بیماری لیسه درختان سیب

بیماری لیسه سیب یکی از شایع ترین و پر خسارت ترین بیماری ها وآفات مربوط به درختان سیب و هم خانواده های آنها مانند گلابی است.

برای یک کشاورز وجود بیماری ها و آفات همیشه یک چالش بزرگ به شمار می آمده که با دانستن علائم و راه های درمان آنها می توان با کمترین خسارت ازاین چالش گذر کرد.

در این مقاله سعی داریم شما را با این آفت ،علائم ،میزان خسارت در زمان شیوع و راه های پیشگیری و درمان آن آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید به راحتی و با کمترین میزان آسیب از این بیماری آن را درمان کنید.

لیسه سیب چیست ؟

بیماری لیسه سیب یکی از اصلی ترین بیماری های درختان سیب و گلابی است .

بیماری لیسه سیب در واقع حشرات ریز و بالداری هستند که حدود 6 تا 8 میلیمتر طول دارند که روی بالهای روشنشان لکه های بسیار ریز تیره وجود دارد .

این حشرات به صورت دسته جمعی زندگی می کنند ،در فصل تابستان لیسه های سیب ماده بر روی شاخه های درختان سیب شروع به تخم گذاری می کنند ،با گذشت 7 تا 10 روز مرحله جنینی این تخمک ها به پایان رسیده و جنین ها تبدیل به لارو می شوند .

لارو های به وجود آمده دارای رنگی خاکستری هستند که با لکه های بسیار ریز پوشیده شده اند.شروع فعالیت لارو ها بر روی درختان سیب آسیب ها نیز شروع می شود و چون این فعالیت به صورت دسته جمعی است میزان خسارت وارد شده نیز می تواند بالا باشد .

بعد از اینکه لارو ها بزرگ شدند تبدیل به شفیره می شوند لارو ها در این مرحله رنگشان تغییر می کند و از خاکستری به قهوه ای تبدیل می شوند .

لیسه های سیب عمدتا بر میزان باردهی تاثیر می گذارد اما به دلیل اینکه شفیره های آفت لیسه می توانند متناسب با اقلیم و آب و هوای منطقه باز شوند پس می توانند بر روی خود میوه نیز تاثیر گذار باشند .

جهت خرید ارقام نهال سیب پایه رویشی کشت بافت مقاوم به آفات و بیماری ها می توانید با شماره تماس های درج شده در داخل سایت مراجعه کنید.

میزان خسارت و علائم آفت لیسه :

همانگونه که می دانید هر نوع آفت می تواند علائم و نشانه های خود را داشته باشد و به طریق به درخت میوه آسیب بزند ،برخی آفت ها ریشه درخت را هدف قرار می دهند و برخی دیگر تنها بر روی محصول تاثیر گذارند و البته بعضی از افات هستند که به تمام درخت ومحصول می توانند خسارت های چشم گیری وارد کنند .

 لیسه یکی از پر خسارت ترین آفات است زیرا زمانی که درختان سیب و گلابی به آن دچار می شوند تمام جزئیات درخت به جز ریشه را درگیر می کنند.

زمانی که درخت دچار آفت لیسه می شود فصل جوانه زنی است ،لاروهای تازه از پولک درآمده شروع به تغذیه ازبرگها و جوانه های درخت می کنند و اگر به موقع این آفت دفع نشود به میوه ها نیز خسارت های جبران ناپذیری را وارد کند.

لارو ها همینطور که به تغذیه از برگ ،جوانه و میوه های درختان سیب مشغول هستند ،از خود ترشحاتی نیز خارج می کنند که مانند تارهای عنکبوت بر روی درختان دیده می شود.

افت لیسه سیب بیشتر بر روی درختانی که از پایه ضعیف هستند می تواند تاثیر گذار باشد ،زمانی که درختان سیب شما از ضعف بنه و تنه رنج ببرند در برابر بیماری ها و آفت ضعیف می شوند و زمانی که این افت به درخت شما غلبه می کند زمینه را برای شیوع دیگر بیماری ها نیز فراهم می کند.

آفت لیسه باعث می شود که 70درصد میوه های درخت بر روی درخت باقی نمانند و از درخت بیوفتند مابقی میوه های باقی مانده نیز دفرمه و ریز می شوند و از حالت و شکل ظاهری خود خارج خواهند شد.

زمانی که بیماری و افت لیسه شیوع پیدا می کند و در حالت پیشرفته می افتد ،درختان سیب به شکل سوخته دیده می شوند و رشد طبیعی خود را از دست می دهند .در این زمان دیگر جایی برای جبران نخواهد ماند و درختان شما باید از نو کاشته شوند زیرا شیره درخت گرفته شده و آفت به درون گیاه نفوذ کرده است.

یک کشاورز خوب هیچ گاه نباید اجازه دهد این افت به مرحله شیوع برسد زیرا در این مرحله جبران خسارت بسیار هزینه بر و غیر قابل جبران است،بهتر است بعد از رویت اولین نشانه های آفت اقدام به درمان ،کنترل و مهار آن کنید زیرا آفت لیسه خیلی سریع شیوع پیدا می کند.

فروش ارقام نهال گلابی پایه رویشی مقاوم به بیماری های و آفات در نهالستان یشیل نهال به صورت عمده و خرده انجام می شود.

چگونه آفت لیسه را کنترل کنیم ؟

همانگونه که در بالا گفته شد آفت لیسه یکی از آفات خطرناک و خسارت زا است که در صورت شیوع خسارات آن را نمی توان جبران نمود.

باغدارانی که در زمین خود درختان مساعد برای این آفت را دارند باید از راه های کنترل و درمان آن اطلاع داشته باشند تا قبل از شیوع آن را مهار کنند یکی از مهمترین و کار آمد ترین راه های کنترل آفات می تواند ردیابی آن به وسیله تله باشد که امروزه در همه مناطق از آن استفاده می شود.

بهتر است تله ها در ماه های خرداد و تیر بر روی درختان سیب قرار بگیرند زیرا در این زمان شفیره ها و لارو ها قابل رویت هستند .

یکی دیگر راه های کنترل سم پاشی درختان است ،برای دفع این آفات می توانید از سموم شیمیایی مانند سوین و لیندین استفاده کنید.

از راه های دیگربرای جلوگیری آفت لیسه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

استفاده از ماکیان برای از بین بردن آفت لیسه

استفاده از موانع فیزیکی

استفاده از گیاهان دور کننده

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از اسیب زا ترین آفات درختان سیب و گلابی آشنا کنیم و راه های دفع آن را نیز شرح دهیم .اما باید بدانید که یک کشاورز و باغدار زمانی می تواند بهترین بهره را از مزرعه خود داشته باشد و درختانی سرسبز و قوی پرورش دهد که تمام نکات اصلی یک پرورش را رعایت کند و نیاز های ضروری درخت را به موقع برطرف سازد.

امید است که شرح این مقاله توانسته باشیم شما را در امر کشاورزی و باغداری یاری کنیم.

 

 

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *