افت های درختان و نهال های فندق

افات درختان فندق ترکیه انیس و قزونی و قم و ارومیه


بیماری و آفات درختان فندق

با توجه به اینکه کشور ایران دارای آب و هوای مساعدی جهت کاشت و پرورش نهال فندق است و همچنین سود آوری بالای این گونه،باغداران زیادی اقدام به کاشت و پرورش گونه های مختلف نهال فندق نموده اند اما باید بدانیم که زمانی کاشت یک نهال برای ما سود آور خواهد شد که بتوانیم آن را به خوبی و بدون دچار شدن به آفات و بیماری ها پرورش دهیم ،یک باغدار باید اطلاعات کاملی از نحوه کاشت ،پرورش وآفات و راه های مقابله با آنها را داشته باشد زیرا اگر نتوانیم آفات را به موقع تشخیص داده و نسبت به مبارزه با آنها اقدام نماییم این بیماری و آفت ها می توانند خسارات جبران ناپذیری را به درختان و محصولات وارد نمایند ،نهالستان یشیل نهال با توجه به این مطلب مقاله ای را برای کشاورزان و باغداران جهت معرفی مهمترین بیماری ها و آفات درختان فندق اماده کرده تا شما عزیزان بتوانید به راحتی نسبت این موارد اطلاعات مورد نیاز کسب کرده و در مواقع احتیاج استفاده نمایید. نهال فندق و نهال گردو را از یشیل نهال بخواهید تا باغات و ویلا هایی مثمر ثمر عمر بالا و پربار را داشته باشید .

بیماری های درختان فندق کدامند؟

بیماری باکتریوز در درختان فندق :

یکی از بیماری های که به تازگی درختان فندق را با خود درگیر می کند بیماری باکتریوز است که برای اولین بار بر روی قلمه های گونه فرتیل دکوتارد تشخیص داده شد ،این بیماری که بر روی ساقه اصلی درختان فندق تاثیر می گذارد در اواخر بهار تا اوایل فصل تابستان دیده می شود و با ایجاد شانکره های سطحی بر روی ساقه و تنه درختان فندق باعث ضعف کلی شده وباعث ایجاد شکافهای سطحی در درخت میشود ،با پیشرفت بیماری باکتریوز ،تکثیر باکتری به سرعت پیشروی کرده و باعث خشک شدن تنه و ریشه درخت خواهد شد،مقاومت پایه نهال در این بیماری بسیار موثر است .

درختان جوان در بیماری باکتریوز به دلیل وجود شانکره های پیشرفته دچار اسیب های بیشتری شده و در نتیجه شکستگی و خشکیدگی ساقه های زرد یک سال را به همراه دارد در درختان بزرگ تر نیز شاخه های با طول 20 تا 120 سانتی متر در صورت شیوع بیماری باکتریوز خشک و شکننده خواهند شد .

جهت درمان و پیشگیری از این بیماری موارد زیر توصیه می شود:

1.شناسایی کانون بیماری و معدون نمودن آنها می باشد.

2.خذف نمودن پاجوش ها به صورت مکرر .

3.حذف جوانه های خشکیده و مشکوک به بیماری

4.عدم استفاده از آبیاری بارانی که یکی از عاملان تولید این باکتری در باغات فندق می شود

5.رعایت فاصله کاشت در زمان احداث باغ فندق

6.زمان مشاهده اولین اثار بیماری باکتریونیز می توان با استفاده از سموم و محلول های موثر نظیر مس در دفعات بالا از شیوع آن پیشگیری نمود.

بیماری سفیدک پودری در درختان فندق:

این بیماری خسارت کمتری نسبت به دیگر بیماری های قارچی به همراه داشته و تنها باعث برگریزی در درخت می شود ،زمان شیوع بیماری سفیدک پودری بر روی برگ درختان فندق لکه های کروی شکلی در رنگ های سفید مایل به زرد ایجاد شده که با گذشت زمان این لکه ها به رنگ سیاه تبدیل می شوند و نهایت باعث ریزش برگ های درخت فندق خواهند شد،در صورت رویت اولین لکه در برگ های درخت فندق جهت مبارزه می توان از سموم موثری همچون سولفوره و مانکوزب استفاده نموده و برگ های الوده را از سطح خاک جمع آوری کرده و معدون نمود ،جهت پیشگیری نیز می توان نکاتی همچون :رعایت فاصله کاشت و افزایش تهویه و همچنین شخم زنی درپای درختان را درنظر داشت .

ویروس موزائیک سیب در درختان فندق :

یکی از شایع ترین بیماری های قارچی که به انواع گونه های درخت حمله ور شده و باعث برگ ریزی در آن خواهد شد ویروس موزائیک سیب است دراین بیماری بر روی برگ های لکه های زرد رنگی در اندازه های مختلف دیده می شود که با بالا رفتن دمای هوا رنگ این لکه ها تیره تر شده و نهایت موجب برگ ریزی و تضعیف در مرحله باردهی و تولید خواهد شد.

بیماری پوسیدگی قهوه ای تولید شده توسط قارچ:

بیماری پوسیدگی قهوه ای اندام های هوایی درختچه های فندق ها را مورد حمله قرار داده خسارت ای قابل توجهی را به باغات وارد می نماید این بیماری در سال شیوع بیشتری در سال های بارانی و سرد داشته و شاخه های درختان مبتلا خشک و شکننده شده و جوانه ها و گلهای میوه بر روی شاخه ها قهوه ای و چروکیده می شوند،برگ های درختان درگیر نیز بدون افتادن از شاخه بی جان و اویزان خواهند شد .

بیماری برگ سوختگی در درختان فندق:

در این بیماری در برگ های  درختان  آلوده رگه های زرد رنگی دیده می شود که با شدت گرفتن بیماری این رگه های به تمامی برگ سرایت کرده و برگ ها حالت آفتاب سوختگی به خود می گیرند و درنهایت درخت تمامی برگ های خود را از دست می دهد شدت شیوع این بیماری بالا بوده و با دیدن اولین نشانه های باید نسبت به مبارزه و رفع عامل اقدامات لازم را انجام داد.

بیماری لکه برگ در درختان فندق:

این بیماری نیز در برگ درختان فندق به شکل لکه های گرد بنفش که در بعضی مواقع دارای مراکز خاکستری رنگ است دیده شود.شیوع این بیماری باعث پیچ خوردگی در برگ ها و در نهایت ریزش آنها خواهند شد.بهترین و کمیاب ترین مقالات مرتبط با بیماری ها و افات درختان فندق را از فروشگاه و سایت شرکت یشیل نهال مطالعه بفرمائید .

آفات درختان فندق با اهمیت

آفت کنه عنکبوتی در درختان فندق:

کنه های عنکبوتی حشرات هشت پای هستند که در فصل رشد ظاهر شده و به دم برگ ها و مکان های از شاخه که جوانه میوه در آن رشد می کند کلنی ایجاد کرده و از شیره جوانه ها تغذیه می کنند این آفت در فصل رشد با افزایش دما قادر به تکثیر غیر قابل کنترلی شده و به سرعت جمعیتشان رشد می کند ،تاثیر شیوع آفت شته عنکبوتی برگ ریزی عمده و ناتوانی در باروری در درختان فندق می شود.

آفت غلتک برگ در درختان فندق:

غلتک برگ به کرم های گفته می شود که بر اثر تغذیه دیگر حشرات بر روی برگ ها تولید شده و باعث رول شدن برگ ها در نهایت خشکیدن آنها میشود .این کرم ها عمدتا بسیار ریز و به رنگ زرد و سبز کم رنگ می باشند.

آفت سیدیا در درختان فندق:

سدیا به حشراتی گفته می شود که به عمده درختان و درختچه ها از جمله درختان فندق  در فصل رشد حمله کرده و با تغذیه از مغز میوه باعث نابودی محصول می شوند.

این حشرات کوچک زمستان خود را به شکل لاروهای در ترک های و شیار های تنه و ساقه گذرانده ودر فصل رشد شروع به تخم گذاری کنار جوانه های میوه می کنند تا زمانی که حشرات از داخل تخم درآمدند غذای لازم را برای رشد در اختیار داشته باشند.برای اشنایی با بیماری ها و افات درختان فندق و نحوه و اصول از بین بردن بیماری های فندق این مقاله را به صورت کامل مطالعه بفرمائید .

بیماری زرد و قهوه ای شدن برگ درختان فندق

افات درختان فندق

آفت شته فندق:

شته یکی دیگر از آفات مهم و شایع درختان فندق می باشد که ابتدا به برگ ها و سپس کله بوته را مورد حمله قرار می دهند ،بوته های الوده از آفت شته دچارضعف و در نهایت کندی در رشد بوته و میوه خواهد شد،یکی دیگر از تاثیرات منفی که این آفت بر روی درختان فندق دارد ایجاد و انتقال ویروس ها و بیماری های دیگر است .

آفت کنه جوانه  فیلبرت در درختان فندق:

یکی دیگر از آفات مهم درختان فندق است که شایع شدنش باعث آسیب به تمام قسمت های درخت مخصوصا جوانه ها آسیب می رساند .لارو های کنه زمستان را در شیار های شاخه ها گذرانده و در فصل رشد به جوانه ها حمله کرده تا بتوانند از آنها تغذیه کنند این کار باعث دفرمه شدن میوه ها و عدم رشد مناسب در آنها شود 

 آفت بالانیوس نوکوم یا شپشک های آجیل:

این آفت یکی از اصلی ترین و شایع ترین آفات در میوه های خشک بار مانند بادام و فندق است که در هنگام ظهور از پوست میوه ها و برگ ها تغذیه می کند،ماده های این حشره تخم گذاری خود را از طریق شیارهای روی فندق در داخل میوه جاگیری کرده تا زمانی که لارو ها از تخم در می آیند بتوانند از داخل میوه تغذیه کرده و رشد کنند ،بعد از اینکه لارو ها به اندازه مناسب رسیده و قادر به ترک میوه هستند از میوه خارج شده و داخل خاک برای فصل بعدی پنهان می شوند.

آفت شپشک نرم تن درختان فندق:

یک آفت مهم که نه تنها با مکیدن شیره درخت باعث ضعف و خشکی آن می شود بلکه با ترشح عسلک باعث تجمع حشرات و آفات دیگر نیز خواهد شد ،عسلک های ترشح شده از شپشک های نرم تن بر روی تنه ،سر شاخه و برگ های درختان فندق می تواند موجب ایجاد اختلال در فتوسنتز در درختان گردو شود.برای جلوگیری و مبارزه از این آفت پیشنهاد ما استفاده از روغن ولک به صورت سم پاشی در فصل زمستان است .

افت شته فندق در درختان فندق:

این گونه از افت عمدتا به صورت تجمعی در کنار دم برگ های دیده شده و شباهت زیادی به شته های هلو دارند وجود شته های فندق به دلیل ایجاد مقدار زیاد عسلک نه تنها باعث جلب دیگر آفات می شود بلکه کوجب انتقال سریع ویروس ها و باکتری های بیماری زا نیز خواهد شد .

برای استعلام قیمت فروش نهال فندق و خرید نهال فندق ترکیه و خرید نهال فندق گرمسیری و خرید نهال گردو سردسیری و خرید نهال گردو مقاوم به سرما و خرید نهال فندق ایرانی میتوانید از بخش فروشگاه انلاین نهال این شرکت دیدن فرمائید .

نتیجه گیری

از دیگر بیماری ها و آفت های درختان فندق می توان به سین ها{ سن ها } ،سوسک های چوب خوار فندق ،زنبور های برگ خوار ،بالانن ها و کرم سفید ریشه اشاره نمود،پی در نتیجه بیماری و آفت برای همه درختان از جمله درختان فندق بسیار زیاد است و را ه های درمان و مبارزه نیز بسیار سخت و هزینه بر خواهد شد که در عمده موارد نیز بدون نتیجه است ،پس بهترین کارپیشگیری از این بیماری ها و آفات با رعایت نکاتی از جمله موارد زیر می باشد .

1.انتخاب نهالی با پایه مقاوم (کشت بافت پیوندی )

2.انتخاب نهال سالم و عاری از هر گونه بیماری

3.اصلاح خاک و تقویت آن قبل از کاشت نهال فندق

4.انتخاب زمینی سازگار با نهال مورد نظر

5.رعایت نکات کاشت به روش های اصولی

6.رعایت فاصله کاشت در نهال های فندق

7.ابیاری در زمان های معین ب نسبت های مشخص

8.هرس به موقع به دست شخصی با تجربه و علم

9.کودهی و تقویت نهال

10.سم پاشی قبل از شیوع آفات

به طور کلی افات درختان فندق را میتوان با مطالعه کردن روی افت و بیماری های درختان فندق را یاد گرفت و با استفاده از سم افات نباتی و سموم شیمیایی و سم پاشی انها را از بین برد افات درختان فندق در طول سال دو بار پیدایش می یابند و با سم پاشی به موقع و سر وقت و صحیح و به اندازه یمتوان انها را از بین برد بیماری ها و افات درختان فندق یکی از سررشته های تجربیات کارشناسان شرکت یشیل نهال میباشند که میتوان با مشورت و راهنمایی گرفتن از انها و استفاده کردن از انها، این گونه بیماری ها را از بین برد

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *