کاشت نهال آلبالو

برای اموزش و یادگیری نحوه کاشت نهال آلبالو و خرید نهال آلبالو  و چگونگی اصول کاشت درخت آلبالو میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید مقاله پیش رو دارای نکات ظریف و کارآمدی در زمینه کاشت نهال آلبالو می باشد و به منظور جامع و شامل بودن آن ، سرفصل های مفید و کاربردی چون نحوه آبیاری نهال آلبالو ، خاک مناسب ، آب و هوای مناسب برای کاشت نهال آلبالو ، آفات و بیماری های نهال آلبالو در آن پیش بینی نموده ایم . امید که نکات ذیل برای شما عزیزان مثمر ثمر باشد .

آلبالو چیست ؟

آلبالو از فرمانرو گیاهان است و در طبقه بندی بعدی در دسته گیاهان گلدار قرار می گیرد ؛ گل دار به گیاهانی اطلاق می شود که قادر به تولید میوه و محصول هستند که خود به دسته های مختلفی تقسیم می شود ؛ آلبالو در دسته دو لپه ای ها قرار دارد چرا که بذر آن از دو قسمت مجزای چسبیده به هم تشکیل شده است و به هر کدام از این قسمت ها یک لپه  می گویند ؛ گیاهان دو لپه ای شامل راسته های مختلفی می باشد که آلبالو مشمول راسته گل سرخ سانان است . راسته گل سرخ سانان ، انبوهی از گیاهان و تولیدات باغی را شامل است .

از مشخصات ظاهری میوه آلبالو می توان به رنگ سرخ و منحصر به فرد آن اشاره کرد ؛ سرخی آلبالو به قدری خاص است که نام یک رنگ را به خود اختصاص داده و به رنگ های مشابه آن قرمز آلبالویی گفته می شود . میوه ای آب دار و گوشتی می باشد که هسته سفت و سختی در وسط آن قرار دارد این هسته مصرف خوراکی ندارد و تنها برای کاشت و تولید نهال آلبالو استفاده می شود . آلبالو ترش مزه بوده و در ارقامی می توانید مزه ملس ( ترش و شیرین) را از آن بچشید .

ارتفاع یک درخت آلبالو بالغ بین 3 الی 10 متر خواهد بود و میوه آن شباهت فراوانی به میوه درخت گیلاس دارد اما با کمی دقت متوجه تفاوت های ظاهری میان آلبالو و گیلاس خواهید شد . از دیگر ویژگی های درخت آلبالو خزان پذیر بودن آن است . برگ های این درخت به شکل هندسی لوزی می ماند و به گونه ای متناوب روی شاخه های آن می روید .

خواستگاه آلبالو

این میوه ترش و لذیذ متعلق به نواحی جنوب غربی قاره آسیا می باشد به عبارت دیگر خواستگاه اصلی و منطقه ای که آلبالو برای اولین بار در آن جا کشف و کشت شد مناطق جنوب غرب آسیا شناخته شده است و پس از آن از طرق مختلف به سایر مناطق و قاره ها منتقل شده و کشت آن در سراسر کره زمین (مناطق با آب و هوای مناسب) رواج پیدا کرده است . کشورهای روسیه ، اوکراین ، ایران و ترکیه از پیشگامان کشت و تولید آلبالو در جهان هستند .

کاشت و تکثیر نهال آلبالو

آلبالو را می توانید به سه روش کاشت بذر ، قلمه زدن و پیوند زدن تکثیر و تولید نمایید .

کاشت بذر آلبالو :

مقداری پرلیت تهیه کنید (پرلیت نوعی از انواع سنگ های آتش فشانی است .) سپس رقم آلبالوی مورد نظر را تهیه کرده و هسته آن را جدا سازید ، هسته را درون پرلیت مرطوب گذاشته و به مدت حدأقل 90 روز در یخچال نگاه دارید . نگه داری دانه آلبالو در یخچال به منظور شبیه سازی سرمای زمستانه است . پس از گذشت مدت زمان مذکور ، دانه را در خاک پرورش بذر در گلدانی بکارید و مرتب آبیاری کنید . زمانی که نهال آلبالو به طول 60 سانتی متر رسید می توانید آن را به زمین اصلی منتقل کنید .

قلمه زدن نهال آلبالو :

در فصل گرم ساقه ای از درخت آلبالو را به اندازه 15 الی 20 سانتی متر جدا کنید ؛ مقداری از برگ های پایین ساقه را چیده و در خاک مناسب در گلدان بکارید . در این مرحله به امر آبیاری اهتمام بورزید تا قلمه مورد نظر ریشه زده و رشد کند سپس می توانید آن را در زمین اصلی بکارید .

ارقام نهال آلبالو

آلبالو دارای ارقام و انواعی است که در ادامه به معرفی مهم ترین ارقام تجاری نهال آلبالو پرداخته ، ویژگی های هر یک را بر می شماریم .

1 – نهال آلبالو گوشواره ای پایه رویشی : یک سال بعد از کاشت شاهد باردهی این واریته خواهید بود ؛ زودبازده ، زودرس ، دیرگل ، مقاوم به سرما ، مقاوم به بی آبی ، ریشه پر و پربار است .

2 – نهال آلبالو مورلو پایه رویشی : باردهی یک سال بعد از کاشت ، دیرگل ، زودرس ، زودبازده ، مقاوم به آفت ، مقاوم به سرما ، بن دار ، مقاوم به آبی ، ریشه پر

3 – نهال آلبالو مجارستانی پایه رویشی : محصول دهی یک سال پس از کاشت ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرما ، مقاوم به آبی ، بار خوشه ای و ریشه پر

4 – نهال آلبالو اسرائیلی پایه رویشی : این واریته مخصوص مناطق سردسیر است ؛ محصول دهی یک سال پس از کاشت ، زودبازده ، دیرگل ، زودرس و پربار ، مقاوم به آفت و بی آبی

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال آلبالو

برای تعیین خاک مناسب جهت کاشت نهال آلبالو ، فاکتورهایی از جمله جنس خاک ، تعیین PH خاک ، میزان مواد مغذی موجود در خاک و نیاز به کود دهی ، زهکشی و … دخیل است .

جنس خاک : آلبالو برای رشد و نمو به خاک نسبتاً سبک با جنس لومی شنی نیاز دارد . در خاک های لومی شنی قدرت نفوذ آب بیشتر بوده و هوا به مقدار کافی جریان می یابد . می توانید خاک باغ و باغچه را با کمپوست و کود دامی پوسیده تقویت نمایید .

PH : میزان اسید موجود در خاک را با نماد PH نشان می دهند . محور PH به 14 قسمت مساوی تقسیم شده و اعداد 0 الی 14 را در بر دارد ؛ عدد 0 اسید خالص است و قادر است هر چیزی را از بین ببرد و هر چه عدد PH به عدد 7 نزدیک تر شود از میزان اسیدیته بودن آن ماده کاسته می شود . عدد 7 خنثی است و پس از آن نیز میزان قلیایی بودن یک ماده را نشان می دهد (مثل جوش شیرین) . می توانید با نمونه برداری و آزمایش خاک ، از میزان اسیدیته بودن آن مطلع شوید . (عدد PH اختصاص به خاک ندارد و تمام مواد و حتی بافت های بدن موجودات زنده را شامل می شود .)

زهکشی خاک را نباید از نظر دور داشت ؛ پیش از کاشت نهال و احداث باغ آلبالو آب اضافی زمین را استخراج کنید .

جهت جلوگیری از فرسایش خاک توسط باد ، می توانید از بادشکن های مصنوعی یا طبیعی استفاده کنید .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال آلبالو

آلبالو میوه تابستانی مناطق سردسیر است منتها این نیاز به سرما در ارقام مختلف آلبالو شدت و ضعف دارد ولی می توان گفت که واریته های مختلف آلبالو در زمستان بین 600 تا 1600 ساعت نیاز به سرمای صفر درجه یا زیر صفر دارند . درخت آلبالو پس از اتمام فصل زمستان و با افزایش دما کم کم از خواب زمستانه بیدار شده و شروع به جوانه زدن می کند ؛ ممکن است در این زمان سرمای دیررس بهاره یا بارش تگرگ موجب از بین رفتن شکوفه های آلبالو گردد برای جلوگیری از این مسأله می توانید از نهال آلبالو پایه رویشی کشت بافت دیرگل و مقاوم به سرما استفاده کنید .

فاصله کاشت نهال آلبالو

عوامل موجهی جهت رعایت فاصله استاندارد کاشت نهال آلبالو وجود دارد که مهم ترین این عوامل عبارتند از :

رشد ریشه : ریشه گیاهان در زمین نهفته شده و غالباً‌ رشد آن ها قابل رؤیت نیست . ریشه درخت آلبالو برای رشد به فضای کافی احتیاج دارد ؛ در صورت عدم رعایت فاصله استاندارد بین نهال های آلبالو ، پس از رشد ریشه آن ها در هم می پیچد و منجر به آسیب درخت می شود .

رشد تاج : همه ساله به صورت کاملاً محسوس شاهد رشد طولی درخت و شاخ و برگ آن خواهید بود ؛ تاج درخت نیز همانند ریشه برای رشد به فضای کافی نیاز دارد تا از تنیده شدن شاخه های درختان در هم جلوگیری شود چرا که این عارضه موجب ریزش برگ شاخه ها شده و تولید محصول را کاهش می دهد .

نور کافی : نزدیک بودن درختان آلبالو به هم مانع از رسیدن نور کافی به تمام قسمت های درخت می شود و ممکن است سایه یکی بر دیگر درختان سیطره افکنده و مانع تولید محصول و رشد آن گردد .

هوا : کاشت نزدیک به هم نهال آلبالو پیوندی و عدم رعایت فاصله استاندارد موجب خفقان و عدم جریان هوا می گردد ؛ عدم جریان هوای کافی تبعات بسیاری از جمله شیوع بیماری ها و آفات در میان درختان دارد .

تغذیه : با رعایت فاصله استاندارد در کاشت نهال آلبالو زمینه تغذیه صحیح درخت از خاک را فراهم می آورید . درختان اغلب در جذب مواد مغذی از خاک از یکدیگر پیشی می گیرند و در صورت نزدیک بودن به هم ممکن است درختی بیش از درختان دیگر از مواد مغذی موجود در خاک بهره مند گشته و موجب ضعیف شدن سایر درختان گردد .

فاصله استاندارد کاشت در واریته های مختلف آلبالو متفاوت است اما نه به آن مقدار که نتوان حد وسطی برای آن در نظر گرفت . میانگین این فاصله برای درخت آلبالو 5 متر است که می توان در واریته های مختلف از همین الگو تبعیت کرد .

کود دهی نهال آلبالو

به صورت کلی کود به دو نوع آلی (حیوانی) و شیمیایی در بازار موجود است . درست است که خاک هر منطقه به خودی خود دارای مقادیری املاح و مواد معدنی می باشد اما میزان آن در مناطق مختلف ، متفاوت است و بسته به نوع گیاهی که قصد کشت آن را دارید می بایست با کود دهی اصولی و صحیح ، خاک را مغذی سازید . درخت آلبالو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای رشد و تولید ثمره نیاز به خاک مغذی دارد ؛ لازم به تذکر است که در زمینه انتخاب کود و نحوه کود دهی و زمان آن حتما با متخصصین در این زمینه مشورت نمایید چرا که کوچکترین سهل انگاری یا افراط و تفریط می تواند حاصل تلاش های یک ساله شما را بر باد دهد .برای استعلام قیمت فروش نهال البالو و استعلام قیمت نهال البالو پیوندی و پایه رویشی میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید

 

کوددهی با ابیاری

ابیاری و کوددهی 

هرس درخت آلبالو

یکی از اهداف هرس درخت آلبالو حذف شاخه های بیمار و ضعیف و در مقابل ایجاد فضای مناسب و کافی جهت رشد شاخه های جدید و سالم است . همچنین هرس شاخه های بلندی که مانع تابش نور خورشید به شاخه ها و قسمت های درونی درخت می شود در افزایش کیفیت و کمیت تولید محصول مؤثر است .

در مورد هرس درخت آلبالو دقت داشته باشید که اگر درخت میزان محصول سالیانه متناسب را داشته باشد نیاز به هرس ندارد .

بلوغ و طول عمر درخت آلبالو

با تولید نهال آلبالو پایه رویشی کشت بافت می توانید در سال اول کاشت شاهد بلوغ و به ثمر نشستن نهال خود باشید ؛ پیشرفت روز افزون در علم بافت سبب ابداع و تولید نهال های پایه رویشی کشت بافت گردیده ؛ در این روش ، بافتی از درخت مورد نظر جدا کرده و در آزمایشگاه های مربوطه تحت تربیت و پرورش قرار می دهند و با روش های علمی این قبیل نهال ها را به سرما  ، گرما ، بی آبی و …. مقاوم می سازند (به عنوان مثال با تزریق باکتری هایی که در چشمه های آب گرم موجود می باشد ویژگی مقاومت به گرما را در نهال تقویت می کنند .)

عمر مفید اقتصادی درخت آلبالو پایه رویشی کشت بافت به صورت میانگین بین 25 تا 35 سال است .

آبیاری نهال آلبالو

وظیفه جذب آب از زمین در گیاهان به عهده ریشه گیاه است و نیاز به آبیاری هر گیاه علاوه بر شرایط محیطی ، به نوع ریشه آن هم بستگی دارد ؛ از آن جا که درخت آلبالو دارای ریشه های سطحی می باشد و این ریشه سطحی قدرت نفوذ در عمق زمین را جهت جذب آب موجود در لایه های زیرین ندارد ؛ عمل آبیاری می بایست به صورت منظم انجام شود .

قطعاً شرایط آب و هوایی تأثیر بسیاری در تعداد دفعات و میزان آبیاری نهال آلبالو دارد و از آن جا که در فصل سرد با بارش برف و باران مواجه هستیم درخت آلبالو نیاز چندانی به آبیاری ندارد چرا که گیاه در خواب زمستانه به سر می برد و بارش های جوی در این مدت درخت را سیرآب کرده و آن را برای فصل بهار آماده می سازد ولی در فصل گرم و فصل تولید میوه درخت آلبالو نیاز مبرمی به آبیاری اصولی و منظم خواهد داشت . در فصل گرم در طول هفته 2 الی 3 مرتبه درخت آلبالو را آبیاری نمایید . روش های مختلفی جهت انجام عمل آبیاری وجود دارد ولی از روش غرقابی کردن برای درخت آلبالو به شدت بپرهیزید چرا که موجب پوسیدگی ریشه می گردد . اگر با افزایش دما و تبخیر رطوبت موجود در خاک مواجه شدید می توانید ملاک آبیاری را خشک شدن سطح خاک پیرامون نهال در نظر بگیرید .

آفات و بیماری های درخت آلبالو

امکان دارد شخصی که در صدد احداث یک باغ میوه است تمامی استانداردها و موارد لازم را در این زمینه رعایت کند ولی کوچکترین سهل انگاری در مرحله سم پاشی و در نظر نگرفتن آفات و بیماری های تهدید کننده نباتات می تواند خسارت جبران ناپذیری به وی وارد سازد و در خوش بینانه ترین حالت ممکن ثمره یک سال باغ خویش را از دست بدهد . لازمه پیشگیری از این فاجعه گاه جبران ناپذیر شناخت انواع آفات و بیماری هایی می باشد که ممکن است گریبان گیر درختان آلبالو شود ؛ پس شناخت این عوامل مخرب و راه های پیشگیری و درمان آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است .

در ادامه به تشریح چند نمونه از مهم ترین آفات و بیماری های نهال و درخت آلبالو می پردازیم و در مورد انتخاب نوع و میزان سموم دفع و رفع آفات نباتی می بایست با متخصصین امر مشورت نمایید .

1 – شانکر باکتریایی درخت آلبالو :

عامل بیماری شانکر باکتریایی همان گونه که از نامش مشخص است نوعی باکتری می باشد . این باکتری از نهال های جوان آلبالو تا درختان کهنسال این میوه را مورد حمله قرار می دهد و فعالیت این باکتری تمامی اجزاء یک درخت آلبالو اعم از شاخه ، تنه ، برگ و … را تحت الشعاع قرار داده و به شدت آسیب می زند . از علائم بیماریی شانکر باکتریایی ایجاد زخم بر روی درخت است که آن قسمت را به حالت نرم تری در می آورد و موجب ترشح صمغ درخت می شود که آسیب را دو چندان می سازد . این بیماری در نواحی مرطوب شیوع بیشتری دارد .

2 – پوسیدگی های ریشه و آوند درخت آلبالو :

از اسباب مهم ابتلاء به این عارضه رطوبت است ؛ اگر درخت آلبالو به صورت مداوم غرقابی شود و همیشه در حالت مرطوب باشد دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد ؛ این بیماری و علت آن اختصاص به درخت آلبالو ندارد و بسیاری از درختان را شامل می شود .

3 – کنه قرمز اروپایی :

کنه ها پایه ثابت آفات هر باغ و گیاهی هستند و در انواع و اقسام مختلف شاهد تکثیر و رشد آن ها بر روی گیاهان می باشیم . این حشره ریز جثه با نرخ تولیدمثل فوق العاده بالا قادر است ضربه مهلکی بر تولیدات باغی شما وارد نماید .

کرم سفید ریشه ، حشره سرخرطومی ، لکه برگی ها و لکه غربالی ها ، سفیدک سطحی ، پوسیدگی قهوه ای یا مومیایی آلبالو از دیگر آفات و بیماری های رایج در باغات آلبالو می باشد .

توصیه می گردد برای پیشگیری و یا درمان این آفات و بیماری ها با متخصصین و اهل خبره در زمینه سموم دفع آفات نباتی مشورت نموده و از انجام هر عمل خودسرانه ای در این زمینه به شدت پرهیز نمایید .

نگهداری و مراقبت از نهال آلبالو

رعایت نکات بسیاری می تواند شما را در امر نگهداری از نهال تازه کاشته شده آلبالو و حتی درخت بالغ آلبالو یاری نماید ؛ مواردی نظیر استفاده به موقع و بجا از سموم مناسب می تواند در جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری ها و آفات جلوگیری کند ؛ کود دهی منظم ، درخت را تنومند کرده و تولید محصول را افزایش می دهد و به همین ترتیب موارد عدیده ای در جهت نگهداری از نهال آلبالو وجود دارد ولی موردی که شاید افراد تازه کارو به اصطلاح آماتور ممکن است از آن غافل شوند اثر بادها و طوفان های شدید بر روی نهال تازه کاشته شده می باشد ؛ بدیهی است شدت بادهای بهاره و پاییزه می تواند به راحتی تنه نازک نهال آلبالو را شکسته یا حدأقل کج کند به این منظور می توانید در اطراف باغ خود بادشکن مصنوعی نصب کنید ؛ بادشکن مصنوعی وسیله ای است که شدت باد را کنترل و از سرعت آن می کاهد علاوه بر این می توان با کاشت درخت هایی نظیر درخت سرو در اطراف باغ ، نهال ها و درخت های موجود در آن را از بادهای شدید و آسیب زا در امان نگاه داشت .

استفاده از قیم نیز پیشنهاد دیگری در جهت خنثی سازی شدت باد و طوفان می باشد به این ترتیب که پس از کاشت نهال آلبالو می توانید قیم (قیم یک میله فلزی یا چوب بلند است) را در کنار نهال کاشته و نهال را با طنابی به آن ببندید ؛ طول قیم معمولاً بین 5 / 1 الی 2 متر است و تا زمانی که نهال رشد کند و تنه آن جان گرفته و ریشه در خاک محکم کند می توانید استفاده از قیم را ادامه دهید .

نکته : دقت داشته باشید که گره طناب در حد معمول باشد و از بیش از حد محکم کردن یا آرام بستن آن بپرهیزید چرا که در هر دو حالت موجب آسیب به نهال می شود .

خواص آلبالو

هر 100 گرم آلبالو در بدن انسان به 50 کیلو ژول کالری تبدیل می شود و به آن معنا است که شما می توانید با دریافت مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان ، کمترین میزان کالری را دریافت کنید این امتیاز در میوه های با کالری منفی برجسته تر است .

آلبالو حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است ؛ سدیم ، منیزیم ، پتاسیم ، مس ، روی از مهم ترین مواد معدنی موجود در آلبالو می باشد .

آلبالو به سلامت کلیه کمک فروانی می کند چرا که موجب کاهش غلظت خون و تصفیه آن می شود و التهابات کلیه را التیام می بخشد .

مصرف آلبالو موجب سلامت قلب و عروق می شود و به رفع مشکلات کبد و دستگاه گوارش کمک شایانی می نماید .

جوانسازی پوست ، درمان آکنه و جوش صورت ، روشن کننده پوست ، درمان ریزش مو از مهم ترین خواص درمانی آلبالو می باشد .

مصارف آلبالو

بدیهی ترین حالت مصرف آلبالو بصورت تازه و خام است .

آلبالو قابل طبخ و تبدیل به شربت و مربا می باشد همچنین می توان آن را خشک کرده و به صورت میوه خشک مصرف کرد که طرفداران خاص خود را دارد و بیشتر به همراه نمک مصرف می شود که طعم خوش آن را چند برابر می کند . آلبالو در تهیه لواشک نیز کاربرد دارد و به این صورت نیز به مصرف می رسد .

دم کرده آلبالو برای افزایش میزان ادرار و پاکسازی کلیه و مثانه مفید است .

می توانید هنگام دم کردن چای سیاه تعدادی آلبالو به آن بیفزایید و عطر و طعم آن را دو چندان کنید ؛ چای آلبالو دارای خواص بسیار زیادی است .

آلبالو میوه آبداری است شما می توانید آبمیوه آلبالو را در رژیم غذایی روزانه خود قرار داده و از خواص بسیار آن بهره مند گردید .(آب آلبالو به صافی خون مشهور است)

این میوه لذیذ مصارف فراوانی در آشپزی ، شیرینی پزی ، تهیه دسر و نوشیدنی  دارد.برای خرید نهال میوه و استعلام قیمت فروش نهال و قیمت نهال با ما در ارتباط باشید.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *