فهرست موضوعی

کاشت نهال گوجه سبز

مقدمه

به ضرس قاطع می توان گفت که گوجه سبز یکی از محبوب ترین میوه های فصل بهار و تابستان است و کمتر کسی پیدا می شود که به این میوه علاقه مند نباشد ؛ به دلیل این محبوبیت افراد زیادی در صدد احداث باغ گوجه سبز یا حداقل اختصاص قسمتی از باغ خود به این میوه لذیذ برمی آیند و تعدادی هم در باغچه منزل خود به کاشت نهال گوجه سبز مبادرت نموده اند و به اصطلاح در تولید این محصول خودکفا شده اند .

بنا به دلایل فوق و محبوبیت این میوه ، مقاله پیش رو را در زمینه کاشت و داشت نهال گوجه سبز به رشته تحریر درآوردیم تا در امر کاشت و نگهداری از این نهال با نقطه ابهامی مواجه نشوید و در صورت بروز مشکل بتوانید راه حل آن را بیابید .

فردی را در نظر بگیرید که قصد فعالیت کشاورزی و کاشت نهال گوجه سبز پیوندی را دارد اما در این زمینه اطلاعات و تجربه کافی ندارد ؛ اندام های مختلف یک گیاه را نمی شناسد ، وظیفه هر یک را نمی داند ، اگر اختلالی در عملکرد هر یک از اندام های نهال پیش آید آیا عواقب عدم رسیدگی به موقع را می داند ؟ آیا اطلاعات کافی در رابطه با شرایط بیماری زا و آفت زا برای یک گیاه و چگونگی پیشگیری از آن یا مقابله با آن را دارد ؟ ملاک برای انتخاب خاک مناسب چیست ؟ نحوه آبیاری نهال چگونه است ؟ در چه فصلی از سال باید مبادرت به کود دهی یا هرس نماید ؟ و … .

برای یافتن پاسخ صحیح تمامی سؤالات فوق ، تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید و علاوه بر این اطلاعات تئوری ، تا زمانی که خود به یک فرد مجرب و کارآزموده تبدیل شوید حتماً از افراد مجرب در کنار خود استفاده کنید .

 

 

گوجه سبز چیست ؟

گوجه سبز یک نوع گیاه از دسته گیاهان چند سلولی است . بدن گیاهان چند سلولی از بافت های مختلفی تشکیل شده است ؛ هر یک از این بافت ها را سلول های مشابه در کنار هم تشکیل می دهد که وظیفه مشخصی را در بدن گیاه برعهده دارند .

در طبقه بندی بعدی گوجه سبز از دسته گیاهان گلدار است ؛ اولین سؤالی که با شنیدن اصطلاح گیاهان گلدار به ذهن خطور می کند آن است که به چه گیاهانی گیاه گلدار می گویند ؟ به عبارت ساده ، گیاهان گلدار گیاهانی هستند که میوه تولید می کنند . همان طور که می دانید از ابتداء جهان هستی و خلقت موجودات ، چنین تنوع گیاهی روی کره زمین وجود نداشته و این گوناگونی به مرور و پس از طی میلیون ها سال صورت گرفته است . قدمت گیاهان گلدار نیز به 120 میلیون سال پیش باز می گردد ؛ این سن بر اساس تحقیقاتی که بر روی فسیل گیاه کونوارا (فسیل قدیمی ترین گیاه گلدار کشف شده) انجام شده تخمین زده شده است . این دسته از گیاهان در زندگی انسان اهمیت فوق العاده ای دارد ، چرا که تمام محصولات کشاورزی را شامل می شود . برای خرید نهال با کارشناسان نهالستان یشیل نهال در تماس باشید .

در مرتبه زیرین گیاهان گلدار ، گیاهان از نظر نوع بذر به دو گروه گیاهان تک لپه ای و گیاهان دو لپه ای تقسیم می شوند .

دو لپه ای ها گیاهانی هستند که بذرشان از دو قسمت (دو لپه) مجزا ولی به هم چسبیده تشکیل شده است و بذر گیاهان تک لپه ای تنها یک قسمت است . غالب محصولات کشاورزی از نوع گیاهان دو لپه ای هستند که خود به انواعی دیگر تقسیم می شوند .  گوجه سبز از دسته گیاهان دولپه ای می باشد .

گوجه سبز زیرتیره گل سرخیان است که مجموعه ای عمده از گیاهان و میوه های باغی را شامل می شود .

شکل ظاهری میوه گوجه سبز مدور و در رنگ های قرمز ، ارغوانی ، زرد و غالباً سبز می باشد ؛ اندازه گوجه سبز نسبت به میوه های دیگر کوچک بوده و دارای مزه ترش ، ملس و گاهی شیرین است و عطر به خصوصی دارد . اگر گوجه سبز در زمان مناسب برداشت نشود کم کم تغییر رنگ و مزه می دهد ؛ طعم آن به شیرینی گراییده و بافتش نرم می شود . با این که بیشتر ساختار گوجه سبز را آب تشکیل می دهد ولی جنس میوه سفت است و به راحتی له نمی شود ؛ دارای پوستی نازک و در مرکز آن هسته ای سخت وجود دارد ؛ این هسته مصرف خوراکی نداشته و صرفاً جهت کاشت نهال های پایه بذری مورد استفاده قرار می گیرد . از مشخصات ظاهری درخت گوجه سبز می توان به برگ های سبز تیره و براق آن اشاره نمود ؛ این درخت در فصل بهار و قبل از این که برگ های آن تشکیل شود شکوفه می دهد . میوه گوجه سبز تقریباً به صورت خوشه ای می روید . با شروع فصل بهار و جوانه زدن درخت ها ، درخت گوجه سبز هم شروع به گل دهی و تولید محصول می کند و میوه های آن از اواسط فصل بهار قابل برداشت و عرضه در بازار است البته سرعت این روند بستگی مستقیم به منطقه ای که در آن گوجه سبز کشت می شود دارد ؛ قاعدتاً در مناطق با آب و هوای گرم تر این روند رشد ، زودتر شروع شده و سرعت بیشتری دارد . با شروع فصل پاییز برگ های درخت گوجه سبز زرد و خشک شده و می ریزد به عبارتی دیگر درخت گوجه سبز از نوع درختان خزان پذیر است .

خواستگاه و کشورهای تولید کننده گوجه سبز

گوجه سبز از میوه های کهن تاریخ بشریت است و قدمتی بیش از 2000 سال دارد . اولین سرزمینی که گوجه سبز را کشف کرد و به کشت آن مبادرت نمود کشور چین است . بعد از چین کم کم در سرزمین های اطراف منتشر شد و به کشورهای دیگر نیز راه یافت . به نقل از منابع ، گوجه سبز ابتدا از کشور ایران (یا سوریه) به قاره اروپا راه یافت و یونان اولین کشور اروپایی بود که اقدام به کاشت این میوه لذیذ نمود .

کشور چین با تولید سالیانه بالغ بر 9 میلیون تن گوجه سبز در رده اول جهانی قرار دارد و بیش ترین صادرات گوجه سبز توسط این کشور انجام می شود . ایران رده ششم تولید گوجه سبز را به خود اختصاص داده است .

استان های کرمانشاه ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی ، کردستان ، همدان ، مازنداران و گیلان سطح زیرکشت وسیعی را به تولید گوجه سبز اختصاص داده اند .

در برخی از مناطق ایران چون استان های آذربایجان غربی و شرقی ، گوجه سبز را آلوچه نام گذاری کرده اند و کلمه گوجه سبز را برای گوجه فرنگی کال (نارس) استفاده می کنند .

کاشت و تکثیر نهال گوجه سبز

برای تکثیر و ازدیاد گوجه سبز روش های مختلف جنسی و غیر جنسی وجود دارد که امروزه روش های غیرجنسی کاربرد و سودآوری بیشتری دارد . جهت استعلام قیمت فروش نهال با ما در تماس باشید.

روش جنسی ازدیاد نهال گوجه سبز

روش جنسی همان کاشت بذر گوجه سبز است که به طرق مختلف صورت می گیرد و هر فرد بر اساس تجارب خود از روش مخصوصی استفاده می کند . امروزه تقریباً این روش منسوخ شده است و کاربرد چندانی ندارد . فردی که قصد احداث باغ گوجه سبز با انبوهی از درختان را دارد نمی تواند زمان زیادی را صرف کاشت بذر گوجه سبز نماید . پروسه ای که سال ها به طول می انجامد تا یک بذر گوجه سبز به یک درخت بالغ گوجه سبز تبدیل شده و محصول تولید نماید و حتی ممکن است در هر یک از مراحل کاشت و رشد بذر با مشکل مواجه شده ، آسیب ببیند و از بین برود ؛ در این صورت تمام زحمات فرد از روز اولی که اقدام به کاشت بذر گوجه سبز نموده است هدر می رود . به صورت کلی ازدیاد گوجه سبز به روش جنسی در حال حاضر و با وجود نهال گوجه سبز پایه رویشی کشت بافت و نهال گوجه سبز پیوندی ، چندان مقرون به صرفه نیست .

در گذشته این روش کاربرد فراوانی داشت ؛ کشاورزان اقدام به تهیه و کاشت بذر گوجه سبز نموده و خود به تمام مراحل آن نظارت داشتند ؛ در حال حاضر این روش شاید برای کاشت تنها یک یا دو درخت گوجه سبز سهل نماید ولی تصور کنید برای احداث یک باغ گوجه سبز یا حداقل اختصاص یک ردیف از باغ خود به این میوه ، استفاده از روش جنسی زمان بر بوده و شما را به سرعت به نتیجه مطلوب نمی رساند . با این حال و به جهت جامع و شامل بودن این نوشتار در ادامه مختصر توضیحی در باب مراحل مختلف کاشت بذر گوجه سبز در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت تا در مواقع لزوم این نکات را به کار ببندید .

رقم مورد نظر از گوجه سبز را تهیه کرده و هسته آن را بدون آسیب از گوشته میوه جدا کنید و بقایای گوشته را از آن بزدایید . هسته را شسته ، خشک کنید و به مدت 3 ماه درون خاک اره و در دمای 5- درجه سانتی گراد نگه داری کنید ؛ با این روش نیاز سرمایی هسته برطرف می شود . بعد از سه ماه هسته را درون خاک مناسب کاشته ، در دمای استاندارد و در مکان روشن قرار دهید . دقت کنید که گلدان را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید .

برای کاشت بذر گوجه سبز روش های گوناگونی وجود دارد که در اینجا تنها به توضیح یکی از آن ها اکتفاء می کنیم .

روش غیرجنسی ازدیاد نهال گوجه سبز

غیر از کاشت بذر گوجه سبز ، سایر روش های ازدیاد ، روش غیرجنسی محسوب می شوند . پیوند زدن ، قلمه ، خوابانیدن و …

پیوند زدن گوجه سبز :

در خردادماه و تیرماه که درخت گوجه سبز در حال پوست اندازی می باشد به راحتی می توانید پیوندک را از درخت جدا کرده و روی درخت پایه قرار دهید . پیوندک را از درختی که کیفیت و کمیت محصول بالایی دارد جدا کنید ؛ می توانید از درختان بادام و زردآلو برای پایه استفاده نمایید . اگر خاک زمین سنگین است و رطوبت بالایی دارد بهتر است از درخت آلو به عنوان پایه استفاده کنید . در صورت آهکی یا قلیایی بودن خاک زمین از پایه های دو رگه بادام و شلیل استفاده کنید .

در روش پیوند زدن به دو جزء نیاز دارید . گیاه پایه که ریشه در خاک دارد و پیوندک که شامل قسمت های هوایی گیاه می شود مانند شاخه و برگ و … که هر دو جزء باید از یک خانواده بوده یا حدأقل دارای ویژگی های ژنتیکی نزدیک به هم باشند تا عمل پیوند با موفقیت انجام شود . اگر گیاه پایه و پیوندک مشابه نباشند پیوندک جوش نخواهد خورد ؛ نکته جالب راجع به پیوند گیاهان این است که این فرآیند تنها بر گیاهان دو لپه ای قابل اعمال است و گیاهان تک لپه ای قابل پیوند زدن نیستند اگر هم پیوند بخورند بیش از یک سال نمی پاید که پیوند از بین می رود .

با انجام پیوند می توانید دو یا چند گیاه را مجبور به همزیستی نمایید که در نتیجه آن ویژگی های دو یا چند گیاه را با هم ادغام کرده و میوه جدیدی تولید خواهید کرد که از نظر طعم و کیفیت به مراتب بهتر از نوع قبل است .

 

پیوند زنی درختان

روش های پیوند زنی

 

نکاتی که در رابطه با انتخاب پیوندک می بایست رعایت شود از قرار زیر است :

به دلیل این که قسمت های رأس شاخه ضعیف بوده و قسمت های پایینی میوه کمتری تولید می کند بهتر است پیوندک را از قسمت میانی شاخه جدا کنید .

شاخه هایی را برای جداسازی پیوندک انتخاب کنید که کمیت و کیفیت گل دهی و تولید میوه بالایی داشته باشند .

پیوندک باید از شاخه جوان و یک ساله انتخاب شود .

برای برداشتن پیوندک گونه هایی را انتخاب کنید که مقاومت به بیماری و سرمای بالایی دارند .

ویژگی های گیاه پایه :

درخت پایه باید از ارقامی باشد که نسبت به سرما مقاوم هستند . همچنین مقاومت نسبت به آفات و بیماری ها نیز در اولویت قرار دارد .

ازدیاد گوجه سبز به روش قلمه

قلمه در واقع بخشی از شاخه یک درخت است که به شکل قلم (مورب) جدا می شود و به صورت جداگانه به رشد خود ادامه داده و به درخت دیگری تبدیل می گردد . ناگفته نماند که به صورت کلی قلمه را می توان از ریشه ، ساقه و حتی برگ گیاه هم گرفت ولی به منظور تکثیر درخت گوجه سبز می بایست قلمه را از ساقه گیاه جدا سازید . قلمه ساقه خود انواع مختلفی دارد .

قلمه خشبی یا چوبی :

این نوع قلمه زدن در فصل سرد سال و در برهه زمانی بین بعد از برگ ریزان فصل پاییز و پیش از جوانه زدن گیاه در بهار قابل انجام است . از مهم ترین نکاتی که در این نوع قلمه زنی باید رعایت کنید تنظیم دمای قسمت ریشه قلمه و قسمت ساقه آن است . دمای محیطی که قلمه را برای ریشه زنی در آن قرار داده اید در قسمت ریشه باید بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد و در قسمت ساقه 4 درجه سانتی گراد باشد ؛ این اختلاف دما به این دلیل است که ریشه قلمه چوبی می بایست زودتر از شاخه آن شکل بگیرد و رشد کند . نهالستان یشیل نهال برای احداث باغات شما در خدمت شماست.

طول یک قلمه خشبی باید نیم متر باشد .

قطر قلمه چوبی بسته به نوع گیاه از 5 / 0 الی 5 سانتی متر متغیر است .

پس از جدا کردن ، قلمه را به وسیله قارچ کش مخصوص ضد عفونی نمایید .

قلمه را معمولاً از شاخه های یک ساله جدا می سازند ولی قلمه گوجه سبز را بهتر است از شاخه دو ساله جدا کنید .

برشی را که در شاخه برای جداسازی قلمه ایجاد می کنید از قسمت بالایی باید کاملاً صاف و در قسمت زیرین به حالت مورب باشد .

انواع قلمه چوبی

قلمه چوبی پاشنه دار :

قلمه یک ساله ای که در انتهای خود حامل قسمتی تراشه مانند از شاخه دو ساله یا مسن تر است .

قلمه چوبی قنداقه دار :

این مدل قلمه بیشتر از درخت انگور گرفته می شود . منظور از قنداقه ، قسمتی به طول 1 الی 2 سانتی متر از شاخه مسن تر در انتهای قلمه یک ساله است .

قلمه چوبی مستقیم :

این نوع قلمه زدن در تکثیر گیاهان زینتی مرسوم بوده و فقط شاخه یک ساله می باشد .

تکثیر گوجه سبز به روش خوابانیدن

روش دیگری که برای تکثیر غیرجنسی گوجه سبز قابل استفاده و مرسوم است روش خوابانیدن شاخه است .

در این روش قسمتی از شاخه گیاه را در حالی که هنوز به درخت متصل است در زمین می کارند و مانند یک گیاه مجزا آبیاری و مراقبت می نمایند ؛ پس از گذشت مدتی از این شاخه ریشه جداگانه ای می روید آن گاه شاخه را از درخت مادر جدا کرده و در مکان مناسب می کارند . خرید نهال گوجه سبز از شرکت یشیل نهال به صورت همه روزه چهارفصل انجام میشود

روش خوابانیدن شاخه معمولاً در درختان پایه کوتاه کاربرد دارد .  درختانی که ذاتاً پایه کوتاه هستند یا به واسطه جوانی و کم سن و سال بودن هنوز رشد طولی زیادی ننموده اند .

برگ ها و جوانه های آن قسمت از شاخه را که در زیر خاک قرار می گیرد جدا کنید و بر روی آن قسمت خراش های سطحی ایجاد نمایید این ترفند برای ریشه زایی سریع تر انجام می شود .

قسمت انتهایی شاخه به درخت مادر متصل است و بخشی از قسمت میانی در زیر خاک قرار خواهد گرفت ، قسمت فوقانی شاخه را به یک قیم ببندید تا صاف و رو به بالا قرار گیرد .

خاکی که شاخه را در آن خوابانیده اید تا زمان ریشه زنی می بایست مرطوب نگه داشته شود .

کاشت نهال گوجه سبز

این روش نسبت به سایر روش ها از سهولت و محبوبیت بیش تری برخوردار است ؛ با تهیه نهال گوجه سبز پایه رویشی در ارقام مختلف می توانید سریع تر از روش های دیگر به تولید محصول و سود حاصل از آن دست یابید . با اطمینان می توان گفت که در حال حاضر کاشت نهال آماده ، کاربرد بیش تری نسبت به سایر روش ها دارد .

برای انجام این کار پس از بررسی شرایط اقلیمی منطقه خود و انتخاب رقم گوجه سبز سازگار با آن منطقه ، به تهیه نهال گوجه سبز به تعداد لازم مبادرت نمایید .

پس از تهیه نهال گوجه سبز و پیش از کاشت آن می بایست ریشه نهال به مدت 2 ساعت در آب قرار داده شود به این منظور می توانید از سطل ، تشت ، وان و یا حوضچه استفاده کنید سپس ریشه نهال ها را بررسی نمایید و با قیچی مخصوص قسمت های آسیب دیده و غیرمعمول آن را جدا کنید .

قطر گودال هایی که برای کاشت نهال گوجه سبز حفر نموده اید می بایست دو برابر قطر ریشه باشد تا در هنگام کاشت ، ریشه نهال آسیب نبیند . نهال را درون گودال قرار داده و تنه آن را نگاه دارید بهتر است عملیات کاشت به اتفاق دو شخص انجام شود در غیر این صورت با یک دست نهال را نگاه داشته و با دست دیگر به پر کردن گودال بپرازید آن گاه خاک اطراف ریشه را به وسیله بیل فشرده و محکم کنید و روی آن را با کاه یا مالچ مخصوص پوشش دهید .

ارقام نهال گوجه سبز

واریته های مختلف و متفاوت گوجه سبز که غالباً برحسب منطقه بومی خود نامگذاری شده اند ، عبارتند از :

نهال گوجه سبز ملایر پایه رویشی :

گوجه سبز ملایر یک رقم ایرانی محسوب شده و متعلق به شهرستان ملایر در استان همدان است . این رقم نسبت به سرما و گرما ، هر دو ، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و به همین دلیل ارتفاع زمین از سطح دریا برای این رقم چندان اهمیتی ندارد .

پایه آلوچه وحشی بهترین گزینه برای پیوند گوجه سبز ملایر محسوب می شود .

برای تأسیس باغ گوجه سبز ملایر الگوی مربعی و مستطیلی را پیش رو قرار دهید .

فاصله کاشت نهال گوجه سبز ملایر حدأقل 4 متر است . رعایت این فاصله به منظور تغذیه بهتر درختان از خاک و نور خورشید و همچنین وجود فضای لازم و کافی جهت رشد ریشه و تاج درختان است .

نیاز سرمایی گوجه سبز ملایر حدأقل 500 ساعت است .

این رقم نهال در نوع پایه رویشی ، یک سال پس از کاشت تولید محصول می کند و بالغ بر 40 سال عمر مفید اقتصادی دارد .

شکل ظاهری گوجه سبز ملایر مدور با اندازه ای متوسط است و وزن هر 70 الی 80 عدد آن به یک کیلوگرم خواهد رسید .

به دلیل پایه رویشی بودن این نوع از نهال گوجه سبز ملایر ، مقاومت خوبی نسبت به آفات و بیماری ها دارد با این حال سوسک سرشاخه خوار و لیسه ها تهدیدات جدی برای این گیاه محسوب می شوند .

عملکرد نهال گوجه سبز ملایر در واحد هکتار برابر است با 40 تن در هر هکتار که میزان بسیار بالا و وسوسه کننده ای می باشد البته این در صورتی است که تمام استانداردها در راستای نگهداری ، تقویت و آبیاری درختان رعایت شود .

نهال پایه بذری گوجه سبز ملایر حدأقل در سن سه سالگی بالغ شده و به بار می نشیند .

گوجه سبز ملایر نیازی به ارقام گرده زا ندارد و خود درختی یک پایه و گرده زا می باشد که گرده افشانی آن توسط حشرات صورت خواهد گرفت .

در فصل بهار نهال گوجه سبز ملایر را در فواصل زمانی ده روزه آبیاری نمایید ؛ این مدت زمان در فصل تابستان به 7 روز کاهش می یابد .

نهال گوجه سبز شهریار پایه رویشی :

مناسب برای کاشت در مناطق سردسیر ، کوهستانی و معتدل سرد است .

گوجه سبز شهریار از انواع درختان پایه کوتاه و بومی کشور ایران است . از آن جا که اولین بار در شهریار کشت شد به نام همین منطقه نامگذاری شده است . سالیانه در منطقه شهریار از این رقم گوجه سبز به میزان 178 هزار تن تولید و عرضه می گردد .

شرایط آب و هوایی معتدل و کمی مرطوب موجب افزایش باردهی گوجه سبز شهریار خواهد شد .

نهال گوجه سبز شهریار دیر گل بوده اما در مقابل زودرس می باشد و میوه های آن در اواسط فصل بهار قابل برداشت و عرضه است .

گوجه سبز شهریار به واسطه پوست نازکی که دارد به گوجه سبز شیشه ای اشتهار دارد .

هر اصله نهال گوجه سبز شهریار می بایست در فاصله مشخصی از دیگری کاشته شود . رعایت این فاصله به جهت نحوه تغذیه صحیح درخت از خاک ، عدم تداخل ریشه ها و تاج و شاخ و برگ درخت در یکدیگر و تابش نور خورشید به تمام قسمت های درخت لازم است .

گوجه سبز شهریار را در مناطقی که در معرض وزش بادهای شدید یا دارای شیب ملایم است در فواصل 3 متر در 5 / 3 متر بکارید . اگر زمین کاملاً شیب دار است این فاصله به 4 در 4 افزایش پیدا می کند .

عمر مفید اقتصادی گوجه سبز شهریار 40 سال است و در این مدت به اوج محصول دهی خود خواهد رسید .

گوجه سبز شهریار از نظر اندازه نسبت به سایر ارقام درشت تر است .

اگر در هر هکتار از زمین چیزی حدود 500 تا 600 اصله نهال گوجه سبز شهریار بکارید ، مشروط بر این که سایر عوامل محیطی را رعایت کنید ، به دلیل درشت بودن گوجه سبز شهریار رقم بسیار بالایی را برداشت خواهید کرد .

می توانید برای گوجه سبز شهریار از پایه درخت آلوچه بذری استفاده کنید .

نهال گوجه سبز سردرودی پایه رویشی :

تمایز گوجه سبز سردرودی نسبت به سایر ارقام این میوه در شکل ظاهری آن است . ارقام دیگر غالباً مدور و متمایل به قلبی هستند اما این رقم دارای شکل بادامی و نسبتاً کشیده است .

درخت گوجه سبز سردرودی در دسته بندی درختان پایه کوتاه قرار می گیرد که این خصیصه سبب سهولت امر برداشت می گردد .

از آن جا که کشت این رقم نخستین بار در منطقه سردرود استان آذربایجان شرقی رواج یافت ، به همان نام خوانده می شود .

رنگ گوجه سبز سردرودی بسته به دمای هوا تغییر کرده و ممکن است سبز ، زرد یا قرمز شود .

درخت گوجه سبز سردرود می بایست سالیانه 1000 الی 1600 ساعت در معرض سرمای 7- درجه سانتی گراد قرار گیرد . در صورت عدم تأمین نیاز سرمایی گوجه سبز سردرودی ، در فصل رشد محصول از کیفیت افتاده و میزان آن نیز کاهش می یابد .

عمر اقتصادی نهال گوجه سبز سردرودی پایه رویشی حیرت انگیز است ! این رقم گوجه سبز قریب به نیم قرن عمر مفید اقتصادی دارد ؛ یعنی 50 سال تولید محصول انبوه و روز افزون با کیفیت بالا و بازار پسند .

عملکرد گوجه سبز سردرودی در واحد هکتار برابر است با 5 تن .

نهال گوجه سبز سردرودی پایه رویشی مقاومت کم نظیری در مقابل آفات دارد با این حال نباید از سم پاشی منظم و اصولی غافل شوید .حشراتی چون شپشک سان ژوزه و زنبور سیاه گوجه از عوامل تهدید کننده برای این گیاه محسوب می شوند .

آلو وحشی و آلوچه پایه بذری بهترین پایه برای گوجه سبز سردرودی محسوب می شوند .

در فصل رشد و میوه دهی ، هر هفته به ازای هر درخت گوجه سبز سردرودی 10 لیتر آب مورد نیاز است ؛ این مقدار آب را در چند نوبت آبیاری در طول هفته انجام دهید ؛ بیش از این مقدار آب باعث پوسیدگی ریشه ، کمبود اکسیژن ، بیماری و نابودی نهال خواهد شد .

برجسته ترین ویژگی های نهال گوجه سبز سردرودی پایه رویشی از این قرار است : یک سال بعد از کاشت ثمر می دهد ، زودبازده ، دیرگل و زودرس است ، پربار و خوشه ای و همچنین نسبت به سرمای دیررس بهاره و آفات مقاومت خوبی از خود نشان می دهد .

نهال گوجه سبز آذرشهر پایه رویشی :

رنگ گوجه سبز آذرشهر سبز خیلی روشن متمایل به زرد است ؛ دارای طعمی ملس است .

این رقم بومی ایران بوده و بیشتر در آذرشهر استان آذربایجان شرقی کشت می شود . در گذشته برای اولین بار کشت این رقم گوجه سبز در آذرشهر رواج پیدا کرده به همین دلیل نام خود را از این شهر اقتباس کرده است و پس از آن به سایر مناطق منتقل شده است .

گوجه سبز آذرشهر ، دیرگل ، زودرس و زودبازده است ، مقاومت کم نظیری در مقابل سرمای دیررس بهاره و آفات و بیماری ها دارد .

برای گوجه سبز آذرشهر غالباً از پایه آلوچه وحشی استفاده می شود .

به هنگام آماده سازی زمین برای کاشت نهال گوجه سبز آذرشهر از الگوی مربعی 3 در 3 استفاده نمایید . رشد طولی درخت گوجه سبز آذرشهر معمولاً تا  6 متر ادامه یافته و سپس متوقف خواهد شد . برای کنترل ارتفاع درخت می توانید هر ساله عملیات سرزنی را انجام دهید .

نیاز سرمایی نهال گوجه سبز آذرشهر می بایست برطرف شود تا نهال بتواند در فصل بهار از خواب زمستانه بیدار شود . متوسط نیاز به سرمای سالیانه این رقم 800 ساعت دمای 7- درجه سانتی گراد است .

ویژگی بارز نهال گوجه سبز آذرشهر عمر اقتصادی بسیار طولانی آن است .

دوره اوج محصول دهی این رقم قریب به 80 سال است .

وزن هر عدد گوجه سبز آذرشهر به صورت میانگین 8 گرم است .

شپشک و زنبور سیاه دو عامل مخرب و تهدید کننده برای نهال گوجه سبز آذرشهر به شمار می آیند . علی رغم این که این نهال خود دارای مقاومت قابل توجهی در برابر آفات است ، نیاز است سم پاشی اصولی و منظم در دستور کار قرار گیرد .

نهال گوجه سبز آذرشهر در فصل خواب زمستانه نیاز به آبیاری ندارد چرا که در این زمان بارش برف و باران برای رفع نیاز آب گیاه کفایت می کند اما با فرا رسیدن بهار می بایست در هر هفته برای هر درخت گوجه سبز آذرشهر 4 لیتر آب در نظر بگیرید و با تغییر فصل به تابستان میزان آن به 8 لیتر افزایش خواهد یافت .

نهال گوجه سبز اراک پایه رویشی :

این رقم بومی استان مرکزی و شهرستان اراک است و غالباً هم در همان منطقه کشت و تولید می شود . رنگ گوجه سبز اراک از سایر ارقام متفاوت است و برخلاف نامش دارای رنگ قرمز تیره می باشد . میانگین تولید محصول گوجه سبز اراکی سالیانه 90 کیلوگرم به ازای هر درخت است .

نهال گوجه سبز سعدی پایه رویشی :

ارتفاع درخت گوجه سبز سعدی به 6 متر می رسد و میوه آن شکل نسبتاً قلبی دارد ؛ در فصل بهار شاهد شکوفه دهی این رقم خواهید بود . از ارقام اصلاح شده و پربار است ؛ مقاوم به سرما ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم در برابر بیماری ، آفات و بی آبی می باشد .

نهال گوجه سبز سلطانی پایه رویشی :

میوه های آن شکل کاملاً گرد دارد و سالیانه بالغ بر 60 کیلوگرم محصول تولید می کند . یک سال بعد از کاشت بالغ شده و به بار می نشیند . دیرگل ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم به آفات ، سرما و بی آبی است . ریشه پر و پربار بوده و از عمر اقتصادی بالایی برخوردار است .

نهال گوجه سبز ترکیه ای پایه رویشی :

اگر این رقم را در اقلیم مناسب خود کشت نمایید محصول آن در اواسط فصل بهار قابل برداشت است . رنگ گوجه سبز ترکیه ای سبز تیره است .

نهال گوجه سبز اسرائیلی پایه رویشی :

از خصوصیات ظاهری این رقم حالت مدور و متمایل به قلبی با پوستی به رنگ سبز روشن است . این نوع معمولاً پر بار است و هر درخت سالیانه بالغ بر 115 کیلوگرم محصول تولید می کند . میوه این رقم در اواسط خرداد ماه کاملاً رسیده و قابل برداشت است . وزن هر دانه گوجه سبز اسرائیلی به 42 گرم می رسد . دیرگل و زودبازده بوده همچنین نسبت به سرما مقاوم است .

نهال گوجه سبز برغان (گوجه سبز برقان) پایه رویشی :

این رقم گوجه سبز پربار و خزان پذیر است ؛ عطر منحصر به فردی داشته و مخصوص مناطق سردسیر و معتدل سرد است و به طور کلی در مناطق کوهستانی رشد بیشتر و بهتری دارد . نهال این رقم دیرگل است که این ویژگی یک امتیاز مثبت محسوب می گردد چرا که در این حالت خطر سرمای دیررس بهاره شکوفه ها را تهدید نمی کند ؛ علاوه بر این نهال پایه رویشی نسبت به سرما مقاوم بوده و شکوفه ها در معرض سرما به مراتب آسیب کمتری می بینند . عمر مفید اقتصادی این رقم 40 سال است و فصل گل دهی آن اواخر اسفندماه می باشد که تا اواخر بهار میوه های آن کاملاً رسیده و قابل مصرف است .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال گوجه سبز

درخت گوجه سبز در خاک های سنگین هم از خود مقاومت نشان می دهد و در این نوع خاک قابل کشت است اما مناسب ترین نوع خاک برای این گیاه خاک لومی شنی می باشد . خاک های لومی شنی دارای منافذ کافی و تهویه مناسب هستند و هوا تا عمق قابل توجهی در آن جریان می یابد و نیاز ریشه را برطرف می سازد ؛ همچنین این نوع خاک قابل زهکشی بوده و آب را برای طولانی مدت در خود نگاه نمی دارد . رطوبت بیش از حد خاک و وجود آب اضافی در زمین موجب پوسیدگی ریشه گیاه می گردد علاوه بر این رطوبت عامل اصلی ابتلاء درخت گوجه سبز به انواع بیماری است و زمینه را برای رشد قارچ ها فراهم می سازد .

عامل دیگری که مستقیماً‌ حیات و ممات گیاهان را تحت الشعاع قرار می دهد PH خاک است . میزان اسید موجود در خاک نقش بسزایی در رشد گیاه ، تولید و کیفیت محصول دارد . محور PH به 14 قسمت مساوی تقسیم می شود و اعداد 0 الی 14 را در بر دارد . این محور از مبدأ ، اسید خالص است و هرچه به سمت عدد 7 حرکت کنیم از میزان اسیدی بودن ماده کاسته می شود . عدد 7 خنثی است و بعد از آن میزان قلیایی بودن ماده را نشان می دهد . برای اطلاع از میزان دقیق PH خاک می توانید ، خاک را مورد آزمایش قرار داده و علاوه بر تعیین اسیدیته بودن آن ، از میزان مواد مغذی موجود در خاک هم مطلع شوید . با اطلاع از میزان دقیق اسیدیته بودن خاک خواهید توانست به وسیله افزودنی های مخصوص این میزان را افزایش یا کاهش دهید .

رنگ خاک در غالب موارد تعیین کننده غنی یا فقیر بودن خاک است . خاک های فقیر معمولاً دارای رنگ روشن هستند و هر چه رنگ خاک تیره تر باشد می توان گفت مواد مغذی بیشتری را در خود دارد .

خاک رسی برای کاشت نهال گوجه سبز مناسب نیست و آب به راحتی در آن نفوذ پیدا نمی کند .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال گوجه سبز

این درخت در نواحی با آب و هوای معتدل و سردسیر عمل می آید و رشد بهتری خواهد داشت ؛ به همین علت اغلب در مناطق سردسیر کشور کشت می شود . دمای پایین در فصل رشد و میوه دهی باعث بروز لکه های قهوه ای رنگ و تیره روی میوه شده و علاوه بر ظاهر ، طعم میوه را هم تحت تأثیر قرار می دهد . در حال حاضر در ناحیه شمال غرب کشور سطح زیرکشت وسیعی به این میوه اختصاص داده شده است  و گونه اصلاح شده آن که ظاهر بادامی شکل دارد بیشتر در شهر سردرود استان آذربایجان شرقی کشت می شود .

به هر میزان که درخت گوجه سبز در برابر سرما از خود مقاومت نشان می دهد به همان میزان نسبت به گرما حساس و آسیب پذیر است که بنا بر همین دلیل توصیه می شود در مناطق گرمسیر از کاشت درخت گوجه سبز خودداری نمایید چرا که بازدهی قابل توجهی نخواهد داشت .

متوسط نیاز به سرما در درخت گوجه سبز سالیانه بین 500 الی1800 ساعت یعنی حدود 75 روز است و کمترین دمایی که برای درخت گوجه سبز قابل تحمل است منفی هفت درجه سانتی گراد می باشد .

بهترین زمان برای کاشت نهال گوجه سبز در ماه های آبان و آذر است .

فاصله کاشت نهال گوجه سبز

متوسط فاصله کاشت نهال های گوجه سبز از یکدیگر حدأقل 4 متر است . این فاصله به منظور رشد صحیح ریشه و تاج درخت و جلوگیری از تنیده شدن ریشه و تاج دو درخت در یکدیگر است .

تغذیه از خاک عامل مهم دیگری است که در صورت نزدیک بودن درختان به هم در جذب مواد مغذی دچار اختلال شده و ممکن است یکی از دیگری پیشی بگیرد لیکن در صورت رعایت فاصله استاندارد ، هر درخت در قلمرو مشخصی از زمین تغذیه می کند .

رعایت فاصله استاندارد تهویه کافی هوا را به همراه دارد و سبب جلوگیری از بروز و شیوع بیماری ها و آفات می گردد علاوه بر این تابش نور خورشید به تمام قسمت های درخت را میسر می سازد .

کود دهی نهال گوجه سبز

کود دهی گوجه سبز زمانی انجام می شود که احساس نیاز گیاه مشهود باشد ؛ کاهش رشد ، کاهش تعداد شکوفه ها ، عدم رشد میوه و کاهش کیفیت آن از علائم بارز نیاز به کود دهی می باشد . به منظور افزایش مواد مغذی موجود در خاک و تغذیه رسانی به ریشه ، تحت نظر کلینیک های گیاه پزشکی و متخصصین در زمینه نباتات می توانید کود متناسب با خاک و نیاز گیاه را انتخاب کنید ؛ علاوه بر انتخاب کود مناسب ، میزان و نحوه استفاده از آن هم اهمیت زیادی در سلامت و رشد گیاه دارد ؛ چه بسا علی رغم انتخاب کود مناسب به دلیل استفاده ناصحیح و افزایش یا کاهش دز آن موجبات آسیب به درخت را فراهم آورید .

فسفات ، نیترات و کلسیم از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز درخت گوجه سبز است .

هرس نهال گوجه سبز

هرس درختان میوه به چه منظور است ؟ مگر نه این که هرچه تعداد شاخه ها بیشتر باشد کمیت محصول نیز افزایش می یابد ؟

در پاسخ به این سؤالات باید گفت که هرس درخت یا سرزنی شاخه ها به منظور افزایش رشد آن ها انجام می گیرد از طرفی با حذف کلی شاخه های خشک و آفت زده و بیمار ، زمینه برای رشد شاخه های جدید و سالم فراهم می آید .

با کاهش حجم تاج درخت ، نور خورشید به قسمت های درونی درخت راه یافته و میوه های با کیفیت تری تولید خواهد شد .

پس از کاشت ، نهال گوجه سبز نیاز به سرزنی دارد سپس تا سن بلوغ و تولید محصول نیاز چندانی به هرس کردن نیست ؛ بعد از آن اگر درخت گوجه سبز دچار افت تولید محصول شد می توانید مجددا به سربرداری مبادرت نمایید .

تنک کردن درخت گوجه سبز 

گاهی اوقات درخت بیش از ظرفیت و تحمل خود محصول تولید می کند ؛ این سنگینی بار ممکن است موجب آسیب به درخت و حتی میوه ها شود و از کیفیت آن بکاهد ؛ برای جلوگیری از این ضرر ، تعدادی از میوه ها تنک (چیده) می شود تا زمینه برای رشد بهتر و بیشتر سایر میوه ها فراهم شود .

بلوغ و تولیدمثل نهال گوجه سبز

سن طبیعی درخت گوجه سبز 70 سال است ؛ بلوغ و میوه دهی آن از زمان کاشت بذر 4 سال به طول می انجامد و عمر مفید اقتصادی ، یعنی مدت زمانی که یک درخت گوجه سبز به اوج محصول دهی خود می رسد 40 سال تخمین زده شده است . این سن در ارقام مختلف گوجه سبز با اندک اختلافی متغیر است .

گرده افشانی درخت گوجه سبز توسط حشرات انجام می پذیرد .

آبیاری نهال گوجه سبز

پس از کاشت نهال گوجه سبز عملیات آبیاری را شروع کنید ؛ هفته ای دو نوبت به صورت عمیق نهال را آبیاری کنید به گونه ای که آب تمام قسمت های ریشه را فرا بگیرد ؛ آبیاری صحیح موجب افزایش رشد ریشه و استحکام آن در خاک می گردد .

در فصل بهار و تابستان (فصل رشد) ، نهال گوجه سبز به آب بیشتری نیاز دارد ؛ بهتر آن است که تعداد دفعات آبیاری را به 3 نوبت در هفته افزایش دهید . بعد از آن که نهال به سن بلوغ رسید مطلوب است که میزان آبیاری را کاهش دهید . میزان آبیاری تا حدودی به میزان بارش سالیانه ارتباط دارد و در برنامه ریزی آبیاری گیاه می بایست به این مهم توجه شود .

آفات و بیماری های نهال گوجه سبز

کرم آلو گوجه سبز :

این نوع کرم در فصل بهار جوانه های درخت گوجه سبز را هدف قرار می دهد همچنین پس از رشد میوه ها وارد میوه شده و از گوشت آن تغذیه می کند .

شپشک سان خوزه یا شپشک سان ژوزه گوجه سبز :

از مشخصات نوع ماده این حشره ظاهر گلابی شکل آن است ؛ نوع نر این شپشک یک جفت بال دارد . این نوع آفت زنده زا بوده و در سال قریب به 6 مرتبه زاد و ولد می کند .

زنبور سیاه گوجه سبز :

این حشره علاوه بر گوشته گوجه سبز به مغز و هسته آن هم صدمه می زند .

برای پیشگیری و مقابله با بیماری ها و آفات درخت گوجه سبز ، تحت نظر متخصصین نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی از سموم دفع آفات نباتی استفاده نمایید .

نگهداری و محافظت از نهال گوجه سبز

به منظور کاهش عوامل مخرب و آسیب زا ، علاوه بر رعایت نکات پیش گفته می توانید با نصب بادشکن های مصنوعی پیرامون باغ یا کاشت درخت سرو ، از شدت بادها و طوفان های مخرب فصلی بکاهید .

پس از کاشت نهال گوجه سبز آن را به یک تنه چوبی (قیم) ببندید تا از کج شدن آن جلوگیری نمایید ؛ پس از بلوغ نهال و محکم شدن تنه آن می توانید قیم را از نهال جدا سازید .

برای پیشگیری از سوختن تنه نهال می توانید تنه آن را به رنگ مخصوص باغبانی آغشته نمایید ؛ از آن جا گوجه سبز گیاه مناطق سردسیر است و این مناطق آفتاب چندان گرم و سوزانی ندارد لذا نیازی به آغشته سازی تنه نهال به رنگ نیست .

خواص گوجه سبز

گوجه سبز حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که بر سلامت پوست مؤثر است .

اسید مالیک و اسید سیتریک نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده گوجه سبز است که دلیل طعم ترش این میوه محسوب می شوند .

مصرف بیش از حد گوجه موجب رفلاکس اسید معده و نفخ می گردد همچنین به دلیل طبع سرد آن باعث سردی دستگاه گوارش می گردد .

کربوهیدرات ، چربی ، فیبر خوراکی ، ویتامین A ، ویتامین های گروه B ، مواد معدنی چون فسفر ، کلسیم ، آهن و پتاسیم از دیگر موادی است که هر کدام با دز معینی در گوجه سبز موجود می باشد .

گوجه سبز میوه مسهلی است که در درمان یبوست قابل استفاده است همچنین از جوشانده برگ درخت گوجه سبز در سرکه می توان برای درمان و از بین بردن کرم های حلقوی استفاده کرد .

این میوه فشار خون را کاهش می دهد و چربی خون را به مقدار قابل توجهی تنظیم می گرداند .

اسید بنزوئیک موجود در گوجه سبز خاصیتی ضد میکروبی دارد .

مصرف گوجه سبز برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود (به دلیل وجود اسید اسکوربیک) .

مصارف گوجه سبز

از عمده مصارف گوجه سبز به صورت تازه خواری است .

گوجه سبز در آشپزی هم کاربرد دارد و در تهیه انواع خورش مورد استفاده قرار می گیرد .

گوجه سبز در تهیه تنقلاتی چون لواشک و ترشی نیز استفاده میشود .

چوب درخت گوجه سبز در صنعت نجاری کاربرد چندانی ندارد و ممکن است از آن برای تهیه و ساخت اشیاء چوبی کوچک استفاده گردد .
تولید کننده نهال در ایران باید به اصول مهندسی کاشت نهال دقت فرماید همیشه در هنگام تصمیم برای خرید نهال گوجه سبز و یا استعلام قیمت فروش نهال گوجه سبز و به ارم و لیبل شرکت یشیل نهال دقت فرمائید.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *