فهرست موضوعی

کاشت نهال بادام

مقدمه

برای یادگیری و اموزش اصول و روش و نحوه و چگونگی کاشت نهال بادام پیوندی و کاشت نهال بادام پایه رویشی با ما در این مقاله همراه باشید هم چنین برای خرید نهال بادام و استعلام قیمت فروش نهال بادام به بخش فروشگاه انلاین نهال نهالستان یشیل نهال مراجعه بفرمائید .بادام یکی از مهم ترین اقلام صادراتی کشور ایران می باشد و از آن جا که از قیمت نسبتاً بالایی برخوردار است افراد زیادی برای دستیابی به سودهای کلان به سمت احداث باغات بادام سوق پیدا می کنند .

برخی از افراد وقتی از دور به منظره تولید و تجارت بادام می نگرند آن را سهل و آسان می پندارند و شتاب زده عمل کرده و پا به این عرصه می گذارند غافل از آن که هر فعالیتی نیاز به آگاهی و کسب اطلاعات صحیح دارد ؛ علاوه بر این که فرد باید از نظر تئوری کاملاً مسلط باشد از نظر عملی هم باید مجرب بوده یا از افراد با تجربه در آن زمینه استفاده کند در غیر این صورت قریب به یقین با مشکل مواجه خواهد شد .

هدف از تحریر مقاله پیش رو افزایش سطح اطلاعات افراد در زمینه کاشت نهال بادام می باشد تا حدأقل تأثیری در افزایش اطلاعات و کمک به شما در این عرصه داشته باشیم .

 

بادام چیست ؟

مخلوقات جهان هستی به طور کلی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند مثل جمادات ، نباتات ، حیوانات و … به هر کدام از این تقسیم بندی ها فرمانرو می گویند ؛ بادام از فرمانرو گیاهان است ؛ از دسته گیاهان گلدار دو لپه ای و از راسته گل سرخ سانان ؛ گیاهان شامل تمامی سرخس ها ، درخت ها ، بوته ها ، می شوند که قادر به فتوسنتز هستند و بادام به واسطه درخت بودن در این دسته بندی قرار گرفته است در دسته بندی کوچک تر ، بادام جزو گیاهان گل دار است ؛ گیاهان گلدار گیاهانی هستند که قادر به تولید گل و میوه می باشند ؛ بسیاری از گیاهان فاقد قدرت گل دهی بوده و میوه تولید نمی کنند .

در مرحله بعد خود گیاهان گل دار به دسته هایی تقسیم می شوند که بادام در دسته دو لپه ای ها قرار گرفته است ؛ دو لپه ای به گیاهی گفته می شود که بذر آن (در اینجا مغز بادام) از دو قسمت مجزای به هم چسبیده تشکیل شده است و باز هم گیاهان دو لپه ای خود شامل تقسیماتی است که به هر کدام از این تقسیمات یک راسته می گویند ؛ راسته بادام ، گل سرخ سانان نام دارد ؛ این راسته غالباً شامل گیاهان باغی و تجاری است مانند سیب ، گلابی ، به ، توت ، که بادام هم جزئی از این زیر مجموعه می باشد . از انواع گیاهان ، بادام جزء گیاهان شَفت است ؛ شَفت ها گیاهانی هستند که تقریباً از سه لایه تشکیل شده اند ؛ رویه آن را یک پوسته نرم فرا گرفته و لایه دوم یک لایحه سفت سنگی که است که معمولاً برای شکافتن آن نیاز به یک جسم سخت می باشد ؛ این لایه سخت ، مغز و بذر خوراکی میوه را در بر دارد . این تقسیمات و طبقه بندی علمی گیاهان همچنان ادامه دارد تا جایی که فقط گیاه بادام را شامل شود که در اینجا به همین مقدار اکتفاء می کنیم .

از ویژگی های ظاهری درخت بادام می توان به طول 4 الی 10 متری آن اشاره کرد همچنین تنه آن دارای قطری تقریباً 30 سانتی متر است که کم کم و در گذر زمان بر مقدار آن افزوده می شود .

مغز بادام ، بسته به نوع و رقم آن می تواند در اندازه های 3 الی 6 سانتی متری باشد .

جوانه ها و گل هایی که روی درخت بادام روییده و رشد می کنند در مراحل مختلف اسامی گوناگونی داشته و ویژگی های متمایزی از مرحله قبل دارند که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم :

1 – مرحله تراشه سبز : جوانه های سبز و تازه روییده شده درخت بادام را تراشه سبز نام نهاده اند .

2 – مرحله جوانه صورتی : پس از مرحله اول در این مرحله رنگ جوانه ها از سبز به سمت صورتی می گراید .

3 _ سپس جوانه صورتی به شکل پاپ کورن بسته درآمده و متورم می شود .

4 _ پس از آن شکوفه کاملاً باز شده

5 _  برگ ها می ریزد (پتال فول)

6 _  ریزش گل برگ ها و باقی ماندن کاسه گل (ژاکت)

7 _  میوه جای کاسه گل را می گیرد . (خارج از ژاکت)

 

خواستگاه و کشورهای تولید کننده بادام

خواستگاه اصلی بادام کشور ایران و کشورهای اطراف می باشد اما در حال حاضر در مناطق زیادی کاشت و تولید می شود ؛ در حال حاضر در قاره آمریکا کشور ایالات متحده آمریکا و در قاره اروپا کشور اسپانیا ، ابر قدرت های تولید کننده بادام در جهان هستند . با این که ایران تنها 6 % از کل بادام جهان را تولید می کند ولی مرغوبیت بادام ایرانی در جهان زبانزد خاص و عام است .

تا سال 2017 میلادی تولید سالیانه بادام به 2 / 2 میلیون تن رسیده بود که قریب به نیمی از آن را کشور ایالات متحده آمریکا تولید کرده بود .

کاشت و تکثیر نهال بادام

نهال بادام را می توان به روش های گوناگون کاشت و تکثیر کرد ؛ امروزه روش های مختلفی جهت کاشت و تکثیر یک گیاه وجود دارد که با پیشرفت روز افزون علم و صنعت بر کیفیت آن می افزاید .

کاشت بادام به روش کاشت بذر :

از امتیازات استفاده از روش کاشت بذر آن است که به تمام مراحل از ابتدا تسلط دارید و می توانید مراقبت های لازم را خود تدبیر کنید .

ممکن است بعضی از دانه های بادام جوانه نزنند به همین دلیل تعداد نسبتاً زیادی دانه بادام جمع آوری کنید .

بگذارید یک شب دانه های بادام در آب خیس بخورند .

به دانه های خیس خورده دقت کنید و آن هایی را که نشانه هایی از کپک دارند جدا کرده و دور بریزید .

گلدانی با خاک مناسب تهیه کنید ؛ گلدان مورد نظر حتما باید در قسمت تحتانی ، سوراخ ها و منافذی جهت زهکشی داشته باشد سپس گلدان را در مکانی مسقف و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا جوانه زده و رشد کند . در مرحله بعدی باید بادام جوانه زده را به زمین انتقال دهید ؛ نهال بادام به شدت به جمع شدگی آب در ناحیه ریشه حساس است و موجب پوسیدگی ریشه آن می گردد به همین دلیل بهتر است که بعد از کاشت نهال بادام در خاک ، پیرامون ریشه را به حالت تپه کوچک سه اینچی در بیاورید تا از جمع شدن آب جلوگیری شود . برای استعلام قیمت فروش نهال بادام به کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید .

برای کاشت بذر بادام در زمین باید در فصل پاییز اقدام نمایید به این ترتیب به جهت سبک شدن خاک ، زمین را شخم زده و بذر بادام را در عمق حدأکثر 5 سانتی متری خاک بکارید . پس از آن و با آغاز فصل سرد و بارش برف و باران ، دانه بادام در زیر خاک استراحت کرده و سیرآب می گردد و با فرا رسیدن بهار جوانه زده و رشد می کند .

نکته : در روش کاشت بذر بادام ، امکان خورده شدن بذر توسط حیوانات بسیار است . برای جلوگیری از این اتفاق تدبیراتی بیندیشید که در عین حفظ بذر به حیوانات هم آسیبی نرسد .

کاشت نهال بادام :

کاشت نهال بادام را در فصل سرد سال و نیمه دوم آن انجام دهید (ترجیحاً تا اوایل دی ماه) ؛ پس از انتخاب رقم و تهیه نهال بادام ، آن ها را در گودال هایی که از قبل حفر کرده اید گذاشته و با خاک ، فضای خالی درون گودال را پر نمایید ؛ سپس با پا یا به وسیله ای دیگر به روی خاک کوفته تا فشرده شده و هوای آن گرفته شود . (پیرامون مواردی نظیر فاصله نهال ها از یکدیگر چگونگی آماده ساختن زمین برای کاشت و … در قسمت های مربوطه توضیحات کامل ارائه شده است .)

ارقام نهال بادام

بادام دارای انواع و ارقام ایرانی و خارجی است که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارند اما کلاً دارای ویژگی های مشترک نیز می باشند و هر کدام از این ارقام می تواند یک ساله ، دو ساله ، دیرگل ، زودرس باشد . در ادامه ویژگی های چند رقم از مهم ترین ارقام بادام تجاری و محبوب را توضیح می دهیم تا اطلاعات مختصری از این ارقام به دست آورید .

نهال بادام فرانسیس پایه رویشی و پیوندی :

زودبازده ، دیرگل ، مقاوم به سرما و بی آبی و کم آبی ، مقاوم به آفات و بیماری ها ، پر بار و ریشه پر است .

نهال بادام دیرگل آذر پایه رویشی و پیوندی :

این نوع نهال متعلق به منطقه سردسیر است و نسبت به سرما مقاوم بوده و بی آبی و کم آبی را تاب می آورد . نیمه سنگی ، ریشه پر و پربار است .

نهال بادام خوشه ای پایه رویشی و پیوندی :

این رقم تجاری یک سال پس از کاشت ثمر می دهد ؛ زودبازده ، زودرس و دیرگل است .

نهال بادام اسکندر پایه رویشی و پیوندی :

مقاوم به بی آبی و آفت ، یک سال بعد از کاشت ثمر داده و مخصوص مناطق سردسیر است .

نهال بادام شکوفه پایه رویشی و پیوندی :

این رقم را می توانید در تمام فصول سال در زمین بکارید و یک سال پس از کاشت شاهد باردهی محصول خواهید بود ؛ مقاوم به کم آبی بوده و در کل می توانید این نهال را به صورت دیمی کاشت کنید .

نهال بادام مامایی خوشه ای پایه رویشی و پیوندی :

دیرگل ، زودبازده ، زودرس و دارای عمر مفید اقتصادی طولانی می باشد ؛ نیمه سنگی بوده و نسبت به آفات مقاوم است .

نهال بادام کاغذی پایه رویشی و پیوندی:

تمام ویژگی های نهال پایه رویشی کاغذی عبارتند از : زودگل ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرما ، آفت ناپذیر ، مقاوم به کم آبی و بی آبی ، ریشه پر . این نوع دارای پوست نازکی است که حتی با نیروی دست می توان مغز آن را جدا کرد .

نهال بادام یلدا ، نهال بادام پسته ای ، نهال بادام سنگی و … از ارقام دیگر بادام می باشد که شما می توانید با بررسی ویژگی های هر کدام و تطبیق آن با اهداف و سلیقه خود همچنین بررسی شرایط آب و هوایی و محیطی منطقه ای که برای تولید بادام در نظر گرفته اید ، رقم مناسب را انتخاب نمایید .برای خرید نهال بادام دیرگل و خرید نهال بادام اذر و خرید نهال بادام مقاوم به سرما با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال بادام

اولین و مهم ترین مسأله در مورد خاک مناسب ، جنس آن است ؛ باید دید گیاهی که قصد پرورش آن را دارید چه نوع خاکی می طلبد ؟ البته که می توان بادام را در هر نوع خاکی کاشت ولی اگر خاک استاندارد و مناسب نباشد میزان رشد و سلامت و تولید محصول آن کاهش می باید ؛ خاک مناسب برای کاشت نهال بادام خاک لومی شنی می باشد ؛ این نوع خاک سنگین نبوده و دارای منافذی است که تهویه هوا به خوبی در آن صورت می گیرد و به راحتی می توان آن را زهکشی کرد ؛ خاک های سنگینی که آب زیادی درون خود نگاه می دارند و دارای منافذ بسته هستند و به همین علت مانع جریان هوا در خود می شوند ، برای کاشت نهال بادام مناسب نیستند .

مورد دوم در تعریف یک خاک مناسب ، PH آن است ؛ PH به میزان اسید موجود در خاک گویند و آن را با همین نماد نشانه گذاری کرده اند  که محور آن به 14 قسمت تقسیم می شود و اعداد 0 تا 14 را در بر دارد ؛ عدد 0 اسید خالص را نشان می دهد و هر چه به سمت عدد 7 حرکت کرده و به آن نزدیک تر شود از میزان اسیدی بودن ماده کاسته می شود ؛ عدد 7 خنثی است و بعد از آن میزان قلیایی بودن ماده را نشان می دهد ؛ گفته شده که نهال بادام قادر به رشد و محصول دهی در خاک خنثی (PH7 ) و کمی قلیایی هم می باشد . برای کاشت نهال بادام ، PH خاک نباید اسیدی باشد ؛ PH  5 / 6 برای کاشت نهال بادام بسیار مناسب است . (برای اندازه گیری اسیدیته بودن خاک می توانید با نمونه برداری از خاک باغ و آزمایش آن در آزمایشگاه های مخصوص خاک علاوه بر تعیین میزان PH آن ، از میزان املاح و مواد معدنی و مغذی موجود در خاک آگاه شوید که این آگاهی در انتخاب نوع و میزان کودی که باید مصرف کنید نیز به شما کمک می کند .)

پیش از هر چیز در زمین به تعداد مورد نیاز گودال هایی حفر نمایید ؛ اندازه این گودال ها هم از نظر قطر و هم از نظر عمق باید دو برابر اندازه ریشه نهال بادام باشد . به این ترتیب زمین مهیای کاشت نهال می گردد .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال بادام

درخت بادام ارقام مختلفی دارد که برخی از آن ها سردسیر و برخی گرمسیر می باشند ؛ در کل درخت بادام برای میوه دهی نیاز فراوانی به نور خورشید دارد پس زمینی که انتخاب می کنید باید کاملاً نورگیر باشد .

بادام برای میوه دهی نیاز مبرم به خواب زمستانه و دریافت هوای سرد دارد ؛ به طور متوسط این گیاه در زمستان باید حدأقل 100 و حدأکثر 500 ساعت در معرض سرما باشد و میزان مقاومت آن در برابر سرما متوسط است و هوای سرد را 20- درجه سانتی گراد تاب می آورد و بیش از آن درخت بادام را نابود می گرداند البته نباید از نظر دور داشت که با رواج نهال بادام پایه رویشی کشت بافت ، مقاومت به سرما و بی آبی و کم آبی در این نهال ، به طرز چشمگیری افزایش یافته و از این بابت جای نگرانی نیست . درخت بادام برای اتمام خواب زمستانه و بیدار شدن به دمای 6 درجه سانتی گراد نیاز دارد که در اکثر مناطق ایران در اواسط اسفندماه می توانیم شاهد این دما باشیم . از آن جا که شکوفه های درخت بادام در فصل بهار نسبت به سایر میوه ها زودتر باز می شود و محصول اول آن در فصل بهار چغاله بادام است ، این گیاه ممکن است در معرض آسیب سرمای دیررس بهاره قرار گیرد ؛ چغاله بادام در دمای دو درجه زیر صفر آسیب دیده و از بین می رود . پس از باز شدن شکوفه های درخت بادام ، این گیاه برای تولید محصول و رسیدن میوه ها ، حداقل به 6 ماه و حداکثر به 8 ماه زمان نیاز دارد ؛ درخت بادام در فصل رشد باید در معرض آب و هوای خشک قرار گیرد تا مغز بادام شکل گرفته ، رشد کند و کاملاً برسد . در دوره رشد محصول درخت بادام ، دمای هوا باید بین 20 تا 45 درجه سانتی گراد باشد . بارش باران و هوای ابری در فصل رشد موجب بروز لکه های قهوه ای رنگ روی بادام و برگ درخت بادام گردد .

رطوبت عامل مهم دیگری در مقوله آب و هوا است ؛ از آن جا که بادام گیاه مناطق خشک است نسبت به رطوبت حساس بوده و رطوب بالای 70 درصد را تاب نمی آورد و آسیب می بیند . از جمله آسیب هایی که رطوبت به درخت بادام وارد می کند پوسیدگی ریشه درخت بادام است .

 

 

فاصله استاندارد بین نهال بادام

معمولاً باغ بادام را به شکل مربعی احداث می کنند و بهتر است فاصله هر نهال بادام از نهال دیگر 5 الی 6 متر باشد . رعایت فاصله بین درختان و نهال ها علل مختلفی دارد که در زیر به چند نمونه مهم آن اشاره کرده و توضیح مختصری می دهیم :

1 – رشد تاج :

بدیهی است پس از کاشت هر نهال ، به همان اندازه روز اول باقی نمانده و روز به روز بر طول و عرض آن افزوده می شود ؛ اگر نهال بادام پیوندی را بدون رعایت فاصله استاندارد در کنار هم بکارید ، پس از رشد ، شاخ و برگ آن ها در هم می پیچد که این اتفاق ریزش برگ درختان را در پی دارد . شاخه ای که فاقد برگ باشد گل نمی دهد و گیاهی که شکوفه و گل ندهد میوه تولید نخواهد کرد و چیزی جز ضرر عایدتان نخواهد شد .

2 – رشد ریشه :

یکی از مهم ترین اجزای هر گیاه ریشه آن است که در خاک نهفته و در زیر زمین به رشد خود ادامه می دهد و هرچه رشد ریشه بهتر باشد درختی مستحکم تر و قوی تری خواهید داشت ؛ ریشه سالم و قوی می تواند درخت را در برابر طوفان ها محفوظ نگاه دارد همچنین در جذب مواد مغذی از خاک نیز موفق تر خواهد بود . در صورت عدم رعایت حد فاصل میان نهال بادام ، پس رشد و ریشه دوانی ، امکان در هم تنیده شدن ریشه های دو یا چند درخت بادام بسیار زیاد است که این مسأله خالی از ایراد نبوده و قطعاً به درخت بادام آسیب وارد می نماید .

3 – جذب مواد مغذی از خاک :

این گونه در نظر بگیرید که درختان برای جذب مواد مغذی از خاک با یکدیگر رقابت می کنند در این صورت اگر بین درختان فاصله استاندارد رعایت نگردد ممکن است یکی از دیگری پیشی گرفته و بیشترین میزان مواد مغذی موجود در خاک را از آن خود کند در نتیجه بعضی درختان بسیار قوی و تنومند و برخی دیگر ضعیف می شوند .

4 – نور و جریان هوا :

در امر کشاورزی نور خورشید و جریان هوا از اهمیت بسزایی برخوردار است و نبود هر یک از این دو عامل گیاه را کاملاً نابود می سازد . عدم رعایت فاصله استاندارد و کاشت نزدیک به هم نهال بادام پیوندی ممکن است موجب شود که نور کافی به تمام قسمت های درخت نتابد و درخت دربرخی زوایا دچار افت محصول گردد ؛ علاوه بر این اگر هوا به مقدار لازم جریان نداشته باشد موجب بروز و شیوع انواع بیماری ها و آفات در بین درختان می شود .

5 – فاصله بیش از حد :

اگر بین نهال ها فاصله بیش از حد استاندارد قرار دهید هم با مشکل مواجه خواهید شد ؛ دور بودن درختان از یکدیگر ، در درختانی که خودبارور نیستند امر گرده افشانی را با مشکل مواجه خواهد ساخت .

6 – علاوه بر موارد بالا لازم به ذکر است که درختان نه تنها باید به صورت استاندارد از یکدیگر فاصله داشته باشند بلکه از سازه های دست بشر نیز باید فاصله لازم را داشته باشند ؛ سازه هایی مانند : لوله های زیر زمینی ، سیم برق ، ساختمان ها و … چرا که ممکن است رشد ریشه یا شاخ و برگ درخت هم به سازه های مذکور آسیب بزند و خود درخت نیز دچار آسیب گردد .

کود دهی نهال بادام

خاک هر منطقه به خودی خود دارای منابع معدنی و املاح است ولی میزان آن از هر منطقه به منطقه دیگر متغیر بوده و شدت و ضعف دارد لذا برای اطلاع از میزان دقیق مواد مغذی موجود در خاک می توانید نمونه ای از خاک را به آزمایشگاه خاک بسپارید ؛ در مرحله بعد با توجه به نیاز خاک می توانید کود مناسب را انتخاب کرده و به خاک بیفزایید . این اقدام تنها مختص مرحله قبل از کاشت نهال نیست و در تمام سال های تولید محصول ادامه دارد چرا که گیاه برای رشد و تولید محصول سالیانه مرتباً به مواد مغذی احتیاج دارد و آن را از خاک و توسط ریشه جذب می نماید لذا این مواد باید به صورت منظم جایگزین شود که کود دهی اصولی این نیاز را برطرف می نماید ؛ اما اگر عملیات کود دهی ، اصولی و صحیح انجام نشود موجب بروز آسیب و سوختن درخت می گردد ؛ اعمالی مثل انتخاب کود نامناسب با زمین و گیاه یا استفاده بیش از حد از آن ؛ چه بسا کود مناسبی را انتخاب نموده باشید ولی با افراط یا تفریط در استفاده از آن موجب بروز آسیب به باغ شوید . حتی عدم رعایت طریقه مصرف کود می تواند آسیب زا باشد .

به طور کلی کود بر اساس مواد تشکیل دهنده ، ساختار و  نحوه تولید به دو دسته کود آلی و کود شیمیایی تقسیم می شوند . منظور از کود آلی همان کود حیوانی است .بهترین نهال بادام را از نهالستان یشیل بخواهید

قبل از اینکه نهال بادام پیوندی را در زمین بکارید بهتر است زمین مورد نظر را با کودهای حاوی فسفر و ازت تقویت نمایید .

هرس نهال بادام

در باغداری به سبک قدیمی و سنتی که اصول و نظم امروزه را نداشته ، هرس درختان را به صورت بریدن شاخه های خشک و پاجوش ها انجام می دادند ؛ امروزه که باغداری ، اصول خاص خود را دارد ، درخت بادام را به دو روش هرس می کنند : هرس سالیانه و هرس شکل

هرس سالیانه درخت بادام :

در هرسال پاجوش ها کاملاً و با دقت کافی حذف می شوند اما از آن جا که درخت بادام چندان نیازی به هرس سالیانه ندارد این نوع هرس در فاصله دو تا سه سال یک مرتبه انجام می شود و شاخه هایی که ضعیف و خشک هستند یا آفت و بیماری گریبان گیرشان شده قطع می گردند تا جا برای رشد شاخه های جدید و سالم باز شود .

هرس شکل درخت بادام :

در هرس شکل درخت بادام معمولاً از الگوی جامی استفاده می شود . در برخی از ارقام بادام که در آن شاخه های درخت به صورت افقی رشد می کنند اصطلاحاً درخت بادام را پابلند می گیرند و شاخه را از طول یک متر و بیست سانتی درخت ، قطع می کنند ؛ در مقابل در ارقام و انواعی که شاخه ها به صورت عمودی رشد می کنند ارتفاع تنه را حداقل 60 سانت و حداکثر یک متر در نظر می گیرند و شاخه ها را از این ارتفاع هرس می کنند . در هرس جامی شکل ظاهری درخت به صورت یک جام در می آید یعنی از پایین باریک و در قسمت بالا پهن تر می شود .

بلوغ نهال بادام

بدیهی است که تمام موجودات زنده برای تولیدمثل نیازمند رسیدن به سن مخصوصی هستند تا اندام های جنسی درون آن ها شکل گرفته و بتوانند تولیدمثل نمایند به این سن بخصوص “سن بلوغ” می گویند که در جانداران مختلف متفاوت است و بستگی به نوع و طول عمر آن ها نیز دارد .

یقیناً نمی توان عمر دقیق هیچ موجودی را تعیین کرد چرا که عوامل درونی و بیرونی مختلفی در تعیین عمر موجودات مؤثر است ؛ در اینجا یکی از مهم ترین این عوامل ، رقم و نوع نهال بادام است که در ارقام مختلف آن شاهد طول عمر متفاوتی از دیگر ارقام خواهید بود علاوه بر این عمر یک درخت بادام پیوندی با عمر مفید اقتصادی آن متفاوت است . منظور از عمر مفید اقتصادی ، آن برهه زمانی است که درخت به اوج شکوفایی و محصول دهی خود می رسد و پس از آن کم کم دچار افت محصول می گردد .

به طور معمول از روز کاشت بذر بادام تا بلوغ آن و تولید محصول حدأقل 3 سال به طول می انجامد ولی می توانید با کاشت نهال های آماده و استفاده از نهال بادام پایه رویشی کشت بافت این مدت زمان را به دو سال یا حتی کمتر تقلیل دهید به علاوه در نهال بادام پایه رویشی کشت بافت عمر مفید اقتصادی نیز بیش از یک نهال معمولی پایه بذری می باشد .

درخت بادام از دسته درختان دارای عمر طولانی است و عمر مفید اقتصادی آن در ارقام مختلف متفاوت است . می توان گفت میانگین عمر مفید اقتصادی در بادام (ارقام مختلف آن) 40 سال است .

آبیاری نهال بادام

یکی از مهم ترین فاکتورهای داشت نهال بادام سردسیری ، آبیاری آن می باشد .

درخت بادام نسبت به آب شور حساس است .

برای آبیاری درخت بادام در زمین های ناهموار ، سبک آبیاری قطره ای پیشنهاد می شود اما در زمین های هموار بهتر است از روش آبیاری سطحی استفاده کنید . روش آبیاری بارانی نیز در بین پرورش دهندگان و تولید کنندگان بادام نیز کاربرد دارد اما از نظر علمی این روش چندان توصیه نمی شود به این دلیل که موجب کاهش یا استوپ رشد درخت و زرد شدن رنگ برگ های آن می شود .

در کل انتخاب روش آبیاری اهمیت فراوانی دارد چرا که آبیاری صحیح و اصولی موجب افزایش تعداد گل های درخت بادام می گردد و افزایش تعداد گل و شکوفه ، افزایش تولید میوه را با خود به ارمغان می آورد .

در میان سه روش آبیاری فوق الذکر ، روش آبیاری قطره ای محبوبیت بیشتری دارد به این دلیل که امکان بررسی و کنترل روزانه رطوبت خاک را به افراد داده و همچنین می توان برخی کودها را از طریق آبیاری قطره ای به خاک تزریق و آن را تقویت کرد .

نیاز درخت بادام به آبیاری در مراحل مختلف حیات خود متفاوت است و بسته به شرایط افزایش یا کاهش پیدا می کند . در فصل رشد و در ماه های خرداد ، تیر و مرداد هر 14 روز یک مرتبه به میزان 10 سانتی متر آبیاری نمایید و در شهریور ماه میزان آبیاری به هر 14 روز 5 سانتی متر تقلیل دهید ؛ با فرا رسیدن فصل پاییز و در ماه اول آن این میزان می بایست به هر 2 دو هفته 2 سانتی متر کاهش یابد . با شروع بارندگی های فصلی و خواب زمستانه ، درخت بادام نیاز چندانی به آبیاری ندارد اما اگر در منطقه خود با کمبود بارش مواجه شدید می توانید هر دو هفته به میزان یک سانتی متر آبیاری کنید . ناگفته نماند که بسته به منطقه ای که باغ بادام را احداث می کنید و با در نظر گرفتن میزان بارش سالیانه و سایر استانداردها می توانید بادام را به صورت دیمی هم پرورش دهید .

نهال بادام را پس از کاشت و در سال اول هفته ای یک مرتبه آبیاری کنید این مدت زمان (هفته ای یک مرتبه) از سال دوم به بعد می تواند به دو هفته یا حتی ماهی یک بار افزایش یابد .

آفات نهال بادام

بادام هم مانند سایر موجودات زنده ممکن است در معرض آفات قرار گرفته یا به بیماری هایی مبتلا شود که در صورت عدم پیشگیری و ابتلاء درخت بادام به این آفات و بیماری محصول درخت و حتی گاه خود درخت نیز از بین می رود . از مهم ترین آفات و بیماری های درخت بادام می توان به موارد زیر اشاره کرد .

1 – بیماری لکه آجری بادام :

عامل بیماری لکه آجری بادام نوعی قارچ است و از آن جا که موجب ظهور لکه های آجری رنگ بر روی برگ های درخت بادام می شود به آن بیماری لکه آجری بادام اطلاق شده است . می دانیم که قارچ ها در محیط های مرطوب رشد و نمو پیدا می کنند پس می توان با کنترل رطوبت محیط از ابتلاء به این بیماری پیشگیری کرد . روند بیماری لکه آجری به این صورت است که در ابتدا لکه های سبز روشن روی برگ ظاهر شده و کم کم با از بین بردن کلروفیل یا همان سبزینه موجود در برگ ها میزان فتوسنتز و غذاسازی گیاه را کاهش داده و باعث کاهش تولید محصول می گردد .

2 – بیماری لکه غربالی بادام :

عامل بیماری لکه غربالی درخت بادام نیز نوعی قارچ است ؛ این قارچ ها پس از تکثیر روی برگ درخت بادام لکه های زرد رنگ دایره شکل ایجاد کرده و کم کم تبدیل به سوراخ هایی روی برگ می شود که وجه تسمیه غربالی به همین علت است چرا که سطح برگ را مانند غربال (الک) سوراخ سوراخ می کند .

3 – زنبور مغزخوار بادام :

زنبور مغزخوار بادام شایع ترین نوع آفات درخت بادام است و از مشخصات ظاهری آن می توان به اندازه کوچک و یک سانتی متری آن اشاره کرد رنگ این زنبور  سیاه بوده و در ناحیه شکم به قهوه ای می گراید . این حشره در فصل میوه دهی به باغات بادام حمله کرده و در زمانی که هنوز پوسته سخت بادام شکل نگرفته است میوه را می شکافد و در مجاورت مغز بادام اقدام به تخم ریزی می کند این حرکت غریزی زنبور به این علت است که لاروها پس از خروج از تخم بتوانند از مغز بادام تغذیه کرده و رشد کنند . داستان در همین جا تمام نمی شود و بقول معروف این رشته سر دراز دارد ؛ لاروها پس از تغذیه از مغز بادام درون آن باقی مانده و دوره شفیرگی و رشد خود را در فصل سرد در همان جا طی می کنند و با فرا رسیدن مجدد فصل بهار حشرات بالغ به همان ترتیب گفته شده در صدد آسیب به محصول بادام بر می آیند .

سایر بیماری های نهال بادام :

پژمردگی آوندی ، صمغ زدگی ، سفیدک سطحی بادام ، پوسیدگی ریشه ، گال طوقه و …

سایر آفات نهال بادام :

کنه ، شپشک ، سرشاخه خوار ، کرم طوقه ، کرم ریشه ، سوسک پوست خوار ، پروانه پوست خوار ، شته و …

نگهداری نهال بادام

ممکن است در فصل گرم تنه نهال بادام یا درخت بادام دچار گرما زدگی یا حتی سوختگی شود می توانید قسمت جنوبی تنه درخت بادام را با دوغاب مخصوص (دوغاب آهک) رنگ کنید تا آن را از آفتاب سوختگی در امان نگاه دارید .

برای جلوگیری از آسیب طوفان ها و بادهای شدید به نهال تازه کاشته شده بادام می توانید از بادگیرهای مصنوعی در اطراف باغ بادام استفاده کنید .

وسیله دیگری که با استفاده از آن می توانید آسیب بادهای شدید را خنثی نمایید قیم است . با تهیه قیم که به صورت چوبی و فلزی در بازار موجود است می توانید آن را در کنال نهال بادام در زمین کوفته و نهال بادام را با طناب مناسبی به قیم ببندید . طول هر قیم بین 5 / 1 تا 2 متر است ؛ بهتر از در شدت گره طناب دقت لازم را به عمل آورید و طوری آن را به قیم ببندید که نه آنقدر شل باشد که وجود قیم را بی اثر سازد و نه آن قدر محکم که به نهال آسیب وارد کند .فروش نهال در نهالستان یشیل به صورت همه روزه چهار فصل انجام میشود

می توانید با کاشت درختانی نظیر سرو در اطراف باغ ، از آن ها به عنوان بادشکن طبیعی استفاده کنید .

عوامل مختلف دیگری در نگهداری از نهال بادام وجود دارد که هر کدام را در قسمت مخصوص به خود به تفکیک توضیح دادیم . نقض هر یک از این عوامل و نادیده گرفتن آن ها قطعاً موجب ورود خسارت به درختان خواهد شد و شما را از دستاورد سود بی نصیب خواهد گذاشت پس در رعایت تمامی نکات اهتمام لازم را به عمل آورید .

خواص بادام

بادام با خواصی که دارد یک میان وعده یا حتی یک وعده غذایی کامل است . خوردن 100 گرم بادام می تواند در بدن انسان 576 کیلو ژول کالری تولید کند .

بادام به صورت تلخ و شیرین در بازار موجود است ؛ به شدت توصیه می شود که از خوردن بادام تلخ بپرهیزید چرا که موجب مسمومیت می گردد ؛ علت این مسمومیت وجود مقادیری سیانور درون این مغز است .

آنتی اکسیدان های موجود در بادام موجب سلامت پوست شده و خواص ضد سرطانی دارد .

نیمی از مغز بادام را چربی های مفید تشکیل داده که از افزایش کلسترول خون (چربی مضر) جلوگیری می کند و موجب ترمیم سریع تر زخم ها می گردد .

شایان ذکر است که در بادام به مقدار زیادی ویتامین E وجود دارد و این ویتامین به سلامت پوست و مو کمک فراوانی می کند .

ممکن است برخی افراد نسبت به بادام حساسیت داشته باشند و با خوردن آن دچار کهیر شوند .

همان طور که مشاهده می نمایید اغلب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادام ، محلول در چربی هستند (به ویتامین هایی محلول در چربی گفته می شود که در صورت مصرف آن ها بیش از نیاز بدن ، میزان مازاد در بدن ذخیره شده تا هر زمان که احساس نیاز شد مصرف کند .) پس باید به میزان لازم مصرف شده و استفاده بیش از حد آن موجب مسمومیت گشته و عوارضی را در پی دارد .

مصارف بادام

تقریباً نصف (49 %) مغز بادام را چربی های فوق العاده مفید تشکیل داده است و به راحتی می توان از این دانه مغذی روغن تولید کرد ؛ محبوبیت روغن بادام در بین بانوان خود گویای این مطلب است و از آن برای افزایش رشد مو ، تقویت ساقه مو ، لطافت و نرمی پوست و … استفاده می شود .برای خرید نهال میوه با کارشناسان نهالستان معتبر یشیل در تماس باشید .

بادام مقداری به صورت تازه خواری مصرف می شود اما عمده مصرف آن به صورت برشته و بو داده در آجیل است .

همچنین به اشکال مختلفی چون خلال شده ، خرد شده و پودر شده در آشپزی و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد .

میوه کال و نارس بادام را می توان پیش از این که پوست روی آن سخت شود هم میل کرد ؛ به دلیل این که این میوه طعم ترشی دارد می توانید آن با نمک آغشته و مصرف کنید که ترکیبی بسیار لذیذ است و در ایران به چقاله بادام (به هر سه صورت چغاله ، چقاله و چاقاله) می گویند .

بادام را به دلیل مقادیر بالای کلسیم می توان به جای شیر مصرف کرد که بسیار مورد توجه افراد و کسانی که به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند ، است .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *