کود ورمی کمپوست و خصوصیات آن

شاید تا به حال به گوشتان خورده است که افرادی که به حرفه باغداری مشغول هستند کود ورمی را تقریبا به هر کود دیگری ترجیح می دهند،حال در این مقاله قصد داریم شما را با کود ورمی کمپوست و خصوصیات آن آشنا کنیم .

کود ورمی کپوست چیست و چطور بدست می آید؟

کود ورمی اصلا به چه معنی است ؟ شاید این سوال خیلی از شما عزیزان باشد؛ ورم نام کرم های کوچک قرمز است و کمپوست به معنی عالی در واقع کود ورمی کمپوست همان کود های عالی هستند که از کرم های کوچک قرمز تولید می شوند و دارای ویژگی ها و خاصیت های بسیار با ارزشی برای حاصلخیز کردن باغات و زمین های کشاورزی شما دارد که در ائامه شرح کلی این خصوصیات خواهیم پرداخت.

برای بهتر متوجه شدن شما می توان گفت کود های ورمی کپوست با استفاده از کرم های کوچ و قرمزی که در خاک هستند تولید می شود،این کرم ها با تغذیه از خاک مواد چسب ناکی به صورت مایع از خود ترشح می کنند که برای گیاهان بسیار مفید است و بستر بسیار مفیدی برای آنها بشمار می آید .

تغذیه گیاهان با این مواد چسبناک باعث می شود آنها مقاوم شده ورشد بسیار چشم گیری را از خود نشان دهند.

خاک آغشته به ود ورمی کمپوست یک بستر بسیار عالی برای رشد انواع گیاهان است زیرا تمام نیازهای گیاه از طریق موادی که از کرم های قرمز ترشح می شود تامین شده و گیاه دارای ریشه ای به شدت مقاوم در برابر انواع آفات و بیماری ها خواهد داشت.

جهت خرید نهال پایه گردو پایه رویشی مقاوم به کم آبی و آفات با مشاورین شرکت یشیل نهال مراجعه فرمائید.

انواع کود های ورمی کمپوست

کود های ورمی دارای پایه های مختلفی هستند .در واقع اینکه همراه با کرم های قرمز چه موادی به خاک اضافه شود می تواند تعیین کننده پایه کودباشد .بر همین اصل می توان کود های ورمی را به سه دسته مشخص نمود.

کودورمی حیوانی :

این نوع کود ها که از فضولات حیواناتی چون گاو و گوسفند تولید می شود که از قدرت متوسط به بالای برخوردار است .

کود ورمی مرغ :

این نوع کود ها از فضولات پرندگان مانند مرغ و کبوتر تولید می شود و بسیار قوی است .

کود ورمی خاک برگ :

این نوع کود از پسماند های شهری و برگ ها تولید می شود که از قدرت کمتری نیز برخوردار می باشد .

برای ایجاد یک کود خوب ابتدا باید پایه کود را که می تواند از هر نوع کود پایه ذکر شده در بالا باشد به مدت یک تا دو ماه نگهداری کنند ، بعد از گذشت دو ماه کرم ها باید به خاک اضافه شوند .کود اماده شده را باید زمانی به خاک اضافه کنیم که خاک به خوبی شخم زده شده استبعد از اضافه کردن کود اماده شده به زمین خاک را مجددا شخم بزنید و به خوبی زیر رو کنید تا کود با خاک مخلوط شود.

کرم های در این نوع کودها هستند با رفت آمد های که در خاک می کنند باعث ایجاد حفره های در زمین می شوند که باعث می شود اکسیژن کافی به ریشه گیاه رسیده و نیاز نهال کاشته شده را از این طریق برطرف می کنند .

در چه زمانی و با چه هدفی می توان از کود های ورمی استفاده نمود ؟

همانگونه که گفته شد کود های ورمی یکی از بهترین نوع کود ها برای رشد گیاه ها هستند که عاری از هر گونه مواد شیمیایی بوده که می توان به راحتی از آن برای بهبود وضعیت خاک و تقویت نهال کاشته شده استفاده نمود.

برای خرید نهال هلو پایه رویشی مقاوم به آفات با شرکت یشیل نهال در ارتباط باشید.

از عمده ترین اهداف استفاده از کود های ورمی کمپوست می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جهت آماده سازی زمین های که چند سالی از آنها برداشتی نشده و احتیاج به تقویت دارند.
  • راه اندازی زمین های غیر کشاورزی در امتداد راه ها و جاده ها برای زیبا سازی شهری با گیاه .
  • جهت جمن ریزی زمین های ورزشی
  • از بین بردن تمامی عوامل میکروبی موجود در خاک و تقویت آن (مهمترین هدف استفاده از کود ورمی )
  • جهت تقویت نهال های تازه کاشت شده که نیاز به کود غیر شیمیایی دارند.

 

بهترین نوع کود ورمی کدام است و دارای چه خصوصیاتی می باشد؟

با توجه به اینکه استفاده از کود های غیر استاندارد ورمی نه تنها به تقویت خاک شما هیچ تاثیری نخواهد داشت بلکه می تواند نتیجه بلعکس داشته باشد و گیاه شما را نابود کند .باید از کودی استفاده نمود که دارای مرغوبیت بالای باشد،برای اینکه بتوانیم یک کود ورمی مرغوب را از یک کود نامرغوب تشخیص دهیم باید به چند نکته توجه کنیم :

  • یک کود ورمی خوب عاری از هر گونه بوو گازهای ازار دهنده است .
  • کود های ورمی مرغوب دارای پایه ای طبیعی و و ارگانیک می باشند .
  • کود های که دارای میکروب هستند سالم نبوده و باعث شیوع آفت درزمین می شوند.
  • یک کود ورمی کمپوست سبک بوده و دارای وزنی سنگین و خیس نیست.
  • کود های ورمی که دارای مرغوبیت بالا هستند سازگاری کامل برای ماندن در آب را دارند.
  • توجه داشته باشید که کرم های کود های که دارای مواد عالی بهتری هستند تغذیه مناسب تری دارند و در نتیجه مواد تولید شده ازاین کرم ها دارای مرغوبیت بیشتری است ،پس بهتر است کود های که برای این کار استفاده می کنید دارای مواد پایه عالی باشند تا با کیفیت بیشتری تولید شوند.

مهمترین خواص کود های ورمی چیست؟

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد کود های ورمی کمپوست در هر نوعی که باشند دارای خواص و فواید بسیاری برخوردار می باشند ،اما اگر بخواهیم به مهمترین خواص کود ورمی کمپوست اشاره کنیم می توانیم بگوییم :

  • تولید محصل شکیل تر و استاندارد تر
  • مقاوم شدن نهال و درخت در برابر بیماری ها و آفات
  • بهبود عملکرد رشد ریشه
  • رشد بیشتر نهال کاشته شده
  • افزایش چشم گیر باردهی
  • دریافت اکسیژن بیشتر در گیاه
  • دریافت بیشتر مواد مغذی گیاه

معایب کود های ورمی کمپوست

از آنجا که هیچ چیز خوبی بدون عیب نیست و تنها درصد این عیوب متفاوت می باشد باید بگوییم که کود های ورمی کمپوست دارای فواید بسیار بالای است ولی اگر این کود به صورت اصولی و استاندارد در دوز صحیح استفاده نشود می تواند به گیاه و خاک شما آسیب های بسیار جدی وارد کند.

پس بهتر است این کود با ارزش و مفید را درست و استاندارد بر حسب جنس خاک،زمان کود دهی ،موقعیت زمین ،سن نهال ،هدف کودهی و … استفاده نمایید تا بهترین و مناسب ترین نتیجه را دریافت کنید.

 

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *