ب آفات ویماری درختان بادام

انواع بیماری قارچی درختان بیمار


مهم ترین آفات وبیماری های درختان بادام

انواع بیماری ها در محیط زیست وجود دارد که نهال های یک ساله تا درختان بالغ امکان ابتلا به این بیماری را دارند ،در حالت عادی همه بیماری ها عامل میرا برای درختان به حساب می آیند چه کوچک ترین بیماری و چه بیماری که سال هاست در دل درخت شما رخنه کرده است ،همه درختان از جمله درخت بادام زمینه این را دارند که بیماری های مختلف به آنها آسیب برساند و آن ها زمینه ساز خوبی برای ترویج بیماری برای باغات همسایه و درختان خود به شمار میرود زیرا منبع غذایی بالایی برای بیماری ها به حساب می آید .
امروز درباره چند بیماری قارچی ناگفته ی درخت بادام باهم صحبت خواهیم کرد .بیماری هایی که زمینه قارچی دارند و عمدتا تا درخت را از پانیندازد علائم ظاهری خوبی از خودشان نشان نمیدهند. برای خرید نهال بادام از طریق درگاه پرداخت به بخش ارقام نهال بادام مراجعه بفرمایید .

بیماری های قارچی که قرار است درموردشان حرف بزنیم :

۱_پوسیدگی سفید ریشه
۲_پوسیدگی آرمیلاریایی درختان میوه هسته دار
۳_غربالی درختان بادام
۴_زنگ درختان میوه هسته دار
۵_پوسیدگی قهوه ای درختان میوه هسته دار
۶_سفیدک سطحی بادام

۱_بیماری پوسیدگی سفید ریشه درختان بادام

درختان زیادی مستعد به بیماری پوسیدگی سفید ریشه هستند که زمانی که طبقه بندی کنیم بخش عمده آنها میوه های هسته دار میباشند ، این بیماری در اواخر بهار و با شیوع فصل گرما آغاز میشود در واقع بیماری است که در زمان رشد درختان به وجود می آید و امکان زمستانگذرانی با درخت را ندارد .

علائم بیماری پوسیدگی سفید ریشه درختان بادام

مهم ترین علائم این بیماری مرگ ناگهانی و زوال تدریجی درخت می باشد یعنی به طوری که با وجود سبز بودن برگ درختان به یک هنگام آنها خشک شوند یعنی برگ و میوه درختان به صورت سبز خشک میشوند و روی درخت باقی می مانند.

روش های درمان و پیشگیری بیماری پوسیدگی سفید ریشه درختان بادام

متاسفانه زمانی که درختی به این بیماری ابتلا میشود و رشد خود را به کل از دست میدهد مکان امن برای انتقال میباشد که باید باغداران به طور کلی درخت یک ساله و یا چندین و چند ساله خود را از ریشه در آورده و حتما آن را از باغ خود دور سازند و این را در نظر داشته باشند که یک فضای دیگر را آلوده نکنند و به طبیعت با دور ساختن و سوزاندن درخت خود کمک بکنند . در سال های ابتدایی ابتلا میتوان با استفاده از روش های ضدعفونی مخصوص درختان خود را درمان بکنند .

۲_ بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی درختان میوه هسته دار درختان بادام

بیماری آرمیلاریایی عمدتا در درختانی که محصولات آنها هسته دار است دیده میشود عامل اصلی این بیماری Armillaria mellea میباشد .این بیماری در درختانی همچون درخت بادام ،هلو،گیلاس،آلبالو،گلابی و…… دیده میشود .

۳_بیماری غربالی درختان بادام

بیماری غربالی همچون آرمیلاریایی عمدتا در درختان هسته دار شایع است با این تفاوت که مستقیما بر روی خود میوه درخت بادام اثر میگذارد و باعث کاهش کیفیت بادام و مقدار باروری درخت را کاهش میدهد .سم پاشی کردن بهترین راه درمان این بیماری به شمار میرود.

علائم بیماری غربالی درختان بادام

از علائم بیماری عربالی میتوان به ایجاد لکه روی میوه و غربالی شدن برگ اشاره کرد که با مشاهده آن باغداران محترم باید سریعابه فکر درمان درختان خود باشند .

۴_بیماری زنگ درختان میوه هسته دار درختان بادام

در مناطقی که هوا مرطوب و کوهستانی است و آب و هوایی که بارندگی زیاد دارد بیماری زنگ بسیار مشهور است که تاثیر زیادی در تغییر رنگ و شکل برگ درختان بادام را دارد و نشانه ی اصلی وجود این بیماری در درختان بادام به وجود آمدن اندام قارچ در پشت برگ میباشد .

۵_بیماری پوسیدگی قهوه ای درختان میوه هسته دار درختان بادام

انواعی از آفات بومی سازی شده هستند و یا در منطقه آب و هوایی خاصی رشد و پرورش می یابند اما گاهی بعضی بیماری ها در تمامی نقاط جهان و یا در بعضی کشور های همسایه انتقال و وجود دارند ،بیماری پوسیدگی قهوه ای نیز همانند بعضی بیماری ها در بعضی کشور ها دیده میشوند که درختان میوه ای هسته دار میزبان خوبی برای این بیماری پوسیدگی به شمار میروند . این آفت خسارت چندان زیادی به درختان و. میوه آنها وارد نمیکند به همین خاطر با آن به عنوان یک دوره گذرا در درختان یاد میشود . برای آشنایی با انواع نهال بادام به بخش ارقام نهال بادام مراجعه بفرمایید

علائم بیماری پوسیدگی قهوه ای میوه هسته دار درختان بادام

اصلی ترین نشانه این است که جوانه ها و شکوفه ها بعد از شکفتن و بازشدگی زود هنگام میمیرند و میوه های بادام مومیایی میشوند .

۶_بیماری سفید سطحی بادام

زمینه ساز وجود این بیماری قارچ می باشد ،بیماری سفیدک همچون بعضی بیماری ها یقه گیر بسیاری از درختان می باشد که از این بیماری نیز همانند پوسیدگی قهوه ای با چشم خطر نگاه نمیکنند و مدت زمان گذرا نام گذاری میشود به دلیل اینکه نیاز به درمان و پیشگیری ندارد و خسارت زیادی نمیزند .
بیشتر در اواخر تابستان سفیدک سطحی بادام دیده میشود.

علائم بیماری سفیدک سطحی بادام

ایجاد لکه های سفید و خاکستری در انتخا برگ درختان بادام نشانگر این بیماری میباشد که این لکه ها به طور پیوسته و در حجم بالا در کنار یکدیگر قرار گرفته و ناحیه ی بزرگی در زیر برگ را به وجود می آورند و در مقابل این لکه ها در زیر برگ لکه های قرمز رنگی در روی برگ ایجاد میشود ک گاهی این لکه های سرخ به رنگ قهوه ای نیز تغییر رنگ میدهند.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *