اصول هرس درخت

اصول هرس درخت


زمان هرس کردن انواع درختان

هرس چیست؟

برای اشنایی با زمان بهتر هرس کردن درختان میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید و از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی انان استفاده کنید بهترین نهال های پایه رویشی و زودبازده مقاوم به سرما را از یشیل نهال بخواهید هرس کردن در زبان امروزی و عامیانه یعنی برش بخش های ناخواسته و بدون بار درختان است که به صورت شاخه های خشک شده و اضافی از آنها یاد میشود .این بافت های اضافی میتوانند هم شاخه و برگ باشند و همچنین بخشی از تنه خشک شده درختان باشداین روش بریدن بخش هایی از درختان هم میتواند بر بخش های مختلف زنده درختان اعمال شود و هم میتواند روی بخش های مختلف و خشک شده درختان اعمال شود .هرس کردن درختان یک عمل مقطعی میباشد که هر ساله تکرار شده و چنانچه در سالی از رشد رویشی و زایشی درخت تکرار نشود درختان دچار افزایش طول و عرض زائد میشوند که در باردهی او تاثیر بالایی را خواهد داشت

چرا باید هرس هرساله روی درختان و نهال ها انجام شود ؟

هرس کردن یک عملیات حرفه ای برای فرمدهی به درختان میباشد که به این وسیله درختان دارای تایمی برای تقویت خود در بافت های باقی مانده را دارند و با توجه به این عمل درختان میتوانند باردهی بالاتری را داشته باشند.این تقویت بافت های باقی مانده در درختانی که دارای میوه های مطلوب و قابل استفاده در زمینه تامین غذای جانوری اگر باشد درختان با انجام عملیات هرس قوت خود را بعد از هرس کردن به تقویت میوه های خودداده و با از بین رفتن بافت های اضافی توانایی ادامه رشد خود را به دست می آورند .انرژی و قدرت درختان برای انجام فعالیت های خود از فعالیت های تنفس سلولی و فتوسنتز و همچنین اعمالات سیتوپلاسم درختی صورت میپذیرد و در نهایت به یاخته ی گیاهان میرسد این انرژی درختان و گیاهان با روش های مختلفی همچون تنفس اکسیژنازی درختان و گلیکولیز و تنفس سلولی و تثبیت کربن در حضور اکسیژن و تثبیت کربن در حضور نور آفتاب و یا از طریق کوددهی های درختان میوه صورت میپذیرد . در نتیجه با این عملیات هرس کردن انرژی و و مواد مغذی مورد نیاز درختان را به یاخته های جدید رشد کرده انتقال داده و سلول های گیاهی جدید را بیشتر مورد توجه قرار میدهیم .

بهترین زمان هرس کردن چه زمانی است؟

زمان هرس کردن درختان به طور معمول به نوع درخت و فصل باردهی آن برمیگردد و بیشتر کشاورزان و باغداران برای درختان زیادی این فعالیت هرس کردن را در آخر زمستان به انجام میرسانند و این اعمالات بر روی درخت به منظور فرمدهی به درختان انجام میشود .

هرس کردن باردهی به طور معمول برای افزایش تقویت درختان برای شروع یک دوره باردهی انجام میشود که این زمان یک یا دوماه قبل از باردهی انجام میشود این اتفاق باعث میشود که کیفیت و کمیت میوه درختان بالا برود و درختان بتوانند تولید محصولات بیشتری داشته باشند .

انواع دیگر هرس برای درختان میوه وجود دارد که یکی از این انواع هرس ها،هرس کردن درختان به صورت زمستانه است که نام دیگر آن هرس سیاه نام دارد و این نوع هرس در فصل زمستان اتفاق می افتد و نوع دیگر این هرس ها، هرس سبز یا هرس تابستانه است که در فصل زمستان انجام میشود .

زمان هرس درخت گردو :

هرس درختان گردو بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است و از جمله موارد قابل اهمیتی است که علاوه بر اینکه افزایش تولید محصول را تحت شعاع قرار میدهد باعث افزایش طول عمر مفید درختان گردو هم میشود و همچنین هرس درختان گردو معمولا به دو زمان جدا از هم تقسیم بندی شده اند:

بهترین زمان هرس کاری

بهترین زمان هرس کاری

هرس کردن درختان گردو به دو مرحله زیر تقسیم بندی شده اند :

1:هرس باردهی

2:هرس فرمدهی

این دو نوع هرس بیشتر در ارقام درختان گردو قابل مشاهده هستند .

هرس فرم دهی:

معمولا در اواخر تابستان و شروع فصل زمستان توسط باغداران محترم انجام میشود و قسمت هایی از درختان که اضافی و زائد تلقی میشوند و مانع رسیدن نور کافی به نقاط پایین تر درختان میشوند و یا تراکم آنها با درختان کناری زیاد میباشد قطع میگردد .

هرس باردهی:

یکی دیگر از انواع هرس کردن هرس باردهی میباشد که به صورت عمومی در اواخر زمستان انجام میشود و به طور معمول این نوع هرس درختان گردو هر ساله باید بر روی درختان اعمال بشود تا درختان با آمادگی کافی و همچنین انرژی کافی به فصل باردهی خود ورود بکنند و در ضمن این انرژی مورد نیاز خود را بتوانند به صورت بسته ای ذخیره سازی کرده ودر صورت تمایلات کم ریشه با خاک از این بانک انرژی ها استفاده کافی ببرند.

اگر درخت شما سن بالایی داشته باشد معمولا از دستگاه ها و آلات کشاورزی برای هرس کردن آنها استفاده میکنند مثل اره برقی و دیگر دستگاه های برقی که در این زمینه مورد استفاده قرار میگیرد . در هنگام هرس کردن درختان قسمت های هرس شده باید به وسیله محافظی مثل انواع چسب های باغبانی و یا درپوش های چفت شونده پوشانده شوند تا در برابر انواع بیماری های گیاهی محافظت شده وهمچنین انواع آلودگی ها نتوانند به درون درختان نفوذ بکنند .

زمان و نکات مقطعی هرس درختان انگور:هرس کردن درختان انگور به دلیل تنه کم حجمی که در اوایل رشد خود دارند راحت تر و به طور معمول به صورت هرس دستی صورت میگیرد و معمولا در زمستان و در زمانی که درختان به صورت رشد برگ و میوه رشد نداشته اند باید انجام شود و این درختان به دلیل تراکم بالای شاخه ها و برگ های خود در هنگام هرس کردن زحمت زیادی میبرند و با دشواری زیادی این کار همراه است .

نهال های انگور بسیار حساس به هر گونه تغییرات و همچنین حساس به تنش های محیطی هستند و اگر در هنگام هرس کردن دقت در این زمینه نشود و تنه اصلی و یا مکان های رشد جوانه های جدید را مورد هرس کردن قرار بدهند حتی ممکن است که درختان این ارقام میوه مورد خشکیدگی قرار بگیرد.

بهترین زمان هرس درختان انگور زمانی است که خطراتی مانند بیماری های جدید فصلی و یخ زدگی و مواردی از این قبلی نهال ها را تهدید نکند و بهتر است در اواخر فصل سرما و یخبندان این اتفاق به ثمر بیفتد .

درختان انگور بسیار به محیط کاشت خود وابسته هستند و با توجه به اینکه این اتفاق در هر منطقه به صورت متفاوت صورت میگیرد باید در هنگام خرید ارقام انگور به انواع نکات حیات آن و نحوه برخورد خودتان با او توجه خاصی را داشته باشید .

نکات بسیار مهم درباره هرس درختان انگور یا همان موو:

1: در هنگام هرس کردن باردهی و یا هر نوع هرس دیگر به این نکته که نباید شاخه و تنه اصلی قطع بشود دقت شایانی را داشته باشید .

2:قطع شاخه های عقیم درختان انگور را باید جدی بگیرید و شاخه ها و جوانه های جدید غیر مفید را از بین باردهی درخت برداشته و حتما قطع شود .

3: هنگام هرس درختان موو به اینکه قرار است در چه منطقه ای از زمین شما باردهی انگور داشته باشد دقت بکنید زیرا در مکانی از زمین که به سمت نور خورشید رشد میکند اگر رشدی داشته و باردهی در آن مکان صورت نپذیرد انگار در پی افزایش رشد درختان تنه چوبی غیر قابل استفاده برای درختان انگور به وجود می آید که با ساز گذر عمر درخت مجبور به بریدن آن میکنید زیرا باردهی در آن منطقه نخواهد داشت .

4:درختان موو از همان ابتدای کاشت باید با پایه های چوبی که به آن بپیچند رشد بکنند و در هنگام هرس کردن باید پایه های چوبی یا فلزی برای رشد صحیح درختان انگور در اطراف آن قرار دهید .استعلام قیمت فروش نهال الوان و خرید نهال پسته و فروش نهال سیب پایه رویشی میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید .

زمان و مراحل کاشت درخت پسته:

درختان پسته نیز همانند درختان دیگر دارای دو نوع هرس باردهی و هرس فرمدهی میباشد که همان شرایط درختان دیگر را دارا میباشد . نکته مهم درباره این درخت این است که برای هرس کردن این درخت باید از متخصصان مخصوص این کار استفاده کرد زیرا هم اصول هرس کردن این درختان بسیار پیچیده است و هم از دست خود باغدار این کار برنمی آید زیرا با سهل انگاری میتوانید تمام باردهی درختان را تا آخر عمر از بین برده و تا به نقطه نابودی این درختان را بکشانید برای مثال از توضیحات اصولی این درختان میتوان به این نکته توجه بکنیم که با توجه به یکسان بودن فتوسنتز در مکان های مختلف درختان و با توجه به تقسیم مساوی مواد مغذی درختان اما شاخه های پایینی مواد مغذی بیشتری را به خود اختصاص میدهند و شاخه های راسی در معرض بیشتر خشک شدن قرار دارند با توجه به اینکه جدید هم هستند اما مواد غذایی مورد نیاز در هنگام هرس اشتباه به دست نمی آورند.

در حالت کلی و توضیح مفید و مختصر این هرس درختان پسته بهتر است شاخه های ابتدایی و نزدیک به خاک را هرس کرده تا درختان پسته در قسمت های انتهایی تقویت بشوند و بهترین زمان هرس درختان پسته همان اوایل فروردین و اواخر زمستان است .

بهترین زمان هرس درخت سیب :

هرس درختان سیب به نسبت راحت تر و وقت گیری کمتری از دیگر درختان دارند به این دلیل که شاخه های بارده درختان سیب کند تر رشد میکنند بهتر است هر سه سال یکبار درختان سیب مورد هرس کردن قرار بگیرند و اواخر تابستان بهترین زمان برای هرس درختان است یا در حالتی اوایل پاییز نیز در صورت مساعد بودن آب و هوا وقت خوبی برای هرس درختان محسوب میشود .

هرس کردن درختان شلیل و هلو :

درختان شلیل و هلو شباهت بالایی درروش ها و نوع هرس با یکدیگر دارند و هر دو برای تنفس و تهویه و گردش هوای زیاد نیازمند هرس کردن فرمدهی درختان میباشند .

بهترین زمان هرس کردن درختان هلو اوایل بهار و اواخر تابستان میباشد و هرس درختان شلیل نیز بهتر است در اواخر زمستان و بعد از ایام به پایان رسیدن یخبندان و سرمای شدید زمستان صورت بپذیرد .

هرس کردن درختان انجیر :

درختان انجیر سه نکته مهم درباره ی هر سخود را دارند که این سه نکته شامل :

1:هرس پایه بلند درختان انجیر

2:هرس بوته ای درختان انجیر با دستگاه های برقی

3:هرس باردهی درختان که از اهمیت بالایی برخوردار است .

درختان انجیر بهتر است در اواسط بهار هرس بشوند و بعد از هرس کردن باید مناطق هرس شده ضدعفونی بشود .

هرس کردن درختان زرد آلو:

درختان زرد آلو نیز باید دارای 3 نوع هرس باشد

1: هرس جوان سازی درختان

2:هرس فرمدهی

3:هرس باردهی درختان زرد آلو

این نوع درختان نیز با هر ارقام که باشند بهتر است در تایمی نزدیک به اوایل بهار صورت بگیرد .

هرس درختان گیلاس :

هرس کردن درختان گیلاس به دلیل حساسیت بالای خود به انواع بیماری های گیاهی هم قبل از هرس کاری و هم بعد از هرس کردن درختان نیازمند ضدعفونی برای جلوگیری از ابتلای درخت به آلودگی بیرونی میباشد که این درختان برای هرس خود نیز نیازمند یک فرد کاربلد هستند و هرس این درختان گیلاس نیز بهتر است در اواخر تابستان و اوایل بهار صورت بپذیرد .

زمان هرس کردن انواع درختان خرمالو:

درختان خرمالو بهتر لست در اوایل اردیبهشت ماه هرس شوند و یک ماه قبل از باردهی درختان این روند عملیاتی بر روی درختان خرمالو موزی و گوجه ای اعمال بشود .زمان هرس کردن اواع درختان گردو و خرمالو را از کارشناسان شرکت یشیل نهال بپرسید.

نهالستان یشیل نهال را بهتر بشناسید :

نهالستان یشیل نهال با ارائه انواع نهال های اصلاح نژادی و پایه رویشی در پی افزایش کیفیت و کمیت کاشت نهال های باغداران محترم جای جای ایران میباشد وبرای عملیاتی شدن این طرح در پی زحمات فراوان مهندسان خود قادر به تولید و پرورش و رشد نهال های دیرگل و زودبازده ای شده اند که به دلیل مقاومت بالای این نهال ها به انواع بیماری ها و سرما و گرمای شدید فصلی این نهال ها میتوانند از خود محافظت بالایی نشان دهند .

تمامی نهال های ارسالی از نهالستان یشیل نهال به صورت گلدانی خدمت مشتریان عزیز ارائه میشود که هم به دلیل ارسال بار به صورت پک نهال و خاک این امکان را به مشتریان عزیز ارائه میکند که مطلوب ترین خاک برای کاشت نهال خریداری شده را داشته باشند و تغییرات مورد نیاز برای رشد بهتر درختان خود را بدهند تا میوه های مطلوب تری داشته باشند .

نهال های نهالستان یشیل نهال به دلیل تغییرات رمزه ای ژنوتیپی که به دلیل زیست فناوری های نوین اعمال شده بر این درختان باعث تغییرات فنوتیپی او شده ویژگی های مطلوب تمامی درختان کشت نوین را دارا میباشند و این اصلاحات نژادی باعث مطلوبیت هر چه بیتشر میوه این نهال ها با هر رقم از درختان گشته است .

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *