کاشت نهال انبه

مقدمه

برای آشنایی با نحوه و اصول و چگونگی و اموزش و یادگیری کاشت نهال انبه و موارد مهم در ارتباط با آنها میتوانید با کارشناسان نهالستان یشیل نهال تماس بگیرید یا این مقاله که در مورد کاشت درخت انبه می باشد را تا اخر مطالعه نمائید. اگر فردی هستید که علاقه مند به فعالیت در زمینه باغداری و تولید محصولات کشاورزی و میوه های صادراتی می باشید ، کاشت و تولید انبه می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد زیرا انبه میوه خاص و منحصر به فردی است که نه تنها در داخل کشور طرفداران خاص خود را دارد بلکه در خارج از کشور نیز از محبوبیت ویژه ای برخوردار است ؛ محبوبیت انبه در میان افراد به دلیل خواص فوق العاده ای است که دارد .

در ادامه سعی بر آن است که شما عزیزان را با چیستی و ماهیت این میوه لذیذ و مصارف و خواص آن همچنین نحوه و طریقه کاشت ، آبیاری ، خاک مناسب برای کاشت و … آن آشنا کنیم . در نظر داشته باشید که اطلاعات ذیل از نظر تئوری و برای افزایش سطح آگاهی شما از نحوه تولید انبه کفایت می کند منتها برای انجام تمام این اقدامات پیشنهاد می گردد در بادی امر از افراد مجرب و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا زمانی که خود به فردی مجربی تبدیل شده و بتوانید با اطمینان کامل تمام اقدامات را انجام دهید .جهت خرید نهال تماس بگیرید.

انبه چیست ؟

دانشمندان و پژوهشگران ، تمامی موجودات (اعم از جاندار و بی جان) را به دسته های مختلفی تقسیم کرده اند که جمادات ، گیاهان (نباتات) ، جانواران و … را شامل می شود .

انبه از فرمانرو گیاهان است و در طبقه پایین تر جزء دسته گیاهان گلدار می باشد ؛ گیاهان گلدار ، گیاهانی هستند که قادر به تولید میوه بوده و در فصل خاصی محصول تولید می کنند ؛ این دسته از گیاهان خود به رده هایی تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها گیاهان دو لپه ای می باشد ؛ به گیاهانی دو لپه ای گفته می شود که بذر آن ها از دو قسمت مجزا و چسبیده به هم تشکیل شده باشد .

رده گیاهان دولپه ای خود نیز به راسته هایی تقسیم می شود که در این تقسیم بندی انبه در زیرمجموعه افراسانان قرار دارد ؛ مرکبات ، بادام هندی و افرا هم جزئی از همین راسته هستند . انبه از تیره سنجدیان است ؛ این تقسیمات و طبقه بندی علمی گیاهان چندان ادامه پیدا می کند که دایره آن کاملاً محدود شده و تنها ارقام انبه را در بر می گیرد .

از مشخصات درخت انبه می توان به ارتفاع زیاد آن اشاره کرد ؛ طول این درخت ممکن است به 40 متر هم برسد و عرض آن در قسمت تاج (شاخ و برگ دار) قریب به 10 متر خواهد شد . برگ های درخت انبه در بدو جوانه زدن نارنجی – صورتی است ولی کم کم و با رشد برگ ها به سمت قرمز تیره گراییده و در نهایت سبز تیره می شوند .

شکوفه های درخت انبه سفید رنگ بوده و به صورت خوشه های 10 الی 40 سانتی متری در اندازه های کوچک در کنار هم می رویند .

هر یک از شکوفه های انبه دارای 5 گلبرگ ، 5 کاسبرگ (در قسمت تحتانی هر گل ، جسمی کاسه مانند وجود دارد که جنس سخت تری نسبت خود گل و شکوفه دارد و معمولاً سبز رنگ است ؛ این بخش وظیفه محافظت و نگهداری از گلبرگ ها را بر عهده دارد) .

هندی ها به میوه انبه سافدا می گویند . این درخت با میوه هایی نظیر بادام هندی و پسته قرابت خانوادگی دارد . گونه گونی این خانواده قریب به 1000 نوع است .

خواستگاه انبه

انبه یک میوه استوایی است و در مناطقی با آب و هوای استوایی رشد می کند و کشت آن رواج دارد . البته امروزه با پیشرفت حمل و نقل و تجارت ، تمام میوه ها را می توان در مناطق مختلف یافت و حتی می توان میوه فصل سرد را در فصل گرم و بالعکس ، در بازار میوه مشاهده کرد .

شبه جزیره هند ، پاکستان ، بنگلادش و جنوب شرقی قاره آسیا خواستگاه اصلی میوه انبه محسوب می گردد .

کاشت و تکثیر نهال انبه

انبه به طرق مختلفی تکثیر و ازدیاد می یابد . می توان به روش های مختلف جنسی و غیر جنسی به کاشت و تکثیر انبه پرداخت .

روش جنسی تکثیر انبه

منظور از روش جنسی تکثیر انبه همان کاشت هسته آن است که امروزه برای کشاورزان روشی منسوخ شده محسوب می گردد ؛ اما ممکن است این روش بین خزانه داران محبوب باشد و همچنان از این روش استفاده کنند . البته برخی افراد برای تفنن و سرگرمی این کار را انجام می دهند از طرفی برای انجام تحقیقات بر روی این گیاه کاشت هسته آن در آزمایشگاه ها نیز همچنان انجام می پذیرد .

برای کاشت هسته انبه یک انبه کاملاً بالغ و رسیده تهیه کنید .

هسته را از گوشته جدا کرده و آن را تمیز کنید .

سپس با دستمال تمیزی هسته انبه را خشک کنید و به مدت 2 روز در دمای اتاق نگه دارید تا کاملاً خشک شود .

در این مرحله بایستی مغز هسته انبه را کاملاً سالم و بدون هیچ گونه آسیبی از پوسته سخت آن جدا کنید برای انجام این کار می توانید از یک قیچی تیز و ضدعفونی شده استفاده کنید .

برخی انبه ها دارای یک هسته و برخی دیگر ممکن است دو یا چند هسته داشته باشند .

اگر کوچک ترین عارضه نامتعارفی مثل پوسیدگی یا چروکیدگی روی هسته مشاهده می کنید ، هسته دیگری برای کاشت انتخاب کنید .

هسته انبه را به مدت 24 ساعت درون یک ظرف آب گرم خیس کنید و پس از آن درون دستمال مرطوبی پیچیده و در یک کیسه پلاستیکی بگذارید .

کیسه را ببندید و در یک مکان تاریک و گرم قرار دهید .

هر 3 روز به هسته انبه سر بزنید و رطوبت پارچه را هم چک کنید اگر خشک شده بود به وسیله اسپری مجدداً مرطوب نمایید .

حدأقل یک ماه به طول می انجامد تا هسته انبه جوانه زده و رشد کند .

هنگامی که طول گیاه به 8 سانتی متر رسید وقت آن رسیده که آن را در خاک گلدان بکارید .

گلدان باید دارای سوراخ های زهکشی باشد و تا 5 سانتی متر مانده به لبه گلدان ، آن را با خاک مخصوص گلدان پر کنید .

هسته جوانه زده انبه را در عمق 2 سانتی متری از سطح خاک بکارید .

در این مرحله گلدان را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید ؛ انبه بومی مناطق گرم و مرطوب است و از دمای بالا لذت می برد . خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد .

اگر متوجه افتادگی برگ های بوته انبه شدید نگران نباشید ؛ در صورتی که آبیاری را به صورت صحیح انجام می دهید این افتادگی طبیعی است .

بذر انبه تا زمانی که رشد کند و بالغ شود 8 سال به طول می انجامد .

روش غیرجنسی تکثیر انبه

غیر از کاشت بذر انبه ، می توان با سایر روش های رویشی موجب ازدیاد آن شد . از جمله روش های تکثیر رویشی یا غیرجنسی گیاهان ، قلمه زدن ، پیوند زدن ، خوابانیدن شاخه و استفاده از پاجوش است که در این روش ها گیاه حاصله کاملاً مشابه به گیاه مادر خواهد شد . فروش نهال در نهالستان یشیل به صورت تضمینی است

تکثیر انبه به روش پیوند زدن انبه

در حال حاضر پیوند زدن انبه با صرفه ترین راه ازدیاد آن محسوب می گردد . در روش پیوند منفصل (یعنی جدا شده) پیوندک را از گیاه مادری جدا کرده و به درخت پایه پیوند می زنند ؛ درخت پایه و پیوندک باید هم خانواده بوده و دارای ویژگی های مشترک باشند ؛ هر چه این ویژگی های مشترک بیش تر باشد عملیات پیوند سریع تر و بهتر انجام می پذیرد و هر چه کمتر باشد دیرتر پیوند خورده و در مواردی هم پیوند موفقیت آمیز نخواهد بود . بعد از گذشت مدتی پیوندک به درخت پایه جوش خورده و گیاه جدید شکل می گیرد .

عمل پیوند همیشه با هدف تولید یک گیاه انجام نمی شود . کشاورزان ممکن است با انگیزه های مختلفی دست به پیوند بزنند که از آن جمله است : ترمیم گیاه آسیب دیده ، تولید شیره در گیاه خشک شده ، ایجاد سازگاری در گیاه با شرایط نامساعد محیطی .

کاشت نهال انبه

در حال حاضر کاربردی ترین روش برای احداث باغ انبه استفاده از نهال های آماده می باشد . ارقام مختلف نهال انبه پایه رویشی در بازار موجود است که بعد از کاشت ظرف مدت دو سال به بار نشسته و محصول تولید می کنند . این زمان در قیاس با 8 سال انتظار برای بالغ شدن بذر انبه ای که کاشته اید اصلاً قابل قیاس نیست .

این روش صرفه اقتصادی بیش تری نسبت به سایر روش ها دارد ؛ ریسک کمتری داشته و بازدهی فوق العاده ای دارد .

ارقام نهال انبه

نهال انبه چهار فصل پایه رویشی : باردهی دو سال پس از کاشت ، دیرگل ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرمای شدید است .

انبه آلفونسو پایه رویشی : میوه این گیاه زرد رنگ ، تخم مرغی و اریب شکل است . انبه آلفونسو طعم بسیار لذیذی دارد و در میان ارقام مختلف ، طعم این رقم منحصر به فرد است .

نهال انبه فرانسیس ، نهال انبه کنت ، نهال انبه تامی و … از مهم ترین ارقام تجاری انبه می باشد .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال انبه

جنس خاک زمینی که قصد کاشت نهال انبه را در آن دارید باید نیمه سبک باشد ؛ ریشه های درخت انبه قابلیت رشد تا عمق 6 متر در عمق زمین را دارند .

زهکشی خاک های سبک و نیمه سبک به راحتی انجام پذیر است .

خاک گچی به شدت برای انبه مضر است .

خاک اسیدی برای درخت انبه مفید و مطلوب است و رشد خوبی را در این خاک ها خواهد داشت .

از پیت ماس و خاک برگ برای تقویت خاک استفاده کنید اما وجود مقادیر بالایی از خاک برگ برای رشد درخت انبه مضر است .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال انبه

بدیهی است که انبه میوه آب و هوای استوایی می باشد . آب و هوای سرد برای این درخت سم است و حدأقل دمایی که می تواند تاب بیاورد 3 درجه سانتی گراد است البته نهال انبه پایه رویشی مقاومت بیش تری نسبت به سرما از خود نشان می دهد .

در فصل گل دهی اگر دمای هوا به زیر 15  درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند شکوفه ها پلاسیده شده  و می ریزند ؛ در این زمان درخت انبه باید در دمای حدأقل 27 درجه سانتی گراد قرار گیرد .

اگر از نهال های آماده برای کاشت انبه استفاده می کنید بهتر است به مرور آن را به نور مستقیم خورشید عادت دهید چرا که نهال ها معمولاً در شرایط متفاوتی از زمین زراعی پرورش می یابند و ممکن است روزانه 8 ساعت نور مستقیم خورشید را تاب نیاورند .

گیاه انبه می بایست روزانه 6 تا 8 ساعت نور خورشید دریافت کند .

 

 

ابیاری درختان انبه

ابیاری درختان انبه

فاصله کاشت نهال انبه

فاصله کاشت درختان انبه اهمیت فراوانی دارد . این درختان بلند قامت بوده و تاج بزرگی هم دارند پس برای پیشگیری از در هم آمیختگی تاج این درختان و همچنین ریشه آن ها بایستی فاصله مناسبی را بین هر نهال انبه رعایت کرد . فاصله استاندارد برای نهال انبه پایه رویشی و پیوندی 12 متر است اما نهال های پایه بذری می بایست 14 متر از هم فاصله داشته باشند .

کود دهی نهال انبه

بهار و تابستان که فصل رشد درخت و میوه است زمان مناسبی برای کوددهی محسوب می شود . کودی که سالیانه برای تغذیه درخت انبه در نظر می گیرد بایستی به دو قسمت تقسیم شده و طی دو مرحله قبل از رشد شکوفه ها و بعد از چیدن میوه ، خاک را تغذیه کنید .قیمت نهال ارزان و با کیفیت را از یشیل نهال بخواهید.

بعد از گل دهی نسبت به کود دهی اقدام ننمایید ؛ کود دهی در این دوران موجب ریزش شکوفه ها می گردد .

به صورت کلی درخت انبه حساسیت خاصی نسبت به کود دارد و ممکن است برگ هایش دچار سوختگی شود پس مقادیر کمی کود برای هر درخت در نظر بگیرید .

بلوغ نهال انبه

درخت انبه از دسته درختانی است که عمری طولانی دارند البته که عمر مفید اقتصادی چیزی غیر از کل عمر طبیعی درخت است و منظور از آن تعداد سال هایی است که درخت در آن مدت به اوج محصول دهی خود می رسد ؛ عمر درخت انبه گاه به 300 سال هم رسیده و حتی پس از گذشت عمر مفید اقتصادی و تا آخر عمر قادر به تولید محصول است .

آبیاری نهال انبه

گیاه انبه به خودی خود به یک مقدار استاندارد آبیاری برای رشد و تولید محصول احتیاج دارد لیکن عواملی وجود دارند که باعث افزایش یا کاهش و تغییر این استاندارد خواهند شد . عواملی نظیر جنس خاک ، آب و هوا ، واریته و رقم انبه بر آبیاری ، تأثیرات به خصوصی می گذارند .برای استعلام قیمت فروش نهال انبه به بخش فروشگاه آنلاین نهال مراجعه نمائید.

انبه یک درخت سخت جان استوایی است و آب و هوای گرم و خشک را به شدت تاب مقاومت دارد .

در گذشته برای آبیاری باغات میوه از روش غرقابی کردن استفاده می کردند ؛ این روش تبعات منفی زیادی من جمله پوسیدگی ریشه درختان را به همراه داشت .

امروزه روش های مختلف و مقرون به صرفه ای برای آبیاری ابداع شده که نه تنها مضر نبوده بلکه سودمند است و امتیازات فراوانی دارد .

در زمان آبیاری درخت انبه دقت داشته باشید که آب با تنه تماس زیادی نداشته باشد .

از آن جا که اخیراً با مشکل کمبود آب مواجه هستیم بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید .

انبه در مناطق گرمسیر کشت می شود ؛ در این نواحی میزان بارندگی به مراتب کمتر از نواحی سردسیر است پس درخت انبه در فصل زمستان به آبیاری کمکی نیاز دارد .

در فصل تابستان در فواصل 3 روزه درخت انبه را آبیاری کنید . حدأکثر فاصله زمانی برای آبیاری انبه در فصل تابستان یک هفته است .

در فصل بهار و پاییز هفته ای یک مرتبه آبیاری متعادل است و در زمستان هر 15 روز یک مرتبه عمل آبیاری را انجام دهید .

آفات و بیماری های درخت انبه

مگس میوه انبه

نوع ماده این مگس در فصل رشد و میوه دهی ، تخم های خود را به داخل انبه تزریق می کند . کم کم لاروها از تخم بیرون آمده و در همان جا از گوشته میوه تغذیه و رشد می کنند ؛ وقتی اندازه لاروها به 7 میلی متر رسید از انبه خارج شده و با افتادن به روی خاک به شفیره تبدیل می گردند. این لاروها با تغذیه از انبه ها موجب آسیب به میوه می گردند .

زنجرک انبه

این حشره از خطرناک ترین آفات درخت انبه به حساب می آید. زنجرک بالغ زمستان خود را در قسمت تاج درخت انبه می گذراند . در فصل بهار با شکوفا شدن جوانه ها از آن ها تغذیه می کنند و وقتی محور اصلی گل آذین خارج شد شروع به جفت گیری و تخم گذاری روی گل آذین می نمایند .

پشه گالزا انبه ، کنه جوانه خوار انبه ، سن قهوه ای انبه ، تریپس انبه ، حشرات سپردار ، زوال انبه ، سفیدک پودری انبه ، آنتراکنوز انبه ، لکه سیاه یا پوسیدگی آلترناریایی انبه ، لکه سیاه یا شانکر باکتریایی انبه ، فلس فلسی شدن و ایجاد گال روی پوست درخت انبه ، عارضه بدشکلی انبه و … از بیماری ها و آفات رایج در باغات انبه محسوب می شوند که برای مقابله یا پیشگیری از آن ها راه های مختلفی وجود دارد .برای خرید نهال انبه به کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید

نگهداری درخت انبه

می توانید برای سالم نگه داشتن نهال تازه کاشته شده انبه از قیم استفاده کنید . قیم یک وسیله چوبی یا فلزی با ارتفاع 5 / 1 یا 2 متر است که تنه نهال تازه کاشته شده تا زمان بلوغ به آن بسته می شود ؛ با این کار از کج شدن و شکستن تنه نهال جلوگیری می شود.

چون انبه متعلق به نواحی گرمسیر است ممکن است تنه ضعیف نهال مورد آفتاب سوختگی قرار گیرد. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از کاغذ یا رنگ مخصوص کشاورزی استفاده کنید. به دلیل رنگ سفید این مواد بیشتر گرمای نور خورشید منعکس شده و مانع آفتاب سوختگی می گردد.

خواص انبه

مصرف انبه از پیری چشم جلوگیری می کند و زوال بخش شبکیه را که نتیجه کهولت سن است ، به تأخیر می اندازد.

بتاکاروتین موجود در انبه از پیشرفت بیماری آسم جلوگیری به عمل می آورد.

انبه حاوی فیبر خوراکی بوده و بر سلامت روده و هضم غذا مؤثر است.

پتاسیم موجود در انبه از ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری به عمل می آورد.

مصرف انبه به دلیل وجود مقادیر بالایی از بتاکاروتین خطر ابتلاء به سرطان پرستات را کاهش می دهد.

از نظر علمی طبیعت میوه انبه گرم است لذا افرادی که گرم مزاج هستند می بایست به صورت متعادل از این میوه تناول کنند.

انبه را با معده خالی نخورید؛ انبه خاصیت اسیدی دارد و ترکیب آن با اسید معده موجب رفلاکس و سوزش معده می گردد.

مصارف انبه

عمده مصرف انبه به عنوان میوه و به صورت تازه خواری است ؛ این میوه طعم خاصی داشته که مورد پسند هر ذائقه ای قرار نمی گیرد و طرفداران مخصوص به خود را دارد .

اما آب انبه تقریباً عامه پسند بوده و بهترین نوشیدنی برای رفع عطش محسوب می گردد .

از انبه برای تهیه رنگ هم استفاده می گردد .

همچنین در مناطق شرقی قاره آسیا در آشپزی و تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد .

از انبه در تهیه اسانس خوراکی بهره برده می شود همچنین در صنعت تولید ادکلن کاربرد دارد .

از برگ درخت انبه می توان به عنوان ضماد استفاده کرد که تقویت ریشه مو را به ارمغان خواهد آورد همچنین دارای خاصیت آرایشی بوده و رنگ مشکی به موها می بخشد .

چوب درخت انبه در پیشه نجاری و تهیه وسایل چوبی مورد استفاده است اما مانند چوب گردو در بازار تجاری مرغوبیت و محبوبیت ندارد .فروش نهال انبه در نهالستان یشیل به صورت همه روزه 24 ساعته آنلاین انجام میشود.

از چوب انبه برای ساخت و تولید مبلمان ارزان قیمت ، آلات و ادوات موسیقی ، تخته سه لایه ، کف پوش و … استفاده می شود .

نکته حائز اهمیت در مورد چوب درخت انبه آن است که در برخی موارد حساسیت زا است .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *