نهال گردو پایه کوتاه ومزایایی آن

منظور از درختان پایه کوتاه گردو ،درختانی است که درظاهر دارای قدی کوتاه تر ،تنه ای کوچک تر و البته شاخه و برگ های جمع تری نسبت به دیگر درختان گردو که تا به حال در اطرافمان دیده ایم می باشد ، نهال گردو پایه کوتاه مزایایی بسیاری دارد.

درختان گردو به صورت نرمال دارای تنه ای قطور و بزرگ با ارتفاعی حدود 10 تا 30 متر بوده که شاخه های آن به صورت گسترده ای تاج آنها را تشکیل داده است.

درختان پایه کوتاه گردو که بر خلاف درختان گردو اصلاح نشده دارای قد و قامتی کوتاه هستند تاج گرد تری دارند و شاخ و برگ های آنها مانند درختان سیب از یک دیگر فاصله چندانی ندارد .

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مطالبی چون :

 نهال گردواصلاح شده پایه کوتاه

مزیت های درختان گردو پایه کوتاه

ارقام نهال گردو پایه کوتاه

بهترین نهال گردو پایه کوتاه چندلر

بهترین نهال گردو پایه کوتاه فرنور

بهترین نهال گردو پایه کوتاه ژنوتیپ

آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید با داشتن این اطلاعات بهترین انتخاب را در مورد خرید و کشت نهال گردو داشته باشید،پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نهال گردو پایه کوتاه ریشه کشت بافت

 

نهال گردو اصلاح شده پایه کوتاه

درختان گردو ،درختان کهنسالی هستند که از سالیان دور بر روی کره زمین رشد و نمو داشته اند،بعد از کشف این درختان بزرگ و تنومند به وسیله انسان وچشیدن طعم لذیذ مغز این میوه خشکباری ،کاشت این درخت به صورت گسترده شروع شد و انسان های زیادی اقدام به پرورش این نهال کردند،در ابتدا منظور از کاشت نهال گردو مصارف خوراکی فردی بود اما با گذشت زمان و مطالبه زیاد و بازار تقاضای بالای این محصول افراد زیادی به فکر احداث باغات گردو در سراسر جهان نمودند و از این راه به سود های زیادی نیز رسیدند.

با کسب سود های زیاد از طریق پرورش این میوه خشک باری انسان ها تصمیم به گسترش و بهبود این پرورش گرفتند و در اینجا بود که علم و دانش پژوهشگران گیاه شناسی وارد عمل شد .

دانشمندان با تشخیص معایب اصلی پرورش بذری درختان گردو سعی دربهبود آنها نموده و عیوبی چون مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ،مقاومت ریشه در برابر کم آبی و خشکی ،پر باری و البته قامت بلند گیاه که باعث کم باری و برداشت محصول بسیار سخت و خطر ناک بود را رفع کردند.

در واقع اصلاح نژاد نمودن درختان گردو کمک به بهبود تمام نواقص گیاه کرده و ویژگی های مثبت نهال گردو را تقویت نموده است.

کسانی هستند که درختان گردو را به صورت بذری و و صرفا جهت استفاده از چوب آن پرورش می دهند که این افراد باید از نهال های بذری گردو استفاده کنند.

اما افرادی که قصد برداشت یک محصول درجه یک و ایده ال را دارند بهتر است، نهال پایه کوتاه گردو اصلاح شده ریشه کشت بافت را در نظر داشته باشند.

جهت خرید نهال گردو پکان پایه رویشی  و دیگر ارقام با مشاورین نهالستان یشیل نهال تماس بگیرید.

مزایای نهال پایه کوتاه گردو :

عمده نهال های اصلاح شده دارای قامتی کوتاه و تاجی گرد هستند واین باعث می شود که درخت محصولی بسیار با کیفیت تر و پر بار تر داشته باشد ،زیرا درختان گردو بذری قوت ریشه خود را صرف رشد تاج وشاخه های بلند و تنه ضخیم خود می کنند و به همین جهت محصول آنها از کیفیت بالای برخوردار نمی شود.

یکی دیگر از مزایای کاشت نهال گردو پایه کوتاه صرفه جویی در هزینه سم پاشی و کود دهی است .

در این مورد باید بگوییم که به دلیل گستره کوچک درختان گردوهای پایه کوتاه ریشه نیاز به مواد غذایی زیادی برای تقویت شاخ و برگ ندارد و شما می توانید با مقدار کمی کود یک درخت قوی و پر محصول داشته باشید.

همچنین در زمان شیوع آفات مقدار سم مورد نیاز جهت رفع آفات می تواند بسیار کمتر از مقدار مصرفی درختان تنومند و بزرگگردو های بذری و پایه بلند باشد.

شاید شما نیز شاهد بوده باشید که برای برداشت درختان گردو بذری به دلیل قامت بلندشان چه مقدار هزینه صرف شده و چقدر سخت و خطر ناک این محصول برداشت می شود تا جایی که فرد برداشت کننده بدون بیمه نباید بر روی درخت برود،زیرا خطر سقوط و مرگ در این نوع برداشت ها بسیار بالا است.

اما افرادی که نهال پایه کوتاه گردو اصلاح شده پرورش می دهند دیگر با این موارد و خطرات سروکله نمی زنند و برداشت محصول بسیار ایمن و راحتی دارند.

هرس در درختان یکی از راه های رسیدن به پرورش مطلوب است که در درختان پایه بلند گردو کار آسانی نبوده و در عمده موارد انجام داده نمی شود .

اما در نهال پایه کوتاه گردو شما می تواند درخت را به راحتی هرس کرده و محصول دهی و سلامت آن کمک کنید.

ارقام نهال گردو پایه کوتاه

با توجه به اینکه درختان پایه کوتاه با استفاده از عمل اصلاح نژاد بدست می آیند ما می توانیم ارقام نهال گردو پاکوتاه متنوعی داشته باشیم .

اما اینکه بهترین رقم نهال پایه کوتاه گردو کدام یک می تواند باشد جای بحث دارد که ما در ادامه شما را با بهترین این ارقام آشنا خواهیم نمود.

ازبهترین ارقام نهال پایه کوتاه گردو می توان به رقم های زیر اشاره نمود :

نهال گردو چندلر پایه کوتاه

این نهال یکی از بهترین ارقام نهال گردو است و اصالت آن به کشورهای آمریکای بر می گردد ،که با وجود ویژگی های بسیار خوبش باعث شده در بین نهال کاران و افرادی که قصد احداث باغات گردو را دارند ،نهال گردوی پایه کوتاه چندلر را یکی از گذینه های بسیار خوب جهت این امر در نظر بگیرند.

درختان چندلر اصلاح شده پایه کوتاه دارای ویژگی های منحصر به فردی همچون :مقاومت بالا در برابر سرما ،باردهی زیاد ،محصولی با کیفیت با طعمی لذیذ و چرب که دارای مغزی سفید و گرم بالا ، پایه ای کوتاه برای صرفه جویی در امر هزینه های مصرفیهمچون سم پاشی ،کود دهی ،هرس و برداشت محصول و… هستند که باعث شده یک نهال نمونه در بین باغداران محسوب شود.

درختان گردو چندلر پایه کوتاه به دلیل مقاومت بالایشان در برابر سرما و همچنین دیر گل بودنشان یکی از بهترین انتخاب ها برای کاشت در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و سردسیر می باشد.

این درخت خود گرده افشان نبوده و برای محصول دهی نیاز به یک رقم گرده افشان دارد .بهترین ارقام نهال گرده افشان برای درختان گردو چندلر می تواند ،نهال گردو فرانکت و فرنت باشد.

با استفاده از این دو رقم به نسبت های 5 به یک می توانید بهترین و پربار ترین نهال های گردو را داشته باشید.

نهال گردوی فرنور پایه کوتاه اصلاح شده

در بین ارقام نهال گردوپایه کوتاه اصلاح شده می توان به یکی دیگر از بهترین ارقام نهال پایه کوتاه به نام گردوی فرنور اشاره نمود .

این نهال با پایه کوتاه و ویژگی های خوبش یکی از نهال های میهمان در کشور ایران است که به دلیل سازگاری بالایش با مناطق کوهستانی و سردسیر کشور عزیزمان در بین درختان گردوی بومی ایران ماندگار شده است.

اصالت اصلی درخت گردوی ریشه کشت بافت فرنور کشور فرانسه بوده و از سالیان قبل به ایران وارد شده و مورد استقبال خوبی بین کشاورزان و علاقه مندان به درختان گردو قرار گرفته است.

درخت گردوی فرنورپایه کوتاه دارای ویژگی های بسیار خوبی از جمله :محصولی درشت با پوسته ای نازک که دارای مغزی سفید و کرهای ،پایه کوتاه و تاجی پر، مقاوم به سرما،دیر گل و زود بازده و با عمر مفید بالا می باشد که باعث شده در کشور ایران جزء ارقام برتر و پر مخاطب قرار بگیرد.

نهال گردو ژنوتیپ پایه کوتاه

یکی از ارقام نهال پایه کوتاه گردو است که با اصلاح نژادی که بر روی آن انجام شده عیوب آن برطرف شده و به نقاط قوتش افزوده شده است.

نهال گردوی ژنوتیپ یک نهال گرمسیری با نیاز پایین به سرما است ، به همین دلیل یکی از پرطرفدار ترین نهال های گردو جهت کاشت درمناطق معتدل رو به گرمسیری می باشد و طرفداران زیادی در بین باغداران این مناطق دارد .

نهال گردوی ژنوتیپ دارای محصولی با کیفیت با پوسته های نازک و مغزی سفید با درصد چربی قابل پسندی است .

این نهال خود گرده افشان است و شما می توانید نهال گردوی ژنوتیپ پایه کوتاه را به تنهایی و بدون نیاز به یک نژاد گرده افشان پرورش دهید.

زود بازده بودن ودیر گل بودن درختان گردوی ژنوتیپ باعث شده که باغدان به راحتی و در سال های اولیه کاشت محصول این درخت را رویت کرده ودرسال چهارم از محصول اقتصادی آن بهرمند شوند .

جمع بندی

نتیجه تمام مطالب مطرح شده در بالا این خواهد بود که با توجه به پیشرفت علم و صنعت در زمینه کشاورزی دیگر نیازی نیست که باغداران نهال بی کیفیت و بی ثمر در زمین های خود پرورش داده و وقت و هزینه خود را در این باب تلف کنند.

با توجه به اصلاحات انجام شده از سوی دانشمندان و مهندسین کشاورزی بر روی پایه و پیوندک های نهال های گردو باغداران به خوبی می توانند در کمترین زمان بهترین محصول را از باغات خود برداشت نموده و به بازار عرضه کنند.

برای بازدید از دیگر محصولات نهال می توانید به سایت یشیل نهال مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه مشورت کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین نهال های کشت بافت اصلاح شده انواع درختان مثمر و غیر مثمر را به راحتی و در کمترین زمان تهیه و کاشت نمائید.

 

 

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *