کاشت نهال توت

برای آشنایی با نحوه کاشت نهال توت اصولی و پربار و رعایت اصول و روش کاشت نهال توت و چگونگی آبیاری و کاشت نهال توت و درخت توت بزرگ میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس گرفته و از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی آنان استفاده نمائید. بررسی میوه توت از نظر شکل ظاهری و ساختار درخت آن ، خواستگاه اصلی و کشورهای تولید کننده خارجی ، قطب های تولید کننده توت در ایران ، روش های ازدیاد توت ، نحوه محافظت از نهال توت ، آبیاری ، خاک مناسب ، خواص توت ، مصارف توت، آفات و بیماری های نهال توت مباحثی است که در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آشنایی با اندام های مختلف نهال توت و درخت بالغ آن شما را در نگهداری بهتر از باغ توت یاری می سازد. شناسایی بیماری ها و آفاتی که ممکن است درخت توت به آن ها مبتلا شود و شرایطی که درخت را مستعد بیماری می سازد و از همه مهم تر راه های پیشگیری و مقابله با این آسیب ها برای شخصی که به شغل باغداری اشتغال دارد از ملزومات است پس اگر در صدد کاشت و احداث باغ توت می باشید تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید. برای استعلام قیمت نهال پیوندی و نهال پایه رویشی با کارشناسان نهالستان یشیل نهال تماس بگیرید.

توت چیست ؟

توت از فرمانرو گیاهان آونددار است ؛ گیاهی گلدار و زیرمجموعه دو لپه ای های نو می باشد . مهم ترین تقسیم بندی توت که تقریباً ماهیت اصلی این میوه را از نظر علمی مشخص می سازد تعیین تیره آن است و توت از تیره انجیران می باشد. 16 گونه نسبتاً متفاوت ، این تیره را تشکیل داده است که توت ها یک سرده وسیع از تیره انجیران را به خود اختصاص داده اند .

ساختار میوه توت مشابه یک خوشه انگور مینیاتوری است که حبه های بسیار ریز و نزدیک به هم دارد . بافت توت نرم است و درون آن دانه بسیار ریزی وجود دارد که شاید در حین خوردن،له شدن آن را زیر دندان هایتان حس کنید . این میوه به رنگ های قرمز ، سفید ، زرد ، سبز و سیاه در طبیعت موجود است و طعم آن در ارقام مختلف از شیرین تا ترش متغیر است . اندازه یک حبه توت بسته به رقم آن بین 1 تا 5 سانتی متر است. میوه درخت توت سیاه با شاه توت از نظر ظاهر دارای شباهت زیادی هستند منتها در طعم و اندازه با هم تفاوت دارند.

درخت توت از نظر ارتفاع به 25 متر هم خواهد رسید ؛ از نظر هندسی شکل ظاهری توت به بیضی می ماند  و برگ های آن ظاهر قلبی و کشیده دارند. درخت توت از دسته درختان مثمر و به اصطلاح سخت جان و مقاوم است . این درخت مقاومت فوق العاده ای در برابر شرایط سخت محیطی از خود نشان می دهد. کم آبی ، بی آبی ، آفات و بیماری ها ، سرمای شدید ، گرمای شدید ، خاک نامرغوب هیچ کدام نمی تواند به راحتی درخت توت را از پای دربیاورد ؛ مگر این که درخت توت برای مدت مدیدی تحت این شرایط قرار بگیرد .

توت یک درخت خزان پذیر است یعنی با فرا رسیدن پاییز برگ های آن تغییر رنگ داده ، خشک شده و می ریزند و در فصل بهار مجدداً درخت جان می گیرد .

توت از دسته درختان یک پایه است یعنی شکوفه های نر و ماده بر روی یک درخت می روید اما گرده افشانی آن توسط باد و حشرات ، هر دو ، انجام می شود .

توت ، با تکمیل روند رشد خود و در زمانی که کاملاً رسیده می شود از درخت افتاده و به زمین می ریزد لذا بهتر است پیش از آن که به زمین بیفتد عملیات برداشت را انجام دهید چرا که توت میوه ای نرم و شیره ای است و با سقوط بر زمین ممکن است زخمی شده و آسیب ببیند .

خواستگاه و کشورهای تولید کننده

خواستگاه اصلی توت سفید کشور چین است و بعدها به اروپا راه یافت و کشت این میوه در آن قاره رواج پیدا کرد . در گذشته در قاره آمریکا از این میوه به عنوان منبع غذایی برای تغذیه کرم ابریشم استفاده می شد . توت قرمز بومی ایالات متحده آمریکا محسوب می شود و در ایالات کانزاس تا ماساچوست می روید . گونه دیگر توت که به رنگ سیاه است بومی غرب قاره آسیا بوده و در زمان روم باستان توسط خود رومی ها به قاره اروپا برده شده است .

به ضرس قاطع می توان گفت که ایران در رده جهانی یکی از بزرگترین تولید کننده انواع توت به صورت تازه و خشک است .

کاشت و تکثیر نهال توت

برای تکثیر و ازدیاد توت روش های مختلفی وجود دارد . ارقام مختلف توت به دو روش جنسی و غیرجنسی قابل کشت و تکثیر است . هر یک از این دو مورد خود روش ها و شاخه های گوناگون دیگری را در بر دارند . در ادامه هر یک را به طور کامل توضیح خواهیم داد .

روش جنسی تکثیر توت

منظور از روش جنسی تکثیر توت همان کاشت بذر توت است . امروزه با وجود نهال توت پایه رویشی کشت بافت این روش چندان کاربرد ندارد . ممکن است افرادی از سر کنجکاوی یا برای انجام تحقیقات مختلف به تهیه و کاشت بذر توت مبادرت نمایند .

کاشت بذر توت : از آن جا که بذر توت اندازه بسیار ریزی دارد و به سادگی قابل جدا شدن از گوشته میوه نیست ، تهیه آن خود پروسه حساس دیگری دارد ؛ پس از برداشت محصول توت از رقم مدنظر ، به روش غربال آب توت را جدا سازید آن گاه به جدا کردن بذر آن مبادرت نمایید و بگذارید در دمای طبیعی اتاق خشک شود سپس اقدام به کاشت بذر در خزانه نمایید ؛ دمای محیط خزانه می بایست 10 درجه سانتی گراد باشد ؛ پس از جوانه زدن بذر توت و رسیدن به اندازه معین (تبدیل شدن به نهال) آن را به زمین اصلی منتقل کنید .

کاشت بذر توت روش های مختلفی دارد و هر فرد بنا به شیوه معمول در آن منطقه یا بسته به سلیقه خود عمل می نماید .

تکثیر غیرجنسی درخت توت

تمام شیوه های موجود و متداول به جز روش کاشت بذر ، روش غیرجنسی محسوب می شوند . قلمه زنی ، پیوند زنی ، خوابانیدن از آن دسته اند که شیوه قلمه زدن و پیوند زدن در تکثیر غیرجنسی توت متداول تر است . روش دیگر هم استفاده از نهال های آماده موجود در بازار است . انواع نهال توت با پایه های بذری و پایه رویشی به صورت حرفه ای تحت نظر متخصصین مجرب پرورش داده خواهد شد و به بازار عرضه می گردد . در این مبحث به روش های ازدیاد غیرجنسی می پردازیم و هر یک را به تفکیک و تفصیل ، شرح خواهیم داد .

قلمه زدن توت

قلمه زنی به این معنا است که قسمتی از یک گیاه را جدا کرده و در شرایط محیطی مناسب نگهداری می کنند تا به صورت جداگانه به رشد خود ادامه دهد و به یک گیاه کامل تبدیل شود .

قلمه را از درختی انتخاب کنید که از نظر کم و کیف رشد و تولید محصول سرآمد باشد ؛ اندازه قلمه می بایست بین 15 تا 25 سانتی متر باشد . به طور کلی قلمه زدن یعنی انتقال قسمتی از بافت گیاه و تبدیل آن به درختی دیگر ؛ قلمه توت را در گلدانی حاوی خاک و ماسه بکارید و مراقبت های لازم را انجام دهید تا ریشه بگیرد پس از آن می توانید قلمه توت را به خاک منتقل نمایید .

قلمه زدن توت به دو روش چوبی و سبز انجام می پذیرد برای انجام روش اول می بایست سرشاخه هایی با قطر سه سانتی متر و ارتفاع 20 سانتی متر در زمین کاشته شود . سرشاخه جدا شده از درخت توت را تا فرا رسیدن فصل بهار در محیطی مانند سردخانه نگهداری کنید .

در روش قلمه زنی سبز ، از سرشاخه های دارای جوانه استفاده می شود .

برای قلمه گیری شاخه های یک ساله را انتخاب نمایید و آن را از قسمت میانی شاخه جدا کنید . علت انتخاب قسمت میانی آن است که در قسمت فوقانی ، شاخه ضعیف است و در قسمت تحتانی میوه دهی زیادی ندارد پس مناسب ترین قسمت ، قسمت میانی شاخه است .برای خرید نهال گیلاس و خرید نهال آلبالو و خرید نهال هلو و میتوانید به صورت حضوری تشریف بیاورید.

قلمه گیری درخت توت معمولاً از قسمت شاخه گیاه انجام می پذیرد . اما به صورت کلی قلمه گیری از شاخه چوبی ، شاخه سبز ، ریشه و حتی برگ گیاه ، انجام پذیر است .

در اینجا ترجیحاً قلمه گیری از شاخه توت را مورد بررسی قرار می دهیم .

قلمه زدن شاخه به سه دسته قلمه خشبی (چوبی) ، قلمه نیمه خشبی (نیمه چوبی) و قلمه سبز تقسیم می شود .

قلمه خشبی یا قلمه چوبی :

این قلمه در فصل زمستان یا پاییز که شاخه ها به صورت چوب خشک هستند از شاخه یک ساله گیاه جدا می شود ؛ رأس قلمه را به صورت صاف ببرید و انتهاء آن یعنی قسمتی که کاشته می شود می بایست به صورت مورب باشد . این مدل برش احتمال رشد ریشه را افزایش داده و روند آن را تسریع می کند .

طول هر قلمه خشبی بسته به نوع گیاه می تواند بین 15 الی 60 سانتی متر باشد . انجیر ، زیتون و انار گیاهانی هستند که می توان برای تکثیر آن ها از قلمه خشبی استفاده کرد . توت نیز سرده ای از تیره انجیران است و می تواند مشمول این روش قرار گیرد .

قلمه خشبی خود به سه صورت برش می یابد که عبارتند از :

قلمه خشبی قنداقه دار

قلمه خشبی پاشنه دار

در دو نوع فوق قسمت بسیار کوچکی از شاخه مسن تر هم برش داده می شود .

قلمه خشبی ساده : این نوع قلمه تنها شامل شاخه یک ساله گیاه است و دنباله ای ندارد .

قلمه نیمه خشبی یا نیمه چوبی :

در فصل گرم و شش ماهه اول سال می توانید این نوع قلمه را از درخت جدا سازید ؛ پس از جدا کردن این قلمه از درخت برگ های قسمت پایینی آن را هم جدا کرده و تنها چند برگ در قسمت رأس قلمه باقی بگذارید این کار باعث می شود که قلمه بخش کثیری از انرژی خود را صرف ریشه زایی کند نه رشد برگ ها ، به علاوه وجود تعداد بالای برگ ها موجب تبخیر آب موجود در قلمه خواهد شد . این قلمه بیشتر از مرکبات و گیاهان تزئینی گرفته می شود .

قلمه سبز :

به دلیل سبز و نرم بودن قلمه سبز ، عملیات رشد ریشه تسریع می یابد اما در مقابل نیازمند نگهداری و مراقبت بیش تری است . این نوع قلمه را در فصل گرم از درخت توت جدا کنید . طول قلمه سبز را بین 7 تا 12 سانتی متر در نظر بگیرید که حدأقل باید دو گره روی آن وجود داشته باشد ؛ برگ های قسمت تحتانی قلمه سبز را جدا کرده و در صورت وجود شکوفه و گل آن ها را نیز حذف نمایید .

قلمه سبز به دلیل نرم و آبدار بودن ، پس از جدا شدن از گیاه مادر سریعاً رو به خشکی می رود برای جلوگیری از این اتفاق یا بلافاصله آن را بکارید و یا برای مدت کوتاهی (تا زمان کاشت) در کیسه مرطوب نگه دارید .

پیوند زدن درخت توت :

این روش را در شش ماهه اول سال یعنی فصل رشد گیاه به کار ببندید . پیوندک را از درخت سالم و دارای محصول پربار جدا کرده و روی پایه مورد نظر پیوند بزنید .

در واقع پیوند زدن برای ادغام ویژگی ها و خصوصیات دو گیاه و تولید یک محصول جدید انجام می شود اما نکته مهم آن است که دو گیاهی که برای پیوند زدن انتخاب می نمایید بایستی از یک خانواده و دارای ویژگی های ژنتیکی مشابه و سازگار با یکدگر باشند تا پیوندک به گیاه پایه جوش بخورد . پیوندک بخشی از بافت یک گیاه است که با چسباندن آن به درختی دیگر که به آن درخت پایه می گویند عمل پیوند انجام شده و میوه جدیدی تولید می شود .

از آن جا که توت از دسته گیاهان دو لپه ای محسوب می شود ، می توان به راحتی عمل پیوند را روی آن انجام داد . گیاهان تک لپه ای مثل خرما قابل پیوند زدن نیستند ، حتی اگر محل پیوند جوش بخورد دیری نمی پاید که گیاه خشک خواهد شد .

شرایط محیط و محدوده زمانی که پیوند در آن انجام می شود هم به میزان هم خانواده بودن دو گیاه ، بر فرآیند پیوند تأثیر دارد .

پیوندهای جوانه و سبز را در سه ماهه تابستان انجام دهید و پیوندهای چوبی را به اواخر فصل زمستان موکول کنید .

به طور معمول عمل پیوندزنی یک گیاه با گیاهی از نوع دیگر که صفات مشترک کمتری دارند و هم خانواده محسوب نمی شوند عمر گیاه را کوتاه تر می کند و شاید بتوان گفت این مسأله تنها ایراد پیوندزنی به شمار می آید ولی پیوند زدن گیاهان هم خانواده نه تنها عمر گیاه را کوتاه نمی کند بلکه ویژگی هایی چون مقاومت به سرما و گرما را در گیاه جدید افزایش می دهند .

پیوند زدن همیشه با هدف تولید یک گیاه یا میوه جدید انجام نمی شود ؛ ممکن است کشاورزان اهداف مختلفی از انجام این عمل داشته باشند .

ممکن است برای تولید یک محصول جدید انجام شود .

می توان برای افزایش کیفیت یک محصول واحد ، گونه با کیفیت را به گونه ای که از کیفیت نازل تری برخوردار است پیوند زد .

پیوند زدن موجب افزایش بازدهی گیاه می گردد علاوه بر این سایز میوه ها با این عمل افزایش یافته و طعم آن لذیذتر می شود .

میوه حاصل از درخت پیوندی از ماندگاری بالاتری برخوردار است و بعد از چیدن عمر طولانی تری خواهد داشت .

وقتی که درختی دچار کمبود شیره می شود ، می توانید با پیوند زدن یک رقم مرغوب این عارضه را جبران نمایید .

گاهی درختی دچار صدمات و آسیب های فراوانی شده است در اینجا می توانید برای کمک به ترمیم از پیوندزنی بهره بگیرید .

ممکن است درختی با شرایط محیطی یا خاکی که در آن رشد کرده سازگار نباشد ، می توانید برای ایجاد سازگاری آن را بر روی گونه ای سازگار پیوند بزنید . برای خرید نهال و استعلام قیمت نهال پیوندی و نهال پایه رویشی و چگونگی فروش نهال عمده و فروش نهال گلدانی و فروش نهال پایه رویشی میتوانید با کارشناسان شرکت در تماس باشید.

برای این که فرآیند پیوند با موفقیت طی شده و به نتیجه موفقیت آمیز برسد باید در فصل بهار و تابستان این کار را انجام دهید چرا که جوش خوردن پیوندک با گیاه پایه نیازمند تکثیر سلولی و رشد می باشد و این مهم در فصل خواب گیاه عملاً غیرممکن است .

پیوند انواع و اقسام مختلفی دارد که از این قبیل اند : پیوند سپری ، پیوند لوله ای ، پیوند قاشی ، پیوند مجاورتی ، پیوند پلی ، پیوند اسکنه ، پیوند زینی ، پیوند تاجی ، پیوند نیمانیم و … .

روش خوابانیدن :

کاربرد این روش بیش تر برای درختان پایه کوتاه است . در درختان پایه بلند به دلیل فاصله زیاد شاخه ها از سطح زمین ، خوابانیدن عملاً غیرممکن است . برای انجام این کار باید شاخه ای سالم و پربازده را انتخاب کرده و به سمت زمین خم کنید ؛ قسمت میانی آن را از شاخه های فرعی و برگ خالی کرده و خراش کوچک و سطحی روی آن ایجاد کنید ؛ بدون این که آن را از درخت مادر جدا سازید در خاک بکارید ؛ قسمت فوقانی شاخه را به قیم ببندید تا رو به بالا و صاف باقی بماند سپس مانند یک گیاه مجزا از آن نگهداری کرده و آبیاری نمایید تا ریشه ها تشکیل شوند . خاکی که شاخه را در آن کاشته اید همیشه باید مرطوب باشد . پس از تشکیل ریشه ها می توانید شاخه را از درخت مادر جدا سازید و نهال جدید را به مکانی دیگر منتقل نمایید .

کاشت نهال توت :

امروزه ، اغلب از این روش برای کاشت درخت توت استفاده می شود ؛ چه روشی بهتر و آسان تر از این که نهال آماده کاشت را تهیه کرده و سریعاً اقدام به کاشت نمایید ؛ علاوه بر این نهال های موجود در بازار دارای ویژگی هایی است که استفاده از این روش را برای شما مقرون به صرفه می سازد . نهال توت پایه رویشی کشت بافت دارای ویژگی هایی نظیر ، مقاومت نسبت به بی آبی و کم آبی ، مقاومت نسبت به آفت و بیماری ، ریشه پر ، مقاومت نسبت به سرما و گرما ، باردهی یک سال بعد از کاشت بوده که اشتغال به باغداری را برای شما تسهیل و سودمند می سازد و درصد آسیب و خطر را به مقدار چشم گیری کاهش می دهد .

نوع دیگر نهال توت ، نهال توت پایه بذری است . این نوع نهال ها به روش جنسی از بذر گیاه تولید شده و هیچ یک از ویژگی های نهال پایه رویشی کشت بافت را ندارد .

پیش از این که نهال توت را در زمین بکارید ریشه آن را حدأقل 3 ساعت در آب خیس کنید سپس آن را در گودالی کمی بزرگتر از سایز ریشه نهال توت کاشته و با خاک پر کنید . ریشه را به گونه ای در گودال قرار دهید که آسیب نبیند به این منظور می توانید مقداری از خاک گودال را به حالت کله قند در آورده ، نهال را روی آن قرار داده و ریشه های نهال را در اطراف آن بچینید .

اگر در حین کاشت نهال توت از کود استفاده می کنید اکیداً توصیه می شود که کود با ریشه نهال تماس مستقیم نداشته باشد زیرا موجب سوختن ریشه و خشک شدن نهال توت می گردد .

ارقام توت

توت دارای واریته های مختلفی است که هر یک در نوع خود متفاوتند ؛ روش کاشت و نگهداری غالب این ارقام تقریباً مشابه است . ارقام توت دارای اندازه و رنگ و مزه متفاوت از یکدیگر هستند و این تنوع هیچ سلیقه ای را بی نصیب نگذاشته است . در ادامه به توضیح ویژگی های مختصری از این ارقام می پردازیم .

نهال توت سفید پایه رویشی :

یکی از انواع گونه های موجود توت ، توت سفید است که خود به واریته های دیگری تقسیم می شود ؛ از میان این واریته ها توت خراسانی محبوبیت بیشتری دارد که به آن توت بخارایی نیز می گویند . واریته مرغوب دیگر از این گونه ، توت جلفا نام دارد . درخت این گونه بسیار مرتفع خواهد شد و قابلیت رشد تا ارتفاع 25 متر را دارد اما روند رشد آهسته ای داشته و ممکن است رسیدن به این ارتفاع در دهه سوم عمر این درخت صورت گیرد . این رقم از واریته های وارداتی محسوب می شود و به کشور چین تعلق دارد . درخت توت سفید مناسب برای کاشت در نواحی گرمسیر است .

در بعضی از شهرستان ها از درخت توت سفید به عنوان درخت زینتی در کنار پیاده روها و حتی در بلوارها استفاده می کنند . می توانید این رخت را در باغچه جلوی درب منازل مسکونی یا در حیاط خانه ها مشاهده کنید . رقم توت سفید ، بومی و اصیل کشور چین است ولی خود را با مناطق آب و هوایی متفاوتی سازگار نموده و در این مناطق کشت می شود .

با این حال لازم به ذکر است که در سال های ابتدایی کاشت ، کمی نسبت به سرما حساس است .

برای کاشت نهال توت سفید حتماً فاصله 5 متر را رعایت کنید . این فاصله برای تغذیه بهتر درخت و عدم پیچیدگی ریشه ها و تاج درخت به یکدیگر است .

نهال شاه توت پایه رویشی :

اندازه میوه این گونه به طرز چشم گیری از گونه معمولی آن بزرگتر است . درخت شاه توت نسبت به درخت توت سفید ارتفاع چندانی ندارد و معمولاً زیر 10 متر ارتفاع دارد اما دارای عمر مفید اقتصادی طولانی است . این نوع نهال یک سال بعد از کاشت در زمین ، محصول تولید کرده و بازدهی بالایی دارد . زودبازده ، زودرس ، دیرگل و مقاوم به سرما می باشد .

نهال توت بدون استخوان پایه رویشی :

مقاوم به سرما ، باردهی یک سال بعد از کاشت ، پربار ، زودبازده ، مقاوم به بی آبی و کم آبی ، مقاوم به آفت ، زودرس و دیرگل است .

نهال توت موزی پایه رویشی :

این رقم در دو رنگ سیاه و سفید وجود دارد و شکل ظاهری آن متمایز از سایر ارقام است ؛ همان گونه که از نامش مشخص است ظاهری کشیده دارد . نهال پایه رویشی توت موزی ، مقاوم به سرما ، مقاوم به بی آبی و کم آبی ، مقاوم به آفت و بیماری ، دیرگل ، زودرس ، زودبازده و ریشه پر است . این گونه بومی کشور ایران نمی باشد و به دلیل مقاومت نسبت به سرما می توان در مناطق سردسیر به کشت آن مبادرت نمود .

نهال توت مجنون چتری ، نهال شاه توت پیوندی ، نهال توت سیاه ، نهال توت قرمز ، ‌توت چینی ، توت ژاپنی و توت مغولی گونه های مختلف توت هستند که هر کدام بومی منطقه ای خاص محسوب می شوند و نام بعضی از این گونه ها از همان مناطق اقتباس شده است .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال توت

هرچند که درخت توت با انواع خاک ها سازش پیدا می کند ولی می توان گفت خاک های لومی شنی انتخاب بسیار شایسته ای برای کاشت نهال توت است . جنس خاک ، تعیین کننده میزان قابلیت تهویه موجود در آن ، تأثیر زهکشی و تا حدودی نحوه آبیاری می باشد .

در وهله اول خاک را زهکشی نموده و آب اضافی آن را استخراج کنید .

برای فعالیت باکتری های مفید می توانید مقداری خاک برگ به خاک اضافه کنید .

PH خاک از عوامل مؤثر بر سلامت گیاه است . برای اطلاع از میزان اسیدیته بودن خاک می توان از آزمایشگاه های مخصوص خاک کمک گرفت . خاک مناسب برای کاشت نهال توت دارای PH 7 یعنی خنثی است (نه اسیدی و نه قلیایی) .

هرچه رنگ خاک تیره تر باشد خاک مرغوب تر محسوب می شود زیرا نور بیشتری را جذب می کند اما خاک روشن بیشتر نور خورشید را منعکس خواهد نمود .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال توت

توت گیاهی است که با اکثر شرایط آب و هوایی سازش دارد و در مناطق مختلف کشور می روید .

درخت توت می بایست روزانه بالغ بر 6 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد چرا که در این صورت شاهد افزایش میزان تولید محصول و همچنین کیفیت میوه های آن خواهید بود به علاوه تاثیر نور خورشید بر رشد درخت و شاخ و برگ آن انکار ناپذیر است با این حال در صورت تابش نور خورشید به صورت روزانه کمتر از 6 ساعت ، درخت توت نسبت به سایه مقاوم بوده و خود را با شرایط موجود وفق خواهد داد ؛ لیکن ممکن است میزان محصولات کمی کاهش پیدا کند .

درخت توت در برابر سرما و گرما مقاوم است و می توان در مناطق سردسیر و گرمسیر کشور به تولید این محصول پرداخت اما در مناطق معتدل رشد قابل توجه و راندمان بیشتری دارد .

فصل مناسب برای کاشت نهال توت پاییز و بهار است اما اگر در مناطق سردسیر که دارای یخبندان زمستانی نیستند زندگی می کنید می توانید در زمستان هم نسبت به کاشت نهال توت مبادرت نمایید . قیمت نهال توت و قیمت نهال بادام و قیمت نهال فندق و قیمت نهال سیب و قیمت نهال پیوندی را از یشیل نهال بخواهید.

فاصله کاشت نهال توت

فاصله مناسب بین هر نهال توت می بایست بین 6 تا 8 متر باشد . عدم رعایت فاصله بین درختان توت موجب اخلال در رشد تاج و ریشه درخت خواهد شد . درختان نزدیک به هم به مقدار کافی از نور خورشید بهره مند نخواهند شد و سایه یکی بر دیگری سیطره می افکند .

اگر قصد احداث باغ توت و کسب منفعت حاصل از آن را دارید به رعایت نکات و اصول کاشت و داشت اهتمام بورزید .

کود دهی نهال توت

خاک هر منطقه بسته به شرایط محیطی و فعالیتی که پیش از این در آن محیط می شده حاوی یک سری مواد مغذی می باشد . میزان مواد مغذی موجود در خاک مناطق مختلف یکسان نبوده و از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است .

شما می توانید بوسیله آزمایشات مخصوص از میزان این مواد مغذی در خاک مطلع شوید و نسبت به تقویت آن اقدامات لازم را انجام دهید .

کود در انواع و اقسام آلی و شیمیایی در بازار موجود است ؛ می توانید بسته به هدف خود از کود دهی و نیاز گیاه ، با جلب نظر متخصص کود مناسب را انتخاب نمایید . در صورت عدم استفاده از نظر متخصصین امر در انتخاب نوع کود ، میزان آن و نحوه استفاده از آن ، می توانید انتظار هر گونه واکنش نامناسب و مخرب را از گیاه داشته باشید .

اگر پیش از کاشت نهال ، کود دهی را انجام دهید به رشد بیشتر و بهتر نهال کمک شایانی می کنید .

کودهای حاوی ازت و فسفر بر کم و کیف محصول درخت توت اثر مثبتی دارد .

هرس نهال توت

هرس درخت توت در رشد و سلامت درخت و میوه ها اهمیت بسزایی دارد . هرس ، معمولاً با شناسایی و حذف شاخه های ضعیف ، خشک ، بیمار و آسیب دیده صورت می پذیرد . بهتر است در فصل زمستان که برگ های درخت ریخته است نسبت به هرس کردن آن اقدام نمایید . با حذف شاخه های مذکور در سطر فوق ، فضای کافی برای رشد شاخه های جدید و سالم فراهم می آورید علاوه بر این شاخه های بیمار و آلوده ممکن است کل درخت را مبتلا سازند و به همین دلیل حذف این قبیل شاخه ها اجتناب ناپذیر است .

بلوغ و تولیدمثل نهال توت

توت درختی تنومند می باشد که قادر است بالغ بر 200 سال عمر کند ! این درخت از قابلیت رشد سریعی برخوردار است و در سن حدأقل 3 سالگی بالغ شده ،  محصول تولید می کند .

درخت توت از نظر جنسی و تولیدمثل جزو گروه درختان یک پایه است به این معنی که شکوفه های نر و ماده روی یک درخت می روید و گرده افشانی آن توسط حشرات انجام می شود ؛ البته در گونه هایی ممکن است بر روی یک درخت تنها شکوفه نر بروید که در این صورت درخت به بار نمی نشیند .

آبیاری نهال توت

درخت توت در برابر بی آبی و کم آبی بسیار مقاوم است این ویژگی در نهال توت پایه رویشی به خوبی مشهود و ملموس است . با تقویت ویژگی مقاومت در برابر بی آبی و کم آبی در نهال های پایه رویشی انقلابی عظیم در صنعت کشاورزی رخ داد که خطر آسیب و ضرر به واسطه خشک سالی و کم آبی به شدت کاهش یافته است .

نهال تازه کاشته شده توت را باید هفته ای یک مرتبه آبیاری نمایید ولی رفته رفته می توان مدت زمان بین دفعات آبیاری را افزایش داد .برای استعلام قیمت فروش نهال توت و فروش نهال گردو و فروش نهال انگور و فروش نهال زردآلو با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس گرفته و از مشاوره رایگان انها نهایت استفاده راببرید.

آفات و بیماری های نهال توت

درخت توت ممکن است در معرض آفات و بیماری هایی قرار گیرد که در زیر ، تعدادی از مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

شپشک سپردار توت :

هدف اصلی این آفت شاخه و ساقه درخت توت می باشد و غالباً روی برگ ها مشاهده نمی شود . این شپشک در طول سال سه مرتبه در ماه های اردیبهشت تیر و شهریور تخم گذاری می کند و بهترین زمان برای سم پاشی و مقابله با این انگل زمانی است که شپشک تازه از تخم بیرون آمده است . این حشره به درخت توت اختصاص ندارد و درختانی نظیر سنجد تلخ ، اقاقیا ، افرا و مو را هم مورد هجوم و آسیب قرار می دهد .

شپشک آرد آلود جنوب :

این شپشک بیشتر در مناطق جنوبی کشور به درختان توت و مرکبات حمله ور می شوند . این حشره در تمام طول سال بی وقفه به تولیدمثل می پردازد . نوع ماده آن بیضی شکل و به رنگ ارغوانی است .

پروانه برگ خوار سفید آمریکایی :

لاروهای این پروانه از جوانه ها و برگ های گیاه تغذیه می نماید . هجوم این آفت به باغ ها و عدم مقابله به موقع با آن ها می تواند موجب لخت شدن کامل درختان شود .

کنه تارتن دو لکه ای :

توت ، توت فرنگی ، صیفی جات و اغلب درختان باغی ، میزبان مناسبی برای این آفت محسوب می شوند . رنگ بدن این کنه با تغییر فصل عوض می شود . محل تخم گذاری این کنه قسمت زیرین برگ ها می باشد بعد از آن که از تخم بیرون آمدند کم کم به سمت قسمت های نازک تر و تردتر برگ حرکت کرده تا از این قسمت ها تغذیه نمایند .

نگهداری و محافظت از نهال توت

برای حفاظت از یک نهال تازه کاشته شده هر میوه ای رعایت نکات ذیل الزامی است .

از آن جا که معمولاً‌ فصل بهار و پاییز برای کاشت نهال مناسب است و در این فصول با وزش بادها و طوفان های شدید مواجه هستیم ، علاوه بر این به مدت حدأقل یک سال زمان نیاز است که نهال ریشه در خاک محکم کند و تنه آن محکم تر شود لذا برای جلوگیری از شکستن و کج شدن نهال بهتر است که به نصب بادشکن مصنوعی در اطراف باغ مبادرت نمایید همچنین می توانید به جای بادشکن مصنوعی در اطراف باغ خود درخت سرو بکارید این درختان به دلیل ارتفاع و اشغال فضای زیاد از سرعت و شدت بادها می کاهند .

استفاده از قیم برای کمک به رشد صحیح نهال توصیه می شود . قیم چوب بلندی با ارتفاع 5 / 1 الی 2 متر است که در کنار نهال در زمین کاشته می شود و نهال را با طنابی به قیم می بندند . در صورت شل بودن گره نهال وجود قیم بلا اثر خواهد بود و بالعکس سفت بودن بیش از حد گره به نهال آسیب می رساند .

خواص و ارزش غذایی توت

مصرف 100 گرم توت معادل با تولید 180 کیلو ژول کالری در بدن است و قریب به نیمی از ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می نماید . این ویتامین موجب جوانسازی پوست شده و چین و چروک را کاهش می دهد .

توت منبع غنی روی و آهن است این دو ماده معدنی از مهم ترین موادی است که کمبود آن ها در بدن آقایان و بانوان باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد .

مصرف توت می تواند به درمان آرتروز و سندرم روده تحریک پذیر کمک کند .

مواد موجود در توت سفید موجب کاهش سرعت پردازش قند در بدن می شود و این خصیصه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار سودمند است .برای خرید نهال توت و خرید نهال گردو و خرید نهال بادام با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید.

مصارف توت

توت را در وهله اول بیشتر به صورت تازه و خام مصرف می کنند .

توت خشک به اندازه توت تازه دارای محبوبیت بوده با این تفاوت که در تمام فصول سال در دسترس است و می توانید همراه با آجیل یا به جای قند با چای میل نمایید .

توت را می توان به صورت مربا و شربت درآورده و میل کنید .

درخت توت جنبه تزئينی دارد و در پارک ها و حتی پیاده روها نیز به عنوان فضای سبز و به جهت افزودن بر جلوه و زیبایی شهر کاشته می شود .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *