افات درختان سیب

بیماری ها و افات درختان سیب


آفات و بیماری های درختان سیب و راههای پیشگیری آنهارا بهتر بشناسیم :

درختان سیب یکی از درختان میوه پرتقاضا در سطح جهان هستند ،کشور ایران نیز با دارا بودن اقلیم مناسب جهت کاشت درختان سیب توانسته تولید و عرضه بسیار بالای در بین رقیبان خود داشته باشید .افات و بیماری های درختان سیب و نهال های سیب را میتوان با سم دیازونین و پاراگواد سیب از بین برد.

با توجه به بازار داغ میوه در عمده مواقع سال کاشت و پرورش درختان سیب می تواند سود خوبی را عاید کشاورزان کند به شرطی که محصول پرورش داده شده از کیفیت و مرغوبیت بالای برخوردار باشد ،کشاورزان و باغداران به خوبی میدانند که با پرورش یک میوه مرغوب با کیفیت بالا میتوان سود های بسیار خوبی برد .

امروزه در صورت بالا بودن کیفیت محصول ومیوه سیب مشتریان زیادی از کشور های دیگر برای محصولات شما خواهند بود که این معامله نه تنها می تواند برای شما سود دلاری داشته باشد بلکه به اقتصاد کشور جهت ورود ارز منفعت بالای خواهد داشت ،به همین سبب کشاورزان همیشه در پی راهی جهت پرورش سیب با کیفیت بالا و عاری از هر گونه بیماری و آفات هستند.

برای اینکه بتوانیم این کار را به نحو احسنت انجام دهیم باید اطلاعات کافی از بیماری ها و افات گوناگون سیب و راه های جلوگیری از آنها داشته باشیم ،در این مقاله نهالستان یشیل نهال برای راحتی شما عزیزان شایع ترین بیماری ها و آفاتی که یک درخت سیب را از ابتدا تا انتهای عمرش تهدید می کند شرح داده تاشما بتوانید محصولی با کیفیت پرورش داده و وارد بازار کنید،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیماری موزائیک درختان سیب:

یکی از مهمترین بیماری ویروسی که درختان سیب را مورد حمله قرار می دهد بیماری موزائیک است .این بیماری به صورت مکانیکی ایجاد شده و دارای ناقل نمی باشد اما می تواند خسارات زیادی را به درخت و باغ سیب وارد کند .

ویروس موزائیک با اختلال در سلول ها گسترش یافته و باعث سیاه شدن و یا موزائیکی شدن برگ درختان سیب می شود به صورتی که برگ ها ابلغ طور می شوند و در پیشروری باعث افت 60 درصدی عملکرد درختان در رشد و باردهی می شود.

چگونه از بیماری موزائیک درختان سیب پیشگیری کنیم ؟

متاسفانه تا به امروز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است به همین دلیل پیشگیری یکی از بهترین راه ها می باشد جهت پیشگیری می توان از نهال های ضد عفونی شده ،سالم با پایه های کشت بافت و پیوندی قوی استفاده نمود ،همچنین استفاده از تجهیزات باغداری ضد عفونی شده می تواند تا حد زیادی از بروز بیماری جلوگیری کند.

بیماری لکه سیاه سیب چیست؟

بیماری لکه سیاه سیب یکی از شایع ترین و خسارت زا ترین بیماری های قارچی است که می تواند با سرعت زیادی همه درخت را درگیر کند .انتشار بیماری لکه سیاه سیب باعث کاهش کیفیت میوه و بازار پسندی سیب ها شود .لکه سیاه سیب به سرعت در تمام نقاط درخت مخصوصا میوه و برگ ها به صورت جوش ها و لکه های سیاه ظاهر می شود.این لکه ها ابتدا به رنگ زرد و کرمی ظاهر می شود وبه مرور زمان رنگاش تیره شده وباعث ترک خوردگی میوه می شوند .

راه های درمان و پیشگیری لکه سیاه سیب چیست ؟

هرس یکی ازراه های مهم جلوگیری ازاین بیماری است اثار بیماری در زمستان بر ری شاخه های درختان سیب باقی میماند و در فصل بهار دوباره فعال می شود ،با هرس نمودن شاخه های الوده و دفع آنها می توان از این بیماری جلوگیری نمود .

همچنین می توان با استفاده از روش محلول پاشی یا سم پاشی در فصول زمستان و بهار با استفاده از سم دودین ،کاپتان ،تیوفانات و کربن از شیوع بیماری لکه سیاه جلوگیری نمود.

بیماری سفیدک سطحی درختان سیب چیست؟

بیماری سفیدک یکی دیگر از بیماری های شایع قارچی نهال سیب است که در اوایل فصل رشد شروع به فعالیت کرده وبر روی جوانه ،برگ و سرشاخه های درختان تاثیر مخرب دارند.بیشترین قسمت درختان سیب که بر اثر ابتلا به بیماری سفیدک سطحی آسیب می بیند جوانه ها هستند و زمانی که رطوبت بیشتری وجود داشته باشد سرعت گسترش و شیوع بیماری بسیار بالا می رود .

راهای پیشگیری و درمان بیماری سفیدک سطحی در سیب چیست ؟

سم پاشی عمده ترین راه برای درمان بیماری سفیدک سطحی است که می توان در این روش در صورت خنک بودن هوا(زیرا در زمان گرما درخت بر اثر گوگرد می تواند دچار سوختگی شود ) از سموم گورد وتابل استفاده شود .همچنین سمومی چون پنکونازول  ودینوکاپ نیز می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر این بهبود این بیماری در درختان سیب داشته باشد.

بیماری آتشک درختان سیب:

یک بیماری باکتریایی که در میوه های سیب و گلابی مشترک بوده میزان خسارت وارده از این بیماری بسیار زیاد است در کل بیماری آتشک بر روی تمام  میوه های دانه دار تاثیر داشته و تهدید محسوب می شود .

در بیماری اتشک تمامی نقاط درخت به جز ریشه تحت تاثیر و آسیب بوده اما بیشترین خسارت و هدف اصلی بیماری می تواند برای شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده شیب باشد.

لکه های زرد رنگی که در نتیجه شیوع بیماری اتشک بر روی میوه های تازه شکل گرفته بوجود می آید از خود ترشحات باکتریایی بوجود می آورد البته در بعضی موارد این لکه ها می توانند به رنگ های خاکستری و قهوه ای نیز نمایان شوند،در زمان شیوع این بیماری برگ های درخت نیز درگیر شده و به مرور سیاه رنگ می شوند و همچنین سرشاخه های درختان را خشک و خمیده می کند.

چگونه از بیماری آتشک سیب جلوگیری کنیم؟

با توجه به زمستان گذرانی این بیماری می توان عملیات هرس را جهت جلوگیری از فعال شدن بیماری در سال آینده بر روی درختان اعمال نموده و با حذف و سوزاندن ناحیه های الوده درخت از شیوع بیماری جلوگیری نمود.

سماپاشی بلافاصله بعد از هرس ،قبل از گلدهی و بعد از گلدهی با استفاده از بردوفیکس می تواند تاثیر بالای در جلوگیری و بهبود این بیماری داشته باشد.

بیماری های درختان سیب با سم پاشی و ابیاری قطره ای و کوددهی مناسب قابل پیشگیری هستند .

بیماری های درختان سیب با سم پاشی و ابیاری قطره ای و کوددهی مناسب قابل پیشگیری هستند .

شانکرهای مختلف در درختان سیب

شانکر شانکردارخور یا سیتوسپورایی ویا فتیله نارنجی

این قارچ بیماری زا عمدتا میمان میوهای دانه دار از جمله درختان سیب ،گردو و گلابی است که وجودش باعث ایجاد صمغ های فتیله ای شکل به رنگ نارنجی برروی تنه و پوسته درختان سیب شده وباعث فرورفتگی و قهوهای شدن لایه زیرین پوست می شود.

برای جلوگیری از این بیماری میتوان به کنترل تغذیه درخت و استفاده از پتاسیم و کلسیم را توصیه نمود همچنین هرس نمودن و سوزاندن شاخه های مبتلا به این بیماری می تواند از شیوع آن جلوگیری کند.

شانکر نکتریایی درختان سیب


این نوع بیماری قارچی نیز با ایجاد شکاف های بیضی شکل بر روی درختان سیب و گلابی خود را نشان دهد .

برای کنترل شانکر نکتریایی توصیه میشود درختان آسیب دیده را با استفاده از تیفونات متیل پانسمان کرده و با استفاده از مواد مقوی و کوهای مناسب درخت را تقویت کنید.همچنین شاخه ها ی آسیب دیده که قابلت هرس دارند را هرس کرده وبسوزانید .

شانکر بوتریوسفریایی

این بیماری عمدتا به سراغ درختان سیب و توت میرود وباعث ترک خوردن میوه و زوال درخت میشود.برای کنترل آن میتوان شاخه های آلوده را هرس کرده ومناطق غیر قابل حرص را با استفده از چسب باغبانی وبردوفیکس پانسمان نمود سپس درخت را با مکمل ها وکود های مناسب تغذیه کرد.

در ادامه شما را با آفت های شایع درختان سیب آشنا خواهیم نمود،با ما همراه باشید.

آفت شته مومی ویا شته خونی وشته سبز درختان سیب

شته های سبز و یا قهوه ای رنگی که بدنشان با پرز های سفید رنگ پوشیده شده و در شکاف های شاخه ،تنه ،طوقه و حتی ریشه درختان سیب لانه می کنند وباعث ایجاد تورم در شاخه های درخت در فصل بهار و ایجاد گره های بزرگ و متعدد در ریشه درختان می شوند.

شته های سبز نیز با تخم گذاری بر روی سرشاخه های درختان سیب باعث خشکی جوانه ها و برگ ها در فصل باردهی می شوند.

چگونه آفت شته را کنترل کنیم ؟

برای کنترل آفت  شته باید از سوم دیازینون و روغن ولک در زمستان و در فصل باردهی از سمومی چون استامی پراید ،چس و ایمیداکلوپراید استفاده نمود.افات و بیماری های درختان سیب را میتوان با ابیاری قطره ای و کوددهی و سم پاشی به موقع در اوایل بهار و اواسط بهار از بین برد

آفت شپشک واوی درختان سیب

یکی از شپشک های سپردار محسوب می شود که از شیره درختان سیب تغذیه کرده وموجب آسیب دیدگی وزوال درخت می شود.درختان آلوده به این آفت دارای برگ های کوچک و رنگ پریده هستند ومیوه هایشان دفرمه و بدشکل می شود.

چگونه آفت شپشک را کنترل کنیم ؟

زمان رویت و یا شیوع آفت می توان با استفاده از سموم مربوطه (آکتارا ،آدمیرال و مموری)دراواسط فصل بهار زمانی که درخت گلبرگهای شوفه هایش را می ریزد آفت را کنترل نمود برای کنترل بهتر باید سم پاشی مرحله دوم در اواخر فصل بهار یعنی زمانی ک شپشک های نوزاد از پور ها بیرون می آیند بر روی درختان اعمال شود.

آفات کرم درختان سیب چیستند؟

یکی از شایع ترین آفات درختان سیب کرم ها هستند این آفت با زمستان گذرانی فعالیت خود را زمانی که گلهای میوه شروع به میوه شدن میکنند ،شروع می کند و میوه هارا کرمو و خرالب می کنند ،میوه های آفت زده بدفرم شده و بر روی درخت نمی مانند در واقع درخت درخت زودرس شده و دفرمه میشود.افات و بیماری های درختان سیب را میتوان با سم پاشی برای بیماری گنه و کک و شپشک ها و کرم های خراط  از بین برد

کنترل افت کرم درختان سیب چگونه است ؟

برای جلوگیری از شیوع این آفت می توان به سه روش عمل کرد :

استفاده از فرمون جنسی .

استفاده از سموم فوزالن،ایمونیت ،کاراته واستامی پراید در سه نوبت (1.زمان فندقی شدن سیب ها ،2.زمان گردویی شدن سیبها،3.25 روزبعد از سمپاشی دوره دوم ).

استفاده از کارتن موج دار در شروع فصل رشد و زمان برداشت محصول از درخت .

برای استعلام قیمت فروش نهال و خرید نهال میوه و خرید نهال گردو با کراشناسان شرکت تماس بگیردی و یا از این صفهه دیدن فرمائید .

آفت کنه قرمز اروپایی درختان سیب چیست؟

کنه های قرمز رنگی که هدف اصلیشان تغذیه از برگ ها و دم برگ های درختان سیب است .این آفت بر روی سرشاخه های ذرخت تخم گذاری کرده تا پوره ها بتوانند از برگ ها به خوبی تغذیه کنند.شیوع این آفت به قرمز شدن و ریزش برگ های درخت منجرخواهد شد.

کنترل کنه قرمز اروپای چگونه است ؟

برای کنترل و دفع آفت کنه قرمز می توان از سموم متنوعی چون آبامکتین ،نئورون وانویدور استفاده نمود همچنین در صورت وجود آفت در زمستان به صورت تخم می توان از دیازونین و روغن ولک استفاده کرد.افات و بیماری های درختان سیب را میتوان با سم پاشی سالیانه دوبار از بین برد .

بدترین بیماری ها و افات نباتی را میتوان با سم پاشی به موقع پیشگیری و دفع کرد

بدترین بیماری ها و افات نباتی را میتوان با سم پاشی به موقع پیشگیری و دفع کرد

نتیجه گیری

آفات و بیماری ها در تمام درختان به صورت گسترده و متنوع وجود داشته و دارند اما می توان با رعایت برخی از نکات کلیدی از شیوع این آفات و بیماری ها به صورت چشم گیری جلوگیری نمود :

1.خرید نهال از نهال فروشی های معتبر

2.انتخاب نهال مناسب با پایه ای مقاوم و سالم (پایه رویشی و کشت بافت)

3.رعایت اصول کاشت

4.رعایت فاصله مناسب برای هر نوع کاشت

5.آبیاری به موقع و اصولی

6.هرس درختان درزمان مناسب وبا استفاده از فردی با تجربه

7.کود دهی مناسب

8.سم پاشی قبل از شیوع بیماری

9.دفع اصولی شاخه های وبرگ های الوده

امید است که با این مقاله توانسته باشیم به شما در کاشت ،پرورش و تولید محصولی با کیفیت داشته باشیم .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *