کاشت نهال خرمالو

مقدمه

در این مقاله می پردازیم به آن چه که لازم است برای احداث یک باغ یا حتی کاشت یک نهال خرمالو بدانید ؛ برخی افراد بدون افزایش سطح معلومات و آگاهی پا به این عرصه و سرمایه گذاری اقتصادی در این زمینه می نهند و دیری نمی پاید که با شکست مواجه شده و در برخی موارد حتی سرمایه کلانی را از دست می دهند . اگر فکر احداث باغ خرمالو را در سر دارید علاوه بر مطالعه فراوان و کسب اطلاعات به روز ، لازم است که تجربه کافی را از نظر علمی کسب نمایید .

در ذیل به سر فصل های مهم و کاربردی نظیر چگونگی کاشت نهال خرمالو ، آبیاری نهال خرمالو ، هرس کردن نهال خرمالو خواهیم پرداخت همچنین معرفی انواع و ارقام نهال خرمالو پیوندی پایه رویشی کشت بافت را که امروزه رواج فراوان یافته است در دستور کار قرار می دهیم .بهترین نهال های عمرب الا و با کیفیت را از نهالستان یشیل نهال تهیه کنید .

خرمالو چیست ؟

خرمالو گیاهی گل دار و دو لپه ای از راسته خلنگ سانان است ؛ اگر سایر مقالات ما را مطالعه نموده باشید ، پیش از این گفتیم که دو لپه ای ها گیاهانی هستند که بذر آن ها از دو لپه یا دو قسمت به هم چسبیده تشکیل شده است . خلنگ سانان نیز یک قبیله بزرگ از گیاهان دو لپه ای است که بیش از 8000 نوع را در خود جای داده و جالب است که شامل برخی گیاهان گوشت خوار هم می شود .

برخی از انواع خرمالوها خوراکی هستند ؛ از نظر آب و هوایی هم برخی از گونه ها مختص به آب و هوای گرم و بعضی دیگر در نواحی معتدل سرد هم عمل می آیند . وسیع ترین سطح زیرکشت جهانی خرمالو متعلق به خرمالو ژاپنی است که به دلیل محبوبیت به تولید انبوه رسیده و سالیانه بیشترین میزان تولید را در کشور چین و همین طور در رده جهانی به خود اختصاص داده است .

میوه درخت خرمالو زیر مجموعه «سته» ها است ؛ سته به گیاهانی گفته می شود که میوه آن ها گوشتی و هسته ها درون آن پراکنده اند ؛ گوجه فرنگی و مرکبات هم نوعی سته به شمار می آیند .

از مشخصات ظاهری درخت خرمالو می توان به طول آن که بین 5 تا 18 متر متغیر است اشاره کرد ؛ اندازه تقریبی برگ های درخت خرمالو به 7 تا 15 سانتی متر می رسد .

درخت خرمالو از دسته درختان دو پایه محسوب می شود و معمولاً شکوفه های مذکر و مؤنث روی درخت های جداگانه می روید البته در گونه هایی از این درخت دیده شده که هر دو شکوفه نر و ماده روی یک درخت می روید یا این که هر دو اندام جنسی نر و ماده در یک گل مشاهده می شود .

درخت خرمالو در پاییز به ثمر نشسته و اواخر پاییز محصولات قابل برداشت است ؛ رنگ یک خرمالوی رسیده بسته به نوع و رقم آن می تواند بین زرد تا قرمز متغیر باشد ؛ میوه خرمالو در اشکال مختلفی همچون کروی ، شبیه به بلوط یا حتی شبیه به کدو تنبل می باشد . قسمت داخلی و به عبارتی گوشته میوه خرمالو هم رنگی بین زرد ، قهوه ای و نارنجی می تواند داشته باشد که هم به رقم و هم به واریته آن بستگی مستقیم دارد .

خرمالوی کال (نرسیده) دارای طعم خاصی است که هنگام خوردن ، حس جمع شدگی را در گوشت دهان و زبان به وجود می آورد که اصطلاحاً به آن “گس” می گویند ؛ البته در نوع رسیده آن هم رگه های گسی چشیده می شود ، اما به مراتب کم تر و خفیف تر و به طور کلی خرمالو در دو نوع گس و غیرگس وجود دارد ؛ طعم شیرین خرمالو به دلیل وجود مقادیر بالایی از ساکارز است . پوست خرمالوی نارس به سختی قابل جدا کردن است اما خرمالوی رسیده به راحتی پوست کنده می شود .

خواستگاه خرمالو

کشور چین هم مانند دیگر زمینه ها ، پیشرو و زمامدار تولید بیشترین میزان خرمالو در سطح جهان است و تا سال 2019 بالاترین میزان تولید خرمالو را در دست داشت . گونه معروف خرمالو با نام خرمالوی ژاپنی ، بومی مناطق چین است و در قرن 19 میلادی به کشورهای اروپایی (جنوب اروپا) و آمریکا (ایالت کالیفرنیا) راه یافت .

در شرق ایالات متحده آمریکا گونه دیگری از خرمالو کشت می شود که نامش از محلی که در آن می روید اقتباس شده و به خرمالوی آمریکایی شهرت یافته است .

خرمالوی سیاه نیز بومی کشور مکزیک واقع در مرکز قاره آمریکا است که در حالت کال ، سبز رنگ و درون آن سفید است و پس از رسیدن به رنگ سیاه در می آید.

 

کاشت و تکثیر نهال خرمالو

برای کاشت نهال خرمالو پیوندی ، پس از انتخاب رقم مورد نظر و تعیین زمین می بایست زمین را برای کاشت نهال آماده سازید ؛ به این منظور گودال هایی با عمق زیاد حفر کنید ؛ نهال و درخت خرمالو دارای ریشه های بزرگ و تنومند هستند و گودال باید با عمقی باشد که این ریشه ها را در بگیرد در غیر این صورت نتیجه مطلوب حاصل نمی گردد .

ماه آخر فصل زمستان (اسفند ماه) زمان مناسب برای کاشت نهال خرمالو پیوندی است ؛ سعی نکنید از این زمان تجاوز کرده و کاشت نهال خرمالو را به پیش یا پس از این زمان موکول نمایید چرا که نتیجه مطلوب حاصل نشده و متضرر می گردید .

این نهال پس از کاشت نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد .

کاشت بذر خرمالو :

هسته خرمالو را کاملاً از گوشته آن جدا کرده و تمیز نمایید ؛ گلدانی با خاک حاصلخیز و مناسب تهیه کنید همچنین برای محفوظ نگه داشتن رطوبت موجود در خاک می توانید یک کیسه پلاستیکی روی خاک گلدان بکشید سپس آن را در محیطی با دمای مناسب و نور کافی نگهداری کرده مراقبت های لازم را به عمل آورید تا جوانه بزند ؛ آن گاه می توانید پلاستیک را از روی گلدان جدا کرده و اجازه بدهید تا جوانه رشد کند و تبدیل به یک نهال خرمالو شود . در فصل بهار می توانید نهال خرمالو پیوندی را از گلدان جدا کرده و به زمین منتقل کنید .

در صورتی که تمایل به کاشت مستقیم بذر خرمالو را در زمین دارید این عمل را در فصل پاییز انجام دهید .

روش کاشت بذر خرمالو چندان برای کسانی که قصد احداث یک باغ را دارند خوشایند نمی نماید و این قبیل افراد معمولاً از نهال های خرمالو پیوندی پایه رویشی کشت بافت موجود در بازار استفاده می کنند چرا که این شیوه از سهولت بیشتری نسبت به شیوه کاشت بذر برخوردار است از آن گذشته نهال خرمالو پایه رویشی کشت بافت تحت آزمایشات و عملیات مختلفی قرار گرفته و ویژگی هایی همچون مقاومت به سرما و بی آبی ، مقاومت نسبت به بیماری ها و آفات ، بازدهی سریع و بالا و … در آن تقویت شده به همین دلیل شما یک سال پس از کاشت نهال خرمالو پایه رویشی ، شاهد محصول دهی آن خواهید بود .

قلمه زدن درخت خرمالو :

تکثیر خرمالو با روش قلمه زدن هم رواج بسیاری دارد بهتر است قلمه زنی را پس از اتمام چله زمستان تا اوایل بهار انجام دهید ؛ در ابتدا مهم ترین نکته انتخاب شاخه است ؛ شاخه سالم و مناسبی را که طولی بین 15 الی 18 سانتی متر دارد انتخاب کرده و به صورت قلم مورب جدا کنید سپس قلمه را روی خاک قرار داده آن را با پوشش مخصوصی محفوظ کنید ؛ پس از گذشت چندی و با آبیاری اصولی و منظم شاهد ریشه زدن قلمه خرمالو در خاک خواهید بود .

ارقام نهال خرمالو

نهال خرمالو موزی پایه رویشی :

این رقم همان گونه که از نامش مشخص است ظاهری نسبتاً کشیده داشته و شبیه به اغلب خرمالوها که ظاهری مدور دارند نمی باشد ؛ رنگ میوه آن نارنجی است ؛ این نهال یک سال پس از کاشت در زمین محصول می دهد ؛ دیرگل ، زودبازده و زودرس است ؛ کاملاً ‌نسبت به سرما و بی آبی مقاوم است و نوع قلمه پیوندی آن 6 سال پس از کاشت به بار می نشیند .

نهال خرمالو گریت وال :

این نوع خرمالو در اصل متعلق به کشور چین است منتها امروزه در اقصی نقاط جهان علی الخصوص قاره آمریکا کاشت و تولید می شود . ظاهر آن نسبتاً  کوچک و به شکل 4 ضلعی می نماید .

نهال خرمالو پیوندی ایورکا :

پوست میوه این رقم نارنجی تا قرمز روشن است ؛ خرمالو ایورکا مناسب برای اقلیم سرد و خشک است .

نهال خرمالو پیوندی سایی جو :

از ویژگی های ظاهری این واریته می توان به طول 7 متری آن اشاره نمود ؛ خرمالو سایی جو مناسب برای مناطق معتدل سرد است و در زمستان نهایتاً تا صفر درجه سانتی گراد را تاب می آورد و کمتر از این دما موجب آسیب به نهال خرمالوی سایی جو می گردد .

نهال خرمالو پیوندی گوجه ای ، نهال خرمالو سیبی ، نهال خرمالو یوکونو ، نهال خرمالو تاموپان از ارقام مختلف این میوه لذیذ پاییزه می باشند .

خاک مناسب برای کاشت نهال خرمالو نباید آن قدر سنگین باشد که نفوذ ناپذیر و غیرقابل زهکشی باشد و نه آن قدر سبک و با منافذ باز که به ریشه گیاه آسیب زده و مانع از محکم شدن درخت در زمین گردد . خاک های لومی شنی جهت کاشت نهال خرمالو بسیار مناسب می باشد ؛ این نوع خاک ها دارای تهویه مناسب و جریان هوا بوده همچنین قابل زهکشی و استخراج آب اضافی آن است .

نکته دوم و حائز اهمیت در ارتباط با خاک مناسب و حاصلخیز ، PH خاک است ؛ PH به میزان اسید موجود در هر ماده گویند که در تمام جانوران و نباتات و جمادات موجود است ،‌ منتها شدت و ضعف داشته و از ماده ای به ماده دیگر متغیر است . محوری با 14 قسمت در نظر بگیرید که اعداد 0 تا 14 را نمایش می دهد .

عدد صفر اسید مطلق است و هر چه به سمت عدد 7 حرکت می کند از میزان اسیدیته بودن آن کاسته می شود خود عدد 7 خنثی می باشد و بعد از آن هر چه به سمت عدد 14 برویم قلیایی بودن ماده را نشان می دهد . PH مناسب برای کاشت نهال خرمالو 7 / 5 می باشد ؛ اگر می خواهید از میزان دقیق PH خاک و همچنین مواد مغذی موجود در خاک و در نتیجه نوع و میزان افزودنی های ضروری اطمینان حاصل کنید می توانید از آزمایشگاه های مخصوص خاک در این زمینه یاری بجویید .

زمین باید به نور خورشید کاملاً مشرف باشد و نور خورشید از تمام زوایا بر زمین و درختان بتابد ؛  هر چه رنگ خاک تیره تر باشد می تواند نور بیشتری را جذب کرده و در خود نگاه دارد به همین دلیل خاک تیره مرغوب تر از خاک روشن است زیرا خاک روشن درصد کثیری از نور خورشید را بازتاب می کند .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال خرمالو

خرمالو میوه فصل سرد نواحی گرمسیر است اما دارای انواعی می باشد که در مناطق سردسیر هم کشت شده و مقاوم به سرما هستند از آن گذشته باغبانان در مناطق سردسیر در فصل زمستان از حفاظ هایی جهت محافظت از نهال خرمالو در برابر سرما ، استفاده می کنند ؛ البته با تولید نهال خرمالو پیوندی پایه رویشی کشت بافت ، ویژگی مقاومت به سرما در آن تقویت شده و قابل کشت در مناطق سردسیر هم می باشد .

فاصله کاشت نهال خرمالو

عوامل مختلفی سبب رعایت فاصله کاشت در بین نهال ها می گردد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 – رشد ریشه : همان طور که پیش از این گفتیم درخت خرمالو دارای ریشه های بزرگ و محکم است و برای رشد به فضای کافی نیاز دارد و نباید با ریشه دیگر درختان برخورد پیدا کرده و در هم پیچیده شوند .

2 – مواد مغذی : درختان برای رشد خود به مواد مغذی موجود در خاک پیرامون خود نیاز دارند و قریب به یقین آن درختی که ریشه های قدرتمند تری از دیگر درختان دارد در جذب این مواد مغذی از آن ها پیشی گرفته و موجب تضعیف دیگر درختان می گردد ؛ لذا برای پیش گیری از این امر فاصله استاندارد را رعایت کنید تا هر درخت قلمرو خاص خود را داشته باشد .

3 – رشد تاج : درختان علاوه بر رشد ریشه برای رشد تاج هم به فضای کافی نیاز دارند ؛ عدم رعایت فاصله ممکن است منجر به تنیده شدن شاخه های دو درخت در یکدیگر و ریزش برگ ها گردد .

4 – نور کافی : عدم رعایت فاصله کاشت نهال خرمالو موجب می گردد که سایه تاج درختی ، تاج دیگری را پوشش داده و به این ترتیب نور خورشید به تمام زوایای درخت نتابد و درخت کاملاً تغذیه نگردد همچنین سبب شیوع و سرایت بیش از پیش آفات و بیماری ها می گردد .

علاوه بر 4 مورد فوق موارد دیگری نظیر نیاز درخت به گردش و جریان هوا و … را هم می توان نام برد .

در نهایت می توان گفت 5 الی 6 متر ، فاصله بسیار مناسب هر نهال خرمالو از نهال دیگر است .

کود دهی نهال خرمالو

پس از کاشت نهال خرمالو شما می توانید در سال دوم به امر کود دهی مبادرت نمایید ؛ برخی از افراد آماتور و تازه کار در بادی امر به غلط اقدام به امر کود دهی و استفاده از انواع کودهای شیمیایی و آلی می نمایند . یکی از کود های مهم و رایج برای تغذیه خاک نهال خرمالو کود حیوانی پوسیده است .

برای انتخاب کود شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و همچنین نوع خاک را در نظر داشته باشید .

هرس کرن نهال و درخت خرمالو

نهال خرمالو در سال های اول نیاز چندانی به هرس کردن ندارد ؛ پس از گذشت چند سال و رشد شاخ و برگ آن ممکن است شاخه های ضعیفی نمایان شود که به منظور رشد بهتر و بیشتر سایر شاخه ها اقدام به هرس شاخه های ضعیف می نمایند . شاخه هایی که رشد بالا و سریعی نسبت به سایر شاخه ها دارند نیز باید هرس شوند و توازن شاخه ها روی درخت برقرار گردد .

درخت خرمالو در یک بازه زمانی سه ساله ممکن است به دفعات اندک به هرس کردن نیاز پیدا کند منتها عملیات سر زنی را می توانید روی نهال دو ساله (دو سال پس از کاشت در زمین) انجام دهید .

بلوغ نهال خرمالو

سن بلوغ در درخت خرمالو با وجود واریته ها و ارقام مختلف آن متفاوت است اما نه به اندازه ای که نتوان میانگینی برای آن در نظر گرفت ؛ متوسط سن بلوغ نهال خرمالو به طور طبیعی 4 سال است ولی با تولید نهال خرمالو پیوندی کشت بافت این حقیقت متزلزل شده و شما با کاشت این نوع نهال پس از گذشت یک سال ، شاهد محصول دهی آن خواهید بود .

آبیاری نهال خرمالو

گیاه خرمالو هم مانند سایر موجودات زنده برای رشد و باروری نیاز به آبیاری صحیح و اصولی دارد .

برای آبیاری خرمالو نباید زمین را غرقابی نمایید زیرا موجب کاهش جریان هوا و رسیدن اکسیژن به ریشه گیاه می گردد از طرفی هم نباید اجازه دهید که سطح زمین کاملاً خشک گردد . اگر در فصل گرم سطح خاک برای مدت طولانی خشک بماند به درخت خرمالو آسیب جدی وارد می آید .

در فصل گرم دو بار در هفته آبیاری نموده و زمین را کاملاً سیراب گردانید ولی در فصل سرد به دلیل کاهش تبخیر و وجود بارش های فصلی می توانید عمل آبیاری را به یک بار در هفته تقلیل دهید .

 

آفات و بیماری های نهال خرمالو

از آفات تهدید کننده درخت خرمالو می توان به تریپس ، مورچه ، شپشک نباتی ، مگس سفید و … اشاره نمود .

تریپس : این آفت اغلب نهال های گلخانه ای را مورد هجوم قرار می دهد (مکان سر بسته) ؛ هدف اصلی این آفت برگ ها و شکوفه های خرمالو است .

مگس سفید : این نوع آفت خود را به جریان بادها سپرده و از این طریق به برگ گیاهان چسبیده و به آن ها آسیب می رساند .

علاوه بر آفات مذکور بیمار هایی نظیر ریزش محصول درخت ، سوختن میوه بر اثر آفتاب ، گل دهی در زمان نامناسب و … در میان درختان خرمالو شیوع پیدا می کند .

جهت پیشگیری از ابتلاء درخت خرمالو به آفات و بیماری ها و همچنین درمان آن ها مواد و سموم فراوانی در بازار موجود است که می توانید با مشورت متخصص و اهل خبره از آن ها استفاده نمایید .

نگهداری از نهال خرمالو

رعایت عوامل مختلفی پیش و پس از کاشت نهال خرمالو می تواند موجب نگهداری و حفاظت از آن شود . عواملی از جمله خاک مناسب ، کود دهی به موقع ، آبیاری اصولی ، سمپاشی و … از عامل مهم و تأثیر گذار برای رسیدن به مطلوب است .

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت آن است که نهال تازه کاشته شده کوچک و نحیف است و ممکن است به هنگام قرار گرفتن در معرض طوفان ها و بادهای بهاره و پاییزه بشکند یا حدأقل کج شود ؛ برای جلوگیری از این اتفاق از وسیله ای با عنوان قیم استفاده کنید ؛ قیم یک میله فلزی یا چوبی است که در کنار نهال آن را به زمین کوفته و نهال را با طنابی به آن می بندیم تا در برابر گزند طوفان ها از نهال مراقبت نماییم .

خواص خرمالو

خرمالو میوه فصل سرد است پس لطفاً از خوردن آن در فصل گرم امتناع کنید ؛ امروزه به دلیل پیشرفت روز افزون صنعت ، تکنولوژی و صادرات و واردات به راحتی می توانید میوه های تمام فصول را در یک فصل در بازار مشاهده کنید ولی نکته بسیار مهم در این باره آن است که مصرف میوه ای که برای فصل سرد مناسب است و در آن فصل می روید در فصل دیگر نه تنها سودمند نبوده بلکه ممکن است در طولانی مدت عوارضی را به همراه داشته باشد که اگر غیر از این بود خداوند متعال هر میوه و گیاه را به فصل مخصوصی اختصاص نمی داد .

خرمالو منبع غنی فیبر خوراکی و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است منگنز و آهن از موارد مهم موجود در خرمالو است .

ویتامین A ، ویتامین B6 ، ویتامین C از سری ویتامین های موجود در خرمالو است ؛ از مواد معدنی موجود در خرمالوی پرخاصیت می توان پتاسیم و کلسیم را نام برد .

آیا می دانستید اگر دانه خرمالو را کوبیده و پودر کنید ؛ استفاده از آن تا حدودی به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک می کند ؟!

همچنین خوردن خرمالو باعث آرامش شده و قادر است سکسکه را بند آورد .

اگر در رژیم لاغری به سر می برید در خوردن خرمالو احتیاط کنید چرا که به دلیل ساکارز بالا چاق کننده است .

مصرف خرمالو برای تسکین ورم و درد هموروئید بسیار مؤثر است .

به طور کلی خرمالو چندان پرخاصیت است که شمار تک به تک آن ها در این مقاله نمی گنجد و ما به همین تعداد جهت آشنایی اجمالی شما  بسنده می کنیم .

مصارف خرمالو

به جز خود میوه خرمالو که به صورت تازه خواری مصرف می شود ؛ چوب درخت خرمالو نیز مورد استفاده قرار گرفته و به آن چوب آبنوس می گویند . این نوع چوب از قدرت و استحکام فراوانی برخوردار است ؛ مغز درخت خرمالو به رنگ مشکی و براق است ؛ اغلب گونه هایی که دارای چوبی با مشخصات فوق هستند بیشتر به دلیل مرغوبیت چوب آن مورد توجه بوده و کاشت می شود.
برای خرید نهال خرمالو و مشاهده ارقام نهال خرمالو و خرید نهال خرمالو موزی پایه رویشی و خرید نهال خرمالو سیبی و خرید نهال خرمالو گرمسیری و خرید نهال خرمالو سردسیری و استعلام قیمت فروش نهال خرمالو و خرید نهال شلیل و مشاهده ارقام نهال شلیل و خرید نهال شلیل مغان پایه رویشی میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *