افات و بیماری های شایع درختان انگور

بیماری های نهال انگور را بهتر بشناسیم :

افات و بیماری های شایع درختان انگور در ایران در تعداد بسیار کثیری میباشند که با سمپاشی میتوان انها را نابود سازی کرد اما سم پاشی نهال ها و درختان انگور بایستی اصولی و با تجهیزات کامل و بروز انجام شود تا به افات و بیماری ها تاثیر گذاری داشته باشد لازم به ذکر است که بایستی در زمان هایی سم پاشی کرد که بادهای شدید نمیوزند و هوا متعادل و ارام میباشد از قدیم الایام درختان انگور در طول رشد و نمو خود دچار بیماری و افات زیادی میشدند اما بزرگترین و عمده ترین بیماری های که این نهال را مورد تخریب قرار میدهد بیماری هایی نظیر سفیدک پودری برگ ها و کرم خراط و گال طوقه یا سرطان ساقه و ریشه درختان انگور و بیماری فورم غیر جنسی و جنسی و سفیدک های پودری ریشه و پوسیدگی خاکستری و پوسیدگی سیاه تیره میباشد .افات و بیماری های شایع درختان انگور را میتوان با شخم زدن زمین و سم پاشی ابکی یا غرق ابی اغشته به سم افت کش از بین برد. قیمت نهال را استعلام کنید

آفات وبیماری های شایع درختان انگور(مو)

با توجه به اینکه درختان انگور دوره باروری طولانی را دارند همیشه میزبان بیماری ها ،آفات و قارچ های گوناگونی هستند و به همین جهت اگر به درخت انگور رسیدگی نشود و آفات به موقع تشخیص داده نشده و از شیوع آنها جلوگیری نشود تاکستان ها دچار خسارات قابل توجه و شدیدی خواهند شد.

حال با درک این مطلب باید بدانیم که داشتن اطلاعات کافی از انواع بیماری ها و آفات درختان انگور برای هر باغداری واجب است زیرا با دانستن نوع آفات و بیماری و راه های جلوگیری و درمان آنها می توان به میزان قابل توجهی از بروز خسارت جلوگیری نمود ،نهالستان یشیل نهال در این مقاله قصد دارد شما عزیزان را با عوامل ،نوع و راه های جلوگیری افات شایع درختان انگور و تاکستان ها آشنا کند تا شما عزیزان بتوانید محصولی با کیفیت تر و درختان سالم تر داشته باشید ،پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بیماری پوسیدگیداخلی و خارجی ساقه سیاه انگور :

این بیماری در مناطق گرم و مرطوب بیشتر از مناطق خشک دیده می شود بروز بیماری پوسیدگی باعث از دست رفتن محصول به صورت کلی شده وشیوع آن از اواخر فصل بهار است .

شواهد بیماری انگور :

بیماری پوسیدگی سیاه و سفید از ماه اخر فصل بهار شروع شده و با ایجاد لکه های به رنگ قرمز و نارنجی بر روی برگ های درختان انگور اعلام حضور می کند لکه ها به مرور زمان بزرگ تر شده و به رنگ خاکستری و قهوه ای تغییر رنگ می دهند .

زمانی که بیماری پیشرفت می کند از روی برگ ها به رگ برگ ها دم برگ و در نهایت به میوه درخت انگور سرایت می کند و با ایجاد لکه های سفید با حاشیه سیاه و بنفش حبه های نیم رس انگور را از بین خواهد برد .

بیماری خیلی سریع پیش رفته و در کمترین زمان تمام درخت و محصول را درگیر می کند.

بیماری پوسیدگی سیاه و سفید یک بیماری عفونی محسوب شده که در هوای مرطوب و گرم بهار و تابستان بر روی درختان رویت می شود ،این بیماری برای رشد به رطوبت نیاز دارد به همین جهت انگور های که در مناطقی با آب هوای گرم و خشک رشد می کنند به ندرت و شاید به هیچ وجه به این بیماری دچار نشوند لازم به ذکر است هوای سرد نیز می تواند رشد این بیماری را کند و متوقف کند اما با بارش باران و تابش خورشید رطوبت ایجاد شده و زمینه برای رشد این بیماری افزون می شود.

راه های مبارزه با بیماری پوسیدگی سیاه انگور

سمپاشی یکی از بهترین راه های برای کنترل بیماری می باشد به شرط آنکه سم در زمان مناسب و به میزان صحیح به درختان تزریق شود .

سم پاشی قبل از شکوفه دهی و بعد از شکوفه دهی درختان با به کارگیری بنومیل و فربا همچنین قارچ کش های مسی  بهترین راه برای جلوگیری بیماری می باشد.

بیماری پوسیدگی خاکستری درختان انگور:

این بیماری نیز مانند بیماری پوسیدگی سیاه در واخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان شایع می شود ،در مناطقی که هوای گرم ومرطوب دارند بیماری های پوسیدگی مهمان مناطق مربوط هستند و افرادی که در مناطق خشک تاکستان دارند می دانند که محصولشان هیچ زمان به بیماری پوسیدگی دچار نمی شود .

علائم بیماری در نهال انگور :

در اواخر فصل بهار بر روی درختان آلوده لکه های قرمز دیده می شود که با گذشت زمان این لکه ها بزرگ تر شده و به رنگ قهوه ای با دوره خاکستری تبدیل می شود.برای خرید نهال گردو و استعلام قیمت فروش نهال گردو با کارشناسان شرکت تماس بگیرید .

با پیشروی بیماری پوسیدگی خاکستری آفت به انگور های نیمه رس سرایت کرده و به سرعت همه خوشه ها را الوده می کند،لکه ها بر روی حبه های انگور ابتدا به رنگ سفید و سپس به رنگ قرمز و خاکستری تبدیل می شوند.

راه های مبارزه و پیشگیری بیماری پوسیدگی خاکستری

استفاده از قارچ کش ها می تواند گزینه خوبی برای مدیریت و کنترل بیماری باشد اما به تنهایی  تاثیر بسزایی نخواهد داشت و باید مواردی دیگر همچون فاصله  مناسب کاشت درختان ابیاری نکردن در اواسط روز به دلیل تابش آفتاب ،تبخیر و ایجاد بخار و رطوبت ،تهیه نهال از نهالستان های معتبر مانند نهالستان یشیل نهال ،هرس سبز ،کاشت نهال در خاک های با گردش هوای مناسب و زهکشی شده .

بیماری فرم غیر جنسی درختان انگور

این بیماری بر روی برگ ها و حبه های انگور تاثیر گذاشته و سبب نامنظم شدن وضعیف شدن رشد در درختان انگور می شود.

علائم بیماری فرم جنسی درختان انگور:

بیماری فرم جنسی به صورت لکه ها و کبک های سفید  پودری بر روی حبه ها ،برگ ها ،خوشه و دم خوشه میوه ظاهر می شود.

مبارزه با بیماری فرم غیر جنسی

برای مبارزه با بیماری فرم غیر جنسی دو راه وجود دارد :ابتدا در زمان کاشت باید نهالی با پایه مقاوم به بیماری فرم جنسی انتخاب شود، استفاده از گونه های مقاوم یکی از بهترین راهها جهت پیشگیری بیماری های مختلف بشمار می آید  ،پایه های آمریکایی رسپس به این گونه بیماری ها بسیار مقاوم بوده  به ندرت آثار بیماری  فرم جنسی در این پایه ها دیده می شود.

با پیشرفت علم دانشمندان توانسته اند گونه های هیبرید مقاوم به بیماری را  تولید کنند که در رشد و عملکرد و همچنین مقاوم بودن در بیماری ها  بسیار موثر بوده است .

از دیگر راه های مبارزه می توان به مبارزه شیمیایی در برابر بیماری فرم  غیرجنسی اشاره نمود ،در این جهت می توان با سه نوبت سم پاشی :قبل از شکوفه دهی درختان انگور ،بعد از شکوفه دهی درختان انگور ،15 روز بعد از سمپاشی دوم با استفاده از فربام یا بنومیل  بیماری را کنترل نمود .

استفاده از قارچ کش های مسی و کود های گوگرد ،الوزالو کاراتان نیز در مبارزه با این بیماری کارایی بسزایی دارد.

بیماری سرطان ساقه و ریشه یا گال طوقه درختان انگور

علائم بیماری

بیماری گال طوقه به صورت غده های گرد کوچکی که بر روی ریشه ،ساقه ،دمبرگ، برگ و اللخصوص  طوقه درختان دیده می شود .در ابتدا غده های طاول شکل نرم گوشتی و سفید هستند که به مرور بزرگ شده،به رنگ قهوه ای تغییر و مساحت بیشتری از طوقه را در بر میگیرد .

این بیماری می تواند در پاییز از چشم پنهان شود اما در واقع عمل پوسیدگی از داخل درخت انجام شده و در سال بعد  در مساحت بیشتری ظاهر خواهد شد.

میوه دهی در درختان درگیر بسیار ضعیف و خوشه ها بسیار کم بار و تنک می شوند .

مبارزه با بیماری گال طوقه

برای مبارزه و پیشگیری می توان  به مواردی چون : خرید نهال از نهالستان های معتبر باپایه های قوی ،کاشت نهال در زمین های سالم ،هرس و پاکسازی شاخه و نهال های آلوده ،ضدعفونی کردن ادوات باغبانی در صورت استفاده در باغ های آلوده ،آبیاری با آب سالم و از همه مهمتر مبارزه با آفات ریشه خوار و ساقه خوار قبل از شیوع .

بیماری سفیدک پودری درختان انگور

این بیماری همانگونه که از نامش آشکار است به صورت پودری به رنگ خاکستری مایل به سفید مانند کپک بر زیر و روی برگ های درخت انگور در اواخر فصل باردهی ظاهر می شود که باعث پیچ خوردگی برگ ،شکنندگی و ترد شدن دم برگ ایجاد لکه در سرشاخه های درختان انگور و از همه مهم تر باعث پوسیدگی و ترک خوردن میوه انگور شده و خسارات فراوانی به باغ و باغدار خواهد زد.

مبارزه با بیماری سفیدک پودری

برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری می توان از ارقام مقاوم نهال انگور جهت کاشت استفاده نمود همچنین هرس سبز جهت ایجاد فضا برای تابش نور خورشید به بوته های انگور و برطرف کردن سایه می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری داشته باشد.

جهت مبارزه شیمیایی نیز می توان از سم پاشی در زمان رویت با استفاده از تریمیدال ،کالکسین و گوگرد استفاده نمود.

بیماری نهال آفت زنجره درختان انگور

یکی از مهمترین و خسارت بار ترین آفات درخت انگور زنجره می باشد که تمام درختان مو در هرمنطقه  با هر شرایط را تهدید می کند و در صورت شیوع می تواند بیشاز  50%کل محصول را از بین ببرد .

آفت زنجره زمانی که در مرحله پوره است بیشترین خسارت را می تواند به درخت وارد کند این دوره در آفت بسیار طولانی و پنهان است پورگی آفت زنجره مو حدود چهار سال بوده در این مدت پوره از ریشه تغذیه کرده و می تواند درخت را از پا دربیاورد . در زمان بلوغ حشرات زنجره نوع خسارت از طریق شاخه ها و اوند ها صورت می گیرد ،آفات بالغ می توانند از اواخر بهار تا پایان مرحله رشد میوه بر روی درختان ظاهر شوند.

علائم  آفات

به دلیل پنهان بودن مرحله خسارت باید علائم بیماری را جدی گرفته و به آن توجه داشته باشیم،در صورت بروز علائمی چون زرد شدن برگ ها ،خشک شدن بوته ها ،کاهش کیفیت و ارتفاع خوشه انگور در صورت شیوع آفت درخت دچار خشکیدگی شده و رشد آن مخطل خواهد شد، باردهی درخت به تدریج کاهش یافته و خوشه های انگور ضعیف و ریز می شوند.

پیشگیری و مبارزه با آفت زنجره انگور

برای پیشگیری این آفات لازم است نهالی سالم و مقاوم از نهالستانی معتبر تهیه کنید سپس زمین کاشت را به خوبی زهکشی کرده و از آلوده نبودن آن اطمینان خاطر داشته باشید.

درختان خود را هرس کرده وشاخه های آلوده را قطع و بسوزانید ،وجود علف های هرز می تواند یکی از مهمترین عاملان بیماری باشد ،تقویت درختان انگور به وسیله کودهای حیوانی ،شیمیایی و آلی،شخم زنی خاک جهت هوا گیری و جذب بهتر مواد .

در صورت رویت نشانه های بیماری نیز می توان جهت  جلوگیری از شیوع و برطرف کردن آن از روش های شیمیایی مانند استفاده از سموم دفع آفت زنجره مانند سم دیازینون ،سم کونفیدور ،و سموم عقیم کننده حشره زنجره استفاده نمود.

آفت کرم خوشه خوار انگور

این آفت به صورت حشره شب پره مانند به رنگ قهوه ای با لکه های کرمی و مشکی بر روی بال است که تخم های صدفی رنگ دارد.

افت کرم خوشه خوار این حشره بر روی بند ها و حبه های خوشه انگور تخمک گذاری گذاری کرده می کند ،با خارج شدن نوزادان کرم خوشه خوار لارو ها شروع به تغذیه از گلهای خوشه انگور کرده و با بستن تار های عنکبوتی مانند باعث خشک شدن درخت و خوشه های انگور می شوند.

علائم و زمان حضور کرم خوشه خوار

این آفت در فصل بهار زمانی که درخت انگور شروع به خوشه زنی می کند با ایجاد تار های عنکبوتی شکل ظاهر می شود.

لاروها بر روی گل های خوشه به هم تنیده وخوشه ها را خشک می کنند.

 

پیشگیری و مبارزه با آفت کرم خوشه خوار انگور

جهت جلوگیری از این آفت می توان به مواردی از جمله ،انتخاب رقم مقاوم و سالم جهت کاشت ،انتخاب بستری با زهکشی بالا ،هرس بموقع شاخه و درختان مو وجلوگیری ازایجاد سایه در شاخه ها ،جمع آوری و سوزاندن شاخه و برگ های پاییزی درختان انگور ،شخم زنی و زیر رو کردن خاک با عمق بالا .

همچنین جهت مبارزه  شیمیایی با آفت کرم خوشه خوار انگور می توان از سموم مربوطه مانند سم آزینفوس متیل و دیازینون استفاده نمود .

کرم خوشه خوار انگور در کل باید بگوییم آفات و بیماری های زیادی برای درختان انگور وجوددارد که شما می توانید با رعایت فاکتورهای پرورش از جمله انتخاب نهال سالم و مقاوم  ،تامین بستری مناسب با زهکشی بالا ،آبیاری مرتب در زمان های مشخص ،هرس بموقع و صحیح ،کود دهی و تقویت درختان انگور والبته سم پاشی قبل از شیوع آفات از بروز بیماری ها و آفت های درختان انگور تا میزان قابل ملاحظه ای جلوگیری کنید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *