما با رعایت بهداشت در امور کشاورزی میتوانید نسبت به پیشگیری از شیوع آفت اقدام نمایید.

کنترل تنه درختان می تواند راه دیگری جهت جلوگیری از شیوع آفات باشد .دانستیم که لارو ها با سوراخ کردن تنه درخت برای ورود و خروج استفاده می کنند با کنترل تنه می توان سوراخ های ایجاد شده را رویت نمود و از طریق سوراخ لارو ها را قبل از تکامل از بین برد .

آفت پروانه تخم انگشتری در نهال ها و درخت های گلابی

یکی از مهمترین آفات درخت گلابی پروانه تخم انگشتری می باشد این آفت که از برگ های درخت تغذیه می کند می تواند در طول دوره تکامل درختان گلابی را اری از برگ نمایید .تولید نسل در آفت پروانه تخم انگشتری یک سال طول می کشد ،در زمستان پروانه های ماده برروی درخت تخم ریزی کرده و لارو ها زمانی که از تخم بیرون می آیند شروع به تغذیه از برگ ها و تنیدن تار بر روی رگ برگ ها می کنند دراوایل فروردین لارو ها تماما قابل رویت هستند.

چگونه آفت پروانه تخم انگشتری را کنترل کنیم ؟

با رویت اولین لارو در برگ ها باید اقدام به مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم مربوطه نمود .

راه دیگر مبارزه با آفت پروانه تخم انگشتری هرس می باشد .شما می توانید شاخه های که آلوده به این آفت هستند را هنگام هرس حذف کرده و بسوزانید.

آفت سفیده رگ سیاه درختان گلابی

این آفت به شکل پروانه ای کوک با رگ های سفید بر روی بال و تنه رویت می شود.در فصل زمستان حشره ماده بر روی برگ های درختان گلابی و سیب تخم ریزی می کند تا زمانی که لارو ها از تخم درامدند بتوانند از برگ های درخت استفاده کنند.

طول تکامل آفت سفیده رگ سیاه یک سال است ودر فصل بهار تکمیل می شوند زمانی که لارو ها از برگ درختان تغذیه می کنند دیگر برگی بر روی درخت باقی نمی ماند ودرخت دچار آسیب های بسیار زیادی میشود .

چگونه از آفت رگ سیاه درختان گلابی جلوگیری کنیم ؟

می توان با هرس و حذف شاخه های درگیر و سوزاندن آنها از شیوع آفت جلوگیری نمود .

همچنین جهت دفع آفت می توان از سم پاشی مربوط به آفت سفده رگ سیاه گلابی به صورت محلول پاشی استفاده کرد .

آفت پرطاووس درختان گلابی

این آفت نیز مانند دو نمونه دیگربرگ درختان گلابی را هدف قرار می دهد زیرا لارو های از تخم درآمده برای تکامل خود باید از برگ های درختان گلابی استفاده کنند .

حشره بالغ ماده بر روی شاخه ها و کناره جوانه های برگ ها شروع به تخم ریزی می کند با گذشت زمان و در امدن لارو ها ازتخم آسیب رسانی آعاز شده ولارو ها برگ ها را می خورند و در چشم بهم زدنی درخت اری از برگ می شود .

طول تکثیر نسل در این آفت یک سال است و همانگونه که ازنامش پیداست آفت حشره ای پروانه شکل است که بال های به رنگ قهوه ای و خاکستری دارد بر روی بال های حشره دو لکه بزرگ دیده می شود که از آن  جهت دفاع از خود به شکل چشم استفاده می کند. برای مشاهده ارقام نهال گلابی و خرید نهال گلابی پایه رویشی و استعلام قیمت فروش نهال گردو با کارشناسان شرکت تماس بگیرید .

چگونه آفت پرطاووس درختان گلابی را کنترل کنیم ؟

برای کنترل این آفت می توان از هرس شاخه های آلوده استفاده نمود بعد از هرس شاخه های درگیر باید آنها را بسوزانید تا از انتقالشان جلوگیری شود .افات و بیماری های درختان گلابی و پیشگیری از انها با سم بردوفیکس به کلی نابود سازی میشود .

راه دیگر مبارزه شیمیایی است که با رویت اولین تخم ریزی و شواهد آفت باید از سموم مربوطه به صورت محلول پاشی بر روی شاخه های آلوده استفاده نمود.

آفت سنک گلابی در درختان گلابی و سیب

آفت سنک گلابی یکی از آفات شایع مناطقی است که در آن درختان میوه کاشت می شوند .در زمستان زمانی که برگ درختان خشک است حشره به روی درزهای درختان ،زیر برگ های خشک و شکاف ها تخم ریزی می کنند و روی تخم های خود را با بزاغ سیاه رنگ خود می پوشانند تا در فصل بهارسر از تخم درآورده و از برگ های درختان گلابی جهت تکامل تغذیه کنند .در طول سال این حشره می تواند 2 تا 3 مرتبه تکثیر نسل کند و در اثر این تکثیر آسیب های جبران ناپذیری همچون خزان شدن برگ درختان گلابی پیش از موعد و نماندن میوه قبل از رسیدن بر روی درخت شود .

چگونه آفت سنک گلابی را کنترل کنیم ؟

با توجه به چرخه زندگی آفت سنک گلابی میتوان از شخم زدن خاک در فصل زمستان جهت جلوگیری از آفت سنک گلابی استفاده نمود .بعضی از باغدان و کشاورزان به این گونه از افت ها سنگ نیز میگویند .

همچنین دفع برگ های خزان شده و سوزاندن آنها نیز می تواند راه خوبی بشمار بیاید .

در صورت شیوع آفت نیز می توان از سم زولون جهت دفع آفت به صورت محلول پاشی استفاده نمود.

آفت کرم سفید ریشه در درختان گلابی یا سوسک زرد

این آفت در عمده درختان میوه رویت میشود منطقه مورد هدف در آفت سوسک زرد ریشه گیاه است لارو ها در زیر زمین به تغذیه از ریشه و طوقه گیاه می پردازند و در نهایت با سست شدن ریشه رشد شاخه متوقف شده و درخت از جا کنده می شود.

آفت کرم سفید ریشه در فصول سر سال به سطح پایین تری از خاک می روند و در روز های گرم به سطح بالاتری جابه جا می شوند به همین جهت برای مبارزه شیمیایی فصل های گرم که لارو ها در سطح بالا تری از خاک هستند بهتر است .

چگونه با آفت کرم سفید ریشه مبارزه کنیم ؟

شخم زدن یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از شیوع این آفت بشمار می آید با جابه جایی خاک آفات به روی خاک آمده و می توان آنها را جمع آوری و سوزاند تا از تخم ریزی و انتقال نسل جلوگیری کرد .

از بین بردن علف های هرز نیز می تواند در از بین بردن این آفات کمک زیاد به شما کند.

روش نهای برای جلوگیری نمودن از شیوع آفت کرم سفید ریشه استفاده از سموم شیمیای مانند سم دی آلدرین ،فورادان ،گرانول ،پودر وتابل و… به صورت محلول در اب است ،توجه داشته باشید که قبل از سم پاشی باید خاک تا عمق 30 تا 50 سانتی زیر رو شود .بهترین راه مبارزه و از بین بردن افات و بیماری های درختان گلابی و پیشگیری از ان سم پاشی با بردوفیکس 5 در 1000 میباشد .

افت پسیل گلابی در درختان گلابی

یکی از عمده ترین آفات درختان گلابی که رتبه اول در سطح کشوراز نظر شیوع و آسیب رسانی را دارد آفت پسیل درختان گلابی است این آفت ابتدا از برگ درختان شروع کرده  به مرور زمان به دم برگ و شاخه درخت از طریق تغذیه آسیب می رساند .

پسیل گلابی می تواند از طریق بزاغ دهان باعث انتقال بیماری فیتوپلاسمایی شود که موجب مرگ تدریجی در درختان گلابی می شود.

از دیگر خسارات و آسیب های که این حشرات می توانند به درختان گلابی وارد کنندبدطعم ،بد شکل و بد فرم شدن میوه اشاره نمود.

میکیده شدن شیره گیاه وایجاد ضعف در تنه

با ترشح بزاغ حشر بر روی سطح برگ و شاخه راه های تنفسی درخت مسدود شده وعمل فتوسنتزه دچار اختلال می شود همچنین بزاغ ها باعث ایجاد انعکاس نور خورشید و در نهایت آفتاب سوختگی در درخت می شوند.

چگونه از شیوع آفت پسیل گلابی جلوگیری کنیم ؟

پدو عامل موثر در کنترل آفت پسیل گیاهی رعایت فاصله کاشت در زمان کاشت نهال و هرس نمود اصولی در زمان های صحیح می باشد.

پایین آوردن درجه حرارت بستر و سطح باغ با تولید وایجاد پوشش گیاهی مانند یونجه و شبدر

استفاده از کود ها و عناصر مورد نیاز جهت تقویت نهال و درختان گلابی به صورت مداوم می تواند از شیوع بیماری پسیل گلابی به خوبی جلوگیری کند

با توجه به اینکه پسیل ها در مناطق خشک و کم آب شیوع بیشتری دارند می توان با آبیاری مرتب وایجاد رطوبت از شیوع آنها جلوگیری نمود .

مبارزه شیمیای با استفاده از سموم مربوطه از جمله انویدور ،دیازینون ،کنسالت ،آکتارا ،موسیپلان و…از آخرین راه های  جلوگیری و موثرمی باشد.

بیماری اتشک نهال گلابی چیست ؟ و چگونه درمان میشود ؟

ایی بیماری نهال های گلابی و به میباشد که بسیار برای درختان ضرر میرساند و بر روی نهال هایی با میوه های دانه دار اغلب رخ میدهد و بدترین اتفاق برای درخت میتواند باشد زیرا نهال شما و برگ ها و گل ها و جوانه هایش را میسوزاند و موجب از بین رفتن تمامی کیوه ها میشود در وحله اول ابی از میوه به بیرون می اید که رنگ سفید یا قهوه ای افتاب سوخته به خود دارد و در صورت نزدن سم مخصوص بیماری اتشک گلابی این اب ها از برگ ها و جوانه ها نیز بیرون می اید و موجب بد بو شدن میوه و خراب شدن میوه و سوخته شدن سربرگ های تازه رشد کرده و یک ساله نهال میشود و بعد از گذشت مدتی تمامی شاخه تازه رشد کرده را خشک میکند اگر این بیماری و افت را کنترل نکنیم موجب خشک شدن کل درختان گلابی و به در باغات میشود این بیماری در درختان گلابی و به که میوه های دانه دار دارند قابل مقایسه کردن با هیچ گونه از درختان میوه دیگری نیست و ضرر ها و خسارت های بسیار زیاد تر و بزرگتری را به باغات نهال های گلابی و به میرساند باید در دفع و از بین بردن این بیماری حتما کوشا باشیم تا باغاتی سالم و بارده را انتظار داشته باشیم . این بیماری همیشه دراخرای فصل بهار رخ میدهد و موجب از بین رفتن میوه ها میشود و اول به صورت اب های قهوه ای در روی میوه ها ظاهر میشود و بعدا بر روی شاخه ها و برگ ها موجب خشک شدن تمامی انها میشود و عدم رسیدگی و سم پاشی برای از بین رفتن ان هم موجب خشک شدن و نفوذ این بیماری به درختان دیگر نیز میشود .
این بیماری روی شاخه های فرعی تازه رشد کرده یا یک ساله قدیمی به صورت شانکر ایجاد میشود و بعد از مدتی موجب فرورفتن ساقه ها و پوست میوه ها میشود از جاهایی که این بیماری رشد کرده و تکثیر میشود ممکن است تو رفتگی داشه باشد و کناره های مکان رشد بیماری به رنگ تیره متمایل به قهوه ای در می ایند و موجب خمیده شدن و خشک شدن و پژمردگی شاخه نهال میشود به گونه ای که این بیماری شبیه به سرمازدگی نهال و میوه ها میباشد و یا ممکن است که قسمت های بیمار شاخه مثل سنگ های ترک خورده ترک بردارند و مریضی را افزایش دهند .نکته قابل فهم این بیماری برای تشخصی این که ایا سرمازدگی موجب پژمرده شدن شاخه شده است یا بیماری اتشک میباشد این است که میتوان با بریدن قسمت بیمار شاخه و گذشت 3 روز از روی این کار اگر رنگ قسمت بریده شده به قرمز متمایل به صورتی شبیه باشد بیماری اتشک است اما اگر این چنین نباشد سرما زدگی موجب خشک شدن و از بین رفتن میوه ها و شاخه و یا ساقه شده است .

تشخیص بیماری اتشک چگونه میباشد ؟

اما بهترین راه تشخصی بیماری اتشک روی نهال های گلابی مشاهده کردن ترشحات و زائدگی های روی ساقه بیمار و یا میوه میباشد که راحت ترین راه برای تشخصی این بیماری میباشد .قسمت هایی که بیماری اتشک را به خود دارد به صورتی میباشد که انگار سرخم کرده و میخواهد از درخت جدا شود و بیفتد و مانند درختی بدون اب و املاح تشبیه میشود .راه دیگر تشخیص این بیماری مشاهده کردن ترشحات قهوه ای رنگ حال به هم زن و کدر رنگ روی شاخه ها و روی پوست میوه ها است که بهترین راه برای تشخصی نیز حساب میشود .این ترشحات روی میوه ها و برگ ها به صورتی میباشد که در عرض 15 روز کل میوه را به صورت پژمرده و خمیده و تو درهم رفته و بد رنگ و بو میکند و موجب افتادن ان میوه ها و برگ ها و شاخه ها و حتی رگبرگ ها بر روی زمین میشوند این ترشحات دارای هزاران باکتری میباشد که از طریق باد و باران و باغات همسایه و درختان میوه در هم چسبیده و کاشت غیر اصولی و سم پاشی غیر اصولی ایجاد میشوند .هم چنین لازم به ذکر است که بیماری اتشک از طریق گنجشک ها و سگ ها و گربه ها و موش ها و پرندگان مهاجر مانند لک لک و کلاغ نیز سرایت داده میشود برای رهایی از این بیماری سم پاشی سالیانه دو بار با استفاده از سم های مخصوص این کار به صورت پاششی بهترین راه میباشد .راه تشخیص این بیماری از روی برگ ها نیز به این صورت است که برگ ها مانند سوخته شدن و بی اب ماندن پژمرده میشوند و رنگ کدر قهوه ای سوخته را به خود میگیرند اما بهترین راه تشخیص بیماری اتشک اینگونه میباشد که کل باغ شما به صورت اتش زدگی یا اتش گرفتگی میماند . لازم به ذکر است که اگر میوه هایی که بعد از الوده شدن نهال و ساقه ها برروی شاخه ها و ساقه ها تشکیل میشود کاملا بد طعم و مزه و رنگی کدر و دارای ترشخاتی بسیار زیاد کدر رنگ که پوستی بسیار سفت را دارد خواهد بود که این ترشحات نیز بعد از مدتی رنگ ان عوض میشود و براق تر میشود و کاملا نیز برای انسان سمی میباشد و استفاده از ان میوه ها موجب مسوم شدن انسان و خطرات جانی برای انسان ها دارد و بایستی ماملا قسمت های بیمار نهال را هرس کاری کرد و بعد از هرس کاری در منطقه ای به دور از باغات و درختان انها را سوزاند تا دوباره باغات و نهالستان های دیگر اشخاص را الوده نکند یا اینکه با سم مخصوص بیماری و افت اتشک انها را از بین برد میوه های تشکیل شده و رشد کرده بعد از رشد بیماری روی شاخه های بیمار به صورت خیلی کوچک باقی میمانند و بسیار بد بو و بد قیافه و شکل میشوند و پژمرده و خشکیده میشوند .این بیماری را میتوان در فصل های زمستان و بهار با سم پاشی مخصوص درخت گلابی با سم مخصوص بیماری اتشک از بین برد این فصل ها به خاطر در خواب بودن و شروع تازه رشد ساقه ها و برگ های بارده و نهال ها زمان مناسبی برای از بین بردن این بیمار هستند این بیماری در بهار با اغاز باز شدن شکوفه ها و جوانه های میوه شروع به ترشحات روی سرشاخه ها و ساقه ها و ترشحات روی تنه اصلی میباشد اما شروع این بیماری در زمستان نیز همزمان با پیدایش شانکر های باکتریایی و ترشحات زیاد تر روی تنه اصلی و ساقه ها همراه میباشد .عمده ترین عمال انتقال بیماری اتشک از درختانی به درختان دیگر زنبور ها میباشد که در فصل بهار بیشترین انقال را انجام میدهند انتقال بیماری اتشک گلابی و به در زمان باز شدن شکوفه ها باید کنترل شود و سم پاشی شود زیرا هر شکوفه الوده شده به اتشک به خودی خود به عنوان عامل انتقال بیماری به دیگر شکوفه ها عمل میکند و موجب بالا رفتن درصد انتقال ان بیماری به درختان دیگر و شکوفه ها نیز میشود .افات و بیماری های درختان گلابی و پیشگیری را با سم پاشی دفع و با مشاوره میتوانید یادگیری کنید .

نکات مهم درباره بیماری اتشک گلابی و به و ازگیل و سیب :


در زمان و فصل هایی که دمای هوا متعادل میباشد و هوا رطوبت دارد ممکن است نهال گلابی بیشتر از قبل دچار بیماری اتشک شود زیرا این بیماری و باکتری هایش در رطوبت بهتر تکثیر میشوند و بهتر از قبل رشد میکنند و به شاخه ها و برگ ها  دیگر انتقال می یابند . رطوبت و حتی مه عمل های دیگر انتقال و تکثیر باکتری های این بیماری و ترشحات میباشند .

راه های مبارزه و پیشگیری قبل از بروز بیماری و افت اتشک چیست :


نکاشتن درختان گلابی و به و ازگیل کنار هم
رعایت فاصله کاشت بین نهال ها {4 در 4}
رعایت اصول کاشت
رعایت سم پاشی و کوددهی
سم پاشی دقیق نهال گلابی و دیگر نهال ها در بهار و اغاز باز شدن غنچه ها و گل ها
کاشت نهال پایه رویشی مقاوم به افت در باغات
کاشت نکردن نهال های رقم های مختلف میوه در کنار هم
افزایش مطالعه در مورد باغبانی و کشاورزی
اضافه کردن هیومیک اسید و کود حیوانی پیر فرسوده به نهال سالیانه یک بار برای اصلاح اسیدیته خاک ، زیرا اتشک به خاک های با اسیدیته متوسط حساسیت دارد و به دور میماند و نمیتواند به خوبی تکثیر شود
هرس کردن به موقع شاخه ها و ساقه های بیمار
استفاده کردن از سم بردوفیکس المانی اصل برای ازبین بردن و ریشه کن کردن اتشک توصیه میشود .

نتیجه گیری

باید بگوییم که برای هر درختی آفات و بیماری های مختلفی وجود دارد که در صورت رسیدگی نکردن باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیری به درخت و محصول خواهد شد.

عزیزان علاقه مند به رشته باغداری و کشاورزی باید بدانند مهمترین و موثر ترین راه برای پیشگیری از آفات مختلف می تواند رعایت فاکتور های پرورش به صورت استاندارد باشد پس با دثت به این موضوع می توانید نهالی با عملکرد مثبت و باردهی ممتاز آری از هر گونه آفت و بیماری داشته باشید.
منبع مقاله بالا
دانش و مطالعه در مودر درختان و انجام ازمایشات توسط کارشناسان و دکترین شرکت یشیل نهال ارومیه و ترکیه

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *