نهال انگور گلدانی 

نهال انگور گلدانی نمونه بسیار خوبی از ارقام فروش نهال است که دارای ویژگی های بسیار منحصر به فردی نسبت به دیگر ارقام نهال (نهال ریشه لخت انگور) می باشد .

در این مطلب ما قصد داریم تمامی ویژگی های نهال گلدانی انگور یا همان نهال ریشه پرس انگور را برای شما عزیزان شرح دهیم تا با در دست داشتن آنها بتوانید یک انتخاب عالی در جهت انتخاب نهال داشته باشید.

نهال انگور گلدانی به چه نوع نهالی گفته می شود ؟

نهال انگور گلدانی آن نهال انگوری است که از همان ابتدا درون گلدان پرورش یافته ، در همان جا رشد می یابد و به همان صورت نیز به فروش می رسد .

جنس گلدان هایی که برای کاشت نهال گلدانی استفاده می شود عموماً از مواد قابل تجزیه است در نتیجه می توانید با ایجاد شکافی هرچند کوچک در زیر گلدان ، نهال را با گلدان در زمین بکارید و هیچ مانعی برای رشد ریشه وجود نخواهد داشت .

خرید نهال انگور گلدانی به چه صورت است ؟

نهال انگور گلدانی را باید از نهالستان های معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید . نهالستان بایستی از روش های امن و استاندارد برای ارسال نهال انگور گلدانی استفاده کند تا نهال انگور که ساقه ای ترد و شکننده دارد ، آسیبی نبیند .

زمان خرید نهال انگور گلدانی

به دلیل همیشه در دسترس بودن و سهولت در نقل و انتقال نهال های گلدانی ، در هر زمان که بخواهید می توانید اقدام به خرید و تهیه نهال انگور گلدانی نمایید .

این نهال در تمام فصول قابلیت کاشت در زمین را دارد اما اگر در زمان اعتدال هوا یعنی همان معتدل بودن هوا کاشته شود نتیجه بهتری به دست خواهد آمد که در صورت کاشت در گرما و سرمای شدید چنین نتیجه نمی دهد .

مزایای نهال انگور گلدانی

به دلیل رشد ریشه در خاک گلدان و عدم نیاز به جداسازی ریشه از خاک در زمان کاشت ، نهال انگور گلدانی در تمام ماه ها قابلیت کاشت دارد .

تماس ریشه با هوا منجر به ورود شوک به گیاه می شود اما این اتفاق برای نهال انگور گلدانی که با گلدان یا خاک گلدان کاشته می شود رخ نخواهد داد .

قابلیت عرضه نهال انگور گلدانی در تمام فصول به این دلیل است که برای فروش و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر ، نیازی نیست که نهال را از زمین جدا کنیم و ریشه نهال با هوا تماسی نخواهد داشت در نتیجه به نهال آسیبی نخواهد رسید .

از دیگر مزایای کاشت نهال گلدانی ریسک پایین خشک شدن نهال ، پس از کاشت .

به دلیل امکان خرید نهال انگور گلدانی در فصل بهار و تابستان که گیاه سبز است به شما امکان بررسی بهتر نهال و ارزیابی کیفیت آن را می دهد .

کاشت نهال انگور گلدانی

گفته شد که هر زمان و فصلی که اراده کنید می توانید نهال انگور گلدانی را در زمین بکارید . با حفر گودالی به عمق طول گلدان و چند سانت اضافه تر از آن و قطر دو برابر گلدان ، اگر گلدان از جنس تجزیه پذیر است .

می توانید نهال را با گلدان در زمین بکارید و اگر تجزیه ناپذیر است بایستی ریشه نهال را به همراه خاک آن از گلدان خارج کرده و در گودالی که حفر کرده اید قرار دهید .

برای پر کردن گودال کمی کود ریشه زا را با خاک مخلوط کرده و درون آن بریزید . این ترکیب به نهال انگور گلدانی کمک می کند تا رشد ریشه بهتری داشته باشد .

نهال انگور گلدانی را در چه نوع خاکی می توان کاشت ؟

تفاوتی ندارد نهال انگور ، گلدانی باشد یا غیر آن ؛ خاک مناسب برای کاشت نهال انگور گلدانی بایستی نیمه سبک باشد . اگر آن را در زمینی با خاک سفت و سخت بکارید ریشه نهال انگور آسیب می بیند و به دلیل عدم توانایی نفوذ به درون خاک ، به سمت بالا رشد کرده و در سطح خاک گسترده می شود و یا به دور ساقه می پیچد ؛ در هر صورت نمی تواند آب و مواد معدنی را از عمق خاک دریافت کند و نهال به سرعت ضعیف و نابود می گردد .

اختلال در رشد عمقی ریشه موجب می شود درخت مقاومت کافی را در برابر باد و طوفان نداشته باشد و از جا کنده شود .

پس از کاشت نهال انگور گلدانی ، پیرامون آن را دایره ای حوضچه مانند به قطر حدأقل 30 سانت تعبیه نمایید ؛ این شبه حوضچه به حفظ و ذخیره آب در نزدیکی نهال کمک می کند و ریشه نهال را سیراب می سازد .

نهال گلدانی انگور

جنس گلدان نهال انگور گلدانی

نهال انگور گلدانی می تواند در گلدان هایی با اجناس مختلف کشت شود . این گلدان ها می توانند از جنس حلبی ، سفالی ، پلاستیکی ، چوبی و غیره باشند و لزوم جداسازی نهال از گلدان در زمان کاشت به جنس گلدان بستگی دارد .

اگر گلدان از جنس تجزیه پذیر بود که معمولاً پاکت هایی به رنگ مشکی هستند نیازی به جداسازی ریشه از آن نیست تنها با ایجاد شکافی در گلدان می توانید آن را در زمین بکارید هم ریشه نهال از همان شکاف راه خود را به بیرون می یابد و هم خود گلدان به سرعت تجزیه خواهد شد .

اگر گلدانی که نهال انگور گلدانی در آن کاشته شده از جنس چوب و فلز و پلاستیک بود بایستی نهال را از گلدان جدا کنید و به سرعت درون زمین بکارید .

دلیل تأکید بر سرعت عمل ، عدم تماس هوای آزاد با ریشه نهال است که در فصول بهار ، پاییز و تابستان بایستی رعایت گردد اما در فصل زمستان که نهال در خواب زمستانه است چندان اهمیت ندارد و در صورت مجاورت ریشه با هوا گیاه شوکه نمی شود .

نا گفته نماند کاشت و ارائه این نوع نهال تنها به انگور اختصاص ندارد و تمامی نهال ها قابلیت کاشت و ارائه در گلدان را دارند .

نهال انگور گلدانی باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

1 – جنس گلدان بهتر است از پاکت های تجزیه پذیر باشد تا در زمان کاشت مجبور نباشید ریشه را از گلدان خارج کنید . به این ترتیب هم در زمان صرفه جویی می شود و هم ریسک شوک به گیاه پایین می آید .

2 – ساقه نهال بایستی کاملاً سالم و صاف باشد . وجود زدگی ، نقص ، تغییر رنگ ، فساد و غیره در ساقه نهال نشانگر بیماری و عدم کیفیت آن است .

3 – نهال انگور گلدانی بایستی به تعداد استاندارد و نسبت به سن خود شاخه داشته باشد . وجود شاخه خشک شده و بیمار نشانه خوبی نخواهد بود . همچنین ضخامت و استقامت ساقه نهال باید با سن نهال تناسب داشته باشد .

4 – در خصوص ریشه نهال انگور گلدانی باید به این نکته توجه داشته باشید که ریشه ها از سطح خاک و یا از قسمت زیرین گلدان بیرون نیامده باشند .

چه نوع نهال هایی را می توان به صورت گلدانی پرورش داد ؟

تقریباً تمامی میوه ها و درختان چوب ده قابلیت کاشت به صورت گلدانی را دارند از طرفی نهال ها از جهت نحوه رویش و تکثیر خود به انواع و اقسامی تقسیم می شوند .

نهال های پایه بذری که با کاشت بذر گیاه به وجود می آیند را می توان در گلدان پرورش داد و به همان صورت عرضه نمود . کاشت نهال انگور به صورت پایه بذری کاملاً منسوخ شده و در عوض از قلمه انگور استفاده می شود .

نهال های پیوندی نیز در خود گلدان پیوند زده می شود و به نهال پیوندی تبدیل می گردد .

نهال انگور ریشه کشت بافت نیز قابلیت کاشت و پرورش در گلدان را دارد .

نهال انگور گلدانی در سنین مختلف وجود دارد و اغلب به صورت یک ، دو و سه ساله به فروش می رسد .

قیمت نهال انگور گلدانی

فاکتورهای مختلفی تعیین کننده قیمت نهال انگور گلدانی می باشند . نوع نژاد انگور یکی از عوامل تأثیر گذار بر قیمت آن است ؛ این که رقم انگور خارجی است یا ایرانی ؟ رایج است یا کمیاب ؟ مرغوب است یا معمولی ؟ و … .

عامل مهم دیگر ، سلامت نهال است . سلامت تنه ، شاخ و برگ ها و سلامت ریشه تعیین کننده سطح سلامت نهال و کیفیت آن است .

این که نهال گلدانی پیوندی، پایه بذری و یا ریشه کشت بافت است نیز بر قیمت آن تأثیر گذار است به این صورت که نهال انگور گلدانی ریشه کشت بافت از تمام انواع دیگر گران تر است .

می توان گفت که قیمت نهال انگور گلدانی تقریباً دو برابر نهال انگور ریشه لُخت است این اختلاف قیمت به دلیل سهولت نقل و انتقال ، ارائه و کاشت نهال انگور پاکتی است در حالی که نهال انگور ریشه باز از این بابت دارای محدودیت است .

در زمان کاشت نهال انگور گلدانی اگر جنس گلدان غیرقابل تجزیه بود پس لازم است آن را از گلدان جدا کرده در این بین فرصت آن است که ریشه نهال را نیز بررسی نمایید و ریشه های در هم تنیده شده و آسیب دیده را اصلاح کنید .

جمع بندی

نهال انگور به دو صورت گلدانی و ریشه لُخت قابلیت کشت و عرضه را دارد . در این مقاله تمام ویژگی های برجسته نوع اول یعنی نهال انگور گلدانی را مورد بررسی قرار دادیم و مزایای آن را بر شمردیم با اندک اغماضی می توان گفت که نهال انگور گلدانی معایبی ندارد تا کشاورز را از استفاده از این قبیل نهال منصرف یا مردد سازد .

انتخاب نوع بسته بندی نهال (ریشه لُخت یا گلدانی) کاملاً بسته به سلیقه و خواست کشاورز و همچنین فصلی که برای کاشت نهال انتخاب کرده است دارد .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *