بیماری نهال های هلو و شلیل

افات و بیماری های شلیل و هلو و نهال هایشان


فهرست موضوعی

بیماری ها و افات درختان شلیل و هلو

برای اگاهی و اشنایی کامل با بیماری ها و افات درختان شلیل و هلو میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس گرفته و از راهنمایی ها و مشاوره های انان در این ضمینه استفاده نمائید اصولا بیماری ها و افات درختان شلیل و هلو در ایران به صورت سم پاشی و پاششی دفع میشوند .

بیماری و آفات درختان شلیل و هلو را بهتر بشناسید :

درختان شلیل و هلو نسبت به عمده درختان دارای عمرکمتری هستند اما باز هم دچار بیماری ها و آفات بسیاری می شوند و اگر پرورش دهنده نکات و فاکتور های پرورش را به خوبی رعایت نکند خسارات زیادی را متحمل خواهد شد.

درختان شلیل به دلیل سطح صاف و صیقلیشان نسبت به هلو میزبان بهتری برای انواع آفات می شوند و امکان بیماری در آنها بسیار بیشتر است اما در کل درخت هلو و شلیل به دلیل هم خانواده بودنشان دارای آفات و بیماری های مشترکی هستند و یک کشاورز و باغدار برای اینکه بتواند محصولی با کیفیت بالا و بدون آفت داشته باشد باید از همه بیماری ها و آفات و راه های پیشگیری و درمان آنها اطلاع کافی داشته باشد تا به محض رویت اولین نشانه ها اقدام به پیشگیری کند و از شیوع آنها جلوگیری کرده باشد.

باید بدانیم محصولی درجه یک محسوب می شود که از نظر ظاهر سالم عاری از هر گونه عیب و نقص و از نظر تغذیه بدون سموم یعنی ارگانیک باشد در واقع هر چه میزان استفاده از سموم کشاورزی کمتر باشد محصول شما از نظر غذایی سالم تر خواهد بود پس بهترین کار جلوگیری از شیوع آفات با رعایت نکات اصولی کشاورزی است تا درمان انها،یک باغدارمی تواند با رعایت اصولی چون:

1.انتخاب نهالی سالم آری از هر گونه بیماری از نهالستان های معتبر

2.انتخاب نهال با پایه قوی (پایه رویشی کشت بافت مقاوم به آفات و بیماری ها )

3.رعایت اصول کاشت

4.انتخاب زمین مناسب با خاکی قوی

5.رعایت فاصله کاشت

6.آبیاری در فواصل مشخص به میزان معین

7.کوددهی و تغذیه مناسب درخت

8.هرس به موقع و اصولی به دست شخصی با تجربه و با علم

9.سم پاشی قبل از شیوع آفات

درختی با عملکرد بالا داشته و محصولی درجه یک وارد بازار کند.

در ادامه شما را با مهمترین و شایع ترین بیماری ها و افات درختان هلو و شلیل آشنا خواهیم نمود،تا بتوانید با داشتن اطلاعات لازم و راه های پیشگیری از آنها نهال پایه رویشی سالم با عملکردی فوق العاده پرورش دهید .

بیماری لب شتری یا همان پیچیدگی برگ های درختان هلو و شلیل چیست؟

بیماری قارچی پیچیدگی برگ درختان شلیل و هلو یکی از اصلی ترین بیماری ها در این درختان است که در مناطق مرطوب با دمای پایین شیوع بیشتری دارد .برای اشنایی و فهمیدن راهکاری مناسب برای دفع بیماری ها و افات درختان شلیل و هلو میتوانید این مقاله را بخوانید و استفاده کنید زیرا مطالب این مقاله دستاورد خود کارشناسان و دکترین مجموعه یشیل نهال میباشد .

برگ های آلوده در همان ابتدای جوانه زدن بیمار شد بوده و دچار پیچیدگی و رنگ پریدگی می شوند،با پیش روی بیماری برگ ها تغییر رنگ داده  به رنگ جگری میشوند برگ های بیمار در آخرین مرحله کاملا پف کرده و لب شتری هستند .خسارت وارده از شیوع بیماری لب شتری به دلیل کمبودسطح فتوسنتز ،جلوگیری از رشد محصول است و همچنین کاهش تولید مثل در درخت .

راه های مبارزه با بیماری لب شتری در درختان شلیل و هلو چیست؟

سم پاشی با سم اکسی کلرور مس،و سم بردوفیکس و سم مانکوزب در فصل پاییز بعد از خزان شدن و ریختن برگ ها و همچنین در مرحله دوم قبل از جوانه زنی یکی از بهترین راه های مبارز است .

توجه داشته باشید که مصرف بعضی از کود ها مانند کود های اوره و نیتروژنی به صورت افراطی می تواند در افزایش این بیماری تاثیر بالای داشته باشد.

بیماری نماتد یا گره ریشه درختان شلیل و هلو:

در درختان شلیل و هلو بیماری نماتد به صورت گسترده ای مشاهده می شود اما قابل توجه است که نهال های پایه رویشی در مقابل بیماری گره ریشه به خوبی مقاومت می کنند پس اگر قصد کاشت نهال شلیل و هلو را دارید به شما توصیه می کنیم از نهال های پایه رویشی کشت بافت استفاده نمایید.درختانی که به بیماری نماتد دچار هستند علائمی چون بیماری پوسیدگی ریشه از خود نشان می دهند اما در واقه آنها دچاره غده های بزرگ بر روی ریشه شده اند که به نام گره ریشه شناسایی می شود.

 راه های پیشگیری و درمان بیماری نماتد یا گره ریشه درختان شلیل و هلو چیست؟

برای جلوگیری از بیماری نماتد یا گره ریشه ابتدا باید از نهال های سالم با پایه ای قوی و یا همان پایه رویشی استفاده نمود ،همچنین برای پیشگیری از شیوع بیماری نماتد در درختان شلیل و هلو می توان از آفتاب دهی و یا یخ آب زمستانی استفاده کرد ،سموم موثر در درمان بیماری نماتد می تواند سم ابامکتین ،متیل بروماید و کادوزافوس باشد .

بیماری پوسیدگی قهوه ای و یا مومیایی درختان شلیل و هلو:

این بیماری قارچی که در مناطق رطوبت دار شیوع بیشتری دارد در شروع فصل باردهی با هدف خسارت به غنچه های میوه درخت ظاهر شده و با کلانیزه کردن آنها را به رنگ قهوه ای تبدیل می کند در برخی موارد دیده شده که بیماری مومیایی به میوه های رسیده نیز آسیب رسانده طوری که میوه به شکل مومیایی بر روی درخت تا فصل بعد باقی می ماند .

راه های پیشگیری و درمان بیماری قارچی پوسیدگی قهوه ای چیست؟

در بین سموم سم های کاربندازیم و تیوفانت یکی از بهترین ها یکی از تاثیر گذارترین سموم جهت رفع این بیماری بشمار می آیند.جهت جلوگیری از انتقال بیماری به فصل بعد باید باغ کاملا عاری از میوه های و برگ های آلوده شده و بهداشت باغی را به خوبی رعایت کنید.

بیماری های میوه های هلو درختان هلو

بیماری های میوه های هلو و درختان هلو

بیماری لکه غربالی درختان شلیل و هلو:

بیماری لکه غربالی از دو عامل قارچی و باکتریایی ظاهر می شود این بیماری می تواند سرشاخه های جوان ،برگ ها و میوه های درختان شلیل و هلو را مورد هدف قرار داده و به آنها خسارت بزند.

بیماری لکه غربال گری در ابتدا شیوع به صورت لکه ای کوچک بر روی میوه و یا برگ ظاهر شده و با گذشت زمان میانه اش از بین رفته و اطرافش به رنگ بنفش و قهوه ای در می آید.در این حالت میوه ها با افت ظاهری شدیدی مواجه شده و از بین میروند.

چگونه با بیماری لکه غربالگری مبارزه کنیم ؟

با توجه به زمستان گذرانی این بیماری سم پاشی درختان آلوده با استفاده از سم بردو،اکسی کلرور مس بسیار موثر است همچنین رعایت بهداشت و باغ و معدوم نمودن عوامل بیماری از سال قبل می تواند در پیشگیری تاثیر گذار باشد.

در صورت رویت اولین نشانه های بیماری باید از قارچ کش های نظیر مانکوزبو کاپتان استفاده نمود.

بیماری سفیدک سطحی درختان شلیل و هلو چیست ؟

یک بیماری قارچی که در اوایل فصل بهار با ریسه بندی بر روی جوانه ها خود را نشان می دهد .هدف این بیماری تغذیه از طریق شیره جوانه ها است که منجر به فرو رفتگی ،رنگ پریده گی ،چوب پنبه ای شدن میوه شده و از درصد کیفیت آن می کاهد.

تاثیر مخرب دیگر این بیماری با ایجاد سفیدک بر روی میوه و برگ و مانع شدن دریافت نور و فتوسنتز گیاه مانع از رشد میوه و عدم میوه ریزی در درختان شلیل و هلو میشود .لازم به ذکر است میوه شلیل با توجه به سطح صاف و سیقلیش در مقابل این بیماری واکنش بیشتری نشان می دهد.

راه های مبارزه با بیماری سفیدک سطحی درختان شلیل و هلو چیست؟

یکی از راه های انتقال این بیماری گل های رز هستند پس بهتر است در کنار درختان خود از کاشت گل رز پرهیز نمایید.در صورت رویت و شیوع بیماری سفیدک سطحی نیز میتوان از سموم موثری چون پنکونازول وکاپتان و مانکوزب استفاده نمود.

آفت کنه و راه های جلوگیری آن در درختان شلیل و هلو چیست؟

کنه حشره ای مکنده است که از شیره جوانه ها در درخت تغذیه کرده و باعث تغییر ساختار در میوه ،برگ و سرشاخه ها میشود با توجه با زاد و ولد بالای این حشره سرعت شیوع آفت بسیار بالا است پس در صورت مشاهده اولین علائم آفت(لوله شدن برگ درختان شلیل و هلو) باید نسبت به رفع ان اقدام نمایید،برای رفع این آفات می توان از سموم آبامکتین  ،ایمیداکلوپراید،پروپارژیت،فنپروکسیمیت وبروموپروپیلات استفاده نمود ،همچنین سم پاشی در فصل زمستان می تواندتاثیر بالای درعدم شیوع این آفت داشته باشد.

برای خرید نهال شاه توت و ارقام نهال توت و خرید نهال انبه و ارقام نهال انبه و خرید نهال گوجه سبز و ارقام نهال گوجه سبز و خرید نهال فندق و خرید نهال انار و ارقام نهال انار میتوانید به صورت حضوری نیز به ادر نهالستان یشیل نهال مراجعه نمائید .

آفت کرم های ریشه خوار و راه های پیشگیری آنها در درختان هلو شلیل چیست ؟

آفت کرم ریشه خوار در واقع لارو های هستند که با هدف تغذیه از ریشه و طوقه درختان به آنها حمله کرده ودر واقع مرگی خاموش را برای درخت به سرانجام میرسانند این کرم یکی از شایع ترین آفات در باغ های هلو وشلیل شناخته شده که خسارت های چشم گیر و جبران نشدنی با خود به همراه می آورد .

برای جلوگیری از آفت کرم سفید ریشه خوار شخم زدن هر ساله باغ تا عمق نیم متری و جمع آوری آفت و معدون نمودن آنها را توصیه می کنیم ،از راه های دیگرمبارزه با ایت آفت سمج یخ آب کردن زمین در زمستان است اما در صورت شیوع آفت می توان از طریق سم پاشی با سموم دیازینون ،ایندوکساکارب و سایپرمترین با آنها مبارزه کرد.

آفت کرم میوه هلو و شلیل چیست و راه های مبارزه با آنها کدام است؟

یکی از آفات مهم که با تغذیه از میوه درختان هلو رشد می کند کرم میوه است در زمان شیوع این آفت میوه های درختان به کلی نابود شده و خسارات سنگینی به درخت و باغدار وارد خواهدشد.افت کرم میوه شب پره های کوچکی هستند که در زمان جوانه زنی با میوه رشد کرده و تا هسته میوه پیشروی می کنند در واقع می توانگفت کرم میوه می تواند به تمامی درختان میوه دار خسارت بزند اما میوه های مثل هلو و شلیل در اولویت این آفت هستند.

زمانی که سرشاخه های درخت به شکل جارویی می شود و یا میوه بدفرم میشود باید بدانید که امکان شیوع آفت کرم ریشه در درخت بالا رفته و به دنبال راهی جهت مبارزه و جلوگیری از پیشروی این آفت کنید از دیگر کرم های میوه خوار در هلو و شلیل میتوان به کرم سرخرطومی اشاره نمود.

برای مبارزه و پیشگیری از این آفت سم پاشی با استفاده از سموم موثر فن والریت ،ملاتیون ،کلرپیرفوس ،فوزالن ودیازینون استفاده نمود.توجه داشته باشید که آفت باید قبل از شیوع کنترل شود زیرا در این صورت مبارزه و ریشه کن کردنش بسیار سخت خواهد شد.

آفت چوب خوار و پوست خوار درختان هلو وشلیل و راه های مبارزه با آنها؟

لارو های سوسک ها و شب پره های که با هدف تغذیه از پوست و چوب درختان میوه بر روی تن تخم گذاری میشوند تازمان بیرون امدن از تخم به راحتی غذا در دسترس داشته باشند.سرشاخه ها یکی از بهترین مناطق برای این آفت به حساب می آید و شما زمان شیوع را از این قسمت های درخت می توانید رسد کنید از اهداف دیگر تغذیه برای آین آفت ها جوانه میوه ها است که در اولین مرحله به آن حمله میشود.لارو های قرمز و قهوه ای با تغذیه از جوانه های میوه باعث خشکیدن آنها و محدود شدن رشد سرشاخه های درختان هلو و شلیل میشوند .برای خرید سم افات و بیماری های درختان شلیل و هلو به فروشگاه انلاین نهال یشیل پایم بدهید .

یکی از دیگر آسیب ای که آفت چوب خوار به درخت میزند تحریک سیستم دفاعی وافت در آن است که باعث ترشح شیره ای از تنه میشود این شیره در برخی موارد می تواند به قدری زیاد شود که باعث خشکی کلی درخت شود.

باید بدانید که کنترل این آفت در زمان شیوع بسیار دشوار است پس قبل از شیوع آفت بهتر است آن را به وسیله سمومی چون دیازینون،مالاتیون و کلرپیرفوس کنترل کنید .

هرس سرشاخه های الوده و سوزاندن آنها نیز می تواند کمک خوبی جهت مبارزه با این آفت باشد.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *