برای آشنایی با کاشت نهال انجیر میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید. یا این مقاله معتبر و پرمفهوم را تا اخر مطالع نمائید تا بهترین روش کاشت نهال انجیر را یادگیری کنید. نهال انجیر در ایران اغلب به صورت دیمی کاشت میشود.

فهرست موضوعی

درباره کاشت نهال انجیر بیشتر بدانیم:

کاشت نهال انجیر

متن پیش رو اختصاص دارد به ماهیت میوه انجیر و ویژگی های ظاهری آن ، قدمت و خواستگاه انجیر ، نحوه کاشت و داشت نهال انجیر ، ارقام و انواع انجیر ، نحوه آبیاری ، نگهداری ، کود دهی درخت انجیر و سایر موارد لازم در زمینه باغداری انجیر ؛ با مطالعه این مطالب و رعایت نکات ذکر شده ، همچنین کسب تجربه کافی در این زمینه می توانید به یکی از ابر تولید کنندگان میوه انجیر تبدیل شده و سود فراوان کسب نمایید .

برای ورود در عرصه باغداری و فعالیت در این زمینه می بایست به اطلاعات کافی در زمینه های فوق و چگونگی انجام امور دست یابید علاوه بر این شناخت اندام های مختلف نهالی که قصد پرورش آن را دارید و نحوه عملکرد هر یک ، اهمیت فوق العاده ای در پیشرفت شغلی شما خواهد داشت . در صورت شناخت نهال انجیر ، نحوه عملکرد قسمت های مختلف آن در شرایط متفاوت ، بیماری هایی که ممکن است این گیاه را تهدید کند ، آفاتی که نهال انجیر را برای میزبانی انتخاب می کنند ، چگونگی مقابله با آفات و یا پیشگیری از شیوع بیماری ها ، همه و همه شما را در داشتن یک باغ انجیر با درختان سالم و پربار و در نهایت کسب سود کلان یاری می سازد .

انجیر چیست ؟

در تقسیم بندی وسیع موجودات ، انجیر به فرمانروای گیاهان تعلق دارد ؛ مرتبه ای که تمامی خزه ها ، سرخس ها ، درختان ، بوته ها و در کل موجودات چند سلولی که قادر به فتوسنتز می باشند را شامل می شود ؛ البته گیاهان به دو دسته بزرگ گیاهان تک سلولی و گیاهان چند سلولی تقسیم می شوند ؛ گیاهان تک سلولی تنها دارای یک نوع سلول هستند و همین یک نوع سلول انجام تمامی فعالیت های حیاتی گیاه را بر عهده دارد اما گیاهان چند سلولی از انواع سلول ها تشکیل شده اند . در بدن گیاهان چند سلولی ، سلول های مشابه در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند و به هر یک از این دسته ها یک بافت می گویند که از هزاران سلول مشابه تشکیل شده و وظیفه مخصوص به خود را دارند .

فرمانرو گیاهان دارای دایره های محدودتری به نام کلاد است که هر یک نام مخصوص به خود و زیرمجموعه خاص خود را دارد ؛ انجیر جزئی از گیاهان گل دار و از کلاد نهان دانگان است ؛ گیاهان گل دار به گیاهانی گفته می شود که قابلیت گل دهی و تولید محصول و میوه را دارند و نهان دانگان یعنی گیاهانی که دانه خود را درون میوه خود نگه می دارند ؛ درخت انجیر جزو نهان دانگان نوع چوبی است که درخت ها و درختچه ها را شامل می شود . در زیرمجموعه های پایین تر و محدودتر انجیر از راسته گل سرخ سانان و از تیره انجیران است . گیاهان از منظر علم گیاه شناسی ، تقسیم بندی های مختلف و متفاوتی دارند و هر کدام بسته به ویژگی های ظاهری و ژنتیکی در دسته های مخصوص به خود ثبت شده اند ؛ در این قسمت به تقسیم بندی های مهم گیاه انجیر اشاره شد حال به بررسی ویژگی های ظاهری این میوه بهشتی و پرخاصیت می پردازیم . گیاه انجیر دارای گونه های فراوانی است ؛ از انواع گونه های انجیر می توان فیکوس کاریکا (انجیر معمولی) ، فیکوس پالماتا و فیکوس پودو کاریکا را نام برد . نوع اول که بیشتر مصرف خوراکی دارد و نوع دوم و سوم را برای تلقیح انجیر خوراکی استفاده می کنند. برای آشنایی با انواع نهال انجیر به بخش فروشگاه آنلاین نهال شرکت یشیل نهال مراجعه نمائید.

انجیر از نوع درختان خزان پذیر است و با فرا رسیدن فصل پاییز برگ این درخت تغییر رنگ داده و در نهایت خشک شده و می ریزد . در فصل زمستان فاقد برگ است و با فرا رسیدن بهار مجدداً جوانه و شکوفه بر روی شاخ و برگ آن نمایان خواهد شد .

میوه درخت انجیر غالباً شکل مدور دارد و در قسمت انتهایی (دم) کمی کشیده می شود و در ارقامی دیگر مانند گلابی حالت کشیده دارد .

رنگ انجیر بسته به نوع و ورایته آن سبز ، زرد ، قرمز و … است ؛ پوستی بسیار نازک دارد که با گوشته میوه دارای پیوند است و به راحتی قابل جدا شدن نیست . در انتهاء دارای یک دم کوچک نسبتاً نرم است . اگر میوه انجیر را شکافته یا برش دهید خواهید دید که مملو از بذرهایی است که در گوشته پراکنده می باشند این بذرها را به سادگی نمی توان از گوشته جدا ساخت و از آن جا که طعم لذیذی به میوه می دهد ، به همان شکل مصرف می شود. در حین خوردن انجیر می توانید شکستن بذرها را در زیر دندان حس کنید .

انجیر میوه ای آبدار و شیره ای است که با تغییر رنگ و واریته باز هم طعم شیرین و همچون عسل خود را حفظ می کند .

انجیر علی الخصوص انجیر خشک ، شاخص قند یا شاخص گلیسمی بالایی دارد . شاخص گلیسمی یک اصطلاح علمی به معنای میزان سرعت آزاد شدن مواد قندی موجود در یک خوراکی ، در خون است با این اوصاف بهتر است که یا به تنهایی مصرف کنید و یا به همراه خوراکی هایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند . مانند بادام ، گردو یا سبزیجات .

جالب توجه است که آن چه به عنوان میوه درخت انجیر شناخته شده در واقع میوه نیست بلکه یک زائده گل آذین است که تعداد زیادی از گل های درخت انجیر را در خود جای داده و پیرامون آن را مواد قندی و مغذی فرا گرفته است .

درخت انجیر دو نوع خوراکی و غیرخوراکی دارد . نوع غیرخوراکی آن همان درخت انجیر نر می باشد که در فصل بهار به منظور گرده افشانی قابل بهره برداری است . برای خرید نهال انجیر تماس بگیرید

خواستگاه و کشورهای تولید کننده انجیر

انجیر یک میوه آسیایی از دسته گیاهان گلدار محسوب می شود که متعلق به منطقه خاورمیانه و همچنین جنوب غرب قاره آسیا است . در قدیم الأیام در قاره اروپا این میوه بیشتر در نزدیکی دریای مدیترانه کشت و تولید می شد .

در کشور ایران ، منطقه استهبان واقع در جنوب کشور (استان فارس) زمامدار تولید انجیر به صورت دیمی در سطح بین المللی می باشد و کیفیت انجیر این منطقه زبانزد خاص و عام است .

در ایران نوعی انجیر خود رو وجود داد که به انجیر کوهی معروف است و در جنوب استان خراسان (زبید) می روید .

در قاره آفریقا ، کشور مصر دارای تاریخی قریب به 2000 ساله در زمینه کاشت و تولید انجیر است .

انجیر نزد پیروان ادیان مختلف دارای قداست خاصی بوده است این مسأله به دلیل اهمیت این میوه نزد پروردگار است تا جایی که در کتاب آسمانی قرآن ، سوره ای به نام انجیر (تین) نام گذاری شده و خداوند در آن به نام این میوه سوگند یاد کرده است ( آیه شریفه : والتین و الزیتون …) . در کتاب تورات نیز از انجیر نام برده شده است .

در حال حاضر کشورهای مصر و مراکش و ترکیه بیش از نیمی از تولیدات سالیانه انجیر را به خود اختصاص داده اند .

کاشت و تکثیر نهال انجیر

انجیر را با تمام روش های غیرجنسی می توان تکثیر کرد ولی استفاده از روش جنسی امروزه چندان کاربرد ندارد .

روش جنسی تکثیر انجیر

کاشت بذر انجیر : این روش جز برای انجام تحقیقات علمی کاربرد ندارد . با کاشت بذر انجیر گیاهی که می روید مشابه به گیاه مادر نخواهد بود به همین سبب برای احداث باغات انجیر ، بیشتر از روش های غیرجنسی استفاده می شود .

انواع روش های غیرجنسی ازدیاد انجیر :

قلمه زدن درخت انجیر :

برای اعمال این روش می بایست درختان انجیر 2 تا 4 ساله انتخاب کرده و شاخه تازه و رسیده ای از آن ها را به صورت قلم (مورب) جدا کنید . این شاخه ها (قلمه) باید 3 سانتی متر قطر و 70 سانت طول داشته باشند .

خوابانیدن شاخه انجیر :

این روش به روش پاجوش شباهت دارد با این تفاوت که در روش خوابانیدن ، شاخه از تنه اصلی جدا نخواهد شد ؛ شاخه انتخاب شده را خم کرده ، در خاک کاشته و محکم کنید سپس به صورت منظم آبیاری نمایید تا ریشه بزند . پس از آن که ریشه ها در خاک محکم شدند می توانید آن را از شاخه مادر جدا سازید .

کاشت انجیر به روش پاجوش :

برای استفاده از این روش فصل زمستان را انتخاب کنید ؛ پاجوش ها را از درخت انجیر جدا کرده و گودالی به عمق 2 متر حفر نمایید ؛ سپس سه چهارم گودال را مجدداً با خاک پر کنید و پاجوش ها را در عمق نیم متری از سطح خاک بکارید ؛ با انجام این کار پاجوش ها به راحتی ریشه در خاک محکم می کنند .

پیوند زدن نیز از دیگر روش های تکثیر نهال انجیر است . جهت استعلام قیمت فروش نهال انجیر تماس بگیرید.

از میان روش های فوق ، در ازدیاد انجیر روش قلمه زدن محبوبیت بیشتری دارد .

کاشت نهال انجیر :

در حال حاضر تهیه و کاشت نهال آماده انجیر برای احداث باغ انجیر رواج بیشتری دارد ؛ چرا که نسبت به سایر روش ها از سهولت بیشتری برخوردار است علاوه بر این با کاشت نهال های انجیر پایه رویشی و پیوندی موجود در بازار ، نه تنها تولید محصول افزایش می یابد بلکه این نهال ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که خطر آسیب و ضرر را به میزان چشم گیری کاهش می دهند .

گودال هایی که برای کاشت نهال انجیر حفر می کنید می بایست به عمق 1 الی 5 / 1 متر و عرض 70 سانتی متر باشد .

در حین کاشت نهال انجیر مقداری از خاک کف گودال را به حالت کله قند کوچک درآوردید سپس نهال انجیر پیوندی را روی مرکز آن قرار داده و ریشه ها را در اطراف آن بچینید آن گاه با یک دست نهال را نگه دارید و با دستی دیگر گودال را پر کنید (اگر عملیات کاشت نهال توسط دو نفر انجام شود روند کار سرعت بیش تری می یابد) . به وسیله بیل خاک پیرامون نهال را فشرده و محکم کنید .

رعایت نکاتی چند قبل و بعد و حتی در حین کاشت نهال انجیر به نتیجه گیری بهتر شما کمک می کند یکی از این نکات مهم زمانی است که برای کاشت نهال انجیر در خاک انتخاب می نماییم . اسفندماه و 15 روز اول فروردین ماه زمان بسیار مناسبی برای کاشت نهال انجیر است .

گرده افشانی درخت انجیر

گرده افشانی درخت انجیر به وسیله نوعی از زنبورهای وحشی ماده که به آن ها زنبور انجیر هم گفته می شود ، صورت می گیرد . زنبور ماده در فصل گرده افشانی به قصد ورود ، روی انجیر سوراخ تنگ و کوچکی ایجاد می کند طوری که حین ورود به دلیل کوچک بودن سوراخ ، بال های خود را از دست می دهد . اگر انجیر نر باشد ، زنبور ماده درون آن تخم گذاری می نماید ؛ پس از خروج لاروها از تخم و گذراندن دوران شفیرگی ، هر کدام به زنبوری بالغ تبدیل شده که حامل گرده انجیر نر می شوند .

اگر زنبور وارد انجیر ماده شود توانایی تخم گذاری نخواهد داشت و در همان جا می میرد و گرده افشانی از همان روزنه ایجاد شده صورت خواهد گرفت . جسد زنبور ماده درون انجیر کاملاً هضم خواهد شد و اثری از آن باقی نمی ماند .

ارقام نهال انجیر

در یک تقسیم بندی دیگر درخت انجیر به انواع وحشی ، خوراکی و زینتی قابل تقسیم است که هر یک از این گونه ها ، خود به ارقام و زیرمجموعه های دیگری تقسیم می شوند .

ارقام درخت انجیر وحشی

انجیرهای وحشی به صورت خود رو در مناطقی که بومی آن محسوب می گردند ، رشد می کنند ولی انسان هم می تواند به کاشت این گونه ها بپردازد که البته این ارقام چندان جنبه و صرفه تجارتی ندارند .

درخت انجیر فیکوس بنگالنسیس :

این گونه متعلق به کشور هندوستان است . در جنوب ایران و در مناطقی چون استان هرمزگان و شهرستان آبادان به دلیل شباهت آب و هوای این مناطق با کشور هندوستان ، این گونه از انجیر وحشی یافت می شود . این رقم در مناطق جنوبی کشور به نام لور شهرت دارد . درخت انجیر فیکوس بنگالنسیس ریشه های هوایی بسیار بلندی دارد که در سطح زمین گسترانیده می شوند و به این دلیل به آن ها ریشه هوایی گفته می شود که از تنه درخت نشأت می گیرند و به سمت زمین رشد می کنند تا زمانی که در زمین فرو روند و رشد سطحی خود را آغاز کنند . رشد این قبیل ریشه ها به استحکام و پایداری درخت کمک فراوانی می کند . برگ های این درخت شکل بیضی و سطح صیقلی و براق دارد که طول هر یک به 20 سانتی متر می رسد .

درخت انجیر معابد :

این نوع درخت انجیر هم مانند نوع قبل ، متعلق به کشور هنوستان است و جزو درختان عظیم الجثه مناطق جنگل های بارانی به حساب می آید . فرم برگ های درخت انجیر معابد حالت قلبی دارد . بخشی از پوشش گیاهی جزایر خلیج فارس را درخت انجیر معابد تشکیل می دهد .

نوع و روش چرخه زندگی درخت انجیر معابد موجب شده که به آن لقب درخت خفه کننده بدهند . این چرخه به این صورت آغاز می شود : زمانی که پرندگان از میوه درخت انجیر معابد تغذیه می کنند ، بذر این میوه که در فضولات پرندگان است روی درختان دیگر سقوط می کند ، به مرور جوانه زده و رشد خود را روی درخت میزبان آغاز می کند ؛ با رشد روز افزون درخت انجیر معابد ، شاخه های آن درخت میزبان را کاملاً خفه کرده و از بین می برد و خود جایگزین آن می شود .

طول عمر درخت انجیر معابد بالغ بر 500 سال است .

وجه تسمیه درخت معابد به زمان ظهور بودا باز می گردد . گویند که در زمان بودا ، وی در زیر چنین درختی به مراقبه می پرداخته است ؛ از آن پس بودائیان درختانی که دارای برگ قلبی شکل هستند را مقدس می دانند .

درخت انجیر وارجنیونا :

در ایران از چوب این درخت در تهیه و ساخت جعبه میوه استفاده می شود . اقلیم مناسب برای رشد درخت انجیر وارجنیونا در ایران ، استان مازندران است .

درخت انجیر جوانیس :

این گونه از انجیر وحشی مخصوص مناطق گرمسیر است . انجیر جوانیس در ایران در استان های سیستان و بلوچستان و استان فارس به وفور یافت می شود . از مشخصات ظاهری درخت انجیر جوانیس قد کوتاه و برگ های کم پشت آن است . میوه انجیر جوانیس فرم تخم مرغی دارد .

میوه انجیر دارای ارقام مختلفی است که در اشکال و الوان متفاوت در بازار عرضه می گردد . مهم ترین ارقام تجاری انجیر را در ادامه ذکر می کنیم .

ارقام انجیر زینتی

برخی از اقسام انجیر صرفاً جنبه تزئینی داشته و به جهت بخشیدن جلوه ای خاص به یک منطقه کاشته می شوند ولی این بدان معنا نیست که این ارقام انجیر زینتی فاقد میوه باشند . قیمت نهال انجیر ارزان را از یشیل نهال بخواهید.

درخت انجیر فیکوس برگ درشت :

محل رشد طبیعی این قسم انجیر زینتی ، جنگل های بارانی است . دارای برگ های درشت ، صیقلی و براق است و علاوه بر زینتی بودن کاربرد صنعتی نیز دارد .

درخت انجیر فیکوس برگ ریز :

نوع دیگری از انجیر فیکوس است که نسبت به قسم دیگر دارای برگ های ریزتری می باشد اما همان مصارف را دارا است . خواستگاه اصلی انجیر فیکوس قاره استرالیا ، آمریکای شمالی و آسیا است . این گونه نیاز چندانی به نور آفتاب ندارد به همین دلیل هم قابل نگهداری در آپارتمان است و بیشتر جنبه زینتی دارد .

درخت انجیر چسب :

انجیر چسب یک گونه از انجیرهای زینتی است که به شرق قاره آسیا تعلق دارد . آب و هوای مناسب برای رشد این گونه معتدل گرم است و در مناطقی که بومی انجیر چسب محسوب می شوند از میوه آن در آشپزی نیز استفاده می شود . درخت انجیر چسب رشد فروانی دارد و در صورت نزدیکی به سازه ها ممکن است به آن ها آسیب برساند .

برای تکثیر انجیر چسب دمای بین 13 الی 24 درجه سانتی گراد مطلوب است . اما اگر بخواهیم دمای ثابت و دقیقی برای نگهداری از آن تعیین نماییم بی شک 18 درجه سانتی گراد بهترین گزینه است .

خاک انجیر چسب همیشه باید مرطوب باشد لذا نباید خاک را غرقابی کنید .

این گیاه خود را با هر نوع خاکی وفق می دهد اما خاک مناسب انجیر چسب ، خاک لومی شنی است .

ارقام نهال انجیر خوراکی

تولید و کشت گونه خوراکی انجیر ، برای انسان تبدیل به یک منبع سودآور شده و امروزه افراد زیادی به تولید انجیر اشتغال دارند .

نهال انجیر گلابی پایه رویشی و پیوندی :

میوه این رقم شکلی کشیده و تقریباً مشابه به گلابی دارد . یک سال بعد از کاشت محصول می دهد ؛ زودبازده ، زودرس ، دیرگل ، مقاوم به سرما و آفت است . درخت انجیر گلابی برگ های پهن و درشتی دارد که جلوه خاصی به باغ می بخشد . محصولات درخت انجیر گلابی در صورت افزایش دما به بیش از 40 درجه سانتی گراد ، کاهش چشم گیری خواهد داشت . گرده افشانی انجیر گلابی هم توسط حشره کوچک اندامی انجام می شود در این بین اگر حشراتی چون مورچه به درخت حمله ور شوند توسط حشره گرده افشان که بلاستوفاگا نام دارد ، شکار خواهند شد .

از مشخصات ظاهری درخت انجیر گلابی به ارتفاع حدأکثر 5 متری آن می توان اشاره کرد . به صورت میانگین این رقم ارتفاعی بین 2 الی 4 متر دارد البته شرایط آب و هوایی ، خاک ، آبیاری و کود دهی بر روند رشد نهال انجیر گلابی بی تأثیر نیست .

نهال های انجیر گلابی را در فواصل 4 در 4 متر یا 4 در 5 متر از یکدیگر بکارید .

در فصل سرد و خواب زمستانه حدأقل باید به مدت 100 الی 300 ساعت در معرض هوای 7- درجه سانتی گراد قرار گیرد .

اگر شرایط ایده آل محیطی را برای درخت انجیر گلابی فراهم نمایید و تمامی نکات لازم در جهت نگهداری و حفظ آن درعایت کنید ، این درخت به مدت 30 سال عمر مفید اقتصادی خواهد داشت و محصول پربار تولید می کند .

آبیاری این رقم می تواند به صورت دیمی باشد اما ممکن است با کاهش بارش به آبیاری کمکی نیاز پیدا کند .

نحوه عملکرد درخت انجیر گلابی از جهت میوه دهی در شرایط ایده آل ، به میزان 7 تن در هر هکتار برآورد شده است . نهال پایه بذری این رقم در سن 4 سالگی بالغ شده و قادر به تولید محصول است اما روش تولید محصول انجیر گلابی منحصر به فرد است و در سه فصل از سال محصول تولید می کند .

می توانید از هر دو نهال های پایه رویشی و پایه بذری به عنوان پایه مناسب برای انجیر گلابی استفاده کنید .

نهال انجیر زرد سه فصل پایه رویشی :

این رقم متعلق به کشور ایران است ؛ شکل ظاهری آن تخم مرغی و رنگ آن سبز روشن متمایل به زرد است . می توان گفت این رقم قابل کشت در مناطق خنک است چرا که این گونه نسبت به سرمای هوا مقاومت دارد .

نهال انجیر استهبان پایه رویشی :

بومی منطقه استهبان است و به همین دلیل به این اسم نام گذاری شده است . سن بلوغ نوع پایه بذری این رقم 4 سالگی است و بعد از آن شروع به تولید میوه می کند که میزان آن هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می یابد اما “نهال انجیر استهبان پایه رویشی” بعد از یک سال به ثمر می نشیند  . طعم لذیذ این رقم موجب محبوبیت آن در بین کشاورزان و قشر مصرف کننده شده است . انجیر استهبان یک گونه پیوندی است که از پیوند دو رقم دیگر به دست آمده ؛ این رقم به دلیل بازدهی فوق العاده بالا در هر هکتار توجه باغداران را به خود جلب کرده است .

متوسط ارتفاع یک درخت بالغ انجیر استهبان6 متر است .

عمر مفید اقتصادی انجیر استهبان 20 سال است که نسبت به ارقام دیگر عمر مفید کوتاه تری دارد .

استهبان نام یکی از شهرستان های استان فارس است که این رقم انجیر در آن منطقه به وفور یافت و کشت می شود در نتیجه این رقم از انجیر بومی کشور ایران محسوب است .

نهال انجیر اسرائیلی پایه رویشی کشت بافت :

این رقم نهال انجیر یک سال بعد از کاشت شروع به تولید محصول می کند . زودبازده ، زودرس ، دیرگل ، مقاوم به سرما و آفت است . دارای عمر اقتصادی طولانی می باشد . انجیر اسرائیلی جزو ارقام مهم تجاری این میوه و مورد توجه کشاورزان قرار دارد . این میوه بومی کشور اسرائیل است و به همین خاطر نام آن سرزمین را یدک می کشد . مناسب برای کشت در مناطق معتدل گرم است و تا دمای 40 درجه سانتی گراد را تاب مقاومت دارد . در زمستان و در مدت زمان خواب گیاه ، نیاز به سرمای هوا دارد و باید به مقدار کافی سرما دریافت کند تا در فصل بهار بازدهی قابل توجهی داشته باشد .

انجیر اسرائیلی می بایست در طول روز حدأقل 6 ساعت در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد . لذا این قسم مانند اقسام زینتی نبوده و مقاومتی نسبت به سایه نشان نخواهد داد ؛ در صورتی که به مقدار کافی نور خورشید دریافت نکند سریعاً واکنش نشان داده و از بین خواهد رفت . با رعایت تمام شرایط لازم در خصوص کاشت و داشت نهال انجیر ، ارتفاع این رقم به بیش از 6 متر هم خواهد رسید . البته در نوع نهال انجیر اسرائیلی پایه رویشی ممکن است شاهد ارتفاع کمتر از این باشیم چرا که در نهال های پایه رویشی کشت بافت به جای تمرکز بر رشد طولی درخت ، بیشتر بر افزایش میزان محصول آن تمرکز شده است که در بخش مربوط به تشریح نهال پایه رویشی کشت بافت به تفصیل به توضیح ویژگی های این نوع از نهال ها خواهیم پرداخت .

از ویژگی های ظاهری انجیر اسرائیلی می توان به فرم نسبتاً کشیده و درشت آن اشاره کرد ؛ پوست آن به رنگ سبز روشن متمایل به زرد است . حلاوت انجیر اسرائیلی زبانزد بوده و یکی از دلایل محبوبیت آن بین افراد طعم شیرین آن است . به طور معمول وزن یک انجیر مرغوب اسرائیلی به 40 گرم می رسد .

عواملی نظیر بارندگی منظم و کافی ، آبیاری کمکی در صورت کمبود بارش و انتخاب یک پایه قوی و سالم می تواند اثرات مثبتی بر کم و کیف تولید انجیر داشته باشد .

انجیر اسرائیلی بالغ بر 20 سال عمر مفید اقتصادی دارد . منظور از اصطلاح «عمر مفید اقتصادی» ، سن بین بلوغ و کهنسالی یک درخت  است که در این برهه زمانی ، درخت به اوج شکوفایی خود رسیده و بیشترین میزان تولید محصول را دارد و علاوه بر کمیت ، کیفیت محصولات آن نیز افزایش چشم گیری می یابد . پس از آن و به مرور زمان از طروات و شادابی درخت کاسته و میزان محصولات کاهش می یابد .

اگر از نهال انجیر اسرائیلی پایه رویشی کشت بافت استفاده می کنید ، یک سال پس از کاشت شاهد به بار نشستن آن خواهید بود اما در صورت استفاده از نهال انجیر اسرائیلی پایه بذری یا استفاده از سایر روش های تکثیر و ازدیاد انجیر ، در سن 4 سالگی شروع به میوه دهی می کند . میزان تولید محصول انجیر اسرائیلی پایه رویشی 5 تن در هکتار است .

نهال انجیر زرد زودرس پایه رویشی ، نهال شاه انجیر سیاه پایه رویشی ، نهال شاه انجیر زرد پایه رویشی ، نهال انجیر قرمز پایه رویشی ، نهال انجیر برپوز دمبالی پایه رویشی و … از دیگر ارقام تجاری این میوه است .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال انجیر

در امر کشاورزی و باغداری مقوله انتخاب خاک از اهمیت بسیاری برخوردار است . ویژگی های موجود در خاک خود به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : جنس خاک ، رنگ خاک ، PH خاک و … .

گیاه انجیر به دلیل مقاومت بالایی که دارد با انوع خاک ها ، از خاک های سبک گرفته تا خاک های سخت ، سازش پیدا می کند منتها رعایت اصول اولیه در انتخاب خاک مناسب ، تولید میوه را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد . اگر از کاشت انجیر هدف اقتصادی و تجاری دارید ، خاک لومی شنی برای کاشت انجیر مناسب ترین نوع خاک است .

با کاشت درخت انجیر در خاک های شنی ، احتمال هجوم کرم های لوله ای وجود دارد . از آن گذشته زمین هایی که دارای خاک شنی هستند قابلیت کمتری جهت نگهداری و ذخیره آب دارند و ممکن است درخت با کم آبی مواجه گردد برای پیش گیری از این عارضه می بایست اقدام به آبیاری کمکی درخت انجیر نمایید . از طرفی خاک رسی فاقد منافذ کافی بوده و به مقدار لازم آب را از خود عبور نمی دهد . همچنین خاک های بیش از حد مرطوب باعث پوسیدگی ریشه درخت انجیر می گردد و در فصل میوه دهی سبب بروز ترک روی انجیر و بد طعم شدن آن ها می گردد .

از آن جا که درخت انجیر دارای ریشه های نازکی است ، برای کاشت انجیر جنس خاک باید عمیق ، نسبتاً سبک و متخلخل  باشد .

هر چه رنگ خاک تیره تر باشد ، بیشتر نور خورشید را جذب نموده و برای گیاه مفیدتر است .

میزان اسیدیته بودن خاک را نیز نباید از نظر دور داشت چرا که یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار بر سلامت درختان است . میزان اسیدیته بودن خاک را با اختصار PH نشان می دهند . برای اطلاع از میزان دقیق اسیدیته بودن خاک می توانید از خاک منطقه نمونه برداری کرده و در آزمایشگاه های مخصوص خاک مورد آزمایش قرار دهید ؛ به این ترتیب هم از PH دقیق آن مطلع خواهید شد و هم میزان مواد مغذی موجود در خاک و نیاز به کود دهی مشخص می گردد .

برای آشنایی بیش تر در مورد PH در ذهن خود یا روی یک کاغذ محوری رسم کنید و آن را به 14 قسمت مساوی تقسیم کرده و اعداد 0 تا 14 را به هر یک از این قسمت ها اختصاص دهید . نقطه شروع محور یعنی عدد صفر اسید خالص را نشان می دهد که بسیار خطرناک است . با حرکت به سمت عدد 7 به تدریج میزان اسیدیته بودن ماده کاهش می یابد و خود عدد 7 خنثی بودن ماده را نشان می دهد . یعنی اگر PH ماده 7 باشد یعنی آن ماده نه اسیدی است و نه قلیایی و با عبور از عدد 7 ماده مورد نظر (در اینجا خاک) قلیایی شده و هر چه به سمت عدد 14 پیش می رویم بر شدت قلیایی بودن آن افزوده خواهد شد . گاه می توان با افزودن موادی به خاک ، PH آن را افزایش یا کاهش داد اما نکته مهم تر آن است که برای انجام این کار حتماً با متخصصین خبره مشورت نمایید .

درخت انجیر PH بین 6 الی 8 را می طلبد ؛ به این معنی که در خاک های کمی قلیایی هم سازش پیدا کرده و رشد می کند .

کربنات سدیم موجود در خاک ، رشد درخت انجیر را با کندی مواجه خواهد ساخت . این درخت شوری خاک را چندان تاب مقاومت ندارد و به سرعت واکنش نشان می دهد .

اگر در انتخاب خاک مناسب برای کاشت نهال انجیر دقت لازم را به عمل نیاورید قطعاً با مشکل مواجه خواهید شد چرا که خاک بستر تغذیه گیاه است که تمام مواد مغذی و آب مورد نیاز خود را از درون خاک جذب می نماید و مهم ترین بخش یک درخت که حیات و مماتش به آن بستگی دارد ، درون خاک بوده پس باید بستری مناسب برای رشد ریشه و تغذیه درخت انجیر فراهم آورید تا میوه های سالم و با کیفیت تولید کنید . بهرتین فروشگاه آنلاین برای خرید نهال یشیل نهال میباشد.

پیش از اقدام به کاشت نهال انجیر ، به تهیه و تنظیم نقشه تراکم کاشت زمین مبادرت نمایید تا محل قرار گیری نهال ها و فواصل کاشت از یکدیگر مشخص شود .

اگر زمینی که به احداث باغ انجیر اختصاص داده اید شیب دار است می بایست آن را تراس بندی کنید .

پیش از کاشت نهال انجیر حتماً خاک را شخم زده و زهکشی نمایید با این کار هم آب اضافی زمین را استخراج می کنید و هم به افزایش میزان تهویه خاک کمک می نمایید .

بعد از کاشت نهال انجیر ، تنها در فصل خواب گیاه اقدام به شخم زنی کنید در غیر این صورت ممکن است ریشه گیاه دچار آسیب شود .

در فصل رشد و میوه دهی (بهار و تابستان) امکان شخم زنی سطحی زمین وجود دارد . با این کار هم از سرعت تبخیر آب موجود در زمین می کاهید و هم موجب نابودی علف های هرز خواهید شد .

به منظور کاشت انجیر در گلدان به هیچ وجه از خاک باغ استفاده ننمایید . بهتر است در گلدان از خاک هایی که حاوی ترکیبات آلی هستند استفاده کنید . مقداری خاک لومی را با کمپوست پوسیده مخلوط نموده و در گلدان بریزید .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال انجیر

به صورت کلی انجیر گیاهی سرسخت است که با شرایط محیطی و آب و هوای مختلف خود را وفق داده و سازگار می شود . اما برای عملکرد بهتر درخت و رسیدن به مقاصد تجاری ، بهتر است در شرایط آب و هوایی مساعدی اقدام به کاشت نهال انجیر نمایید . این میوه ارقام مختلفی دارد که بسته به نوع آن ، هر کدام در نواحی آب و هوایی مختلف اعم از گرم ، سرد ، خشک و مرطوب عملکرد بهتری از خود نشان می دهد .

شرایط آب و هوایی علاوه بر روند رشد تأثیر مستقیمی بر طعم انجیر خواهد داشت . لذیذترین طعم انجیر را می توانید در مناطقی با آب و هوای خشک و مدیترانه ای تولید کنید .

انجیر غالباً میوه تابستانی نواحی گرمسیر است و در نوع پایه بذری آب و هوای سرد را چندان تاب مقاومت ندارد . همان طور که می دانید انجیر مصارف گوناگونی دارد . انجیری که در مناطق گرم و مرطوب تولید می شود در تهیه کنسرو و شیرینی پزی کاربرد دارد و انجیری ک در مناطق گرم و خشک تولید می شود برای تازه خواری و خشک کردن مناسب تر است اما این بدان معنا نیست که هر کدام را نتوان به جای دیگری استفاده کرد . از مشخصات ظاهری میوه انجیری که در ناحیه خشک می روید دم باریک و شیرینی مضاعف آن است اما اندازه میوه به نسبت کوچک می شود در مقابل انجیری که در آب و هوای مرطوب می روید دم بلندی دارد و شیرنی آن کم است . نهالستان یشیل نهال برای استعلام قیمت فروش نهال به صورت 24 ساعته در خدمت شماست.

نواحی با میزان بارندگی بالا و مرطوب برای کشت انجیر اصلاً مناسب نیست . رطوبت زیاد ، درخت و میوه های انجیر را برای رشد و تکثیر انواع قارچ ها مستعد می سازد و زمینه را برای بیماری درخت فراهم می آورد .

فصل مناسب برای کاشت نهال انجیر از اول اسفندماه تا اواسط فروردین ماه است (45 روز) .

اگر نهال انجیر را در روزهای بارانی در زمین بکارید انجیر رشد بهتری خواهد داشت .

ممکن است در فصل زمستان به دلیل کاهش بیش از حد دما درخت انجیر آسیب دیده و خشک شود اما به دلیل سرسختی و  مقاومتی که این درخت از خود نشان می دهد امکان دارد که در بهار آتی شاهد حیات مجدد و جوانه زنی آن باشید .

نهال انجیر در مقایسه با یک درخت بالغ انجیر حساسیت بیش تری نسبت به سرما داشته و آسیب پذیرتر خواهد بود .

فاصله کاشت نهال انجیر

برای پیش گیری از اختلال در رشد ریشه و تاج درخت و از طرفی تابش نور خورشید به تمام قسمت های درخت ، تهویه مناسب و کافی برای پیشگیری از شیوع بیماری ها و آفات ، رعایت یک فاصله استاندارد در بین نهال ها لازم است ؛ این فاصله در بین گیاهان مختلف یکسان نبوده و بسته به نوع ، گونه و ارقام ، افزایش یا کاهش می یابد .

اگر می خواهید درخت انجیر را در باغچه منزلتان بکارید حتما فضای بزرگی را به این امر اختصاص دهید . نهال انجیر بعد از بلوغ ، رشد طولی زیادی خواهد داشت علاوه بر این از ناحیه تاج و شاخ و برگ هم فضای زیادی را اشغال می کند .

عواملی نظیر سردسیر یا گرمسیر بودن منطقه همچنین کشت آبی یا دیمی بودن باغ ، در تعیین میزان حد فاصله بین نهال های انجیر دخیل است .

اگر قصد تأسیس باغ آبی انجیر را دارد ، نهال های انجیر را در فاصله 4 الی 5 متری از یکدیگر بکارید و در باغ های دیمی این فاصله را بین 6 تا 8 متر در نظر بگیرید .

در مناطق سردسیر که ارقام انجیر به صورت بوته ای و درختچه رشد می کنند در قیاس با مناطق گرمسیر که درخت انجیر اغلب به صورت پایه بلند و مرتفع است نیز این فاصله بایستی حدأقل بین 3 تا 5 متر باشد .

کود دهی نهال انجیر

با کاشت نهال ، بعد از گذشت مدتی مواد مغذی موجود در خاک به اتمام رسیده و خاک فقیر می گردد . درخت و میوه ها ، مواد معدنی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کنند و خاک فقیر درخت را تضعیف کرده ، در نتیجه تولید محصول کاهش می یابد .

سدیم ، پتاسیم ، فسفر ، بور ، ازت ، گوگرد و … از جمله مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز برای رشد انجیر است که هر کدام به نوبه خود رشد و تقویت بخشی از گیاه را به عهده دارد و در مراحل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . در صورت عدم وجود هر یک از مواد مورد نیاز ، درخت واکنش خاصی نشان می دهد لذا برای جلوگیری از آسیب به درخت این کمبود سریعاً باید جبران گردد .

در بازار انواع کودهای حیوانی و شیمیایی به صورت جامد و مایع وجود دارد که بسته به نیاز گیاه و کمبود خاک می توانید از آن ها استفاده کنید .

مفیدترین نوع کود حیوانی برای تقویت درخت انجیر کود پهن چهارپایان است . این کود موجب فعالیت باکتری های مفید در خاک می شود . اسب ، گاو و گوسفند از عمده تولید کنندگان این نوع کود هستند . کود پهن حیوانات دارای مواد معدنی فسفر ، پتاسیم و نیتروژن است که برای تقویت درخت انجیر بسیار لازم و ضروری می باشد . مواد آلی موجود در این نوع کود PH خاک را نیز اصلاح می نماید .

هرس درخت انجیر

هرس گیاهان به منظور افزایش روند رشد آن ها صورت می گیرد ؛ با حذف شاخه های بیمار می توان زمینه را برای رشد شاخه های جدید و سالم فراهم آورد ؛ از آن گذشته حذف و سربرداری شاخه های بلند ، نفوذ و تابش نور خورشید به قسمت های درونی گیاه را در پی دارد که به افزایش تولید محصول با کیفیت کمک شایانی می کند .

زمان مناسب هرس کردن درخت انجیر فصل پاییز است ؛ بعد از اولین سرمازدگی می توانید مبادرت به هرس نمایید .

دقت کنید که شاخه هایی که با زاویه 45 درجه و کمتر بر روی شاخه اصلی می رویند باید هرس شوند .

اگر به شاخه های درخت انجیر دقت کنید دو نوع جوانه مشاهده خواهید کرد ، یکی حالت کشیده و مخروطی دارد و نوع دیگر جوانه گرد است . جوانه های مخروطی همیشه منجر به رویش شاخه های جدید می شوند از این رو به آن ها جوانه شاخه هم می گویند و جوانه های گرد در نهایت تبدیل به میوه انجیر می شوند .

برای درخت انجیر دو نوع هرس متصور است : 1 – هرس فرم 2 – هرس بهره برداری

هرس فرم درخت انجیر :

این مدل هرس برای شکل دهی ظاهری درخت انجام می شود . درخت انجیر در یک تقسیم بندی کلی از نظر شکل ظاهری به دو نوع درخت انجیر پایه بلند و درخت انجیر بوته ای یا درختچه تقسیم می شود . به منظور تبدیل فرم درخت انجیر به هر یک از دو شکل اشاره شده ، هرس خاصی وجود دارد .

انجام هرس فرم بر روی نهال انجیر از سال سوم به بعد مجاز است .

درخت انجیری که به شکل بوته ای یا درختچه رشد می کند تنه اصلی ندارد . تعداد ساقه های اصلی در این شکل از درخت حدأقل 4 عدد است که به شکل پاجوش از زمین خارج شده و رشد کرده اند . اگر می خواهید درخت انجیر را به شکل بوته ای کشت کنید و اگر از روش قلمه برای کاشت درخت انجیر استفاده می کنید ، در زمان کاشت باید حدأقل 4 قلمه در یک گودال بکارید و در هرس بهره برداری پاجوش های آن را حذف نکنید تا هر کدام خود به یک پایه اصلی تبدیل شود . در سال چهارم ، برای هر پایه اصلی تا ارتفاع یک متری سه شاخه به عنوان شاخه های اصلی نگه داشته و مابقی را حذف نمایید . در سال پنجم می توانید روی هر شاخه جدید 2 الی 3 شاخه را نگاه داشته و الباقی را هرس کنید . اگر در سال پنجم روی شاخه های اصلی ، شاخه فرعی نرویید ، شاخه های اصلی که طولی بیش از 30 سانتی متر دارند را سربرداری کنید . معمولاً شاخه های قوی تر و مستحکم به عنوان شاخه اصلی انتخاب شده که هر کدام می تواند حدأقل 6 شاخه فرعی داشته باشد ؛ در صورتی که روی شاخه اصلی شاخه های فرعی رو به پایین یا یا خم شده وجود دارد آن ها را نیز هرس کنید .

حالت دیگری که می توان برای درخت انجیر در نظر گرفت شکل پابلند است . به این منظور در زمان کاشت نهال انجیر قلمه ها را به تعداد 2 الی 4 عدد در نظر بگیرید . برای دستیابی به شکل پا بلند برای درخت انجیر هرساله می بایست پاجوش ها را به صورت کامل حذف کنید منتها اگر هر یک از تنه ها بنا به هر دلیلی دچار آسیب شد می توانید در ازای آن به یک پاجوش اجازه رشد دهید تا جایگزین شود .

 

هرس درخت انجیر

هرس درخت انجیر

هرس بهره برداری درخت انجیر :

هرس بهره برداری به منظور افزایش کیفیت و کمیت انجیر انجام می شود ؛ حذف شاخه های آفت زده یا بیمار ، حذف شاخ و برگ های اضافی و غیر استاندارد که مانع تابش نور خورشید به تمام قسمت های درخت می شود . هرس بهره برداری هر ساله پس از محصول دهی درخت باید انجام شود این نوع هرس خود به دو گونه هرس سبز یا هرس تابستانه و هرس سیاه یا هرس زمستانه تقسیم می شود . در اواخر فصل بهار یا اواخر فصل پاییز یعنی زمانی که هنوز درخت سرسبز است می توانید به هرس سبز مبادرت نمایید . در هرس سبز شاخه های نابارور و اضافی حذف می شود این قبیل شاخه ها تنها منجر به کاهش انرژی درخت شده و سود و منفعتی ندارند . همچنین باید جوانه هایی را که اطراف جوانه میوه رشد می کنند هرس نمایید که مانع رشد میوه نشوند . حذف پاجوش ها را در هرس سبز نباید از قلم انداخت .

هرس سیاه یا زمستانه ، در شش ماهه دوم سال و تا پیش از جوانه زدن درخت قابل انجام است . به این منظور می بایست عمل به اصطلاح پنجه شکانی انجام دهید یعنی با استفاده از دست جوانه های جانبی را در اطراف جوانه های انتهایی را حذف کنید . همچنین شاخه های اضافی و در هم پیچیده نیز باید حذف شوند ؛ این شاخه ها باعث رشد میوه های بی کیفیت خواهد شد .

بلوغ و تولیدمثل نهال انجیر

بخش کثیری از موجودات زنده برای تولیدمثل می بایست به سن خاصی رسیده و از آن پس قادر به تولیدمثل می شوند . درخت انجیر هم از این قاعده مستثنی نبوده و حداقل از سن 4 سالگی به بعد بالغ شده و قادر به تولید میوه خواهد بود .

درخت انجیر غالباً از نوع درختان یک پایه است یعنی گل های مذکر و مؤنث روی یک درخت روییده و گرده افشانی آن توسط گونه ای خاص از حشرات صورت می گیرد . گونه هایی از انجیرهای وحشی که به گرده افشانی توسط زنبور انجیر نیاز دارند در نواحی از انگلستان که فاقد این حشره است رشد نمی کند .

سن بلوغ درختان در گذشته اهمیت بسیاری داشت ؛ فردی که مبادرت به کاشت بذر میوه می نمود پس از گذشت چندین سال می توانست ثمره زحمات خویش را مشاهده کند ولی امروزه با کاشت نهال انجیر پایه رویشی کشت بافت در ارقام مختلف ، می توانید یک سال پس از کاشت شاهد محصول دهی درخت باشید و از مزایای آن بهره مند گردید .

ویژگی های نهال پایه رویشی کشت بافت

با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در زمینه مهندسی بافت ، طی اقدامات و آزمایشاتی که بر روی بافت و قلمه درختان انجام می شود ، ویژگی هایی نظیر کاهش رشد طولی شاخ و برگ و افزایش حجم آن ها به جهت افزایش تولید میوه (تمرکز روی تولید میوه)، مقاومت نسبت به سرما ، مقاومت نسبت به گرما ، مقاومت نسبت به بیماری ها و آفات ، پرورش ریشه های پر ، سن بلوغ پایین و تولید محصول ، استقامت در برابر بی آبی و کم آبی و … در این نهال ها پرورش داده شد و انقلابی را در زمینه کشاورزی به ارمغان آورد که سود حاصل از آن چندین برابر نسبت به گذشته شد .

در حال حاضر کمتر کسی از روش جنسی برای کاشت نهال انجیر استفاده می کند و برخی هم به ازدیاد درخت انجیر از طریق خوابانیدن ، قلمه زنی و … می پردازند اما اغلب کاشت نهال های پایه رویشی کشت بافت که به صورت آماده در بازار موجود است کاربرد دارد .

نهال انجیر پیوندی چیست ؟

به نهال ها و درختانی که از دو قسمت تشکیل شده اند نهال پیوندی گویند ؛ این دو قسمت شامل درخت پایه و پیوندک است . گیاه پایه آن است که ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد و پیوندک بخشی است که قسمت های هوایی گیاه مثل شاخه و برگ را شامل می شود . با استفاده از روش پیوند زدن قادر خواهید بود که ویژگی های دو یا چند درخت را در یک درخت جمع کنید .

امتیازات نهال انجیر پایه رویشی کشت بافت نسبت به پایه بذری

1 – نهال انجیر پایه رویشی پوست دهی بیشتر و سریع تری دارد به همین دلیل عمل پیوند روی این نوع نهال ها سریع تر انجام خواهد شد .

2 – افزایش مقاومت نسبت به سرما در نهال انجیر پایه رویشی موجب جلوگیری از آسیب سرمای دیررس بهاره به شکوفه ها می شود .

3 – ارتفاع درخت انجیر پایه رویشی کمتر از پایه بذری بوده و امر برداشت میوه را تسهیل می گرداند .

4 – بی آبی و کم آبی برای مدت مدید نمی تواند آسیب جدی به نهال انجیر پایه رویشی وارد نماید .

5 – نهال انجیر پایه رویشی عملکرد بیشتری در واحد هکتار از خود نشان می دهد .

6 – عمر اقتصادی نهال انجیر پایه رویشی بیشتر از نهال انجیر پایه بذری است .

7 – نهال انجیر پایه رویشی در سال دوم یا سوم میوه دهی را آغاز می کند و نسبت به نوع پایه بذری بلوغ زودرس دارد .

8 – نوع پایه رویشی مقاومت افزونی نسبت به شرایط محیطی سخت دارد و در خاک های قلیایی و رسی هم عملکرد چشمگیری خواهد داشت .

آبیاری نهال انجیر

آبیاری از مهم ترین مراحل و اعمال در زمینه باغداری و کشاورزی می باشد . حیات تمام موجودات زنده بستگی و ارتباط مستقیم به این مایع بی نظیر و بی بدیل دارد چرا که بخش عمده ای از ساختار بدن موجودات زنده را آب تشکیل داده است . این مایع در بدن موجودات به طرق مختلف در حال چرخش و دفع است . آب بدن موجودات زنده به وسیله تبخیر ، تعریق ، ادرار و … دفع می شود و بلافاصله باید جایگزین گردد . در صورت کمبود آب یا مواجهه با بی آبی بدن موجود زنده چندان تاب مقاومت ندارد و در مدت زمان کوتاهی نابود می گردد . این عملکرد در گیاهان به اشکال مختلفی نمود پیدا می کند ؛ اگر در آبرسانی و آبیاری به گیاه افراط یا تفریط شود به یک اندازه اثرات مخربی را به بار می آورد ؛ در ابتدا کیفیت و کمیت محصول کاهش می یابد یا اگر درخت به بار نشسته باشد میوه ها از بین رفته و خشک می شوند و پس از اندک زمانی موجب خشک شدن درخت نیز خواهد شد ؛ بر این مبنا ، نسبت به آبیاری اصولی و منظم اهتمام لازم را بورزید . افراط در آبیاری درخت انجیر موجب ترک برداشتن میوه ها می گردد و در نهایت پوسیدگی ریشه ها را به همراه دارد .

غالباً انجیر را به صورت دیمی پرورش می دهند و تنها به آب حاصل از بارش برف و باران اکتفاء می کنند ؛ افزایش و کاهش بارندگی میزان برداشت محصول را تحت الشعاع قرار خواهد داد . در صورت کاهش میزان بارندگی می بایست خود به آبیاری کمکی درخت بپردازید تا نتیجه مطلوب حاصل آید .

به صورت کلی درخت انجیر نیاز چندانی به آبیاری ندارد ؛ انجیر میوه گرمسیر و آب هوای خشک است و در مقابل بی آبی و کم آبی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد تعداد دفعات آبیاری درخت انجیر در طول سال ارتباط عکس با میزان بارندگی دارد یعنی هر چه میزان بارندگی افزایش یابد نیاز به آبیاری کاهش می یابد و بالعکس . از طرفی هرچه درخت انجیر کم سن و سال تر باشد تعداد دفعات آبیاری بیشتر ولی حجم آب کمتر است و هر چه سن درخت افزایش یابد تعداد دفعات کمتر و حجم آب بیشتری نیاز دارد .

نهال های تازه کاشته شده انجیر را باید در سال اول به ترتیب هر دو هفته یک بار آبیاری نمایید ؛ در سال دوم این مدت زمان به هر سه هفته یک بار افزایش می یابد . در سال سوم کاشت نهال انجیر ماهی یک مرتبه آن را اّبیاری کنید و از سال های بعد نیاز چندانی به آبیاری کمکی ندارد به این ترتیب که در فصل خواب زمستانه توسط بارش برف و باران آبیاری شده و در فصل تابستان اگر رنگ برگ درخت رو به زردی نهاد می توانید طی دو نوبت اقدام به آبیاری نمایید .

میزان آب در هر نوبت آبیاری کمکی به ازای هر درخت 1500 الی 2000 لیتر است .

در گذشته از روش غرقابی کردن برای آبیاری درخت انجیر استفاده می شد ولی امروزه با به کار گیری ادوات صنعتی و مدرن و استفاده از روش های آبیاری جدید می توان گفت روش غرقابی کردن تقریباً منسوخ شده است .

سالیانه طی دو نوبت می توانید برای آبیاری کمکی درخت انجیر اقدام نمایید . یک نوبت را در اواخر فروردین ماه انجام دهید و نوبت دیگر را در فصل خواب زمستانه درخت انجیر .

زمان آبیاری در طول شبانه روز خود دارای اهمیت است . به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب می توانید صبح یا به هنگام عصر زمین را آبیاری نمایید چرا که آبیاری در وسط روز موجب تبخیر مقادیر بالایی از آن می شود .

یکی دیگر از راه های صرفه جویی در مصرف آب از بین بردن علف های هرز است زیرا علف های هرز موجود در زمین برای جذب آب با سایر گیاهان رقابت می کنند .

 

کاشت نهال انجیر

کاشت نهال انجیر

آفات و بیماری های درخت انجیر

در این قسمت می پردازیم به انواع آفات و بیماری هایی که در میان درختان انجیر شیوع پیدا می کند .

بیماری زغالک درخت انجیر :

عامل بیماری زغالک ، قارچ است و با ظهور لک های قهوه ای و سیاه رنگ روی برگ درخت انجیر نمود پیدا می کند . این بیماری در نهایت سبب پوسیدگی و زرد شدن برگ های درخت انجیر می شود .

بیماری زنگ زدگی برگ انجیر :

علت نام گذاری این بیماری بروز لکه های مسی رنگ (به رنگ اکسید آهن) روی برگ های درخت انجیر است . در ابتدا اندازه این لکه ها کوچک و به مرور سطح وسیعی از برگ ها را فرا گرفته و در نهایت برگ پوسیده شده و از درخت می ریزد .

بیماری موزاییکی انجیر :

عامل این بیماری ویروس است که با رشد و تکثیر ، روی برگ ها طرح هایی موزاییک مانند ایجاد می کند . این بیماری به وسیله هیره ها انتقال می یابد .

بیماری اندوسپسیس انجیر :

اندوسپسیس نوعی قارچ است که توسط زنبورهای مخصوص گرده افشانی قابل انتقال است . در فصل گرده افشانی اگر حتی یکی از زنبورها آلوده باشد قادر است که درختی را مبتلا کرده و نابود سازد . به این طریق که زنبور آلوده وارد میوه انجیر شده و اگر در آن جا بمیرد قارچ درون میوه رشد خواهد کرد . این بیماری قابل درمان نیست و تنها راه مقابله با آن ریشه کن کردن درخت و سم پاشی اصولی خاک اطراف آن است .

به مدت یک سال نباید به جای درخت آلوده ای که ریشه کن شده درخت دیگری کاشت تا اثرات سوء این قارچ و سم آن از بین برود .

در این میان حشرات نقش ویژه ای را در تخریب باغ انجیر به خود اختصاص داده اند و به همان میزان می توانند در نابودی میوه ها و درختان اثر داشته باشند .

حشراتی مانند : سوسک ها ، هیره عنکبوتی ، مگس سرکه  و نماتدها از این قبیل اند .

نگهداری و حفاظت از نهال انجیر

موارد حفاظت و نگهداری ذکر شده در این قسمت اختصاص به نهال انجیر نداشته و می توان برای حفاظت از سایر نهال ها این موارد را به کار بست .

خطری که نهال تازه کاشته شده را تهدید می کند بادهای موسمی است . شدت بادهای بهاره و پاییزه قادر است تنه نحیف نهال را شکسته یا کج کند برای جلوگیری از این عامل مخرب و حداقل کنترل شدت باد می توانید پیرامون زمین زراعی درختانی بلند قامت چون سرو بکارید همچنین می توانید از بادشکن های مصنوعی موجود در بازار استفاده کنید و با نصب آن ها در اطراف باغ از شدت طوفان بکاهید .

آغشته ساختن تنه نهال به رنگ مخصوص یا پوشانیدن آن با کاغذ مخصوص (سفیدرنگ) از آفتاب سوختگی تنه نهال جلوگیری می کند . این کار علاوه بر ایجاد یک حائل هرچند نازک بین نور خورشید و حرارت ناشی از آن با تنه نهال ، رنگ سفید این حائل (رنگ یا کاغذ) بخشی از حرارت خورشید را بازتاب می نماید .

به منظور پیش گیری از کج شدن یا شکستن تنه نهال و یا حتی اصلاح فرم نهالی که کج شده است می توانید از قیم که به صورت فلزی و چوبی در بازار موجود است استفاده کنید .

عوامل بسیار زیادی در تضمین سلامت نهال ، درخت و محصول آن مؤثر است که در جای خود به تفصیل توضیح داده شد .

خواص انجیر

انجیر به دلیل وجود مقادیر بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف یک میان وعده کامل محسوب می گردد.

به دلیل وجود فیبر خوراکی به هضم غذا کمک می کند.

ویتامین های گروه B که غالباً محلول در آب هستند و عموم افراد به دلیل عدم مصرف کافی و روزانه این گروه ویتامین ، با مشکلات پوستی و ریزش مو و حتی افسردگی مواجه می شوند به وفور در انجیر یافت می شود ؛ مصرف روزانه انجیر به تأمین این ویتامین کمک شایانی می کند و مشکلات ناشی از کمبود آن را به مرور برطرف خواهد ساخت .

انجیر ملین بسیار قوی بوده و این خاصیت در نوع خشک آن دو چندان می گردد .

انجیر حاوی ماده معدنی به نام پتاسیم است که به کنترل فشار خون کمک می کند .

کلسیم موجود در انجیر تراکم استخوان را افزایش داده و سبب استحکام اسکلت بندی می شود .

انجیر دارای مقادیری امگا 3 و 6 است که قلب ، مغز و سیستم عصبی انسان را مصون از آسیب نگاه می دارد .

مصرف انجیر از رشد غیرطبیعی سلول ها (سرطان) پیش گیری می کند .

مس ، منگنز ، سدیم ، کلسیم ، فیبر ، ویتامین های A ، B ، C و K مواد موجود در برگ درخت انجیر است که مصرف درمانی دارد .

خواص کم نظیر انجیر از شمارش خارج است و در این مبحث صرفاً به موارد فوق اکتفاء می کنیم .

مصارف انجیر

درخت انجیر قسمت های مختلفی دارد که هر کدام در زندگی انسان کاربردی داشته و منافعی را به همراه دارد . میوه ، برگ و حتی چوب درخت انجیر مصارف گوناگونی دارد که در ادامه به توضیح مختصری از عمده مصارف آن خواهیم پرداخت .

غالب موارد مصرف انجیر تازه خواری آن است اما حالت تازه آن ماندگاری بالایی ندارد و به علت نرم بودن سریع فاسد می شود بنابراین پس از تهیه ، مدت زمان زیادی در یخچال نگاه ندارید .(در غالب موارد مشاهده شده وقتی انجیر به صورت نارس از درخت چیده می شود به رشد خود ادامه داده و در مجاورت با دمای طبیعی هوا کم کم رسیده ، نرم و قابل مصرف می شود ؛ برخی از این ترفند برای بالا بردن عمر میوه استفاده می کنند .)

حتماً تا به حال طعم لذیذ مربای انجیر را چشیده اید . این میوه در تهیه مربا نیز کاربرد دارد و جایگاه ویژه ای را در سفره های صبحانه به خود اختصاص داده است .قیمت نهال انجیر ارزان و عمده و قیمت نهال انجیر پیوندی را از یشیل نهال بخواهید.

بعد از تازه خواری انجیر ، حالت خشک آن محبوبیت کم نظیری نسبت به سایر میوه های خشک دارد تا جایی که ممکن است افراد آن را با آجیل مخلوط کرده و مصرف نمایند .

انجیر را می توانید له کرده و به همراه خامه برای صرف صبحانه سرو کنید .

انجیر در شیرینی پزی و قنادی و همچنین در تهیه دسر و بستنی کاربرد دارد .

طی فرآیندی می توان از میوه انجیر سرکه تولید کرد و در طعم دار کردن سالاد و ترشی از آن استفاده نمود .

از مصارف دیگر انجیر می توان به تولید انواع نوشیدنی در قالب آبمیوه و شربت انجیر اشاره کرد .

ترشی انجیر ، کمپوت انجیر ، سوپ انجیر ، پوره انجیر ، مارمالاد انجیر از دیگر مصارف مهم و برجسته انجیر می باشد .

برگ درخت انجیر در علم طب سنتی کاربرد فراوان دارد و از آن به منظور کاهش کلسترول خون ، کاهش نیاز به انسولین در بیماران دیابتی استفاده می شود همچنین خاصیت ضد سرطانی دارد . برگ درخت انجیر اصولاً به روش دمنوش قابل استفاده است .

نکته مهمی که نه تنها در مصرف دمنوش برگ انجیر که برای استفاده از تمامی داروها اعم از گیاهی و شیمیایی باید مدنظر قرار دهید ، مشورت با پزشک معالج است . نهالستان معتبر برای تهیه نهال یشیل نهال همیشه در خدمت گذاری حاضر میباشد.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *