کوددهی به روش پاششی

ابیاری و سم پاشی نهال


اصول کوددهی به درخت انگور:

کود های مهم درختان انگور در زمان های مختلف چگونه انجام میشود ؟

انگور از میوه های پر مخاطب در دنیا می باشد که به روش های متنوعی از آن استفاده شده و گونه های متعددی دارد و از قرن ها پیش به روش های گوناگون بر روی زمین کاشت و پرورش داده شده است .

امروزه با توجه به نیاز بالا  کشاورزان بیشتری اقدام به پرورش و تولید انگور در سراسر جهان نموده اند و این به معنی رقابت کیفیت در محصول است،زمانی که افراد زیادی به تولید و یا پرورش محصولی با توجه به بازار تقاضای بالای آن روی می آورند هر کس محصول و تولید با کیفیت تری داشته باشد قیمت بیشتر و تقاضای بالاتری نسبت به آن محصول صورت خواهد گرفت و در نتیجه همه در صدد تولید محصولی با کیفیت و درجه یک جهت عرضه هستند .

برای محصولات کشاورزی و نهال انگور این امر نیز صادق بوده و از گذشته تا به امروز کشاورزان و باغداران در پی راهی جهت بالابردن عملکرد و کیفیت تاکستان های خود هستند دانشمندان با آگاهی از این موضوع محصولات و راههای برای این خواسته معرفی کرده اند که یکی از همترین آنها تغذیه گیاه با استفاده از انوا کود ها مختلف در زمان های متفاوت است که در این مقاله به معرفی مهمترین آنها برای آشنایی بیشتر شم عزیزان خواهیم پرداخت پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

کود دهی قبل از کاشت به درختان انگور :

اولین مرحله برای کود دهی و تغذیه گیاهان مرحله قبل از کاشت است .اگر شما زمینی دارید که قصد کاشت و احداث باغ انگور را طی 6 ماه آینده در آن دارید باید ابتدا نسبت به خاک و منطقه خود اقداماتی را صورت دهید،شما می توانید با آزمایش های مختلف که توسط پزشکان گیاه شناسی بر روی خاک صورت می گیرد ،خاک منطقه را از لایه زیرین و رویی آزمایش کنید ،با این کار شما به راحتی پی به نوع خاک همچنین کمبود های آن خواهید برد .

حال با توجه به کمبود های اصلی خاک می توانید برای برطرف کردن آنها از کود های مختلف پوسیده حیوانی ،کمپوست ها ،کود های آلی و یا کود های شیمیایی استفاده کنید .

برای اینکار بهتر است زمین را تا عمق یک متری شخم زده و با زیر رو کردن خاک باعث هوا گیری و کشته شدن آفات با استفاده از نور خورشید کنید ،سپس کود حیوانی پوسیده را بر روی خاک تزریق کرده و آبیاری کنید تا کود در خاک حل شود می توانید یک بار دیگر بعد از گذشت یک ماه خاک را زیرروکنید تا کود به عمق خاک رفته و کمبود های آن برطرف شود.

کودهی در مرحله کاشت

دومین مرحله که می توان از کود برای درخت استفاده نمود هنگام کاشت نهال است ،به این منظور می توان از یک ماده غذایی ارگانیک استفاده نمود .

در گودال های حفر شده جهت کاشت نهال می توان ا مخلوط خاک بومی سبک مانند خاک رس و مخلوط کود کمپوسط یا کود حیوانی پوسیده استفاده نمود برای این کار گودالی به اندازه دو برابر ریشه و با قطر 50 حفر کنید سپس به اندازه یک بیل از مخلوط کود و خاک در کف گودال ریخته و نهال را داخل گودال قرار دهید سپس مابقی خاک معمولی را تا بن گیاه ریخته و حال نهال شما کاشته شده است برای یادگیری اصول کوددهی به درختان انگور با کارشناسان یشیل نهال تماس بگیرید .

روش های کوددهی و مقدار مصرف آنها در درختان انگور بعد از کاشت

هدف از کوددهی تغذیه بهتر گیاه و رفع نیاز های اساسی آن جهت رشد و عملکرد بهتر آن است ،با توجه به این موضوع امروزه کود های متنوعی ساخته شده که هر کدام به نوع و روشی خاص به گیاه تزریق میشوند،در کل سه روش برای کود دهی به درخت وجود دارد که شامل می شوند از :

کود دهی به روش چالکود

کود دهی به روش محلول پاشی

کود دهی به روش آبیاری

که هر کدام از این روش بسته به نوع کاشت ونوع کود استفاده می شود در ادامه به معرفی و کود های مهم که در این روش ها برای تغذیه بهتر انگور استفاده می شود می پردازیم .

کوددهی با ابیاری

ابیاری و کوددهی مایع

برای خرید نهال میوه و استعلام قیمت فروش نهال گردو قیمت فروش نهال بادام و مشاهده توضیحات نهال گردو چندلر با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید هم چنین برای استعلام قیمت فروش نهال انگور میتوانید با کارشناسان نهالستان معتبر یشیل هماهنگ باشید .
اصول کوددهی به درختان انگور به روش چالکود

روش چالکود یکی از بهترین و ساده ترین روش های کودهی است که در اواخر فصل خواب درخت قبل از شروع شدن رشد برای درختان اجرا می شود .در این روش گودال های به تعداد 2 تا 4 عدد در اطراف درخت (انتهای سایه انداز تاج درخت )به عمق 50 سانت حفر می شود ،توجه داشته باشید که گودال ها باید در مسیر آب باشند و در بوستان های که به روش آبیاری قطره ای آبیاری می شوند این گودال ها باید زیر آبچکان ها حفر شود ،سپس کود مورد نظر را داخل گودال ریخته و روی آن را با خاک بپوشانید ،کود با خاک مخلوط شده و از طریق ریشه جذب درخت می شود .

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا کود مستقیما کنار درخت ریخته نمی شود،برای پاسخ به این سوال باید بگوییم در روش چالکود نه تنها از اسیب دیده گی ریشه جلوگیری می شود بلکه با حفر کود در پایه ریشه و لایه زیرین خاک درخت توان استفاده از تمام مواد کود را به مرور و آرامی دار اما اگر کود مستقیما کنار درخت ریخته شود ریشه به آن دسترسی نداشته و به خوبی جذب نمی شود.

مقدار کودی که می توان از طریق چالکود به درختان انگور تزریق نمود به عبارت زیر هستند.

نکته مهم :

توجه داشته باشید که تمام این مقدار باید در اخر فصل خواب و با 6کیلو کود پوسیده حیوانی مخلوط شده و چال شود ،همچنین با آزمایش خاک به مقدار دقیق تری از نیاز گیاه به کود پی برده و از آسیب های احتمالی بر اثر کم و زیاد دادن کود جلوگیری می کنید.چگونگی اشنایی و فهم و درک اصول کوددهی به درختان انگور را با کارشناسان یشیل نهال هماهنگی کنید .

1.کود اسید بوریک 60گرم

2.کود سولفات مس 60 گرم

3.کود سولفات منگنز 170 گرم

4.کود سولفات روی 180 گرم

5.کود سولفات آهن 180 گرم

6.کود سولفات منیزیم 330 گرم

7.کود سولفات پتاسیم 550 گرم

8.کود سوپر فسفات 120 گرم

کوددهی به روش محلول پاشی

در این روش با توجه به اینکه کود از طریق برگ جذب گیاه می شود نتیجه بهتر و مکمل تری در کوددهی خواهیم گرفت ،روش کود دهی به روش محلول پاشی بیشتر برای کود های که نیاز به تاثیر گذاری سریع تری داشته و همچنین درختانی که ریشه عمقی دارند به کار می رود زیرا در ریشه های عمقی کود دهی ورسیدن کود به ریشه کار دشواری بود و مقدار زیادی از کود هدر می رود به همین دلیل کشاورزان از محلول پاشی برای کود دهی آسان و جذب بالا استفاده می کنند.

توجه داشته باشید نکته حائزاهمیت در روش کود دهی به روش محلول پاشی میزان و غلظت عناصر مخلوط در آب می تواند بر روی راندمان و نتیجه گیری کوددهی تاثیر بسزایی داشته باشد به همین جهت نهالستان یشیل نهال الگوی از مقدار کود محلول جهت کود دهی برای شما آماده نموده تا بهترین نتیجه را در کود دهی درختان انگور داشته باشید.برای اشنایی با اصول کوددهی به درختان انگور میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید .

کوددهی به روش پاششی

ابیاری و سم پاشی نهال

1.کود کلسیم :میزان 5 در هزار از نیترات کلسیم در زمان ارزنی شدن میوه انگور.

2.کود بر:این کود را می توانید قبل از متورم شدن جوانه انگور و 12 روز بعد از گلدهی و تشکیل میوه به مقدار 2 در 1000 محلول پاشی کنید.

3.کود آهن :کود آهن را می توان به نسبت 3 در 1000 قبل از متورم شدن جوانه ها و 15 روز بعد از گلدهی به درخت انگور تزریق نمود .

4.کود روی :کود روی را به نسبت 3 در 1000می توان قبل از متورم شدن جوانه و 15 روز بعد از گلدهی قبل از تشکیل میوه به درخت محلول پاشی نمود.

5.کود پتاسیم :کود پتاسیم را نیز می توان قبل از متورم شدن جوانه ها وبعد از گلدهی به میزان 4 در 1000 به درختان انگور محلول پاشی نمود .

6:کود فسفر :کود اسید فسفر را به نسبت یک بر 1000 نیز قبل از متورم شدن جوانه و 10 روز بعد از گلدهی می توان تزریق نمود .

کود ازت:از کود ازت یا همان نیترات آمونیوم را می توان قبل از تورم جوانه ها در فصل بهار به نسبت 4 بر 1000 به درختان انگور آب پاشی نمود .

کمبود های نهال های میوه

کمبود های نهال های میوه

کود دهی به روش آبیاری :

همانگونه که میدانید عمده مواد غذایی از طریق آب به ریشه گیاه می رسد و حتی در روش چال کود نیز کود را در مسیر آب حفر میکردیم پس در نتیجه کود دهی با روش آبیاری مواد بیشتری را می تواند به گیاه برساند و راندمان بالاتری دارد.

در این روش کود های که استفاده می شوند باید محلول در آب باشند تا به راحتی در آب حل شده و از طریق آن به ریشه برسند،از عیوبی که در این روش می توان ذکر کرد انسداد لوله آب در ابیاری قطره ای توسط کود های رسوب ده با سختی بالا است اما کود دهی در آبیاری غرق آبی این مشکل را نداشته و شما به راحتی می توانید از این روش برای بازدهی بیشتر استفاده کنید .

در ادامه مقدار و زمان مصرف کود های محلول در آب را برای شما جهت آسودگی و تغذیه بهتر درختن انگور ذکر خواهیم کرد.

1.در زمان باز شدن کامل برگ های انگور در اولین ابیاری در فصل بهار می توان از 35 تا 37 کیلو کود آمینیوم و 6 کیلو کود اسید بوریک دریک هکتار محلول در آب استفاده نمود.

2.قبل از گلدهی درختان انگور باید از مخلوط کود فسفر به مقدار 37 کیلو وکود اوره به مقدار 26 کیلو در هکتار استفاده نمود .

3.در زمان رویت خوشه میوه انگور باید از کود کامل به مقدار 20 کیلو وکود اسید هیومیک به مقدار 6 لیتر در هکتار استفاده نمود .

4.در زمان غوره شدن خوشه ها باید از کود کامل پتاس به مقدار 22 کیلو در هکتار استفاده نمود .

5.زمانی که 22 روز تا یک ماه مانده به رسیدن محصول و برداشت می توان از کود سولفات پتاسیم ب مقدار 20 کیلو در هکتار استفاده نمود .

عناصر غذایی مهم در رشد انگور به میزان نیاز کدام است ؟

اگر بخواهیم نسبت عناصر مورد نیاز درختان انگور را به مقدار نیازشان و مهم بودنشان در رشد و عملکرد درخت دسته بندی کنیم باید بگوییم درختان انگور به عناصری چون نیتروژن ريالپتاسیم ،بور و روی به مقدار بیشتر و به عناصر آهن ،منگنز ومنیزیم به مقدار متوسط و به عناصری چون فسفر ،گوگرد ،کلسیم ،کلر ،مس و مولیبدن به مقدار کم نیازمند هستند با این طبقه بندی شما می توانید نسبت به بوجه و نیاز درخت از کود های متنوع برای رشد بهتر درخت استفاده کنید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *