اصول آبیاری نهال تازه کاشت شده 

امروزه با در نظر گرفتن اینکه افراد زیادی اقدام به کاشت و پرورش نهال کرده اند اموزش همه موارد پرورش برای یک کشاورز دارای اهیمت زیادی است، و یکی از ضروری ترین موارد جهت شروع می باشد مانند اصول آبیاری نهال تازه کاشت شده .

شاید شما نیز یکی از از افرادی باشید که قصد احداث یک باغ را دارید اما اطلاعات کافی در این باب ندارید .

نهال و شرایط پرورش آن 

یک نهال از زمان کاشت تا زمانی که اخرین محصول خود را به ثمر می رساند احتیاج به مراقبه های خاص خود را دارد واگر این مراقبه ها و نیاز ها به صورت اصولی وبه موقع  رعایت و برطرف نشود ،نهال شما دچار انواع بیماری ها و آفات شده و در نهایت خشک می شود.

در واقع اگر شما بخواهید در این عرصه وارد شوید برای اینکه بتوانید یک نهال پربار و با کیفیت و شاداب داشته باشید ، باید موارد زیادی را بدانید و رعایت کنید .

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مهمترین موارد در مورد پرورش نهال صحبت کنیم و شما را با همه نکات آن اشنا کنیم ،پس تا پایان این مطلب با ما همرا باشید.

یکی از مهترین این موارد اصول آبیاری است که در هر سن از نهال نسبت به موارد زیادی می تواند متغیر باشد .

برای درک کامل این مطلب توصیه می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا پاسخ بسیاری از سوالات  خود از قبیل موارد زیر را دریافت کنید.

1.چه موارد زیست محیطی در مقدار و نحوه آبیاری نهال کاشته شده تاثیر دارند؟

2.روش آبیاری کردن نهال در سال اول چگونه است؟

3.در چه زمانی نهال تازه کاشته شده به ابیاری بیشتری نیاز دارد؟

4.نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده در فصول مختلف چگونه است؟

5.میزان آبیاری در نهال های پیوندی،ریشه کشت بافت و بذری چگونه است؟

 

 

چه موارد زیست محیطی در مقدار و نحوه آبیاری نهال تازه کاشت شده تاثیر دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوئیم شرایط اقلیمی و زیست محیطی در مقدار و روش آبیاری بسیار موثر بوده و شما به راحتی با در نظر گرفتن عواملی چون :

جنس خاک:

جنس خاک یکی از موثر ترین تعیین کنندگان میزان و روش ابیاری نهال تازه کاشت شده می باشد.

برخی خاک ها می توانند رطوبت را در خود نگهداشته و به مقدار نیاز به ریشه گیاه برسانند .

اما در برخی دیگر اینگونه نبوده و خاک به سرعت رطوبت خود را از دست داده و باید در فواصل نزدیک تریی آبیاری برای آن صورت گیرد.

نوع نهال :

نهال ها بسته به نوع و رقمشان نیازهایشان متفاوت است. نهال برخی از میوه ها کم آبی برایشان تاثیر زیادی ندارد مانند نهال بادام دیمی اما در رقمی چون

نهال سیب این نیاز می تواند بسیار بالا باشد .

البته توصیه می شود در نهال های تازه کاشت شده در هر رقمی که باشد ، در سال اول آبیاری به صورت منظم و روتین انجام شود.

میزان بارندگی :

میزان بارندگی برای مشخص نمودن آبیاری نهال میتواند تاثیر داشته باشد ،در مناطقی که بارندگی در آن زیاد باشد به طبع میزان نیاز نهال به اب کمتر است و در مناطق خشک این نیاز بسیار بالاتر باشد.

تابش نور خورشید:

تاش نور خورشید یکی دیگر از عاملان تاثیر گذار در میزان نیاز اب برای نهال تازه کاشته شده است.هر چه نور آفتاب مستقیم تر به نهال بتابد  به دلیل تبخیر آب نیاز نهال به اب بیشتر خواهد شد.

دما و رطوبت هوا:

دما و رطوبت هوا نیز می تواند در خشکی خاک و نهال موثر باشند ،در مناطقی که اقلیم هوا در انجا خشک ورطوبت هوا کم باشد نیاز نهال به آب بسیار بیشتر است  و این نیاز در نهال های تازه کاشت شده به دلیل ضعف ریشه می تواند بسیار بالا باشد.

میزان وزش باد:

وزش باد بر روی خشکی خاک تاثیر گذار است و هر چه باد در منطقه کاشت نهال بیشتر بوزد میزان نیاز نهال به اب بیشتر است.

در مناطق باد خیز آبیاری باید به صورت کنترل شده و در زمان های نزدیک تری بهم انجام شود.

روش آبیاری کردن نهال در سال اول چگونه است؟

همانگونه که می دانید نهال های تازه کاشت شده به دلیل جا به جایی و ضعف در بدنه و ریشه نیاز به توجه بیشتری نسبت به یک درخت دارند .

به همین دلیل زمانی که شما یک نهال را کاشت می کنید باید به نیاز های ان رسیدگی کنید،یکی از مهمترین نیاز های یک نهال تازه کاشت شده می تواند آبیاری آن باشد.

زمانی که نهال شما تازه کاشت شده است باید به خوبی آن را ابیاری کنید و این کار باید هر 4 روز تا یک هفته بسته به شرایط اقلیمی تکرار شود.

در چه زمانی نهال تازه کاشته شده به ابیاری بیشتری نیاز دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوئیم نهال تازه کاشت شده ذاتا نیاز زیادی به آب دارد اما این نیاز می تواند با توجه به شرایط اقلیمی ، محیطی و جنس نهال متغییر باشد.

زمانی که نهال شما در شرایطی چون خاک نا مرغوب ،تابش مستقیم نور افتاب و حتی در معرض باد های تند قرار بگیرد که باعث خشکی خاک شود ، باید تعداد دفعات آبیاری را بیشتر کنیم زیرا نیاز نهال تازه کاشت شده  به ابیاری بیشتر است.

نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده در فصول مختلف چگونه است؟

با توجه به اینکه نهال تازه کاشت شده به نسبت دیگر گیاهان نیاز های بیشتری دارد پس آگاهی از این نیاز ها باعث می شود ما نهال قوی تر و پربار تری پرورش دهیم ، نهال های تازه کاشت شده در فصل های مختلف با توجه به موقعیت اقلیمی نیاز به آبیاریشان متغییر است .

در فصول سرد با توجه به بارندگی و تابش کم نور خورشید نیاز گیاه به آب کمتر می شود اما در فصول گرم این نیاز بیشتر است .

زمانی که نهال به تازگی کاشت شده شما باید هر هفته آن را آبیاری کنید حتی اگر در پائیز باشد .

بعد از گذشت یک ماه و ثابت شدن ریشه نهال در خاک (اگر فصل پائیز نهال کاشت شده باشد) می توانید نهال خود را در تایم یک تا 40 روز در صورت عدم بارش آبیاری کنید.

اما اگر نهال خود را در فصل بهار کاشت نموده اید باید آبیاری تا فصل پائیز در تایم های یک هفتگی تا ده روزگی انجام شود.

در فصل زمستان نهال شما نیاز به آبیاری ندارد مگر اینکه در منطقه ای بسیار خشک کاشت شده باشد.

میزان آبیاری در نهال های پیوندی، نهال های ریشه کشت بافت و بذری چگونه است؟

یکی از عوامل تعیین کننده نیاز گیاه به آب می تواند نوع نهال شما باشد ،در کل امروزه نهال ها با سه روش مختلف پرورش داده می شوند که هر یک از این روش ها مشخصات و ویژگی های مختص به خود را دارند ،نیاز به ابیاری در این ارقام می تواند متفاوت باشد .

آبیاری نهال های بذری

نهال های بذری عمدتا نیاز زیادی به آب ندارند و نهال های مقاومی هستند که با استفاده از بذر تولید شده اند و عملیات زیادی بر روی آنها صورت نگرفته .

آبیاری نهال پیوندی

در این نوع نهال ها با توجه به اینکه نهال به طوری زخمی شده و عمل پیوند بر روی آن انجام شده است مانند نهال پسته پیوندی  ،نیاز به توجه بیشتری نسبت به دیگر ارقام دارد .

آبیاری در نهال های پیوندی می تواند از نکات قابل توجه ای باشد .این گونه نهال ها در زمان کاشت باید اب بیشتری به آنها تزریق شود تا تمام نیاز های ریشه و پیوندک در سال اول کاشت برطرف شده و شک خشکی برای نهال تازه کاشت شده اتفاق نیوفتد.

آبیاری نهال ریشه کشت بافت

این گونه نهال ها از ابتدا در محیط های کاملا آزمایشگاهی و زیر نظر افراد متخصص پرورش داده شده اند .

با در نظر گرفت اصلاح این گونه نهال ها باید بدانیم که مقاومت نهال در برابر کم آبی زیاد است اما بهتر است در ابتدای کاشت نهال نیاز آب و ابیاری آنها به  خوبی برطرف شود تا نهال شما از بنه و ریشه قوی باشد و با خاک تازه پیوند داده شود.

جمع بندی

اگر بخواهیم به صورت کلی این بحث را ادامه دهیم باید بگوئیم که نهال تازه کاشت شده بسیار ضعیف و ظریف است و مانند یک نوزاد تازه پا گرفته می ماند .

هر چه شما این نوزاد کوچک را با توجه و ظرافت بهتری پرورش دهید و به نیاز های آن توجه بیشتری داشته باشید ،در آینده درختی پر ثمرتر وقوی تر با عمری بالاتر خواهید داشت.

نهال ها جدا از رقم و نژادشان در ابتدای کاشت با توجه به شک جا به جایی و ضعف در ریشه و ساقه آنها نیاز زیادی به توجه دارند.

پس در نظر داشته باشید که با بررسی تمام نکاتی که در بالا ذکر شد، نیاز نهال تازه کاشت شده خود را (مخصوصا نیاز آبیاری ) شناخته و در صدد برطرف سازی آن اقدامات لازم را انجام دهید ، زیرا در اینگونه شرایط نهال شما کمتر دچار آفات و بیماری های مختلف شده وبا این کار نه تنها شما در امر هزینه ها پرورش بسیار صرفه جویی می کنید بلکه در اینده یک درخت بسیار تنومند و پربار خواهید داشت.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *