هرس درخت انجیر

هرس درخت انجیر


هرس کردن درختان گردو

درختان گردو یکی از قدیمی ترین و پرسود ترین گونه های درخت هستند که در جهان و ایران از محبوبیت خاصی برخوردار می باشند نهال ها و درختان گردو از مرغوب ترین و بازار پذیرترین درختان میباشند که همیشه مورد خرید و فروش قرار میگیرند کشور ایران با دارا بودن بستر مناسب جهت کاشت و پرورش درختان گردو میزبان انواع نژاد های گردو در خاک های وسیعش است،افراد زیادی با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی منطقه خود اقدام به کاشت نهال های گردو در ارقام مختلف کرده اند و همگی تلاش براین دارند که نهالی با کیفیت و عملکرد بالا پرورش دهند که این کار مستلزم رعایت فاکتورهای پرورش از قبیل موارد زیر می باشد:

1.انتخاب رقم مناسب و سازگار گردو با اقلیم منطقه

2.خاک مناسب

3.کاشت اصولی نهال

4.رعایت فاصله کاشت

5.آبیاری منظم در مقدار های معین

6.کود دهی صحیح

7.سم پاشی قبل از شیوع آفات

8.هرس به موقع و اصولی

با توجه به اینکه هر یک از این فاکتور ها برای پرورش درختان گردو و هر رقم نهال دیگر از اهمیت بسزایی برخوردار است  شما عزیزان باید  اطلاعات کامل در مورد آنها داشته باشید.

مجموعه یشیل نهال در این مقاله قصد دارد یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین این فاکتور های پرورش را برای شما عزیزان باغدار تفسیر نماید تا با اطلاعات کافی بتوانید نهالی سالم و با کیفیت پرورش دهید .

هرس کاری در هر درخت دارای ویژگی های مخصوص به خود  است که با رعایت این اصول و زمانبندی های مناسب می توانید بهترین نتیجه را از پرورش نهال خود بگیرید. بهترین نهال های گردو را از نهالستان معتبر و با سابقه یشیل بخواهید .

انواع هرس و اهداف آنها در درختان گردو چیست ؟

هرس کاری در کل به دو منظور بر روی درختان انجام می شود:

1.هرس با هدف فرم دهی :

هرس فرم دهی به منظور شکل دهی اصلی به نهال در سال های اول انجام می شود،در این هرس با حفظ شاخه مرکزی و اصلی درخت ارتفاع تنه و پایه درخت را مشخص کرده وبه نهال فرم می دهیم، جهت حفظ فرم و جلوگیری از رویش دوباره می توانیم از چسب کاور استفاده کنیم استفاده از این چسبها مانع از رشد دوباره وشیره دهی نهال خواهد شد.بهترین زمان برای هرس فرم دهی در درختان گردو فصل پاییز است اواخر فصل پاییز می تواند ایده آل ترین زمان بشمار بیاید.

2.هرس با هدف افزایش باردهی:

هرس باردهی از شروع باردهی هر ساله در اواخر فصل زمستان زمانی که هنوز درخت بیدار نشده انجام می شود.در این هرس شما با حذف پاجوش ها ، شاخه های بی ثمر ،نرینه ،کم بار،خشک وبیمار می توانید انرژی درخت را بر روی شاخه های اصلی و پر بار متمرکز کنید ودر نتیجه درختی پر باربا عملکردی مثبت داشته باشید،حذف این شاخه ها  به عمل نور رسانی در درخت کمک بسیار زیادی نیز خواهد کردزیرا نور خورشید در درختان گردو یکی از مهمترین عوامل رشد محسوب می شود،توجه کنید هرس باید به دست فردی عالم و با تجربه در این زمینه انجام شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

هرس صحیح یا غلط چه تاثیری بر رشد نهال خواهد داشت ؟

همانگونه که قبلا ذکر شد هرس کاری در درختان یکی از مهمترین فاکتور های پرورش است که دارای ویژگی ها و هدف های مختلف می باشد .اگر هرس در زمان مشخص خود با هدف معین اجرا نشود نه تنها باعث رشد و سلامت درخت نخواهد شد بلکه امکان نابودی درخت نیز وجود دارد.پس توصیه ما به شما عزیزان این خواهد بود که هرس درختان خود را به دست فردی با تجربه که علم این کار را دارد بسپارید زیرا یک حرکت وزمان بندی اشتباه منجر به نابودی نهال گردوی شما می شود.

کدام فصل جهت هرس درختان گردو مناسب است؟

درختان گردو جزءدرختان بلند قامت هستند و بهتر است در سال یک تا دو بار هرس شوند.هرس درختان گردو در زمان بیداری درخت جایز نیست زیرا این درخت دارای خونریزی بوده و در فصل بیداری با زخمی شدن شیره از درختان جاری می شود که این شیره حشرات و موریانه های زیادی را به درخت جذب می کند ،تجمع حشرات بر روی زخم درختان آفت به وجود می آورد و در نتیجه موجب آسیب های زیادی خواهد شد.

با تمام این تفاسیر خواهیم دانست بهترین فصل جهت هرس درختان گردو پاییز و زمستان است زیرا در این فصول درختان گردو خواب هستند و بر اثر هرس خونریزی نخواهند کرد و نتیجه ای مطلوب تر خواهیم گرفت .

هرس درختان گردو چه تاثیری بر رشد و سلامت آنها خواهد داشت؟

درختان گردو با توجه به ارتفاع زیادی که می گیرند باید هر ساله هرس ارتفاع بر روی آنها انجام شود در این هرس با کم کردن یک چهارم تاج درخت می توان به رشد بهینه آن کمک نمود همچنین با این کار عملیات برداشت به دلیل ارتفاع کمتر درخت سهولت یافته ودرصد آسیب دیدگی در برداشت محصول کمتر خواهد شد.

همچنین هرس اصولی با هدف کم کردن شاخ و برگ های اضافه پاجوش ها و شاخه های مریض و کم بار به درخت جهت رشد و باردهی بیشتر کمک خواهد کرد زیرا با این کار نیروی ریشه به شاخه های اصلی و بارده بیشتر می رسد و با حذف شاخه های اضافه رسیدن اکسیژن و نور کافی به تمام درخت میسر خواهد شد.

هرس کردن درختان گردو

هرس کردن درختان گردو

چگونه به درختان گردو شکل و فرم مناسب دهیم؟

برای شکل دهی مناسب به درختان گردو باید تمام شاخها بدون برگ رویت شوند به همین دلیل است که هرس در فصل زمستان کارایی بیشتری دارد،در فصل زمستان شاخه ها آری از هر گونه برگ بوده و به خوبی می توان شاخه های اصلی را از شاخه های بیهوده و بیمار تشخیص داد .برای تشخیص بهتر می توانید درخت گردو را از پایین نگاه کرده شاخه های بیهوده ،فرعی ،رشد کرده به داخل را تشخیص دهید تا زمانی که به بالای درخت جهت هرس  کردن می روید بتوانید به خوبی تعادل را در کل درخت رعایت کنید .با حفظ تعادل در زمان هرس  بین حذف شاخه های جانبی و شاخه های اصلی میتوانید نتیجه بسیار ایده آل تری از هرس جهت رسیدن به هدف دریافت کنید . برای استعلام قیمت فروش نهال گردو پایه رویشی ریشه کشت بافت اصیل زودبازده و زودرس و مقاوم به سرما با کارشناسان شرکت تماس بگیرید .

 

چگونه با هرس کردن درختان گردو می توان آینده آنها را شکل داد؟

با توجه به اینکه درختان گردو دارای عمری طولانی هستند ،کاشت آنها به منظوره یک سرمایه گذاری بلند مدت تلقی می شود،برای اینکه بتوان در سال های آینده از این نهال کوچک بهروری تجاری داشت باید در دوره نهال بودنش تمام رسیدگی های لازم از جمله هرس فرم دهی را به نحو احسنت انجام دهیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را از آن ببینیم .

هرس فرم دهی همانگونه که از نامش آشکار است با هدف شکل دهی اصلی به درخت در سال های اولیه کاشت انجام می شود .هرس فرم دهی در سه ساله اول با رعایت حد فاصل شاخه های اصلی به زمین به منظور شکل دهی اسکلت کلی درخت با استفاده از شاخه مرکزی و اصلی نهال است ،نهال باید جوری هرس شود که در آینده فاصله شاخه ها از زمین حداقل 5/1 تا دو متر باشد زیرادرختان گردو بلند قامت ودارای چتری گسترده هستند و فاصله کم از زمین باعث کمبود نور درآنها می شود که نتیجه نرسیدن نور کافی به درختان گردو زرد و پژمرده شدن آنها خواهد بود.

نکات قابل توجه در هرس درختان گردو

برای یک هرس موفق و اصولی نکاتی وجود دارد که توجه به آنها خالی از لطف نبوده و به شما در این عمل کمک بسیار زیادی خواهد نمود .

هرس کاری با استفاده از وسایلی چون قیچی یا اره یا انبر انجام میشود که باید قبل از استفاده آنها را ضدعفونی کنیم زیرا یک ابزار آلوده به آفت می تواند به راحتی بیماری را از درختی به درخت دیگر انتقال دهد .

همچنین تیز بودن وسایل هرس می تواند نسبت به زخمی شدن درخت تاثیر بسزایی داشته باشد با یک اره تیز نسبت خسارت و آسیب در هرس می تواند تا حد زیادی کاهش یابد پس در این امر کوتاهی نکنید.

حذف شاخه های قطور درختان گردو به هر منظوری که باشد کار دشواری است و در بعضی از مواقع با آسیب های جبران ناپذیری همراه است زیرا بریدن شاخه های قطور در بعضی از مواقع با پوست کنده شدن تنه همراه است که این کاربه مرور سبب خشکی درخت خواهد شد،برای به حداکثر رساندن این آسیب ها می توان مواردی را رعایت نمود:

شما می توانید برای بریدن شاخه های قطور آن را سبک کنید،یعنی ابتدا شاخه های کوچکتر آن شاخه بزرگ را حذف کرده تا از وزن و سنگینی شاخه اصلی کسر شود،سپس شاخه اصلی را 1 متر 1 متر بریده تا به محل اصلی برسید اینکار باعث می شود شاخه بزرگ به روی شاخه های دیگر سقوط نکرده و به آنها آسیب نرساند.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *