جهت آشنایی کامل و یادگیری کاشت نهال آلو میتوانید با کارشناسان شرکت و نهالستان یشیل نهال تماس گرفته و از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی آنان استفاده نمائید.

فهرست موضوعی

کاشت نهال آلو

در این مقاله درخت آلو و میوه آن را مورد بررسی قرار می دهیم و سعی بر آن است که تمامی سرفصل ها و عناوین مهم در رابطه با کاشت و داشت نهال آلو در این نوشتار گنجانیده شود . می دانیم که برای کاشت یک گیاه روش های مختلفی وجود دارد علاوه بر این عوامل بسیاری نظیر زمین و جنس خاک ، اقلیم و آب و هوا ، شرایط جغرافیایی ، نوع گیاه و ارقام مختلف آن و … وجود دارد که در امر کشاورزی نقش تعیین کننده ای را برعهده دارند و عدم رعایت استاندارد هر یک از آن ها تمامی اقدامات شما را کأن لم یکن خواهد ساخت . موارد فوق الذکر نه تنها بر امر کشاورزی و تولید محصول در هر منطقه که به اراده انسان انجام می شود ، تأثیر گذار است بلکه تعیین کننده پوشش گیاهی (گیاهان خود رو) نواحی مختلف می باشد . به همین دلیل است که در مناطق مختلف کره زمین پوشش های گیاهی متفاوتی به چشم می خورد .

افرادی که علاقه مند به احداث باغات میوه هستند باید به صورت تئوری و عملی آموزش های لازم را گذرانده و سواد کافی را در این زمینه کسب کنند . پیشنهاد می شود تا زمانی که تجربه کافی در این زمینه حاصل نشده ترجیحاً از افراد مجرب و سابقه دار در زمینه باغداری کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه مطلوب را کسب کنید و به سود قابل توجهی دست یابید .

برای افزایش سطح آگاهی خود تنها به شناخت روش های کاشت و داشت آن میوه اکتفاء ننماید و سعی کنید که با اندام های مختلف یک گیاه و وظیفه این اندام ها آشنا شوید و بدانید که اختلال در هر یک از این بافت ها چه پیامدهایی دارد و چه تأثیراتی بر روند رشد و سلامت گیاه خواهد داشت .برای خرید نهال آلو تماس بگیرید.

در ادامه به توضیح هر یک از مباحث فوق الذکر خواهیم پرداخت ؛ اگر قصد فعالیت در این زمینه را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

آلو چیست ؟

مخلوقات جهان هستی به دسته های کلی و گسترده ای تقسیم شده اند ؛ یکی از این دسته ها که موضوع بحث ما می باشد گیاهان هستند ؛ آلو از فرمانرو گیاهان است . گیاهان از نظر بافت سلولی ، خود به دو گروه گیاهان تک سلولی و گیاهان چند سلولی تقسیم می شوند . در گیاهان تک سلولی انجام تمامی وظایف و اعمال حیاتی بدن گیاه بر عهده همان یک سلول است اما بدن گیاهان چند سلولی از هزاران سلول مرکب تشکیل شده است . این سلول ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و سلول های مشابه در یک تقسیم بندی قرار می گیرند ؛ مجموعه سلول های مشابه در اندام گیاه ، یک بافت را تشکیل می دهد . در برخی از این بافت ها فعالیت حیاتی بسیار زیاد است و سلول ها مرتباً در حال تکثیر و رشد هستند و در برخی بافت های دیگر فعالیت و نمو کمتر است . در این میان درخت آلو از دسته گیاهان چند سلولی است .

در طبقه بندی بعدی آلو جزئی از زیرمجموعه گیاهان گلدار است . این دسته ، گیاهانی هستند که با تولید گل قادر به تولید میوه می باشند .

از نظر علمی اگر بخواهیم گیاهان را از نظر نوع بذرشان تقسیم بندی کنیم می بایست آن ها را در دو دسته مجزا از یکدیگر قرار دهیم که شامل گیاهان دو لپه ای و تک لپه ای می شوند . آلو از دسته گیاهان دو لپه ای نو می باشد . تفاوت بارز گیاه تک لپه ای با دو لپه ای در بذر آن ها است . بذر گیاهان دو لپه ای از دو قسمت که به هر یک از این قسمت ها یک لپه می گویند ، تقسیم می شود مثل آلو ، سیب ، زردآلو و … اما بذر گیاهان تک لپه ای تنها شامل یک جزء است مثل خرما

در مقایسه تفاوت ریشه گیاهان دو لپه ای و تک لپه ای شایان ذکر است که :

1 – در گیاهان دو لپه ای دایره محیطیه اصولاً یک لایه است و در یک لپه ای ها دایره محیطی وجود ندارد و دسته های آوندی به طور مستقیم در کنار آندودرم واقع می شوند .

2 – ریشه گیاه تک لپه ای رشد ثانوی ندارد اما ریشه گیاه دو لپه ای با تشکیل گزیلم ثانوی ، رشد ثانوی آن ساخته خواهد شد .

3 – در دو لپه ای ها تعداد دستجات آوندی عموماً بین 2 تا 6 عدد است و در بعضی استثنائاً به 8 عدد می رسد ولی در گیاهان تک لپه ای تعداد دستجات آوندی بیش از 8 عدد است .

از منظری دیگر ، آلو از راسته گلسرخ سانان و از تیره گل سرخیان است که این قسم عمده گیاهان و تولیدات باغی را شامل می شود همچنین از زیرخانواده بادامی واران و از سرده پرونوس می باشد . سرده پرونوس قریب به 430 گونه دارد و اغلب گیاهان میوه ده و یا تزئینی را در خود جای داده است . زردآلو ، گیلاس ، هلو و بادام نیز از همین سرده می باشند .

در گذشته سرده پرونوس در کشورمان 4 گونه خود رو داشته که به صورت درخت یا درختچه رشد می کردند و با پیشرفت روز افزون علم گیاه شناسی و کشاورزی روی این گونه ها اصلاحاتی صورت گرفت و به علاوه گونه های دیگر هم وارد کشور شد و با پیوندها و اصلاحات نژادی که صورت گرفت در حال حاضر انواع و اقسام مختلفی از گونه های این سرده در کشور پرورش می یابد .

آلو یک میوه گوشتی و آبدار است . شکل کروی و گرد دارد و در قسمت مرکزی آن یک هسته سفت و سخت وجود دارد . در بعضی ارقام این هسته به سادگی از گوشته آلو جدا خواهد شد و در برخی ارقام دیگر به راحتی قابل جدا شدن نیست و مقداری از گوشته روی آن باقی می ماند . مغز هسته آلو تلخ مزه است مصرف خوراکی ندارد به علاوه مصرف مقادیر بالایی از آن مانند سیانور عمل کرده و کشنده می باشد . رنگ و اندازه میوه آلو در ارقام مختلف متغیر است . آلو در رنگ های زرد ، سبز ، قرمز ، بنفش و سیاه ، تولید می شود و مزه آن ترش ، شیرین و گاهی ملس (ترش و شیرین) است .

درخت آلو از دسته درختان مثمر است یعنی درختانی که قادر به تولید ثمره و محصول هستند . این درخت خزان پذیر است و برگ های آن با فرا رسیدن فصل پاییز می ریزد و در بهار مجدداً جوانه زده و رشد می کنند . رنگ برگ های درخت آلو کشیده و نوک تیز است که به رنگ سبز روشن نمایان می شوند و روی آن شیارهای سطحی وجود دارد همچنین در امتداد خود دارای دم برگ هستند . در فصل بهار گل های درخت آلو در اندازه های کوچک و چند گلبرگی و بسته به نوع آن در رنگ های سفید ، بنفش یا قرمز خودنمایی می کنند .

طول درخت آلو در ارقام مختلف آن بین 5 تا 12 متر است .

در طبیعت و در باغات می توان انواع و اقسام درخت آلو را مشاهده نمود که میوه های حاصل از آن رنگ ، اندازه و طعمی متفاوت از یکدیگر دارند ؛ شناخته شده ترین ارقام درخت آلو از این قبیل است : درخت آلو لومبارد ، درخت آلو یلواگ ، درخت آلو خاکی ، درخت آلو سیاه ، درخت آلو شایرو ، درخت آلو بوربانک ، درخت آلو قطره طلا ، درخت آلو بخارا ، درخت آلو اختری ، درخت آلو خشکباری و … .

خواستگاه و کشورهای تولید کننده آلو

گفته شده که درخت آلو ابتداء بومی قاره اروپا بوده و سپس در سایر مناطق منتشر شده است .

کشورهای چین ، ایالات متحده آمریکا و صربستان در سال 2008 میلادی در زمینه تولید آلو رده اول تا سوم جهانی را داشتند و ایران در رده دهم قرار داشت و تا به امروز نتوانسته که جایگاه خود را ارتقاء بخشد . در حال حاضر نیز کشورهای فوق در زمینه تولید آلو پیشرو هستند و درصد کثیری از تولیدات آلو در جهان متعلق به آن ها می باشد .

کاشت و تکثیر نهال آلو

آلو به انواع روش های جنسی و غیر جنسی قابل کشت و تکثیر است که در ادامه هر یک را به تفکیک آموزش خواهیم داد البته برای تکثیر آلو تنها به مطالعه این مطالب اکتفاء نکرد چرا که تجربه عملی نقش مؤثرتر و مهم تری دارد .

روش جنسی کاشت آلو

منظور ازروش جنسی ، کاشت بذر آلو می باشد که ممکن است انجام این روش از محلی به محل دیگر متفاوت باشد و یک بذر آلو فرآیند مختلفی را طی کند تا به یک نهال آلو تبدیل شود. فروش نهال آلو به صورت 24 ساعته گلدانی انجام میشود.

کاشت بذر آلو : امروزه درصد قلیلی از کسانی که قصد کاشت و پرورش درخت آلو را دارند از این روش استفاده می کنند . اغلب کشاورزانی که مقصود تجاری از کاشت آلو دارند ترجیحاً از روش کاشت نهال آلو پایه رویشی کشت بافت استفاده می کنند ؛ با این روش هم یک سال پس از کاشت نهال به محصول دست می یابند و هم از مزایای نهال پایه رویشی بهره مند می گردند که در جای خود به بررسی و توضیح این امتیازات در قیاس با نهال پایه بذری خواهیم پرداخت ؛ لازم به توضیح است که حتی افرادی که نهال پایه بذری را به هر دلیلی به پایه رویشی ترجیح می دهند هم در حال حاضر خود به کاشت بذر آلو نپرداخته و اغلب نهال های آماده پایه بذری تهیه کرده و در زمین می کارند . با این حال و بنا بر جامع و شامل بودن این مقاله ، سطوری را به توضیح این روش اختصاص می دهیم تا نقطه ابهامی ذهن شما مخاطب گرامی را به این مقوله مشغول نسازد .

از مزایای کاشت بذر آلو آن است که خود از ابتداء به تمامی مراحل آن نظارت دارید و مراقبت های لازم را انجام می دهید تا یک بذر آلو به یک نهال و سرانجام به یک درخت پربار تبدیل شود ولی این روش پس از 5 سال شما را به محصول می رساند و شاید مقرون به صرفه نباشد .

روش اول کاشت بذر آلو

1 – از آن جا که بذر آلو را پس از جوانه زدن ، ابتدا می بایست در گلدان پرورش داده و سپس به زمین اصلی انتقال دهید ، گلدانی با ارتفاع و قطر حدأقل 17 سانتی متر تهیه کنید .

2 – درون گلدان  را با خاک مخصوص گلدان و به نسبت مساوی پرلیت (پرلیت نوعی از انواع سنگ های آتش فشانی می باشد که در نتیجه انجماد گدازه ها به دست می آید و به همین علت مقداری آب ذخیره شده درون خود دارد . یکی از کاربردهای پرلیت در کشاورزی و پرورش گل و گیاه است . پرلیت نوع کشاورزی به دلیل وجود حفره های زیاد ، آب و اکسیژن را درون خود ذخیره دارد و ادغام می سازد که به امر تهویه خاک و آبرسانی کمک ویژه ای می نماید .) ، شن و ماسه بریزید .

3 – رقم آلو مورد نظر خود را تهیه کرده و به جداسازی هسته های آن اقدام کنید . هسته ها را تمیز کرده و بگذارید خشک شوند .

4 – با استفاده از یک وسیله مناسب شکافی روی هسته آلو تعبیه نمایید . این شکاف روند جوانه زنی آلو را تسهیل می نماید . برای جلوگیری از آسیب دیدن مغز هسته در هنگام ایجاد شکاف ، دقت لازم را به عمل آورید .

5 – در مرحله بعد ظرفی را پر از آب کرده و هسته های آلو را درون آن بیندازید . هسته هایی که در آب غرق شدند برای کاشت مرغوب و مناسب هستند . ترجیحاً از هسته هایی که روی آب شناور مانده اند برای کاشت استفاده نکنید اما اگر می خواهید این کار را انجام دهید شکاف بزرگتری روی هسته ایجاد نمایید .

6 – قبل از کاشت هسته آلو ، هسته ها باید به مدت یک شب در آب ولرم خیسانده شوند .

7 – مقداری کمپوست تهیه کنید (بقایای گیاهان و مواد آلی که تجزیه و پوسیده شده است را کمپوست می گویند ؛ اگر کمپوست در دسترس ندارید یا در تهیه آن با مشکل مواجه هستید می توانید از دستمال کاغذی به جای کمپوست استفاده کنید .) ؛ آن را با اسپری آب ، کمی مرطوب کرده و درون یک شیشه یا یک کیسه پلاستیک بریزید . (از خیس کردن کمپوست بپرهیزید . )

8 – هسته های آلو را درون کمپوست یا دستمال کاغذی مرطوب قرار داده و درب ظرف یا کیسه ببندید .

9 – ظرف حاوی هسته آلو را به مدت 3 ماه (10 الی 12 هفته) در یخچال نگهداری کنید . دمای یخچال ، برودت زمستان را برای هسته آلو تداعی می کند . هسته آلو برای جوانه زدن به سرما نیاز دارد . در طول این مدت مرتباً رطوبت کمپوست را بررسی کنید و در صورت خشک شدن ، آن را تجدید نمایید .

10 – بذر جوانه زده آلو را در عمق 5 سانتی متری گلدانی که از پیش آماده کرده اید بکارید . خاک گلدان را با اسپری و کنترل شده مرطوب نگه داشته اما آن را خیس نکنید . گلدان را در دمای معتدل و دارای نور کافی قرار دهید . اگر در فصل زمستان به سر می برید ، در داخل خانه مکانی را به نگهداری از گلدان آلو اختصاص دهید .

11 – با فرا رسیدن بهار و زمانی که بذر به مقدار لازم رشد کرده و ساقه اصلی آن شکل گرفته باشد می توانید آن را از گلدان به زمین اصلی منتقل نمایید .

12 – برای کاشت نهال آلو در زمین ، ابتدا خاک را شخم زده و با موادی چون کود آلی پوسیده و کمپوست تقویت کنید . آن گاه نهال های آلو را حدأکثر در فاصله 6 متری از هم بکارید (علت رعایت این فاصله در بخش مربوط به “فاصله کاشت نهال آلو” به طور کامل شرح داده خواهد شد .) .

13 – در قسمت نهم گفتیم که می بایست هسته آلو را در یخچال قرار دهید تا سرما و برودت زمستان برای هسته آلو شبیه سازی شود بنا بر این اگر در فصل زمستان اقدام به کاشت هسته آلو می نمایید نیازی به نگهداری هسته آلو در یخچال نیست و می توانید مستقیماً بذر آلو را در زمین بکارید . قیمت نهال آلو ارزان و گلدانی عمده را از یشیل نهال بخواهید.

14 – برای کاشت مستقیم هسته آلو در زمین خاک را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده تغذیه نموده و هسته را حدأکثر در عمق 7 سانتی متری خاک بکارید و عمق بیش از این ، موجب خفقان هسته آلو شده و از جوانه زدن آن جلوگیری کرده ، هسته از بین می رود .

روش دوم کاشت بذر آلو

1 – رقم آلو مورد نظر را تهیه کنید . در این مرحله دقت داشته باشید که آن رقم ، مناسب با شرایط جغرافیایی منطقه ای که در آن زندگی می کنید باشد .

2 – هسته های آلو را از گوشته آن جدا ساخته و به دقت تمیز نمایید و مقادیر باقی مانده از گوشته را از روی هسته جدا سازید .

3 – بهتر است که طعم آلو را بچشید و آن هسته هایی که گوشته لذیذتری داشتند برای کاشت کنار بگذارید .

4 – هسته ها را دو سه روز در پشت شیشه ، در معرض تابش نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند . این اقدام به این دلیل است که هسته ها راحت تر شکسته شوند از طرفی با خشک شدن هسته ، مغز درون آن کمی کوچک تر شده و به راحتی می توان آن را بدون آسیب از پوست سخت جدا کرد .

5 – در این مرحله می بایست بدون کوچکترین آسیبی مغز هسته را جدا سازید . بهتر است برای این کار از هسته شکن استفاده کنید .

6 – ظرفی را پر از آب کنید و هسته های آلو را درون آب بریزید . هسته هایی که در آب فرو رفته اند برای کاشت مناسبند . از کاشتن هسته های شناور بر آب خودداری کنید .

7 – مغز هسته آلو را به مدت یک شب در دما طبیعی اتاق ، درون آب خیس کنید .

8 – کیسه ای پلاستیکی را با کمپوست پر کنید و بذر آلو را درون کمپوست قرار دهید . کمپوست را با روش اسپری مرطوب کنید . (کمپوست را خیس نکنید .)

9 – درب کیسه را ببندید و در دمای 4 درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری نمایید . بذر آلو در محیط یخچال شروع به جوانه زنی می کند .

10 – پس از جوانه زدن بذر آلو می توانید آن را در گلدان دارای حفره زهکشی یا مستقیماً در زمین بکارید . برای کاشت آلو در زمین مکانی را انتخاب کنید که روزانه حدأقل 6 ساعت در معرض تابش نور خورشید باشد .

11 – اگر بذر آلو را در گلدان کاشته اید . با رشد ساقه اصلی آن و شکل گیری شاخ و برگ و همچنین با فرا رسیدن بهار می توانید نهال کوچک آلو را از گلدان به زمین منتقل کنید .

12 – گودالی کمی عمیق تر از ریشه نهال آلو در زمین حفر کنید . مقدار کمی از خاک را با کمپوست ترکیب کرده و آن را در مرکز گودال به صورت کله قندی کوچک درآورده و نهال را روی مرکز آن قرار دهید سپس ریشه های نهال آلو را اطراف آن بچینید ؛ فضای خالی گودال را با مخلوطی از خاک و کمپوست پر نمایید و با بیل محکم کنید .

13 – پس از انجام مراحل فوق ، نگهداری های لازم مانند کود دهی ، سم پاشی ، آبیاری و … را به عمل آورید .

اگر هر یک از مراحل فوق را به نحو صحیح انجام دهید پس از گذشت 3 الی 5 سال شاهد بلوغ نهال آلو و تولید محصول آن خواهید بود و یک نهال آلو پایه بذری خواهید داشت .

تکثیر آلو به روش جنسی یا به عبارت دیگر کاشت بذر آلو ، روش های گوناگونی دارد که هر فرد بسته به تجربیات و روش های مرسوم در منطقه خود یکی از آن ها را بر می گریند .

امروزه با تبدیل شدن کشاورزی به یک صنعت عظیم ، استفاده از روش جنسی تکثیر نهال تقریباً منسوخ شده و افراد کمی آن هم صرفاً برای تفنن یا محققین برای انجام آزمایشات ، از این روش استفاده می کنند .

تکثیر نهال آلو به روش غیرجنسی

این روش خود به شاخه های مختلفی تقسیم گشته و روش های مختلفی را شامل می شود . قلمه زدن ، پیوند زدن ، خوابانیدن از شیوه های رایج تکثیر غیرجنسی یک گیاه به شمار می رود .

قلمه زدن درخت آلو

قلمه چیست ؟ و به انجام چه عملی قلمه زنی گفته می شود ؟ قلمه زنی در اصل به این معنا است که شما قسمت مرغوبی از یک گیاه را جدا کرده و برای مدتی در شرایط مخصوصی  نگه داری می کنید تا قسمت جدا شده خود به یک گیاه مجزا تبدیل شود . این روش انواع و اقسام مختلفی دارد . بسته به نوع گیاه می توانید قلمه را از شاخه ، برگ و حتی ریشه گیاه جدا کنید . قلمه زدن نسبت به سایر روش های تکثیر گیاه امتیازات بیش تری دارد که سبب می شود کشاورزان این روش را ترجیح دهند .

روند رشد ریشه گیاه در قلمه زنی بیش تر است .

ریسک کمتری دارد و درصد موفقیت در این روش بالا است .

در قلمه زنی می توانید با استفاده از قسمت کوچکی از گیاه یک درخت تنومند از همان نوع داشته باشید .

گیاه حاصل از قلمه گیری مقاومت چشمگیری در برابر آفات و بیماری ها و شرایط نامساعد محیطی از خود نشان می دهد .

در این روش گیاه حاصل از قلمه گیری بدون کوچک ترین تفاوتی کاملاً به گیاه مادر مشابه است .

برای تکثیر گیاه آلو استفاده از روش قلمه گیری از شاخه کاربرد دارد ؛ در ادامه اقسام قلمه گیری از شاخه را شرح خواهیم داد .

انواع قلمه شاخه : قلمه چوبی (خشبی) ، قلمه نیمه چوبی (نیمه خشبی) و قلمه سبز

قلمه چوبی : جنس این نوع قلمه چوب سخت است پس باید در فصل زمستان برای جدا کردن آن از درخت اقدام کنید . نحوه جداسازی قلمه به این صورت است که در قسمت بالایی باید دارای برش صاف و در قسمت زیرین که قرار است در خاک قرار بگیرد برش به صورت مورب باشد . حالت مورب به سرعت رشد ریشه ها کمک می کند چرا که سطح بیش تری از قسمت برش با خاک در تماس است .

قسمت فوقانی شاخه ، ضعیف است و قسمت تحتانی ، میوه و ثمر کمتری تولید می کند پس مناسب ترین قسمت برای قلمه گیری قسمت میانی شاخه است .

برش را به وسیله یک چاقوی تمیز و استریل شده انجام دهید . چاقوی آلوده ممکن است زمینه را برای رشد و تکثیر انواع قارچ فراهم کند .

برای کاهش درصد خطا و ریشه زایی هرچه سریع تر قلمه ، می توانید از محلول های ریشه زایی استفاده نمایید .

اندازه قلمه خشبی بسته به نوع گیاه بین 15 الی 60 سانتی متر متغیر است .

قلمه خشبی را به سه حالت می توان از گیاه جدا ساخت : قلمه چوبی ساده ، قلمه چوبی پاشنه دار ، قلمه چوبی قنداقه دار .

قلمه نیمه چوبی :

زمان جدا سازی این قلمه فصل بهار و تابستان است . قلمه نیمه چوبی را از ناحیه فوقانی شاخه جدا کنید و طول آن را بین 10 الی 15 سانتی متر در نظر بگیرید . زمانی که می خواهید قلمه نیمه چوبی را بکارید تمام برگ ها خصوصاً برگ های قسمت پایینی آن را جدا کنید و تنها دو سه برگ در قسمت بالای آن باقی بگذارید . حذف برگ ها به این منظور انجام می شود که به جای این که قلمه انرژی خود را صرف رشد برگ ها کند ، تمام انرژی را به منظور رشد ریشه به کار بندد ؛ از طرفی هر چه تعداد برگ های موجود روی قلمه بیش تر باشد میزان آب قلمه بیش تر تبخیر می شود که ممکن است رشد قلمه را دچار اختلال سازد .

قلمه سبز :

این نوع قلمه گیری هم مانند قلمه نیمه چوبی بوده و تفاوت آن ها در نرمی و انعطاف جنس قلمه است . قلمه سبز در فصل بهار و تابستان از گیاه جدا می شود . ممکن است روی قلمه برگ و گل و شکوفه باشد ؛ پیش از کاشت تمام گل ها و برگ ها را از روی قلمه حذف کرده و تنها دو برگ باقی بگذارید . قلمه سبز را به علت تازه بودن مدت زیادی در معرض هوای آزاد قرار ندهید چرا که به محض جدا کردن این نوع قلمه ، کم کم در مجاورت هوای آزاد آب خود را از دست داده و خشک می شود ؛ بهتر است بلافاصله نسبت به کاشت قلمه سبز اقدام نموده و در این حد فاصله آن ها را درون کیسه پلاستیکی مرطوب نگه دارید .

بستر مناسب برای کاشت قلمه خاک های سبک زهکشی شده است .

ماسه رودخانه که در اصطلاح به آن ماسه بادی می گویند برای کاشت قلمه بسیار مفید است ؛ این نوع ماسه دانه های ریزی دارد که به ریشه قلمه می چسبد و می تواند آب کافی را در خود ذخیره نماید . از ماسه هایی که دارای ترکیب خاک رس هستند استفاده نکنید . ماسه رسی سنگین است و منافذ کافی برای جریان هوا و نفوذ آب ندارد و به همین علت عوامل بیماری زا را در خود می پرورد .

تورب ، کوکوپیت ، پرلیت ، خاک برگ و آب از سری بسترهای مناسب برای ریشه دار کردن قلمه محسوب می شوند .

قلمه ای که از درخت آلو جدا می سازید باید ویژگی های زیر را داشته باشد .

طول قلمه آلو می بایست بین 25 الی 30 سانتی متر و قطر آن 1 سانتی متر باشد .

قلمه آلو را از قسمت پربار درخت انتخاب نمایید جایی که نور کافی به آن رسیده و رشد فراوانی داشته است .

روی قلمه باید دارای جوانه باشد تا قلمه قابلیت رشد و تولید برگ را داشته باشد .

برای تسریع روند ریشه زایی قلمه درخت آلو می توانید از هورمون های ریشه زایی استفاده کنید .

ظرفی (سطل یا گلدان) را تهیه کرده که کف آن به منظور زهکشی دارای سوراخ هایی باشد ؛ خود نیز می توانید سوراخ هایی در کف ظرف تعبیه نمایید . ظرف را با خاک و به نسبت مساوی پیت ماس و شن درشت پر کنید و آن را مرطوب سازید . قلمه ها را از قسمتی که فاقد برگ و جوانه است درون خاک فرو برده و جای آن ها را محکم کنید .

گلدان حاوی قلمه را در فضای باز و در جایی که به مقدار کافی نور خورشید و هوای تازه دریافت کند نگاه دارید .

قلمه ها را از وزش بادهای شدید و مخرب مصون دارید .

گلدان حاوی قلمه را با روش مرطوب سازی آبیاری کنید ؛ توصیه اکید بر این است که از خیس نمودن خاک آن بپرهیزید .

به طور معمول قلمه ها پس از گذشت مدت یک ماه شروع به ریشه زایی می کنند . بعد از گذشت مدت یکماهه قلمه ها را چک کنید اگر نشانی از ریشه زایی نمایان نشده باشد مدتی صبر کنید ؛ روند رشد ریشه قلمه گاه تا 3 ماه به طول می انجامد . پس از گذشت 3 ماه اگر قلمه ها هیچ رشد ریشه ای نداشتند ، قلمه های جدید جایگزین نمایید .

پس از آن که از رشد ریشه قلمه آلو اطمینان حاصل نمودید به مدت یک ماه دست نگاه دارید تا ریشه ها به تکامل برسند و سپس آن ها را به زمین منتقل کنید .

به این خاطر که علی رغم این که قلمه آلو به سرعت ریشه زایی می کند ، اگر بلافاصله قلمه درخت آلو را جا به جا کنید احتمال از بین رفتن ریشه و متوقف شدن رشد آن وجود دارد . اگر در طول مدت نگهداری قلمه در گلدان با کمبود فضا مواجه شدید می توانید آن ها را به ظرف بزرگ تری انتقال دهید .

قلمه درخت آلو را در مناطق سردسیر در فصل بهار و در مناطق گرمسیر در فصل پاییز در زمین می کارند .

پیوند زدن درخت آلو

شیوه پیوند زنی درختان میوه به منظور تهیه و تولید ارقام بهتر و با کیفیت تر انجام می شود . افراد از انجام عمل پیوند بر روی گیاه ممکن است اهداف گوناگون و متفاوت از یکدیگر داشته باشند . کشور چین باستان از پیشگامان استفاده از روش پیوند روی گیاهان می باشد و پژوهش ها نشان داده که قدمت این روش به پیش از میلاد مسیح باز می گردد . روش پیوند زدن گیاهان در روم باستان نیز رواج داشت . در گذشته گیاهان و ارقام آن ها گونه های محدودتری داشتند که با استفاده از روش پیوند زنی روز به روز بر تنوع آن ها افزوده شد . قرن 13 الی قرن 16 میلادی دوران اوج شکوفایی و پیشرفت پیوندزنی گیاهان بوده و گونه های مختلف از سرزمینی به سرزمین دیگر منتشر می شده و در آن جا نیز رواج می یافته است . لازم به ذکر است که در گذشته اطلاعات صحیح و موثقی در زمینه پیوندزنی گیاهان وجود نداشته و کشاورزان به صورت تجربی و آزمایشی به این عمل دست می زدند . این عملیات گاه با شکست مواجه شده و گاهی دیگر با موفقیت به سرانجام می رسید . کم کم و با کتابت مشاهدات و تجربیات افراد در این زمینه ، عمل پیوندزنی رواجی بیش از پیش یافته و امروزه به یک روش برجسته در امر باغداری مورد توجه است .

شرایط فیزیولوژیکی گیاه و شرایط محیطی ، دو عامل مهمی است که برای انجام پیوند نباید از نظر دور داشته شوند .

اگر پیوند به روش پیوند جوانه باشد زمان مناسب برای انجام این عمل فصل گرم و اواخر بهار است .

فصل سرد و اواخر زمستان برای انجام پیوندهای چوبی بسیار مناسب است .

پیوند زدن به چه معنا است ؟

پیوند به معنای ایجاد انسجام و اتصال دائمی بین دو گیاه از دو گونه یا رقم متفاوت است که اگر با موفقیت انجام شود حاصل آن یک نوع گیاه جدید و متفاوت از دو گونه قبلی خواهد بود که از نظر کیفیت هم از سطح بالاتری برخوردار است .

درصد موفقیت جوش خوردن دو گیاه به تشابه آن ها از نظر ویژگی ها ژنتیکی بستگی دارد . اگر دو گیاه از یک خانواده باشند موفقیت شما در عمل پیوند تضمین شده خواهد بود . علاوه بر این جوش خوردن و اتصال پیوندک و پایه زمان کمتری به طول می انجامد .

در امر پیوند زدن ، در واقع دو گیاه نسبتاً متفاوت از یکدیگر را به هم زیستی اجبار می کنید که یک گیاه جدید با محصولی متفاوت و با کیفیت تولید کنید .

برای پیوند زدن ابتداء به یک درخت پایه نیاز داریم تا عمل پیوند را روی آن انجام دهیم . جزء دیگر مورد نیاز برای پیوند ، “پیوندک” نام دارد . پیوندک بافتی از گیاه دیگر است که روی پایه قرار گرفته و به آن جوش می خورد .

پس از تهیه پیوندک آلو و انتخاب پایه مناسب (درخت هلو و درخت بادام پایه های مناسبی برای پیوندزنی آلو می باشند .) و قرار گرفتن این دو قسمت بر روی هم ، سلول های هر دو گیاه شروع به رشد و تکثیر می نمایند . در این مرحله اگر دو گیاه با هم سازگاری داشته باشند خلأ کوچک بین آن دو توسط سلول ها پر شده و  اصطلاحاً به هم جوش می خورند .

عمل پیوندزنی در گیاهان تک لپه ای مثمر ثمر نبوده و اگر هم دو گیاه با موفقیت به هم جوش بخورند این پیوند بیش از یک سال طول نخواهد کشید . گیاهان برای پیوندزنی به ساختمان ثانوی و طبقه تولیدکننده نیاز دارند که گیاهان تک لپه ای فاقد این خصیصه هستند .

عمل پیوند زنی در مواردی کاهش عمر گیاه را به همراه دارد .

از امتیازاتی که روش پیوند زنی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مقاومت به سرما در گیاه بیشتر می شود .

میزان بازدهی گیاهی پیوندی افزایش می یابد .

کیفیت میوه های حاصل از گیاه پیوندی به طرز چشم گیری افزایش می یابد .

پیوندزنی افزایش ماندگاری میوه را به ارمغان می آورد و میوه در فاصله بین برداشت و عرضه در بازار تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد تازه مانده و دیرتر شروع به فساد می کند .

برخی مواقع نمی توان از شیوه قلمه زنی یا پاجوش استفاده کرد در این شرایط می توان شیوه پیوندزنی را جایگزین قرار داد .

پیوند زدن صرفاً برای تولید محصول جدید یا با کیفیت انجام نمی شود .

می توان برای تقویت درخت و افزایش شیره از پیوندزنی بهره برد .

برخی مواقع می توان با پیوند زدن ، درختی را که دچار آسیب و صدمه فراوان شده بهبود بخشید .

می توان برای سازگار کردن درخت با محیط ، از گونه سازگار با آن محیط استفاده کرد و به گیاه ناسازگار پیوند زد به این ترتیب ویژگی های سازگاری با محیط به گیاه پایه منتقل خواهد شد .

شما می توانید با انگیزه هایی که در بالا به آن ها اشاره شد نسبت به پیوند زدن درخت آلو مبادرت نموده و از نتیجه آن بهره مند گردید .

تکثیر آلو به روش خوابانیدن

خوابانیدن معمولاً برای تکثیر درختان پایه کوتاه کاربرد دارد و به چند روش مختلف انجام پذیر است . خوابانیدن به دو صورت هوایی و زمینی تقسیم می شود .

خوابانیدن ساده :

شاخه پربار و پربازدهی از درخت را که یک یا دو ساله است به سمت زمین خم کرده و قسمتی از آن را با خاک بپوشانید اما آن را از درخت مادر جدا نکنید . این شاخه در عرض چند ماه الی یک سال در خاک ریشه می دواند سپس می توانید شاخه را از مادر جدا کنید . این عمل را در اوایل فصل بهار انجام دهید .

خوابانیدن نوک شاخه :

به همان ترتیب فوق شاخه را به سمت زمین خم کنید و نوک آن را در گودالی با عمق 8 سانتی متر بکارید . پس از رشد ریشه می توانید شاخه را از درخت مادری جدا کرده و به مکانی دیگر منتقل کنید .

خوابانیدن مارپیچی شاخه :

برای پیاده سازی این روش شاخه بلندی را انتخاب کنید و مانند روش خوابانیدن ساده عمل نمایید با این تفاوت که در این روش به جای یک قسمت چند قسمت مجزا از شاخه را در زمین می کارید و از یک شاخه می توانید چند گیاه جداگانه بدست آورید .

در تمامی روش های فوق بایستی روی آن قسمت از شاخه که می خواهید در خاک بکارید عملیات زخم زنی را انجام دهید برای این کار پوست آن ناحیه را بریده یا بکنید ، می توانید با پیچاندن شاخه موجب ایجاد ترک روی آن شوید در هر حال این عمل برای تسریع روند ریشه زایی می باشد .

این روش در عین سادگی بسیار رایج و کارآمد است . برای انجام این کار تنها شاخه مورد نظر را خم کرده و درون خاک دفن و محکم کنید ولی آن را از درخت جدا نسازید . با انجام مراقبت های لازم و آبیاری منظم ، شاخه کاشته شده به مرور ریشه زایی می کند . پس از رشد ریشه و محکم شدن آن در خاک می توانید آن را از شاخه مادر جدا سازید .

کاشت نهال آلو

با اطمینان می توان گفت کاشت نهال آلو پایه رویشی کشت بافت نسبت به دیگر روش های کاشت ، از امتیازات ویژه ای برخوردار است که در ادامه نوشتار به آن ها اشاره خواهد شد .

در این روش باید شرایط محیطی خود را بررسی کرده و با در نظر داشتن تمامی عوامل جغرافیایی ، رقم مناسب و سازگار را انتخاب کنید .

به تعداد لازم نهال آلو پایه رویشی کشت بافت تهیه کنید . ریشه نهال را می بایست پیش از کاشت به مدت 2 ساعت در آب خیس کنید تا سیراب گردند و دقت داشته باشید که ریشه ها کاملاً باید زیر آب قرار گیرند به این منظور می توانید از وسایلی چون سطل ، وان ، حوضچه و از این قبیل استفاده نمایید .

بافت ریشه ها را بررسی کنید و با قیچی مخصوص ، قسمت های آسیب دیده و قسمت هایی که رشد غیرمعمول داشتند را جدا سازید .

پس از آن ، نهال ها را در گودال هایی که از قبل حفر نموده اید بکارید . قطر گودال باید دو برابر پهنای ریشه نهال آلو پیوندی باشد . روی ساقه نهال خطی وجود دارد که نشان می دهد نهال تا چه عمقی درون خاک بوده است ؛ می توانید عمق گودال را از روی همان خط محاسبه نمایید .

در مرکز گودال مقداری از خاک را به حالت کله قند درآورده و نهال را روی آن قرار دهید و ریشه را پیرامون آن بچینید آن گاه با یک دست نهال را نگاه داشته و با دست دیگر فضای خالی گودال را با خاک پر کرده و با پشت بیل محکم کنید ؛ برای تسهیل عملیات کاشت نهال آلو می توانید با کمک گرفتن از شخص دیگری این کار را انجام دهید .

خاک پیرامون نهال آلو را با مالچ مخصوص کشاورزی پوشش دهید و به آبیاری مبادرت نمایید . سعی کنید تا عمق سه سانتی متری از سطح خاک را مرطوب کنید .

زمان مناسب برای کاشت نهال آلو اوایل فصل بهار و پس از سپری شدن سرمای بهاره است .

کاشت نهال آلو

ارقام نهال و درخت آلو

آلو به سه شاخه اصلی : آلو ژاپنی ، آلو اروپایی و آلو آمریکایی تقسیم می شود که هر کدام از این شاخه ها خود به ارقام مختلفی تقسیم می گردد .

ارقام آلوهای محبوب و مرغوب موجود در بازار :

نهال آلو قطره طلا پایه رویشی :

درخت این رقم از نظر مقاومت تنه ، دارای استحکام بالایی است و ارتفاع آن به 4 متر خواهد رسید ؛ دارای شکوفه هایی مانند شکوفه های درخت هلو می باشد ؛ این درخت میوه هایی به رنگ زرد طلایی تولید می کند . خواستگاه آلو قطره طلا در قاره آسیا است اما کشور اصلی آن مشخص نیست .جهت خرید نهال پیوندی با ما تماس بگیرید.

برای پیوند زدن آلو قطره طلا از درخت پایه بذری آلوچه وحشی استفاده نمایید .  نهال آلو قطره طلا مقاومت بسیار بالایی نسبت به سرما دارد و قادر به تحمل دمای بسیار پایینی است با این اوصاف این نهال مناسب کشت در مناطق سردسیر است چرا که به همان مقدار که در برابر سرما مقاوم است نسبت به گرمای هوا حساس بوده و در مجاورت دمای بالا آسیب می بیند . عمر اقتصادی فوق العاده بالای نهال آلو قطره طلا باعث شده که اغلب باغداران آن را در شمار درختان باغ خود درآورده و به عنوان پایه ثابت باغات مناطق سردسیر به شمار می آید . این رقم بالغ بر 80 سال عمر مفید اقتصادی دارد . اندازه یک آلو قطره طلا نسبتاً کوچک است این میوه کاملاً آبدار است و طعم ترشی دارد این مزه ترش در قسمت پوست آن ملموس تر است اما بعد از برداشت رفته رفته از ترش مزگی آن کاسته و بر شیرینی اش می افزاید . آلو قطره طلا به دلیل آبدار بودن جنس نرمی دارد .

با کاشت نهال آلو قطره طلا در ارتفاع 100 الی 1000 متری از سطح دریا ، شرایط زیست محیطی ایده آلی را برای آن مهیا می نمایید .

حدأقل فاصله برای کاشت نهال آلو قطره طلا پایه رویشی 4 متر است . برخی افراد با سهل انگاری در رابطه با رعایت فاصله استاندارد موجب ورود ضرر و خسارت جبران ناپذیر به درخت می شوند .

این رقم به دلیل مقاومت در برابر آفات سبب تقلیل هزینه های سمپاشی برای کشاورزان می گردد .

عملکرد آلو قطره طلا در واحد هکتار ، در کشور ایران حدأکثر 7 تن می باشد که در قیاس با سایر کشورهای تولید کننده بسیار پایین است ؛ نیاز به رقم گرده افشان ندارد چرا که خودبارور است و شکوفه های نر و ماده روی یک درخت می رویند .

نهال آلو قطره طلا پایه رویشی در سال اول کاشت شروع به تولید میوه می کند . دیرگل ، زودبازده و زودرس است و هر درخت در طول هفته نیازمند 10 لیتر آب است که بهترین روش آبیاری برای این گیاه آبیاری قطره ای با استفاده از دستگاه بابلر است .

نهال آلو بخارا پایه رویشی :

این رقم خود به دو نوع زرد و قرمز تقسیم می شود . درخت آلو بخارا رشد خود را تا ارتفاع 10 متر ادامه خواهد داد و جزو ارقام پربازده است که محصول زیادی تولید می کنند اما انجام صحیح و به موقع هرس در بازدهی بالای درخت بی تأثیر نیست . آلو بخارا برای کاشت در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر مناسب است چرا که نیازسرمایی بالایی دارد این درخت سالیانه بین 700 الی 1200 ساعت در زمان استراحت به سرمای زیر صفر نیاز دارد تا بتواند در فصل بهار به شکوفایی و محصول دهی برسد ؛ علاوه بر هوای سرد ، آب و هوای خشک را هم تاب می آورد . خواستگاه اصلی این رقم آلو کشور ایران ، استان خراسان و شهر بخارا می باشد و نامش نیز از این منطقه اقتباس شده است . نهال های آلو بخارا را در فواصل 3 در 4 بکارید . اندازه قطر میوه بین 3 تا 6 سانتی متر است که می توان گفت اندازه متوسطی دارد . اوج دوره شکوفایی و محصول دهی نهال آلو بخارا 25 سال تقریب زده شده است .

به طور متوسط و در شرایط محیطی و نگهداری مناسب درخت آلو بخارا قادر است در هرهکتار معادل 5 / 4 تن محصول تولید کند که این آمار بر حسب طرز نگهداری ، افزایش و کاهش می یابد .

نهال آلو شابلون پایه رویشی :

ویژگی های مهم نهال آلو شابلون پایه رویشی از این قبیل است : محصول دهی یک سال بعد از کاشت ، دیرگل ، زودبازده ، زودرس ، مقاومت به سرما ، مقاومت به آفات ، عمر اقتصادی بالا .

آلو شابلون نیز مخصوص مناطق سردسیر است ؛ نسبت به ارقام دیگر ، گوشته سفت تری دارد و به رنگ بنفش می باشد . این واریته از آلو به کشور ایالات متحده آمریکا تعلق دارد و امروزه ایالت کالیفرنیای آمریکا یکی از برجسته ترین تولید کنندگان آن می باشد .

طول درخت آلو شابلون در بهترین شرایط زیست محیطی و نگهداری نهایتاً به 5 / 4 متر خواهد رسید .

نهال و درخت آلو شابلون در طول فصل سرد و خواب زمستان به 700 الی 1200 ساعت سرمای 7- درجه سانتی گراد نیاز دارد تا خواب خود را کامل کرده و در فصل بهار با انرژی هر چه تمام تر شروع به جوانه زنی کند .

نهال آلو اختری پایه رویشی :

یک سال بعد از کاشت میوه دهی را آغاز می کند ؛ عمر مفید اقتصادی این رقم یا به عبارتی مدت زمانی که بیشترین تولید میوه را دارد ، بالغ بر 30 سال است . نهال آلو اختری پایه رویشی ، دیرگل زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرما ، مقاوم به بی آبی و کم آبی ، مقاوم به آفت است . رنگ این رقم آلو بنفش است و گوشتی زرد رنگ و سفت دارد .قیمت نهال آلو ارزان قیمت را از یشیل نهال بخواهید.

ریشه های نهال آلو اختری عمیق و با خاک های مختلف سازش پذیر است . این رقم حساسیت پایینی دارد و یک انتخاب مناسب و به صرفه برای باغداران محسوب می شود .

اندازه میوه آلو اختری نسبتاً درشت است و وزن آن ارتباطی مستقیمی به نحوه آبیاری و نگهداری شما دارد . در صورت سهل انگاری در امر آبیاری ممکن است میوه ها کم آب و سبک یا حتی پلاسیده شوند و در صورت نگهداری اصولی و آبیاری منظم معمولاً هر دانه آلو اختری بین 15 تا 20 گرم وزن می گیرد .

عموماً در سال اول می بایست نسبت به هرس کردن نهال آلو اختری اقدامات لازم به عمل آورده شود با این کار این نهال تا سن 12 سالگی نیاز چندانی به هرس سازی ندارد . نهال آلو اختری در ایران جزء ارقام وارداتی محسوب می گردد و اصالتاً بومی کشور ایالات متحده آمریکا محسوب می شود و از آن جا به ایران آورده شده و تکثیر یافته است ؛ در حال حاضر ایالت کالیفرنیای آمریکا سطح زیرکشت وسیعی را به تولید این رقم اختصاص داده است . فاصله کاشت نهال های آلو اختری از یکدیگر می بایست حدأقل سه متر در سه متر باشد ، فاصله کمتر از این مقدار مشکلات عدیده ای را در پی خواهد داشت .

در کشور ایران به ازاء هر هکتار سطح زیرکشت آلو اختری ، به میزان 3 الی 7 تن محصول تولید می شود که این آمار نسبت به سایر کشورهای تولید کننده آلو اختری ، بسیار پایین است .

نهال آلو اختری پایه رویشی نیاز به رقم گرده افشان ندارد .

آلوچه وحشی و میروبالان دو پایه مناسب و پیشنهادی برای رقم آلو اختری محسوب است .

هر درخت آلو اختری در طول 7 روز به 10 لیتر آب نیاز دارد . سهل انگاری در امر آبیاری موجب اختلال در روند رشد گیاه و میوه ها خواهد شد .

نهال آلو سانتاروزا پایه رویشی :

زودبازده ، زودرس ، دیرگل ، مقاوم به سرما و آفت و بی آبی است و یک سال بعد از کاشت شروع به تولید محصول می کند . این رقم بومی کشور ایالات متحده آمریکا است و در ایران با نام های سانتاروزا ، سانتروزا و سانتریزه شناخته می شود . عمر مفید اقتصادی آلو سانتاروزا بستگی به شرایط نگهداری از آن دارد ؛ اگر در شرایط مناسبی از آن نگهداری شود 25 سال عمر مفید اقتصادی خواهد داشت .

هر عدد میوه آلو سانتاروزا 15 گرم وزن دارد . هر منطقه بسته به ارتفاع خود از سطح دریا دارای آب و هوای متفاوتی است . ارتفاع از سطح دریا بر میزان رطوبت هوا نیز مؤثر است . درخت آلو سانتاروزا را می توانید تا ارتفاع 1500 متری از سطح دریا بکارید .

نهال آلو برغانی پایه رویشی :

یک سال بعد از کاشت در زمین شاهد محصول دهی این رقم خواهید بود . زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرما ، مقاوم به بی آبی و کم آبی ، دیرگل و ریشه پر است .

برغان نام روستایی در استان البرز است و این رقم آلو به آن منطقه تعلق دارد به همین خاطر به این نام خوانده می شود . آلو برغان عملکرد فوق العاده چشمگیری در واحد هکتار دارد ؛ در فصل برداشت میوه در هر هکتار می توانید 40 تن آلو برغان برداشت کنید .

بدون نیاز به رقم گرده افشان می توانید این نهال را در باغ خود بکارید . این نهال ها به علت پایه رویشی بودن و اصلاحاتی که روی آن ها صورت گرفته خود گرده زا هستند .

آبیاری آلو برغان را در فصل بهار در فواصل زمانی ده روزه و در فصل تابستان که دمای هوا افزایشی بیش از پیش دارد هر 7 روز یک بار انجام دهید .

نهال آلو زرد اراک پایه رویشی ، نهال آلو سیاه پایه رویشی ، نهال آلو شرابی پایه رویشی ، نهال آلو خرمایی پایه رویشی ، از دیگر ارقام مهم و محبوب تجاری آلو هستند .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال آلو

خاک یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار در کشاورزی می باشد . یک خاک مرغوب و حاصلخیز برای کاشت نهال آلو می بایست چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

اولین و مهم ترین فاکتوری که مرغوبیت خاک را تحت تأثیر قرار می دهد جنس آن است . جنس خاک تعیین کننده میزان نفوذ پذیری و تهویه آن می باشد . خاک های رسی سنگین و دارای نفوذ پذیری کمتری هستند که امر آبیاری را با مشکل مواجه می سازند اما خاک های لومی شنی بسیار مرغوب و باکیفیت می باشند ؛ به این دلیل که خاک لومی شنی هم دارای منافذ کافی برای تهویه خاک و ایجاد جریان هوا و اکسیژن رسانی به ریشه است و هم به میزان کافی آب را در خود نفوذ داده و ذخیره می کند . خاک های شنی و ماسه ای به علت منافذ بزرگ و زیادی که دارند قابلیت ذخیره سازی آب را نداشته و سریعاً خشک می گردند . برای کاشت نهال آلو از خاک هایی با جنس لومی شنی استفاده کنید .

ممکن است خاک منطقه بیش از حد گلی یا ماسه ای و فاقد مواد مغذی باشد ؛ به منظور تقویت خاک می توانید حین کاشت مقداری خاک مخصوص گلدان را با خاک برداشته شده از گودال مخلوط کرده و سپس چاله را پر کنید .

پیش از کاشت نهال آلو زهکشی زمین را فراموش نکنید ؛ آب اضافی زمین حتماً باید استخراج گردد ؛ عدم زهکشی می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد .

رنگ خاک نیز فاکتور دیگری است برای تعیین میزان مرغوبیت آن ؛ در خاک های روشن تراکم مواد مغذی بسیار پایین است و برعکس رنگ تیره خاک نشان دهنده وجود مقادیر بالایی مواد مغذی می باشد .

ماده مهم دیگری که در خاک وجود دارد و تأثیر مستقیمی بر زندگی یک گیاه خواهد داشت ، اسید موجود در آن است که با انجام آزمایش می توانید از میزان آن مطلع شوید .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال آلو

آلو میوه تابستانی مناطق سردسیر است و مانند سیب و آلبالو ، سالیانه بین 500 تا 1800 ساعت به دمای زیر 7 درجه سانتی گراد نیاز دارد .

ارتفاع از سطح دریا یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در امر کشاورزی است ؛ افزایش یا کاهش ارتفاع زمین نسبت به سطح دریا شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوتی را به وجود می آورد که مستقیماً رشد گیاهان را تحت الشعاع قرار خواهد داد . البته شایان ذکر است که برخی از گیاهان هم وجود دارند که تأثیر چندانی از میزان ارتفاع از سطح دریا نمی پذیرند .

نهال آلو را در مناطق پست که بین زنجیره ای از کوه ها محصور است نکارید به این دلیل که در این مناطق سرمای سنگین محبوس خواهد شد و زمستانی همراه با یخبندان طولانی مدت دارد که به درخت آلو آسیب جدی وارد می کند .

فاصله کاشت نهال آلو

رعایت فاصله کاشت ، دلایل زیادی دارد که برای جلوگیری از آسیب می بایست این فاصله را رعایت نمایید .

رشد ریشه :

شاید در ابتدای کاشت نهال آلو ریشه های آن کوچک باشد اما پس از گذشت مدتی رشد ریشه ها در خاک افزایش پیدا می کند و قسمت های بیشتری را اشغال می نماید در این صورت اگر نهال ها نزدیک به هم کاشته شده باشند ریشه آن ها به هم پیچیده و مشکل ساز می شود .

رشد تاج :

درختان از نظر رشد طولی و رشد تاج با یکدگیر متفاوت هستند حتی در واریته های مختلف یک گونه می توانید این اختلاف را به طرز فاحشی مشاهده کنید . با رشد تاج درخت ، اگر نزدیک به هم کاشته شده باشند شاخه ها به هم تنیده شده و برگ ها می ریزند .

تهویه :

کاشت نهال ها در کنار یکدیگر موجب کاهش میزان تهویه هوا می گردد . و کاهش تهویه ، شرایط بیماری زا را فراهم کرده و زمینه را برای رشد انواع قارچ و شیوع آفات مستعد می سازد .

تغذیه :

ریشه درختان برای تغذیه از خاک با یکدیگر رقابت می کنند در این بین درختانی که ریشه های قوی تری دارند میزان مواد مغذی بیش تری جذب کرده و آنان که ریشه های به نسبت ضعیفی دارند بی نصیب می مانند به منظور جلوگیری از این اتفاق می بایست درختان را در فواصل مناسب از یکدگیر بکارید تا هر یک قلمرو مخصوص به خود را داشته و از خاک آن مستقلاً تغذیه نماید .

نور :

در صورت کاشت نهال ها بدون رعایت فاصله استاندارد نور کافی به تمام قسمت های درخت نمی تابد چرا که سایه یکی بر دیگری سیطره افکنده و مانع از تابش نور خواهد شد .

علاوه بر موارد فوق درختان نه تنها از یکدیگر بلکه باید از سازه ها نیز فاصله کافی داشته باشند . وجود ساختمان ، لوله های زیر زمینی آب و گاز و … ممکن است موجب آسیب به گیاه یا سازه ها شود .

افراط در ایجاد فاصله بین درختان خصوصاً درختانی که خودبارور نیستند موجب اختلال در امر گرده افشانی خواهد شد .

برای جلوگیری از تمامی عوارض فوق ، برای کاشت نهال آلو می بایست بسته به واریته آن فاصله ای بین 3 الی 6 متر در نظر بگیرید .

کود دهی نهال آلو

یکی دیگر از مراحل مهم باغداری و کشاورزی ، مرحله کوددهی می باشد ؛ این مرحله بسته به نیاز خاک و گیاه انجام می شود ؛ نمی توان خودسرانه و بدون در نظر گرفتن میزان نیاز گیاه به این عمل مبادرت نمود چرا که سوختن گیاه و افت محصول را در پی خواهد داشت .

خاک به خودی خود دارای مقادیری مواد مغذی می باشد اما این مقدار از منطقه به منطقه دیگر تفاوت می کند و بستگی مستقیمی دارد به این که چه نوع فعالیتی در آن زمین صورت می گرفته است . در هر حال می توانید با آزمایش خاک از غلظت مواد مغذی موجود در آن مطلع شده و برای کود دهی برنامه ریزی نمایید .

در انتخاب نوع کود ، میزان آن و طریقه مصرف آن به اطلاعات شخصی خود اکتفاء نکنید و همیشه و در همه حال با متخصصین امر مشورت نمایید . اگر تجربه کافی و طولانی مدت در زمینه باغداری و کود دهی دارید نیازی به شور نیست .

کود دهی پیش از کاشتن نهال آلو در زمین به رشد بیش تر و بهتر ریشه ها و نهال کمک می کند . گفته شده در گودالی که قصد کاشت نهال آلو را دارید کودی با ترکیبات آهن ، سولفات آمونیوم ، فسفات ، پتاسیم  با خاک مخلوط نمایید .

با تنظیم یک برنامه غذایی اصولی و منظم برای درختان آلو ، یک باغ پربازده خواهید داشت و تولید محصولتان دو مقابل خواهد شد .

درخت آلو یک درخت مثمر است . تغذیه درخت آلو در ماه های سرد سال نیز دارای اهمیت است .

از طرفی می بایست یک برنامه مجزا برای کود دهی درخت آلو در اوایل بهار و اواسط تابستان داشته باشید چرا که در این دو فصل درخت بیدار است و در صدد تولید محصول می باشد پس بیش از دوره خواب نیاز به تغذیه دارد .

کودها در دو نوع آلی و شیمیایی و به دو صورت جامد و مایع که به آن کود محلولی هم می گویند در بازار موجود است .

اگر در زمان کاشت نهال آلو در گودال از کود استفاده می کنید اصطلاحاً به آن چالکود می گویند .

برخی از کودها را می بایست با آب مخلوط کرده و در زمان آبیاری به خورد درخت بدهید .

هرس نهال آلو

هرس به موقع نهال آلو باعث افزایش روند رشد آن خواهد شد .

می توانید برای پیشگیری از رشد علف های هرز ، سطح خاک پیرامون نهال آلو را با مالچ مخصوص پوشش دهید ؛ برای این کار مالچ را در شعاع 15 سانتی متری پایه درخت آلو بریزید .

حذف شاخه های بیمار یا آفت زده درخت آلو علاوه براین که مانع ابتلاء سایر شاخه ها و سایر درختان می گردد ، فضای کافی را برای رشد شاخه های جدید و سالم فراهم می سازد .

در کل هرس کردن برای تقویت درخت انجام می پذیرد . حذف شاخه های اضافه و سربرداری از شاخه های بلندی که بازدهی بالایی ندارند موجب رسیدن نور کافی به قسمت های درونی درخت می گردد و این امر کیفیت و کمیت محصولات را افزایش خواهد داد .

رها کردن نهال های آلو تازه کاشته شده به حال خود و عدم آرایش ساقه و شاخ و برگ آن ، افت روز افزون درخت و محصولات را به همراه دارد . علاوه بر افت کیفیت ، درخت آلو از فرم افتاده و شکلی نامتعارف به خود می گیرد ؛ شما می توانید با انجام هرس فرم درخت را به شکل و قالبی که می خواهید درآورده و از نافرم شدن آن جلوگیری کنید .

در سال های ابتدایی کاشت و رشد نهال با انجام هرس فرم شاخه های اصلی را مشخص کنید و پس از آن نیز هر ساله بر اساس همان الگو پیش بروید .فروش نهال در نهالستان معتبر یشیل با تضین انجام میشود.

هرس کردن با انواع روش های مختلف و برای رسیدن به مقاصد متفاوت انجام می پذیرد .

هرس کردن درختان آلو

هرس کردن درختان آلو

هرس درخت آلو به روش سرزنی :

از این روش برای کنترل طول و ارتفاع درخت و شاخه های اصلی آن استفاده می شود . سرزنی باعث تحریک درخت برای رشد جوانه های جانبی می گردد . از این روش معمولاً در سال های اولیه کاشت نهال استفاده می شود .

هرس حذف کامل :

در این روش شاخه مورد نظر به صورت کامل حذف می شود . این کار باعث کاهش تراکم شاخه ها شده و نور بیشتری به قسمت های درونی درخت نفوذ پیدا می کند .

بلوغ و تولیدمثل نهال آلو

سن بلوغ و تولیدمثل نهال آلو معمولاً در 3 یا 4 سالگی است البته این سن در واریته های مختلف آلو افزایش یا کاهش پیدا می کند به علاوه نهال آلو پایه رویشی سریع تر از نهال آلو پایه بذری بالغ شده و شروع به تولید محصول می کند .

آلو ، درختی یک پایه و خودبارور است یعنی شکوفه های نر و ماده روی یک درخت می رویند و گرده افشانی آن توسط باد و حشرات به خصوص زنبورهای عسل انجام می شود .

آبیاری نهال آلو

در فصل پاییز و زمستان که درخت آلو در خواب زمستانه به سر می برد نیازی به آبیاری آن نیست چرا که بارش برف و باران نیاز آبی گیاه را تأمین می کند . اما اگر در سالی با کمبود بارش و خشکسالی مواجه شدید  حتماً عمل آبیاری را با فاصله زمانی طولانی انجام دهید تا از خشک شدن درخت جلوگیری شود .

با فرا رسیدن فصل بهار و بالا رفتن دما ، درخت از خواب زمستانه بیدار شده و شروع به جوانه زدن می کند . در این شرایط باید آبیاری اصولی و منظم را شروع کنید درختان آلو در فصل بهار هر 10 روز یک بار و در فصل تابستان هفته ای یک مرتبه به آبیاری نیاز دارند . میزان آب مورد نیاز هر درخت آلو 10 لیتر است که البته می توانید این مقدار آب را در طول هفته طی چند نوبت به درخت برسانید .

از غرقابی کردن نهال آلو خودداری کنید . رطوبت بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه می گردد و زمینه را برای رشد قارچ فراهم می کند .

آفات و بیماری های نهال آلو

در قسمت دوم اشاره کردیم که درخت آلو از فرمانرو گیاهان است و گیاه موجودی زنده محسوب می گردد ؛ بدن موجودات زنده مستعد انواع بیماری ها و انگل و آفت می باشد که درخت آلو از این قاعده مستثنی نیست . آفات گیاهان معمولاً از انواع حشرات هستند که با هجوم به درخت از قسمت های مختلف آن تغذیه کرده و به آن آسیب می رسانند . در شغل کشاورزی گاهی اوقات به آفاتی برمی خوریم که از دسته حشرات نیستند مثل جوندگان یا پرندگان اما در حال حاضر و در مورد درخت آلو بیشتر آفاتی که از دسته حشرات هستند تهدید محسوب می شوند .

بیماری انبانک یا انبونک یا خیارک درخت آلو :

هدف این بیماری بیش تر میوه آلو است . با ابتلاء درخت آلو به بیماری انبانک میوه های آن بدفرم شده و از حالت طبیعی خارج می شوند ؛ شکل آلوها از مدور به کشیده و بیضی تغییر پیدا کرده و داخل آن کاملاً پوچ و خالی باقی می ماند اندازه میوه به طرز نامتعارفی بزرگ می شود ؛ اکثر مواقع هسته هم تشکیل نمی شود یا اگر هسته ای تشکیل شود داخل آن مغزی نبوده و تنها ممکن است مواد اسفنجی تشکیل شود . بیماری انبانک شاخه ها و برگ های درخت آلو را هم بی نصیب نگذاشته و باعث پیچیدگی آن ها می گردد .

علائم بیماری انبانک دو ماه پس از تشکیل و رشد جوانه های درخت آلو نمایان خواهد شد .

عامل بیماری انباک آلو نوعی قارچ است و نام دیگر این بیماری خیارک آلو است که وجه تسمیه آن ، تغییر شکل و کشیده شدن میوه ها است .

آفت کرم آلو :

این حشره در اکثر مناطق کشور نمو دارد و میهمان درختانی با میوه های هسته دار مثل آلو ، زردآلو ، هلو و … است اما آلو سیاه برای این حشره جذابیتی دو چندان دارد . این حشره میوه درخت آلو را هدف قرار می دهد اما لاروهای آن علاوه بر تغذیه از گوشت آلو ، جوانه های درخت آلو را هم تخریب می کنند .

کرم آلو از نظر ظاهری شباهت بسیاری به کرم سیب دارد اما از نظر جثه کمی کوچک تر از کرم سیب است . کرم آلو به صورت تخم گذاری تولیدمثل می کند ؛ تخم های این حشره شکل پولکی دارند و به رنگ شکر می باشند که کم کم و با رشد لاروها درون آن در قسمت مرکزی تیره تر می شود .

ظاهر کرم آلو مشابه پروانه است . این حشره بر روی آلو تخم گذاری کرده و پس از آن که لاروها از تخم بیرون آمدند وارد آلو شده و از گوشته آن تغذیه می کنند و در همان جا دوران شفیرگی را به پایان می رسانند .

از علائم ابتلاء میوه ها به این کرم ترشح صمغ از آن ها است که روی تمام آلوهای آلوده مشاهده می شود .

برای پیشگیری و درمان تمام بیماری ها و آفات درخت آلو سموم مخصوصی وجود دارد که با سمپاشی به موقع و اصولی می توانید از ابتلاء درخت آلو به این بیماری ها و آفات جلوگیری کنید لیکن توصیه اکید ما بر آن است که بدون مشورت با متخصصین سموم دفع آفات نباتی از این سموم استفاده نکنید چرا که کوچک ترین سهل انگاری در انتخاب سم ، دز و میزان مصرف و حتی طریقه مصرف آن می تواند منجر به نابودی محصول یکسال باغ شود .

نگهداری و محافظت از نهال آلو

برای نگهداری از یک درخت فاکتورهای بسیاری وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید درختی یا حتی باغی سالم و پربازده داشته باشید . در این نوشتار تمامی این موارد را به تفصیل در جای خود مورد بحث و بررسی قرار دادیم اما سؤالی که پیش می آید این است که چگونه می توانیم از کج شدن نهالی که تازه کاشته شده و دارای ساقه ضعیف و نازکی است جلوگیری کنیم ؟ چگونه آن را از خطر وزش بادهای شدید و طوفان در امان نگاه داریم ؟ شدت وزش بادهای بهاره و پاییزه گاه به میزانی است که قادر است یک درخت بالغ را ریشه کن کند چه رسد به نهالی جوان و نحیف !

به این منظور تدابیر گوناگونی وجود دارد که می توانید با بکارگیری هر یک ، از نهال خود محافظت نمایید . به این منظور وسیله ای وجود دارد با عنوان بادشکن مصنوعی که می توانید با نصب آن در اطراف باغ از شدت و سرعت بادها بکاهید . می دانیم که گیاهان برای گرده افشانی به باد نیاز دارند پس نباید به طور کامل باغ را محصور سازید . بادشکن مصنوعی برای باد مثل یک سرعت گیر عمل کرده و از شدت آن می کاهد و با این عمل اثرات مخرب آن را خنثی می گرداند .

کاشتن درختان بلند قامتی چون سرو هم می تواند مانند بادشکن عمل کرده و سرعت باد را خنثی سازد ولی کاشت و رشد این قبیل درخت ها قدری زمان بر است .

استفاده از قیم حین کاشت نهال از ملزومات است . قیم وسیله ای است به ارتفاع 5 / 1 الی 2 متر با جنس چوبی یا فلزی که در زمان کاشت نهال ، نهال را به آن می بندند و تا زمانی که نهال ریشه در خاک محکم کند و بر قطر تنه آن افزوده شود در همین حالت باقی می ماند . این وسیله موجب می شود تا نهال صاف و مستقیم رشد کند و از خمودگی و کج شدن و درمواقعی شکستن تنه نهال جلوگیری می کند .

غیر از باد و طوفان عامل دیگری که ممکن است تأثیر مخربی بر تنه نهال بگذارد نور خورشید است . احتمال آفتاب سوختگی تنه نهال در مناطق گرمسیر به مراتب بیش تر از مناطق سردسیر است . برای جلوگیری از این عامل مخرب می توانید از رنگ های باغبانی یا کاغذهای نازکی که هر دو به رنگ سفید هستند استفاده کنید . رنگ سفید این مواد برای بازتابش و منعکس ساختن نور خورشید است که از سوختن تنه نهال جلوگیری می نماید .

خواص آلو

فسفر ، منگنز ، منیزیم ، مس ، پتاسیم ، روی ، آهن و مقادیر پایینی از کلسیم ، از مهم ترین مواد معدنی موجود در میوه آلو است .

ویتامین K و A دو ویتامین محلول در چربی بوده که به وفور در میوه آلو یافت می شود .

ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در میوه آلو برای جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک و لک های پوستی کاربرد دارد .

موجب خنثی سازی رادیکال های آزاد می گردد ، همچنین مقادیری از ویتامین های گروه B نیز در آلو وجود دارد که مصرف روزانه آن برای بدن لازم است .

از نظر طب سنتی آلو دارای طبع سرد است و مصرف بالای آن نه تنها برای افراد سرد مزاج بلکه برای تمامی افراد موجب بروز آسیب خواهد شد چرا که موجب سرد شدن دستگاه گوارش گردیده و عمل هضم را با مشکل مواجه خواهد ساخت .

آلو مسهل و ملینی قوی است و می توان برای درمان یبوست از آن استفاده کرد .

به دلیل وجود ویتامین A به تقویت بینایی کمک کرده و از ابتلاء به شب کوری جلوگیری می نماید .

آلو خاصیت ضد هیپرگلیسمی دارد و قند خون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد .

افرادی که در رژیم لاغری و کاهش وزن به سر می برند حتماً مصرف آلو را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند ؛ این میوه فاقد چربی بوده چربی های مضر بدن را از بین می برد .

ویتامین B6 که به وفور در آلو یافت می شود موجب تسریع انتقال و دریافت سیگنال های عصبی در بدن انسان است .

آلو خصوصاً از نوع خشک ، به دلیل وجود فیبر به هضم غذا کمک می کند .

مصارف آلو

آلو را می توان به عنوان میوه در رژیم غذایی روزانه افراد جای داد .

آلو را می توان به صورت مربا و ترشی درآورده و در کنار وعده های غذایی میل کنید .

لواشک آلو طرفداران زیادی دارد و در فصل به ثمر نشستن آلو مقادیر بالایی از این میوه ، چه در منازل شخصی و چه در کارخانه ها به صورت لواشک درآمده و در تمام فصول عرضه می شود .خرید نهال پیوندی میوه از نهالستان یشیل به صورت حضوری نیز انجام میشود.

آلو یک میوه تابستانی بوده و تنها در این فصل در دسترس است ؛ اگر علاقه زیادی به این میوه دارید می توانید آن را به صورت میوه خشک در آورده و نگهداری نمایید تا در تمام فصول در دسترس داشته باشید . پیشنهاد می شود آلو را به روش سنتی و خانگی خشک کنید و از مصرف آلو خشک شده به روش صنعتی خودداری نمایید .

نکته : مغز هسته آلو حاوی مقادیر بالایی سیانید است که برای بدن انسان بسیار خطرناک بوده و در بدن به مواد سمی و کشنده تبدیل خواهد شد . بدن انسان تنها می تواند مقادیر بسیار پایینی از سیانید را پاکسازی و دفع کند و ورود مقدار زیاد سیانید به بدن موجب مسمومیت و در نهایت مرگ خواهد شد ؛ پس در تولید فرآورده های حاصل از آلو و طبخ آن ، جداسازی هسته آلو را در دستور کار قرار دهید .

چوب درخت آلو

از چوب درخت آلو برای تهیه وسایلی چون دسته چاقو یا ادوات موسیقی یا وسایل تزئینی استفاده می شود . رنگ این چوب قهوه ای تا زرد است و ممکن است رگه هایی به رنگ صورتی ، نارنجی ، قرمز ، بنفش ، خاکستری و زیتونی روی آن مشهود باشد . جنس چوب درخت آلو بافت نازک و نزدیک به هم دارد و جلوه گر درخششی طبیعی است .

تا به حال هیچ موردی در رابطه با حساسیت زا بودن کار با چوب آلو گزارش نشده است .

چوب درخت آلو مصرف تجاری چندانی نداشته و به صورت انبوه خرید و فروش نمی شود ؛ خرید و فروش چوب درخت آلو به صورت خرده فروشی آن هم در میان علاقه مندان به آن صورت می گیرد .

چوب درخت آلو به دلیل کمیاب بودن قیمت نسبتاً بالایی دارد ؛ جنس این چوب سنگین و مقاوم است .

بررسی ساختمان نهال آلو

یک گیاه چندسلولی از بخش های مختلفی تشکیل می شود که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را بر عهده دارد و در نتیجه همکاری تمام اجزاء یک گیاه در کنار هم ، نتیجه مطلوب حاصل شده و محصول تولید می گردد ؛ اگر در عملکرد هر یک از اجزاء اختلال ایجاد شود منجر به تضعیف و در نهایت نابودی گیاه خواهد شد .  

ساختار ریشه نهال آلو و انواع آن

ریشه گیاهان ، انواع و اقسام مختلفی دارد تا جایی که از گیاهی به گیاه دیگر ممکن است در رنگ و شکل ظاهری و حتی کاربرد ، متفاوت باشد . همانطور که می دانید ریشه بعضی گیاهان قابل خوردن است و در بعضی دیگر گیاه تنها برای ریشه خوراکی آن کشت می شود مانند هویج . در ذیل به بررسی علمی ریشه درخت آلو و انواع ریشه های دیگر خواهیم پرداخت .

ریشه های افشان :

درخت آلو دارای ریشه های افشان است . در این نوع از ریشه ها تفاوتی میان ریشه اصلی و فرعی از نظر شکل ظاهری وجود ندارد . هر دو نوع در سطوح مختلف خاک تا عمق مشخصی پراکنده شده و آب و مواد مغذی را از خاک جذب می نمایند بر این مبنا زمین هایی که گیاهان ریشه افشان در آن ها کشت می شود را می بایست مرتباً کود دهی نمایید تا به واسطه جذب مواد مغذی توسط ریشه های افشان ، ضعیف نگردد .

ریشه محوری :

در این نوع ریشه اصلی ضخیم و بسیار قوی و محکم است و ذخیره ای از مواد مغذی محسوب می گردد . ریشه های فرعی نیز به وفور بر روی ریشه اصلی قابل مشاهده هستند . برای این نوع ریشه می توان گیاهانی از قبیل چغندر ، هویج ، یونجه و … را مثال زد .

ریشه های غده ای (تکمه ای) :

به نظر بهتر بود این نوع ریشه تحت عنوان زیرمجموعه ای از ریشه های محوری شناخته شود . این نوع ریشه حجیم و غده ای و ضخیم است و درون بافت های آن سرشار از مواد مغذی چون نشاسته ، قند و اینولین است . ریشه گیاه ثعلب و کوکب از این نوع می باشند . مقدار این مواد قندی در گیاه چغندر به قدری زیاد است که از آن استخراج می گردد .

ریشه های نابجا و جانبی :

گاهی در اثر مجاورت ساقه با خاک مرطوب و حاصلخیز ، روی آن ریشه هایی رشد می کند این ریشه ها کم کم در خاک نفوذ کرده و خود موجب رشد پایه ای دیگر می شوند . در امر باغبانی از این روش برای بوجود آوردن و کاشتن نهال های جدید استفاده می کنند .

ریشه های برگ مانند ، ریشه های مکینه دار و ریشه های هوایی از دیگر انواع ریشه است .

ساقه یا تنه نهال آلو

با کاشت بذر آلو در خاک مناسب و حاصلخیز ، آبیاری و نگهداری اصولی از آن ، کم کم جوانه زده و قسمتی از آن خلاف جهت ریشه رشد می کند و سر از خاک بیرون می آورد ؛ به مرور قسمت های هوایی نهال آلو مانند برگ ، شاخه ، شکوفه روی همین ساقه اصلی نمایان می شوند .

تفاوت نهال آلو پایه رویشی و نهال آلو پایه بذری

نهال پایه بذری همان نهالی است که در نتیجه کاشت بذر آلو به وجود می آید . این نوع نهال آلو بسته به رقم آن می بایست در منطقه ای که به آن تعلق دارد کاشته شود . ویژگی خاصی نداشته و روند رشد طبیعی خود را طی خواهد کرد تا به سن بلوغ رسیده و تولید محصول نماید .

نهال آلو پایه رویشی تفاوت های چشم گیری با نهال آلو پایه بذری دارد . برای تهیه و تولید این قبیل نهال ها از روش های علمی مخصوصی استفاده می شود ؛ به این ترتیب که بخشی از بافت یک گیاه را جدا کرده و در شرایط آزمایشگاهی تربیت می کنند . در این مرحله ویژگی های ژنتیکی گیاه را تغییر داده برخی را حذف و بعضی را تقویت کرده یا تغییر می دهند . به عنوان مثال با این روش می توان مقاومت گیاهان سردسیر را به گرما افزایش داد یا بالعکس مقاومت نسبت به سرمای بیش از حد یا مقاومت شکوفه ها نسبت به سرمای دیررس بهاره را افزایش داد . می توان درخت را نسبت به خشکسالی و بی آبی مقاوم کرد تا در شرایط سخت دچار آسیب نشود .

بلوغ و تولید محصول در نهال آلو پایه رویشی زودتر از پایه بذری حاصل می شود .

تمرکز رشد در نهال آلو پایه رویشی بر تراکم شاخه ها و افزایش تولید محصول است نه رشد طولی درخت به همین دلیل ارتفاع درختان پایه رویشی از پایه بذری کوتاه تر است که این خصیصه برداشت محصول را هم تسهیل می گرداند .

فناوری کشت بافت ، دستاوردی از دومین انقلاب سبز محسوب می گردد . این تکنولوژی حول محور دستکاری و تغییر ژنتیکی سلول های گیاهی برای افزایش کیفیت و کمیت گیاه ، استفاده بهینه در انرژی و فضای زمین کشاورزی می چرخد .

بنیان گذار این روش در کشور ایران دکتر داریوش دانش با شروع دهه 1970 میلادی بود .

عمل پیوند زنی به دلیل پوست اندازی بیش تر ، روی نهال های پایه رویشی بهتر انجام پذیر است .

استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی به دلیل ارتفاع کمتر در نهال آلو پایه رویشی

محافظت از شکوفه ها در برابر سرمای دیررس بهاره در نهال پایه رویشی

عمر اقتصادی بالا در قیاس با نهال پایه بذری

افزایش عملکرد میوه در واحد هکتار و افزایش کیفیت

سازگاری با شرایط نامساعد محیطی به خصوص بی آبی و کم آبی و خاک های نامرغوب

جمع بندی برای کاشت نهال آلو 

در نوشتار فوق سعی بر آن شد که تمامی مطالب مهم کشاورزی و طرز تولید و کاشت نهال آلو در سطح وسیع به صورت مفصل شرح داده شود .

امید است با به کار بستن نکات فوق الذکر و رعایت تمام اصول اولیه و استفاده از مواد و ابزار درجه یک به نتیجه مطلوب و کسب سود روز افزون دست یابید .

همان طور که می دانید در تمام زمینه ها داشتن سرمایه کافی ، تنظیم یک برنامه صحیح ، علمی و اصولی برای رسیدن به نتیجه ، الزامی است . سهل انگاری در انجام هر یک از موارد موجب اختلال در پیشبرد اهداف تان خواهد شد .

اگر تازه کار و به اصطلاح آماتور هستید پیشنهاد می شود دوره آموزش های لازم را تحت نظر جهاد کشاورزی منطقه بگذرانید هرچند که گذراندن این دوره و کسب اطلاعات تئوری جای تجربه عملی را نخواهد گرفت لیکن پایه و اساس اولیه را بنیان می نهید و روز بروز بر تجاربتان افزوده می گردد .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *