مناسب ترین نهال گردو برای کاشت در مناطق سردسیر

درختان گردو یکی از گیاهان تنومند بر روی کره زمین هستندکه دارای گونه های مختلفی می باشند .عمده ارقام گردو مناسب کاشت در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری هستند و از ابتدا نیز در این گونه اقلیم های قاره هایمختلف رشد کرده اند و با گذشت زمان به همه جای کره زمین انتقال داده شده اند . اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مناسب ترین نهال گردو برای کاشت در مناطق سردسیر و معتدل کدام هستندو چه شرایطی دارند.

گردو از دو نمونه کلی تشکیل می شود:

گردوهای شیرین خوراکی که روایت است منشاء آن قسمت های شمالی ایران،ترکیه و غرب کشور چین است و برای مصرف خوراکی تهیه و پرورش داده شده که بارزترین ویژگی آن را می توان پوسته نازک و طعم لذیذ و مغز چرب آن دانست .

دسته دیگر گردو ها که به دلیل مقاومت بالای آنها در برابر بیماری ها و آفات از آن برای تهیه پایه ریشه گیاه در پرورش های اصلاح پایه درختان استفاده می شود، دارای ارزش بالای است به نام گردو سیاه معروف است که بومی کشورهای شرق ایالات متحده و کشور کانادا می باشند .

از معروف ترین و با ارزش ترین گونه های گردو سیاه می توان به گردوی سیاه ماژور ،گردوی سیاه آریزون ،گردوی ژاپنی و گردوی آند اشاره نمود که هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود بوده و مناسب ایجاد پایه برای انواع گردو با شرایط اقلیم های مختلف هستند.

همانگونه که گفته شده درختان گردو دارای ارقام مختلفی هستند اما همه این ارقام را نمی توان در یک نوع شرایط آب و هوایی کاشت نمود زیرا هر نوع و نژاد گردو مناسب کاشت در یک نوع اقلیم آب و هوایی است .

پس در واقع انتخاب رقم مناسب جهت کاشت در منطقه مورد نظر یکی از مهترین عواملی است که باغدار باید قبل از هر اقدامی آن را بررسی کند.

در ادامه این مطب به توضیح بهترین ارقام نهال گردو مناسب کاشت در مناطق سردسیر تا معتدل می پردازیم ،پس اگر شما نیز قصد کاشت نهال گردو را دارید و در منطقه ای با آب و هوایی سرد زندگی می کنید ، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نهال گردو مقاوم به سرما چیست ؟

برای اینکه بتوانیم یک محصول با کیفیت و پربار داشته باشیم نیاز به ایجاد شرایط مناسب از جمله نور ،خاک ،آب و صد البته شرایط جوی و اقلیمی  مناسب با نوع نهال  را داریم ،تا در نتیجه زحمات و هزینه های مصرف شده در پرورش نهال گردو بتوانیم از بازدهی بالای آن در سال های آتی بهرمند شویم .

کشور ما دارای چهار اقلیم آب و هوای می باشد که یکی از این اقلیم ها مناطقی با آب و هوای سرد و کوهستانی است و افرادی که در این مناطق زندگی می کنند .

با توجه به ارتفاع زمین ها در این مناطق از سطح دریا همچنین میزان سرما و بارندگی در آن باید گونه ای از نهال گردو را برای کاشت انتخاب کنند که سازگاری بالای با شرایط اقلیمی ان محیط داشته باشد.

مناسب ترین نهال ها برای کاشت در این مناطق نهال گردوی است که مقاومت بالای در برابر سرما و بوران های زمستانی و همچنین کاهش دمای ناگهانی در فصل پاییزو سرمای بهاره را داشته باشد .

نهال گردوی سردسیری یک ویژگی بسیار پر اهمیت دارد و آن دیر گل بودن این نهال است . در مناطق سردسیر فصل بهار با دمای هوای سردتری نسبت به دیگر مناطق شروع می شود و امکان از دست دادن شکوفه های بهاری در این مناطق بسیار زیاد است .

به همین دلیل بهتر است جهت کاشت نهال گردو در این مناطق از نهالی استفاده شود که شکوفه های میوه های خود را دیر تر از دیگر گونه ها باز کند تا دچار سرمازدگی در فصل بهار نشود.

در نتیجه اگر شما نیز با بررسی محل مورد نظر کاشت نهال گردو دانستید که منطقه شما جزء مناطق سردسیر و مرتفع است بهتر است به دنبال بهترین نهال گردوی مناسب مناطق سردسیر باشید .

مشخصات اصلی نهال گردو سردسیری پایه ریشی کشت بافت

1.نهال گردوی سردسیری مناسب کاشت برای مناطقی با ارتفاع 2600 متری از سطح دریا هستند.

2.مناسب کاشت در مناطق با دمای هوای بین 20+ تا 25_ درجه می باشند.

3.دارای محصولی یکدست و یک نواخت هستند.

4.دارای باردهی جانبی می باشند.

5.دیر گل بوده و محصول خود را از سرمای بهاره حفظ می کنند.

6.زودبازده بوده و دارای عمر مفید بالای می باشد.

7.دارای پایه ای نیمه کوتاه با تاجی گرد هستند.

دارای مقاومت بالا در برابر بیماری ها و آفات هستند .

در ادامه این مطلب شما را با بهترین نهال های گردوی سردسیری آشنا خواهیم کرد.

 

 

نهال گردو چندلر بهترین نهال گردوی سردسیری

یک نهال از ارقام نهال های آمریکایی که امروزه به دلیل ویژگی های منحصر به فردش و محصول خوش طعم و چربش یکی از محبوب ترین ارقام نهال گردو در تمام مناطق دنیا محسوب می شود.

کشور کالیفورنیا یکی از بزرگترین پرورش دهندگان این رقم از گردو بشمار می رود و در واقع منشا این گردو می باشد.

در کشور ایران نیز نهال گردو چندلر با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و کشاورزان زیادی این رقم از گردو را برای کاشت در زمین های خود انتخاب کرده اند.

ارتفاع مناسب جهت کاشت نهال گردوی سردسیری چندلر می تواند بین 800 تا 2000 متر باشد ،این رقم از گردو در این ارتفاع به راحتی می تواند بهترین رشد را داشته و محصول بسیار با کیفیتی را در انتهای فصل به باغدارعرضه کند .

یکی دیگر از ویژگی های نهال گردوی چندلر سردسیری زودبازده بودن آن است که در مواردی که این نهال با ریشه اصلاح شده پرورش داده شده باشد (نهال گردوی چندلر ریشه کشت بافت سردسیری )از سال دوم کاشت شروع به باردهی کرده و سال پنجم باردهی اقتصادی خود را آغاز می کند.

عمر نهال گردوی سردسیری چندلر مانند تمام دیگر نژاد های گردو بین 100 تا 170 سال است که البته این موضوع  به مواردی چون (شرایط کاشت ،خاک ،شرایط پرورش ،فاصله کاشت و… )ارتباط مستقیمی دارد.

عمر مفید در نهال های گردو چندلر سردسیری با پایه اصلاح شده بیشتر از رقم معمولی آن است همچنین میزان باردهی و مقاومت آن نیز بالا تر بوده و کیفیت محصول بهتری دارد.

در کل باید بگوییم که رقم نهال گردوی چندلر می تواند یکی از بهترین ارقام نهال گردو جهت کاشت در مناطق سردسیر باشد اما اگر این نهال را به صورت پایه رویشی و اصلاح شده خریداری کنید می توانید از ویژگی های منحصر به فرد آن نیز استفاده کرده و محصولی بسیار با کیفیت و یک دست برداشت کنید .

نهال گردوی سردسیری فرنور

یکی دیگر از ارقام نهال گردو مناسب جهت کاشت در مناطق سردسیری،نهال گردوی فرنور می باشد .

نهال گردو فرنور اصالتا یک نهال اروپایی بوده و منشاء آن کشور فرانسه در قلب اروپا است ،پس در نتیجه این نهال را می توان یک نهال سرما دوست دانست .

این نهال که دارای مقاومت بالا از نظر ریشه و محصول دربرابر سرمای زمستانه  طولانی و بارندگی های زیاد و دمای پایین است ،می تواند گذینه بسیار خوبی جهت کاشت در ارتفاعات و مناطقی با اقلیم سرد و کوهستانی بشمار بیاید.

از ویژگی های محصول نهال گردو فرنور می توان به یکدست بودن محصول و طعم چرب و لذیذ و همچنین رنگ روشن و گرم بالای مغز گردو اشاره نمود .

بهترین ارتفاع برای کاشت نهال گردوی سردسیری فرنوربین 1200 تا 2200 متری است ،برای نهال گردوی فرنور سرمایی زمستانه نه تنها موردی ندارد بلکه یک نیاز ضروری برای رشد این نهال بشمار می آید .

نهال گردوی فرنور با ریشه و تنه ای مقاوم به راحتی از سرمای شدید زمستان جان سالم به در می برد ،این نهال می تواند تا دمای _30 درجه را در زمستان تحمل کند.

از دیگر ویژگی های درختان گردو فرنور مقاوم به سرما دیرگل بودن آن است، در واقع این نهال با دیر باز کردن شکوفه هایش به خوبی می تواند محصول خود را از سرمایی بهاری در امان نگاه دارد.

جمع بندی

در بالا به خوبی در مورد نهال گردو مناسب جهت کاشت در مناطق سردسیری و ویژگی های این نهال ها صحبت کرده و خاطر نشان شدیم که این ارقام چه خصوصیاتی داشته و مناسب کاشت در چه مناطقی با چه شرایطی هستند .

هر باغداری که می خواهد اقدام به احداث باغ گردو کند باید بداند که منطقه مورد نظر دارای چه شرایطی است و مناسب کاشت چه رقم نهالی می باشد تا بتواند بهترین محصول و نتیجه را از این پرورش بدست آورد.

اما این مواد تنها جزئی از یک پرورش موفق محسوب می شوند و باید بدانیم که نتیجه گیری موفق از کاشت یک نهال زمانی اتفاق می افتد که تمام موارد کاشت از جمله :

انتخاب نهال مناسب با منطقه

انتخاب نهال مناسب با پایه اصلاح شده

رعایت فاصه کاشت

اصلاح خاک منطقه

ابیاری به موقع

حرص به موقع

سم پاشی قبل از شیوع بیماری

برداشت صحیح محصول و…

به خوبی رعایت شود،رعایت این موارد به کشاورز کمک می کند که با صرف هزینه های کمتر بهترین محصول را برداشت کند.

اگر بخواهیم از دیگر ارقام نهال گردوی سردسیری با کیفیت مناسب جهت کاشت در مناطق کوهستانی و سردسیر کشورمان به شما عزیزان توصیه کنیم می توانیم به نهال گردو سردسیری کانادایی ،نهال گردو سردسیری ژنوتیپ و نهال گردوی خوشه ای اشاره کنیم .

برای خرید نهال های گردوی سردسیری با پایه اصلاح شده می توانید با تیم پشتیبانی یشیل نهال تماس گرفته و از مشاورین این مجموعه مشاووره های رایگان دریافت کرده تا بهترین انتخاب را جهت خرید نهال انواع درختان مثمر و غیر مثمر را داشته باشید.

 

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *