بیماری های درختان پسته

انواع بیماری های مهم درختان پسته


آفات و بیماری های درختان پسته

درختان پسته همچون سایر درختان ارقام میوه و گردو و پسته اگر تحت مراقبت خوبی قرار نگیرند انواع بیماری های خطرناک یقه گیر آنها میشود به طوری که ممکن است سبب از بین رفتن درختان بشود .
پسته انواع مریضی های به خصوص خود را مانند پسیل و کنه و شته و گال و کپک پودری دارا است اما به غیر از این بیماری ها انواع مختلف بیماری های دیگر وجود دارد که درختان پسته در معرض آنها قرار میگیرند و در شرایطی ممکن است سبب تضعیف درختان پسته گردد که امروز در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد .
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نهال پسته به بخش ارقام نهال پسته مراجعه بفرمایید .

۱_بیماری سوسک سرشاخه خوار درختان پسته

حشرات دسته ای آفت های خطرناک درختان پسته به حساب می آیند . سوسک سرشاخه خوار نیز جزء این دسته از حیوانات میباشند که با رسیدن به سن بلوغ از جوانه های رشدی درختان پسته تغذیه و بزرگ تر میشوند . این کار آنقدر ادامه پیدا می کند تا زمانی که شاخه خشک و ضعیف شود و باروری درخت در آن شاخه نابود می شود و یا قبل از رسیدن از درخت می افتند و در اصطلاح درست کلمه عقیم میشود .
این بیماری خطرناک بیشترین خسارت خود را با شروع فصل گرما در حقیقت با ورود به بهار تا به اواسط تابستان این عمل را انجام میدهند زیرا درختانی که به تازگی هرس شده اند پیش زمینه ی عالی برای جذب آلودگی دارند و با هرس درختان میزبان بیماری هایی از جمله سوسک سرشاخه خوار میشوند .

روش درمان و پیشگیری بیماری سوسک سرشاخه خوار درختان پسته

داشتن اطلاعات در برخورد با انواع بیماری ها مستلزم مشاوره های کشاورزی و تجربه میباشد ولی در بعضی مواقع که راهی برای درمان قطعی نداشته باشیم بهترین راه سم پاشی میباشد پس در نظر داشته باشید که سم پاشی میتواند در بعضی مواقع آخرین گزینه ما برای از بین رفتن یک بیماری و درمان درختانمان باشد .
تغذیه و آبیاری منظم و اصولی و در شرایط خاص هنگامی که بیماری در حجم بالایی باشد استفاده از سم پاشی بهترین راه درمان و پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری سوسک سرشاخه خوار پسته میباشد .

 

 

سم پاشی درختان میوه

سم برای درختان پسته

۲_بیماری ماسوی درختان پسته

اما گاهی بعضی بیماری ها نیز منشا قارچی دارند و توسط انواع مختلفی از قارچ ها به وجود می آیند این نوع بیماری خسارات زیادی را بهباغات پسته میزند . چرا که تاثیرات برگشت ناپذیر این آفات مستقیما بر مغز آجیل پسته تاثیر می گذارد و در نتیجه این کاربه دلیل ابتلابه بیماری ماسوی پسته فاسد شده و خشک میشوند

علائم بیماری ماسوی درختان پسته

گاهی مواقع در اثر این بیماری در مغز پسته آلوده ماده ای سفید رنگ ترشح میشود که از لابه لای پوسته پسته قابل مشاهده است که این اتفاق در اثر بیماری ماسوی که به مغز پسته تاثیر گذاشته ایجاد شده است ،تغییر شکل ظاهری پسته نیز از دیگر علائم شناسایی این بیماری است در اغلب مواقع این بیماری در حجم بالایی در باغات وجود دارند که به نسبت آلودگی استفاده از محلول های قارچ کش برای سم پاشی در باغات توصیه میشود تا میوه هایی بازر پسند روانه فروش بشود .

۳_بیماری سرخشکیدگی درختان پسته

امروزه یکی از مهم ترین بیماری درختان پسته بیماری سرخشکیدگی درختان پسته می باشد که به دلیل تغییرات آب و هوایی ،تغذیه ی ضعیف درختان پسته ،نداشتن برنامه درست کوددهی خاک درختان پسته و کیفیت پایین آبیاری و دقت نکردن در مقدار آبیاریو علاوه بر آنها عوامل زنده ای همچون باکتری ها و حشرات موزی فراوان و قارچ ها میباشد .

 

نهال پسته گلدانی

علائم بیماری سر خشکیدگی درختان پسته

اگر در هنگام ملاحظه باغات پسته خود دیدید که سرشاخه های درختان پسته رنگی قرمز به خود گرفته اندو کم کم این رنگ به رنگی تیره تر مایل میشود این یکی از علائم بیماری سرخشکیدگی می باشد ، که به تدریج این بیماری به انتقال مواد غذایی به سایر سرشاخه ها جلوگیری میکند و در نهایت سبب خشک شدن درختان و شاخه های بیمار آلوده میشود . اگر تنه درختان پسته در سال های آتی به رنگ قرمز تغییر رنگ بدهند میتوان نتیجه گرفت که درخت به انواع بیماری قارچی سرخشکیدگی دچار شده است که باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کرد.

روش درمان و پیشگیری بیماری سرخشکیدگی درختان پسته

به جهت درمان و پیشگیری از بیماری سرخشکیدگی پسته روش های متفاوتی وجود دارد که لازم است حدالامکان باغداران مانع بروز تنش های آبی و تغذیه ای در درختان پسته خود شوند ،بهترین روش پیشگیری از این بیماری استفاده از ارقام مقاوم به این بیماری است به سبب این عمل بهتر است قبل از خرید نهال پسته با مشاوران مجرب نهالستان تماس حاصل بفرمایید ،
بهتر است که برای درمان این بیماری شاخه های آلوده را از تنه درختان جدا کرده و آنها را هرس بکنید اگر مشاهده کردید که مقدار این بیماری بالاست از محلول های قارچ کش برای از بین بردن این آفت قارچی استفاده بنمایید .

۴_ بیماری آفات برگ درختان پسته

از آفات مهم باغات پسته میتوان به پروانه برگ خوار اشاره نمود اثر این آفت به این شکل است که لاروهای پروانه پس از اینکه از تخم خارج میشوند از قسمت پارانشیم برگ تغذیه میکنند و زمانی که بزرگ و بزرگ تر شدند از قسمت های باقی مانده برگ استفاده می کنند و فقط رگبرگ های برگ باقی می مانند . که بهترین راه برای از بین بردن این بیماری استفاده از سم دیازینون می باشد.
آلترناریایکی یکی دیگر از آفات درختان پسته میباشد که جزء بیماری های برگ درختان پسته میباشد که از نوع بیماری های قارچی به شمار می آید که سبب بروز لکه هایی به رنگ تیره روی برگ و میوه های نرسیده میشود که در صورت رسیدگی نکرده به این بیماری درختان پسته برگ های آنها به کل می ریزد و اینکه از روش های آبیاری متناسب با این بیماری استفاده شود طوری که در اطراف تنه این درختان رطوبت کمتری وجود داشته باشد این باعث کاهش شیوع بیماری نیز میشود .
آفت سپتوریا نیز بیماری دیگر درختان پسته میباشد که عامل آن انواع قارچ ها میباشد که از علائم وجود این بیماری میتوان به ظهور انواع لکه های کروی کوچک و بزرگ اشاره کرد ،شما میتوانید با استفاده از قارچ کش ها این بیماری را شکست دهید.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *