اصول احداث باغ پسته

برای یادگیری و اموزش اصول احداث باغ پسته و چگونگی این کار و هم چنین بهترین و مناسب ترین ادوات کشاورزی برای این کار را میتوانید با تماس و مشاوره با کارشناسان نهالستان و خزانه یشیل نهال را فرا بگیرید بهترین ها و مناسب ترین ها را از یشیل نهال بخواهید این شرکت بزرگترین وارد کننده نهال های پایه رویشی اصیل در ایران میباشد که نهال های ریشه کشت بافت پایه خارجی و وارداتی را به صورت ارزان قیمت و پربار عمر بالا به فروش میرساند از خرید نهال برای باغات و ویلا های خود اطمینان داشته باشید خرید نهال گردو و خرید نهال میوه از شرکت یشیل نهال به صورت تضمینی و امن انجام میشود .

چگونه یک باغ پسته پربار و عمر بالا ایجاد کنیم؟
چگونه باغ پسته زودبازده و اقتصادی را ایجاد کنیم ؟
اصول احداث باغ پسته و روش کاشت نهال چگونه است ؟
روش های نوین ایجاد باغات پسته چیستند ؟

باغ پسته

باغ پسته

چگونه یک باغ تجاری و اقتصادی پسته احداث کنیم ؟

هدف عمده افرادی که قصد احداث یک باغ از هر نوع درختی را دارند کسب سود تجاری می باشد اما همه آنها نمی دانند که چه نهالی با چه شرایطی مناسب کاشت در منطقه مورد نظر آنها می باشد.

لازمه کسب درآمد بالا کاشت و پرورش نهالی مناسب با علم بالا در این زمینه می باشد .

افرادی که قصد احداث باغی تجاری را دارند باید قبل از هر اقدام اطلاعات و فاکتور های مربوط به پرورش نهال و منطقه مورد نظر را بدانند تا بعد از کاشت دچار مشکل و ضرر نشوند. در این مقاله نهالستان یشیل نهال شما را با هر آنچه که لازم به دانستن است در مورد احداث و پرورش یک باغ پسته است را آشنا خواهد نمود پس تا پایان با ما همراه باشید.

احداث باغ پسته و برداشت محصول از آن یک سرمایه گذاری بلند مدت پر سود است به شرطی که این باغ بتواند بهترین پسته را برای شما به ارمغان بیاورد . عملکرد یک باغ تماما به فاکتورهای زیر بستگی دارد که ما در این ادامه برای شما این شرایط روشن تر و گویاتر از قبل بیان خواهیم نمود.

1.انتخاب نهال مناسب

2.نوع اقلیم منطقه مورد نظر

3.خاک بستر جهت کاشت

4.دما و میزان باردندگی

5.ارتفاع زمین از سطح دریا

6.آب و میزان آبیاری

7.شیب زمین

8.آماده سازی زمین

9.فاصله کاشت

10.محلول پرالیناژ

روش اصولی کاشت نهال پسته

روش اصولی کاشت نهال پسته

انتخاب نهال مناسب

نهال به عنوان پایه اصلی باغ یکی از مهمترین گزینه های کاشت است که باید به آن توجه ای ویژه داشته باشیم نهال که انتخاب می کنید باید از نظر آفت سلامت لازم را داشته باشد و قبل از کاشت آفت زدایی شود زیرا یک نهال آلوده نه تنها خود پژمرده می شود بلکه با انتقال آفات به باغ تازه تاسیس شده می تواند خسارات بسیار زیادی را به باغدار وارد نماید پس بهتر است نهال را از نهالستان های معتبر و قابل اعتماد خریداری نمایید.

ازنکات دیگری که باید هنگام خرید نهال به آن دقت کنید پایه نهال پسته است .یک نهال با پایه ای قوی می تواند مقاومت وعملکرد بهتری نسبت به دیگر نهال ها داشته باشد به همین جهت به شما توسیه می کنیم نهال پسته ای با پایه بادام زرند و یا بادمی ریز انتخاب کنید تا در آینده درخت پسته ای با عمربالا ،باردهی بیشتر و مقاومت بالاتری داشته باشید.

اقلیم منطقه مورد نظر برای کاشت نهال پسته :

بررسی اقلیم منطقه یکی از مهمترین نکاتی است که باید برای انتخاب کاشت نهال پسته به آن توجه کنید زیرا یک نهال پسته را نمی توان در منطقه ای با اقلیم و آب و هوای مرطوب کاشت نمود .درختان پسته تمایل دارند در مناطقی  نیمه بیابانی با آب و هوای گرم و خشک که دارای تابستان های بلند و تابش آفتابی مستقیم دارند رشد کنند همچنین زمستان های بدون رطوبت و یا کم رطوبت یکی دیگر از گزینه های مورد توجه برای انتخاب منطقه جهت کاشت و احداث باغ پسته است .

نهال پسته و کاشت نهال

نهال پسته و کاشت نهال

خاک بستر جهت کاشت نهال پسته :

درختان پسته می توانند در خاک های با پی هاش 7 تا 7.9 به خوب رشد کرده و عمل بیایند.

نهال پسته مانند هر نهال دیگری در خاک های لومی جواب دهی بهتری دارد ،به دلیل رشد عمقی ریشه درختان پسته بهتر است قبل از کاشت نهال های پسته خاک تا عمق یک تا یک و نیم متری شخم زده و عآری از هرگونه سنگ شود تا ریشه هنگام رشد به سنگ ها برخورد نکرده و رشد نهال متوقف نشود.

دما و میزان بارندگی در باغات پسته :

دما هوا یکی دیگر از فاکتور های مهم جهت احداث باغ پسته می باشد اگر دما منطقه کاشت با رقم پسته کاشت شده سازگاری نداشته باشد احداث کننده دچار خسارت بالای شده  و باغ به کلی از بین می رود . برای بررسی دما جهت کاشت نهال پسته باید به سه اصل و نیاز درختان پسته در بحث دما توجه داشته باشید.

1.میزان نیازسرمایی درختان پسته :

درختان پسته نیز مانند عمده درختان دیگر برای عملکرد و مقاومت بهتر در فصل باردهی نیاز به یک دوره سرمایی مشخص دارند که اگر رعایت نشود درخت دچار مشکل و خسارت می شود .نیاز سرمایی در درختان پسته 800 تا 1100 ساعت دمای -8 درجه می باشد که باید در طول سال برطرف شود.

2.دما در زمان گرده افشانی درختان پسته :

در زمان گرده افشانی درختان پسته باید در دمای ما بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد قرار بگیرند این دما ایده ال ترین دماجهت گرده افشانی درختان پسته می باشد اما لازم به ذکر است که دما گرده افشانی می تواند بین 10 تا 30 درجه سانتیگراد نوسان کند اما بیشتر و کمتر از این دما باعث گرده افشانی ناموفق در بین درختان پسته خواهد شد.

3.دما در زمان رشد درختان پسته

دما برای درختان پسته در زمان رشد باید بدون رطوبت و مابین 22 تا 45 درجه باشد اما بهترین دما می تواند 23 تا 35 درجه سانتیگراد باشد.

ارتفاع زمین از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریا برای بستر کاشت درختان پسته می تواند اهمیت زیادی داشته باشد با توجه به نژاد های مختلف درختان پسته بهترین ارتفاع جهت رشد را می توان بین 900 تا 2000 متر ارتفاع از سطح دریا دانست در این ارتفاع درختان پسته می توانند به خوبی رشد کرده و باردهی داشته باشند.

آب و آبیاری درختان پسته

درختان پسته مانند همه درختان دیگر نیاز به آب و آبیاری برای رشد دارند میزان آن نیز بسته منطقه کاشت ،میزان وزش باد ،نوع خاک، سن درخت،فصل و…دارد و شما برای احداث باغ خود باید به میزان آب در دسترس برای آبیاری و بارندگی منطقه توجه داشته باشید زیرا یک نهال با عملکرد و رشد بالا ثمره رسیدگی و پرورش اصولی باغدار است.

نهال پسته در زمان کاشت تا سال سوم به دلیل ضعف ریشه و ساقه باید هر هفته یک مرتبه آبیاری شود و بعد از این سه سال می توان فواصل آبیاری را بیشتر نموده و هر 20 روز یک مرتبه انجام شود.

در فصل های گرم سال وزمانی که درخت در حال رشد و باردهی است تایم آبیاری در فواصل های گفته شده باید به خوبی رعایت شود ولی در فصل های سرد (آبان تا اسفند ) آبیاری نسبت به شدت بارندگی و گرمی هوا هر دوماه یک مرتبه انجام می شود.

بهترین روش برای آبیاری،روش قطره ای است در این روش ضمن سیراب شدن درختان آب کمتری نیز مصرف خواهد شد در صورت فراهم نبود شرایط آبیاری قطره ای از آبیاری غرق آبی استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که این نوع آبیاری به دلیل تجمع آب دور بنه درخت می تواند موجب پوسیدگی بدنه درخت شود برای جلوگیری از این آسیب می توان روش آبیاری تشتکی را پیش گرفت .

اصول احداث باغ پسته و زمین باغ

اصول احداث باغ پسته و زمین باغ

شیب زمین محل کاشت نهال پسته :

شیب زمین برای احداث باغ پسته باید ملایم باشد و بالاتر از 35 درجه نباشد تا میزان سرمازدگی در آن کمتر شده و آبیاری نیز راحت تر شود .

آماده سازی زمین جهت کاشت نهال پسته

برای کاشت نهال پسته و نتیجه گیری مناسب باید خاک بستر که مهمترین عامل رشد نهال است بررسی شود ،برای این کار باید از زمن خود نمونه برداری کرده و با انجام آزمایش بر روی آن پی به کمبود ها و کاستی های آن برده و در صدد اصلاح آن با استفاده از کود های آلی ،پوسیده حیوانی و شیمیایی باشید .

توجه داشته باشید که خاک کاشت نهال پسته باید غنی از مواد مورد نیاز جهت رشد و عملکرد بهتر پسته مانند روی ،آهن ،نیتروژن و پتاسیم باشد.

همچنین شخم زنی و زیررو کردن خاک به منظور شکستن لایه های سخت و حذف سنگلاخ ها برای رشد درختان پسته یکی از مهمترین اعمال است که باید توسط باغدار قبل از کاشت نهال انجام شود.

فاصله کاشت نهال پسته

فاصله کاشت هر درخت بسته به رشد ریشه و تاج درخت محاسبه و اندازه گیری می شود در درختان پسته این اندازه می تواند 5 در 5/6 باشد تا در زمان بلوغ درخت با مشکل و کمبود های مانند کمبود املاح معدنی ،کمبود نورخورشید ،کمبود فضا جهت رشد تاج و ریشه و…مواجه نشود.

گودال های مورد نیاز جهت کاشت نیز باید دارای عمقی حدود 70 سانت یا دو برابر ریشه نهال (بسته به سن نهال )و قطر 60 سانت باشد .

محلول قبل از کاشت یا پرالیناژ

پرالیناژ مخلوطی از قارچ کش،خاک رس ،کود دامی الک شده و آب است که جهت گیرایی بهتر نهال قبل از کاشته شدن به ریشه نهال ها زده می شود جهت این امر می توان نهال های ریشه لخت را تا بنه به این به محلول پرالیناژ آغشته نموده و سپس کاشت نمود .

برای کاشت نهال گلدانی نیز می توان از ترکیب اسید هیومیک و قارچ کش برای این منظور استفاده نمود .

در پایان باید بگوییم رعایت تمام این فاکتورها لازمه داشتن باغ پسته ای تجاری با سود دهی بالا است و اگر این فاکتور ها در زمان احداث باغ به صورت استاندارد و کارشناسی رعایت نشوند در آینده به مشکل برخورده و نتیجه ای بهینه نخواهیم گرفت.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *