افات درختان بادام

افات و بیماری های درختان بادام


افات درختان بادام و راه های مبارزه با آنها

درختان بادام یکی از پرسود ترین گونه های درخت جهت پرورش هستند که سازگاری بالای با اقلیم کشورمان دارند به همین جهت افراد زیادی با توجه به بازار فروش ،موقعیت مناسب و سود بالا به کاشت و پرورش این گونه از خشکبار روی اورده اند.

اما باید بدانیم که سود زمانی آید یک کشاورز خواهد شد که بتواند نهال کاشته شده خود را به خوبی پرورش داده و به مرحله محصول دهی برساند و محصول برداشت شده دارای کیفیت بالا جهت عرضه به داخل و خارج از کشور باشد . یک محصول خوب زمانی بدست خواهد آمد که پرورش نهال به صورت کاملا اصولی و فاکتورهای آن کاملا استاندارد رعایت شود یکی از مهمترین عواملی که باعث ضرر کردن یک پرورش دهنده می شود آفت های شایع هستند که در فصل های مختلف به درخت ومحصول آن حمله ور می شوند و در بعضی مواقع این آفت ها بقدری خسارت به بار می آورد که درخت چند ساله را خشک و نابود می کند،به همین جهت بهتر است باغداران برای بدست آوردن یک محصول عالی تمام اطلاعات لازم را از جمله انواع آفات مربوطه جهت پرورش نهال بادام و راه های مبارزه با آن را بدانند تا بتوانند در الین مرحله  و قبل از شیوع با آن مبارزه کرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با تمامی آفات و بیماری های مهم درختان بادام و راه های مبارزه با آنها آشنا کنیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آفت زنبور مغز خوار بادام:

یکی از شایع ترین و عمده ترین گونه های آفات است که در عمده مناطق زیر کشت بادام دیده می شود و در مناطقی چون اصفهان ،چهار محال بختیاری و تبریز شایع تر از دیگر مناطق است.این آفت می تواند به عمده درختانی که بر پایه بادام هستند مانند زردآلو و آلو نیز خسارات جبران ناپذیری را وارد نماید زنبور های مغز خوار ماده جثه ای بزرگ تر از نر ها دارند این آفت زنبور شکل دارای بدنی دوکی شکل به رنگ سیاه مایل به قهوای کاملا براق با دو شاخک هستند.زنبور های مغز خوار ماده بر روی سرشاخه ها جای که جوانه های بادام هستند تخم گذاری می کند تا زمانی که لارو ها از تخم بیرون آمدند به راحتی غذا برای رشدشان داشته باشند این لارو ها از مغز بادام در حال تشکیل تغذیه کرده و بعد از گذشت چند ماه به زنبور های بزرگی تبدیل می شوند و تولید نسل بعدی را شروع می کنند.درختان درگیر آفت نمی توانند محصول خود را بر روی شاخه نگهدارند ودچار ریزش محصول میشوند.

چگونه با آفت زنبور مغز خوار مبارزه کنیم ؟

1.جمع آوری و معدوم نمودن قسمت های آلوده درختان (بادام های آلوده)می تواند یکی از راه های مبارزه با این افت در فصل های بعد باشد .

2.یکی دیگر از راه های مبارزه با این آفت کاشت نهال های بادام با پایه قوی و مقاوم است .

3.استفاده از سموم مربوطه به صورت محلول پاشی جهت دفع لارو ها بر روی سر شاخه های درختان بادام .

4.هرس سر شاخه های آلوده و معدوم کردن آنها .

آفت سوسک پوست خوار درختان بادام

یکی دیگر از آفت های مهم درختان بادام که در عمده مناطق کاشت درختان بادام مانند اصفهان و آذربایجان رویت می شود آفت سوسک پوست پوست خوار است که از قبل از شیوع دفع نشود می تواند آسیبهای زیادی را به درخت و محصول وارد نماید.

آفت سوسک پوست خوار درختان ضعیف را مورد هدف قرار داده و پوست آنها تغذیه می کند.

چگونه با آفت سوسک پوست خوار مبارزه کنیم ؟

1.با توجه به اینکه این آفت به درختان ضعیف حمله می کند باید  نهال خود را با مواد و کود های مناسب تقویت کنیم تا از شرایط خوبی برخوردار باشد وبتواند نسبت به این آفت از خود مقاومت نشان دهد.

2.رعایت فاکتور های پرورش به صورت استاندارد می تواند در پیشگیری از این آفت موثر باشد

3.استفاده از سموم مربوطه در صورت شیوع آفت سوسک پوست خوار توصیه می شود.

آفت شته سبز درخت بادام

یکی از آفات دیگری که می تواند درختان بادام را درگیر کند شته سبز است ،این آفت که ماده اش بدون بال و نرش بالدار است از شاخ و برگ های تازه رشد کرده درختان بادام تغذیه کرده و تاثر مخربی در بدفرم کردن و پیچیدگی برگهای درختان بادام دارد.

شته های ماده در اخر فصل تابستان بر روی درخت تخم گذاری می کنند و با آمدن بهار فعالیت و تخریب خود را به صورت گسترده شروع می کنند با پایان فصل بهار تعداد این آفت کم می شود ودر فصل بعد نسل بعدی شروع به فعالیت و تخریب می کنند.

برای خرید نهال و استعلام قیمت فروش نهال با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید .

نهال های بادام و افات

بیماری های نهال و لارو های و شپش ها

چگونه با آفت شته سبز مبارزه کنیم ؟

1استفاده از سموم موثر مانند ملاتیون قبل از شیوع آفت و در صورت پیچیدگی برگ ها سم پاشی با سم دیازینون و متاسیتوکس و پریموز می تواند درختان شما را از این آفت نجات دهد.

شته سپردار سفید آسیایی درختان بادام:

یک آفت شایع در تمام نقاط میوه خیز که سرعت تخریب بالای در صورت شیوع می تواند داشته باشد.شته های سپردار در اول فصل بهار شروع به فعالیت کرده و سرشاخه ها،جوانه های برگ و میوه را مورد حمله قرارمی دهند که در نهایت باعث بدفرمی و ریزش خواهند شد.افت نهالی های بادام را میتوان با ابیاری قطره ای جلوگیری نمود زیرا ابیاری غرق ابی باعث بروز بسیاری از افات میشوند .

چگونه آفت سپردار سفید آسیایی را کنترل کنیم :

قبل از شیوع این آفت بهتر است از آن جلوگیری کنیم تا با استفاده از سموم حشرات مفید را از بین نبریم در جهت این منظور می توان فاکتور های پرورش را به صورت استاندارد و اصولی رعایت کرده و با استفاده از کود های مناسب درخت را در برابر آفات مقاوم نمود.

در صورت شیوع آفت سپردار سفید آسیایی نیز می توان از سموم مربوطه و روغن ولک استفاده نمود.

آفت شته های خالدار درختان بادام

یکی از مهمترین آفات برای میوه های هسته دار شته های خالدار محسوب می شوند که در گونه های نیز درختان بادام و هلو به وفور یافت می شوند شته های گلابی شکلی که رو بدن خود دارای خال های کوچکی هستند،در بین خانواده شته ها این گونه از مابقی جثه ای بزرگ تر داشته و بدون بال است.افت درخت بادام به نام شته یکی از کشنده ترین افت های این درختان به شمار میروند که میتوان ان را با سم پاشی از بین برد .

هدف شته های خالدار درختان ضعیف هستند آنها بر روی شاخه های درختان ضعیف بادام تخم گذاری کرده تا نوزادان بتوانند از شیره میوه و جوانه ها برای رشد تغذیه کنند ،همچنین وجود این شته میتواند راهی برای جلب آفاتی چون سوسک های چوب خوار و پوست خوار درختان بادام شود راه های مقابله با این آفت میتواند دستورالعمل شته سبز باشد از دیگری گونه های شته می توان به شته آردی درختان بادام اشاره نمود.

بیماری قارچی شانکر در درختان بادام و راه های پیشگیری آن:

شانکر یک نوع بیماری قارچی است که در درختان بادام به صورت گسترده دیده می شود از گونه ای شانکره می توان به شانکره نواری اشاره نمود این بیماری با وارد نمودن خسارات بسیار زیادی به درختان بادام کشاورز را دچار ضرر های سنگینی می کند.

بیماری شانکره می تواند در اثر زخم های ناشی از هرس به وجود بیاید زمانی هرس در زمان نامساعد نظیر باران و باد انجام شود موجب شیوع این بیماری خواهد شد .

همچنین ضعف درخت می تواند زمینه گسترش بیماری های مختلفی همچون شانکره را وسعت داده و باعث خسارت شود از دیگر دلایل ایجاد این بیماری می تواند باردهی بالا و برداشت صنعتی و غیر اصولی در درختان جوان باشد که در نتیجه باعث ضعف در درختان بادام و ایجاد بیماری های چون شانکره شود .

بیماری شانکره در موارد ذکر شده در درختان بادام پدید آمده و با برداشت محصول و ترمیم زخم ها به صورت چشم گیری کمتر می شود.افات درختان بادام همچون شانکر باکتریایی را میتوان با سم پاشی به موقع از بین برد

برای جلوگیری از این بیماری باید دلایل ایجاد را کم کرد در واقع باید نهالی با پایه مقاوم کاشت نمود همچنین می توان با تغذیه مناسب درخت مقاومت آن را در برابر انواع بیماری ها و آفات افزایش داد ،از دیگر راه های پیشگیری رعایت هرس اصولی و صحیح و همچنین راعایت بهداشت باغی است .

بیماری های درختان بادام

نهال های بادام و بیماری ها و افات و سم پاشی

نتیجه گیری

با توجه به اینکه مقاومت در ابتلای بیماری و شیوع آفات در درختان بسیار موثر است و همچنین جهت استفاده کمتر از سموم و آفت کش ها باید راه های پیشگیری از ابتلا و شیوع را در پیش بگیریم ،کشاورزان عزیز باید بدانند که رعایت چند نکته کلی می تواند به مقاومت درخت افزوده و از ابتلای آن به انواع بیماری و آفت های گوناگون جلوگیری کند اگر شما در ابتدای امر نکاتی مانند موارد زیر :

1.انتخاب نهال با پایه مقاوم در برابر آفات (نهال بادام پایه رویشی )

2.انتخاب گونه سازگار با منطقه و اقلیم

3.تهیه خاک و بستر مناسب

4.رعایت نکات کاشت اصولی

5.رعایت فاصله کاشت

6.کود دهی اصولی

7.هرس کاری در زمان صحیح و به دست فردی با تجربه

8.آبیاری در زمان مشخص وبه مقدار معین

9.سم پاشی قبل از شیوع آفات

10.بررسی پی در پی و رسیدگی نظری درختان جهت مطلع شدن از شرایط

را رعایت کنید به شما اطمینان می دهیم که نهال های سالم بدون آفت با عملکردی بالا خواهید داشت .

اگر شما نیز راهی بهتر دارید جهت اشتراک گذاری با دیگران برای ما مطرح کنید.

برای اگاهی از بهترین روش های جلوگیری از بیمار شدن و افتی شدن نهال ها میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید .برای مشاهده ارقام نهال بادام و خرید نهال گردو و خرید نهال پسته پیوندی و خرید نهال البالو و خرید نهال گیلاس و خرید نهال گلابی و خرید نهال انار و استعلام قیمت فروش نهال گردو با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *