پیوند زنی درختان

روش های پیوند زنی درختان


روش های مختلف پیوند زدن انواع درختان میوه

عمل پیوند زدن درختان به کشور چین و به زمان قبل از میلاد مسیح باز می گردد ،چینی ها اولین افرادی بودند که در قرن 13 تا 15 میلادی توانستند با ترکیب دو درخت یک درخت با مشخصات متفاوت تولید کنند ،با گذشت زمان و پیشرفت علم آگاهی در مورد ژنتیک درختان و عوامل موثر در بهبود و کیفیت عمل پیوند روش های متنوعی در این زمینه با موفقیت ابداع شد تا امروزه که بهترین گونه های درخت از روش پیوند تولید و به عنوان یک درخت واحد ثبت می شود.

پیوندزنی چیست و هدف از این کار چه می تواند باشد؟

پیوند زدن به معنی اتصال برقرار کردن بین دو گونه مختلف گیاه از یک خانواده می باشد که در نتیجه موفق بودن عمل پیوند، درختی جدید از ترکیب دو درخت اولیه بوجود می آید که می تواند به صورت واحد و متفاوت باردهی و رشد داشته باشد.

پیوند زدن درختان میوه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عمده ترین این دلایل ترکیب دو نوع مختلف درخت برای ایجاد محصولی جدید و یا دوام و کیفیت بهتر درخت است که دارای روش های مختلف و همچنین زمان معینی می باشد .با پیوند زدن دو نوع درخت می توان تغییرات مثبتی نسبت به دوام درخت ،کیفیت محصول ،واکنش درخت به آفات مختلف ،باردهی مطلوب تر ،شکل رویش و درنهایت نحوه گرده افشانی بدست آورد.

برای یک پیوند موفق مهمترین پارامتر می تواند ایجاد شرایط فیزیولوژکی و محیطی ایده آل برای درخت باشد تا درخت پیوند زده بتواند عمل پیوند را پذیرفته و شروع به رشد کند،هر چه دو درخت ترکیبی دارای تشابه ژنتیکی و خانوادگی بیشتری باشند عمل موفق تر و زمان ترمیم زخم و جوانه زدن جای پیوند کوتاه تر خواهد بود .برای خرید نهال گردو چندلر پیوندی با مار در ارتباط باشید

اجزاء تشکیل دهنده پیوند:

عمل پیوند از سه  قسمت پایه ،پیوند و پیوندک تشکیل می شود

1.پایه به بستر ایجاد پیوند گفته میشود در واقع همان تنه درخت است.

2.پیوند محل ایجاد زخم جهت اتصال پیوندک است

3.پیوندک که گیاه مورد نظر جهت اتصال به پیوند برای ایجاد یک همزیستی برای تولید یک گیاه با مشخصات جدید است.

توجه داشته باشید که این اتصال و جوش خوردگی باید به صورت کاملا صحیح و کامل انجام شود تا سلول های قسمت پیوند بتوانند متناسب با یکدیگر رشد کرده و زخم های ایجاد شده ترمیم شود و بعد از گذشت یک مدت مشخص جای آن به صورت نامحسوس بر روی تنه باقی بماند .روش های مختلف پیوند زدن درختان را با نهالستان یشیل یاد بگیرید .

پیوند درختان چیست؟

با اتصال پیوند و پیوندک بر روی پایه نقطه اتصال کاملا ترمیم شده و پوشیده میشود این عمل با ایجاد نسج بین پایه و پیوند و تولید سلول ها به تولید آوند های چوبی می پردازند تا عمل پیوند با موفقیت به سرانجام برسد در قسمت بیرونی درخت نیز آوند های آبکش جهت جهت اتصال بهتر پایه و پیوند ایجاد می شوند .

در عمل پیوند گیاهان دو لپه ای شانس بیشتری برای موفقیت در این زمینه نسبت به گیاهان تک لپه ای دارند،در گیاهان تک لپه ای عدم وجود ساختمان ثانوی و طبقه تولید کننده باعث ایجاد شانس کمتر در عمل پیوند میشود درختان خرما جزئی از گیاهان تک لپه ای بشمار می روند که در آنها عمل پیوند یا موفق نبوده و یا تنها یک سال دوام می آورد.

در عمل پیوند نحوه صحیح اتصال و شباهت وضعیت زیستی در دو گیاه بسیار مهم و موثر است و می توان گفت عدم وجود هر یک از این شرایط باعث ناموفق بودن عمل پیوند خواهد شد به طور مثال در عمل پیوند میان دو درخت گلابی و سیب به دلیل شباهت زیستی بینایند و بسیار موفقیت آمیز و پر ثمر خواهد بود اما شاید پیوند میان دو نوع سیب با نرم و سیب سفت به سرانجام نکشد زیرا یکی دارای بافتی سفت و محکم است و دیگری دارای بافتی نرم پس پیوند بین این دو درخت با وجود هم خانواده بودن آنها موفقیت آمیز نخواهد بود .

فواید و مزایایی پیوند زدن :

قبل از اینکه عمل پیوندزدن درختان رواج پیدا کند تنوع در این محصولات بسیار کم بود و تنها تعداد محدودی از درختان میوه بودند که میوه های با کیفیتی داشتنداما با گذشت زمان و پیشرفت علم وا متحان نمودن روش های متعدد پیوند و نتیجه گیری های موفقیت آمیز گونه های متعدد و متنوعی از میوه ها تولید وثبت شد از این گونه ها می توان به انواع شلیل ،هلو ،زردآلو اشاره نمود.ر واقع عمل پیوند به گونه ای باعث افزایش کیفیت و کاهش نواقص در درخت می شود به گونه ای که می توان با پیوند پایه یک درخت مقاوم مانند بادام تلخ  پیوندک یک میوه درجه یک مانند گیلاس از آسیب پذیری ریشه کاسته و به کیفیت محصول افزود .

یکی دیگر از مزایایی میوه های پیوندی افزایش مقاومت درخت نسبت به دمای گرم و سرد هوا می باشد همچنین پیوند نمود در درختان میوه نه تنها می تواند بر روی بازدهی و باردهی تاثیر مثبت داشته باشد بلکه زمان رسیدن میوه ها را تغییر داده و به ماندگاری آن کمک می کند .

در گونه های از درخت که نمیتوان آنها را به روش پاجوش و قلمه تکثیر نمود پیوند زدن یکی از بهترین و کار آمد ترین روش ها بشمار می آید .

اگر شما درختی با پایه قوی و سالم داشته باشید اما از میوه های آن راضی نباشید به راحتی میتوانید با عمل پیوند ،یک پیوند مرغوب از گونه مناسب جایگذین محصول فعلی کنید در این روش زمان بازدهی بسیار کمتر شده و درخت به دلیل پایه قوی محصولی بسیار باکیفیت عرضه خواهد نمود.

در درختانی که با کمبود شیره مواجه هستند عمل پیوند جهت جبران و فعال کردن شیره درخت انجام میشود در این روش باید پیوندک از یک گونه ریشه دار فعال انجام باشد.

از دیگر مواردی که میتوان دلیل پیوند نمودن یک درخت دانست باردهی سریع درخت است،همچنین با پیوند زدن در درختانی که سازگاری با محیط موجود را به هر دلیلی نداشته باشند می توان به نتیجه مطلوب رسید  و آنها را سازگار کرد .

پیوند زنی تاجی درختان

پیوند تاجی درختان گردو و میوه

زمان پیوند درختان

پیوند نمودن درختان باید زمانی انجام شود که درخت بیدار است درنتیجه زمستان فصل خوبی برای این کار بشمار نمی آید و عمدتا عمل پیوند در فصل بهار و اوایل فصل پاییز انجام میشود.

در درختان شیره دار باید به این نکته توجه داشت که شیره زیاد باعث عدم اتصال و ناموفق بودن عمل پیوند خواهد شد به همین دلیل در پیوند نباتات باید میزان شیره را درنظر گرفت.

در اواسط تابستان زمانی که دمای هوا بسیار بالا است به دلیل خشکی زیاد پیوند زنی انجام نمیشود وهمچنین دمای منفی 11 درجه نیزباعث عدم موفق بودن پیوند است در نتیجه فصل بهار قبل از بالا امدن شیره گیاهان و در فصل پاییز قبل از سرد شدن هوا بهترین زمان جهت انجام پیوند در درختان بشمار می آید .

پایه جهت پیوند باید چه ویژگی های داشته باشد؟

پایه انتخابی جهت پیوند باید دارای مقاومت بالا نسبت به سرما ،آفت و کم آبی داشته باشد .

پایه باید از گونه ای انتخاب شود که نسبت به پیوندک سازگاری داشته و سرعت تکثیرش نیز بالا باشد.

سن پایه بهتر از بین یک تا سه سال را داشته باشد.

انوع پیوند در درختان

پیوند زدن درختان انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح این روش ها خواهیم پرداخت .

1.پیوند نیمانیم

درختانی که قطر آنها بین 2 تا 3 سانتیمتر است مناسب ترین نوع جهت این پیوند محسوب می شوند .در پیوند نیمانیم قطر پیوندک و پایه باید با هم مساوی باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.

پیوند زیرلپه و رو لپه

این نوع پیوند عمدتا برای درختان گردو استفاده می شود به این صورت که بعد از جوانه زنی در پایه یک بریدگی عمیق با عمق 3سانت انجام شده و پیوندک یک ساله که دارای سه تا چهار جوانه است را به صورت اریب در جای بریده شده فیکس نموده و محل اتصال را با پلاستیک های مخصوص می بندیم .

پیوند تاجی

این نوع پیوند در تمامی درختان با انواع سایز ها قابل اجرا بوده و درکمتری زمان نتیجه میدهد ،در پیوند تاجی پیوندک در قسمت زیر پوست قرار گرفته با باندهای مخصوص پیوند بسته میشود.

پیوند زینی

دراین پیوند پایه به شکل فلش و اریب از دو سمت بریده میشود و پیوندک بر روی آن جای داده می شود پایه و پیوندک باید هر دو دارای یک سایز باشند برای نتیجه مطلوب تر از پیوندک های جوانه دار استفاده کنید.

پیوند لوله ای

پوست درخت را به شکل لوله ای از درخت جداکنید در پیوندک نیز قسمت انتهای که به پایه وصل میشود هم سایز پایه از پوست جداشده و به هم اتصال داده و با باند پیوند بسته میشود.این روش برای درختانی که کمتر از یک سانت قطر دارند بهترین روش می باشد همچنین توجه داشته باشید که قطر پیوندک و پایه باید هم اندازه باشد تا پیوند به درستی و با موفقیت انجام شود.

پیوند سپری

در پیوند سپری از جوانه استفاده شده به صورتی که جوانه مورد نظر را باید در جهت طول ساقه و پایه پیوند در قسمت زیرین پوست به درخت وصل کرده و با باند پیوند محکم نمود .

پیوند قاشی

در درختانی با قطر 2 تا 4 سانت در زمان که درخت پوست ریزی ندارد اجرا میشود .در پیوند قاشی پیوندکی که دارای قطر 2 تا 3 سانت است به صورت اریب برش خورده و به پایه ای که به همین روش بریده شده در زاویه 45 درجه به صورت برعکس و زایشی بهم متصل شده و با استفاده از پلاستیک پیونده در جای خود محکم می شود تا ضمن مرطوب نگه داشتن جای پیوند آن را در جای خود محکم کند.

پیوند اسکنه

در این روش پایه از تنه درخت بریده شده سپس در قطر پایه برشی با عمق 3 تا 5 سانت ایجاد میشود وپیوندکی با طول 15 تا 20 سانتیمتر که به شکل اریب برش داده شده به پایه وصل شده و با چسب پیوند محکم میشود این نوع پیوند یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین نوع پیوند دربین باغداران می باشد.

پیوند پلی

در فصل بهار برای ترمیم درختان آسیب دیده توصیه میشود .در پیوند پلی شاخه های با قطر 2 تا 3 سانت در فصل سرد تهیه و در محلی سرد ذخیره می شوند سپس در فصل پیوند پایه را از پوسته های آسیب دیده جدا کرده و با استفاده از پیوندک های ذخیره شده پیوند بزنید.

پیوند مجاورتی

این پیوند به صورت طبیعی ایجاد شده و در طبیعت به وفور یافت می شود .زمانی که دو درخت به صورت طبیعی در کنار هم رشد کرده و به مرور به هم ساییده می شوند پوست میانه آنها حذف شده و به هم پیوند می خورند.

نتیجه گیری

با توجه به این مقاله دریافتیم که پیوند روشی جهت تکثیر بهتر و سریعتر و همچنین محصولی با کیفیت تر و مقاوم تر است که امروز از محبوبیت خاصی در میان کشاورزان برخوردار است و عمده نهال کاران جهت احداث باغات خود از نهال های پیوندی استفاده می کنند .

اما باید توجه داشت پیوند دارای انواع مختلف بوده و هر یک از این روش ها نیز دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند در نتیجه قبل از انجام هر گونه پیوندزنی بر روی درختان خود اطلاعات کامل از نوع پیوند مناسب برای درخت شیوه انجام آن داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را با بالاترین کیفیت بدست بیاورید.

برای استعلام قیمت فروش نهال پیوندی و فروش نهال پایه رویشی با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *