کاشت نهال سیب

همان گونه که قبل از انجام هر عملی و قبل از تأسیس و سرمایه گذاری در هر زمینه اقتصادی ، باید با علم و آگاهی کامل وارد آن عرصه شد ، می بایست جنس مورد نظر را از هر بابت شناخته و در آن زمینه نسبتاً متخصص گردید ؛ در این مقاله سعی بر آن داریم که مراحل کاشت نهال سیب را به شما عزیزانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در این زمینه هستید ، آموزش داده و تا آن جا که ممکن است با جزئیات هر چه تمام تر در اختیار شما قرار دهیم .

پیش از پرداختن به مباحث کاملاً تخصصی در باب کاشت نهال سیب و توضیح شرایط آب و هوایی ، زمین و خاک مناسب ، آفات و تغذیه خاک یک توضیح مفید و مختصر راجع به چیستی و ماهیت این میوه خوش طعم و خوش عطر ارائه می دهیم که شناخت کافی در مورد این گونه و انواع و ارقام آن ، خواستگاه ، نوع درخت و میوه سیب حاصل گردد .

سیب چیست ؟

سیب ، گیاه گل دار دو لپه ای از راسته گل سرخ سانان است . گل سرخیان درختانی هستند دارای برگ های متناوب ، گل های منظم و معمولاً دو جنسی ؛ درخت سیب به خاطر میوه آن کاملاً شناخته شده است و بسیاری نیز در زمینه تولید ، فروش و صادرات این میوه محبوب ، فعالیت دارند . درخت سیب طی فرآیند کاشت و رشد دانه سیب می روید از ویژگی های بارز میوه درخت سیب می توان به گوشتی و آب دار بودن آن اشاره کرد ؛ به این دلیل می گوییم گوشتی چرا که سیب دارای پوست بسیار نازک است که در حین کندن مقداری از گوشت نیز به همراه آن برداشته می شود و دارای دانه های بسیار ریزی در بطن خود است پس بخش کثیری از آن را قسمت قابل استفاده یا همان گوشته تشکیل می دهد .

درخت سیب چندان مرتفع نشده و اندازه معمول آن در سن بلوغ بین 6 متر الی 9 متر است که رقم سیب در تعیین این اندازه بی تأثیر نیست . از دیگر مشخصات درخت سیب می توان به برگ های تخم مرغی شکل آن اشاره کرد که دور آن دندانه دار است و پشت برگ ها حالتی کرک مانند دارد ؛ در مورد شاخه های درخت سیب در قسمت هرس کردن توضیحات لازم ارائه می گردد .

خواستگاه

اولین منطقه ای که سیب در آن شناخته شد ، مناطق مرکزی قاره آسیا بود و بعد از آن به قاره اروپا راه یافت . درخت سیب مدت مدیدی (قریب به هزار سال) در قاره های آسیا و اروپا کشت می شد که پس از گذشت این مدت توسط مهاجران به قاره آمریکا نیز راه یافت .

سیب در میان مردم شبه جزیره اسکاندیناوی واقع در شمال غرب قاره اروپا (که شامل کشورهای سوئد ، نروژ و فنلاند می شود) و یونان باستان جایگاه افسانه ای و اساطیری خاصی داشت ؛ در فرهنگ کشور ما هم از زمان باستان ، سیب مظهر سلامتی ، زیبایی و عشق است و به همین دلیل در مراسم سنتی و باستانی عید نوروز و در سفره هفت سین برای دوری از گزند و بیماری از آن استفاده می شود .

زمامدار بیشترین تولید سالیانه سیب در جهان هم متعلق به کشور چین است که جای تعجب نیست چرا که این کشور قطب کبیر اقتصاد و تولید جهان در بسیاری از زمینه ها است ؛ پس از چین ، ایالات متحده آمریکا و کشور ترکیه جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داده اند .

گونه وحشی سیب «مالوس سیورسی» نام دارد که امروزه همچنان در خواستگاه اصلی آن یعنی آسیای مرکزی یافت می شود .

کاشت نهال سیب

آیا می دانستید که اگر نهال سیب به صورت صحیح و اصولی کاشته نشود چه پیامدی دارد ؟

هنگام کاشت نهال سیب اگر به جزئیات و ملزومات دقت کافی نشده و رعایت نگردد ممکن است موجب شود بعد از سن بلوغ ، که طبیعتاً درخت باید به اوج شکوفایی و محصول دهی خود برسد در حالت خوش بینانه بر عکس عمل کرده و دچار افت شدید محصول شود و در نهایت درخت سیب ، سوخته و خشک خواهد گشت .

برای کاشت نهال سیب به خصوصیات آن رقم و نوعی که برای کاشت انتخاب کرده اید توجه کافی داشته باشید و ویژگی های آن را با شرایط محیطی ، آب و هوایی و خاک منطقه ای که هستید تطبیق دهید .

به طور معمول نهال سیب از طریق پیوند زدن تکثیر می شود که البته این در مورد باغ های سیبی که توسط انسان تأسیس می شود صدق می کند و در مورد تکثیر گونه های وحشی این درخت باید گفت که همچنان به صورت کاشت دانه است که به سادگی در طبیعت اتفاق می افتد .

نهال سیب را در مرکزی ترین قسمت گودالی که از پیش حفر نموده اید قرارداده و سپس پیرامون آن را با خاک پر کرده و محکم و فشرده نمایید .

ناحیه پیوند نهال سیب حین کاشت باید حدأقل 5 سانتی متر از سطح خاک بالاتر باشد .

روش های کاشت و تکثیر نهال سیب

برای کاشت و تکثیر سیب معمولاً از 5 روش شاخص و متداول در این حرفه استفاده می شود که از آن جمله اند :

1 کاشت نهال سیب به روش کاشت بذر :

پس از انتخاب رقم سیب به تهیه بذر مرغوب آن مبادرت نمایید ؛ خود نیز می توانید بذر را از دل میوه خارج کرده و در دستمالی مرطوب بگذارید سپس آن را درون کیسه ای پلاستیکی قرار داده و در یخچال نگه دارید ؛ پس از گذشت یک ماه بذر سیب جوانه زده و زمان آن فرا رسیده که آن را درون گلدان مورد نظر بکارید ؛ دقت داشته باشید که خاک درون گلدان ، دما و شرایط جوی محل نگهداری گلدان باید استاندارد باشد تا جوانه ریشه زده و رشد کند ؛ پس از گذشت مدتی که جوانه سیب به اندازه کافی رشد کرد و تبدیل به نهال سیب شد می توانید آن را در زمین اصلی بکارید .

2 – روش پیوند در کاشت نهال سیب :

روش پیوندی در درخت سیب همان روش معروف با نام پیوند T است که به دلیل شکل برش هایی که روی شاخه اصلی انجام می شود به این اسم نام گذاری شده است ؛ برای پیوند زدن نهال سیب ، قسمت پایه را با چاقوی تیز مخصوص پیوند با احتیاط به شکل T شکاف داده و قسمت بریده شده را برداشته و جوانه مورد نظر را درون آن قرار دهید ؛ محل پیوند را از انتها با نخی از جنس پنبه ببندید برای این منظور می توانید از پوست درخت نارون نیز استفاده نمایید ؛ نتیجه این پیوند پس از گذشت 12 روز قابل مشاهده است .

3 – کاشت نهال سیب به روش خواباندن :

برای استفاده از این روش می توانید شاخه ای از درخت سیب را که فاصله متناسبی از زمین و طول کافی داشته باشد خم کرده و قسمتی از آن را درون گودال از پیش آماده شده گذاشته و روی آن را با خاک بپوشانید و محکم کنید بعد از سپری شدن مدتی ، شاخه خود ریشه دار گشته و رشد می کند و سر از خاک بیرون می آورد آن گاه می توانید امتداد شاخه را از قسمت ریشه گرفته جدا کنید .

4 –  کاشت نهال سیب به روش قلمه زنی :

سهولت این روش برای کاشت نهال سیب نسبت به روش های دیگر موجب محبوبیت آن در بین فعالان در زمینه باغداری سیب گشته است . علت نام گذاری این روش هم آن است که شاخه ای از درخت اصلی را باید به صورت مورب (قلم) جدا کرده و در حفره ای که از پیش تدارک دیده اید کاشته ، آبیاری نمایید ؛ قلمه خود به مرور و با آبیاری مرتب ریشه زده و تبدیل به یک نهال سیب می شود .

5 – کاشت نهال سیب به روش پاجوش :

در این روش که از سهولت نیز برخودار است می بایست پاجوش هایی را که در اطراف درخت روییده اند با احتیاط از زمین در آورید و در حفره دیگری بکارید همچنین می توانید پاجوش را ابتداء در گلدان کاشته سپس آن را به زمین اصلی انتقال دهید .

نکته : بهترین زمان برای کاشت نهال سیب اوایل سال یعنی فصل بهار است .

زمین و خاک مناسب برای کاشت نهال سیب

شرایط زیست محیطی ایران برای کاشت نهال سیب و احداث باغ سیب بسیار مناسب است به همین دلیل در مناطق مستعد سطح زیر کشت بالایی به این امر اختصاص داده شده است و کشور ایران جایگاه جهانی ویژه ای در تولید این میوه دارد . از جمله مناطقی که کاشت نهال سیب و تولید این میوه کم نظیر در آن رواج دارد می توان استان های آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، تهران ، اصفهان ، خراسان را نام برد .

به صورت کلی نهال سیب حساسیت زیادی به خاکی که در آن کاشته می شود ندارد ولی این به آن معنی نیست که این مورد کلاً فاقد اهمیت است ؛ نهال سیب برای رشد و به بار نشستن به خاک سبک تا متوسط نیاز دارد ؛ بهتر است بافت خاک به گونه ای باشد که در نواحی سطحی هوا به خوبی جریان پیدا کند و می دانیم که این ویژگی در خاک های شنی و رسی خودنمایی می کند . نباید خاک سبک متوسط را با خاک های بسیار سبک و سنگلاخی اشتباه گرفت زیرا این قبیل خاک برای رشد نهال و درخت سیب مناسب نیستند .

PH خاک زمینی که برای کاشت نهال سیب در نظر گرفته اید از عوامل بسیار مهم و تأثیر گذار بر روی نتیجه کار شما است . PH ، میزان شدت و ضعف اسیدی بودن یک ماده را نشان می دهد . اگر این میزان از حد معمول کم تر یا بیش تر شود گاه تبعات جبران ناپذیری برای موجودات زنده از جمله گیاهان دارد و به راحتی می تواند سبب مرگ موجودات زنده گردد .

برای اندازه گیری میزان اسیدیته بودن خاک محل مورد نظر می توان مقداری از خاک زمین را به عنوان نمونه به آزمایشگاه های مخصوص خاک تحویل داده که در آن جا مورد آزمایش قرار دهند و میزان دقیق آن مشخص گردد ؛ در هر صورت (کم یا زیاد بودن میزان اسید موجود در خاک) می توانید با استفاده از روش های علمی و استاندارد این میزان را افزایش یا کاهش داده و به اندزه دلخواه درآورید . به این منظور باید افزودنی مورد نظر را تا عمق نیم متری خاک اضافه کنید تا مؤثر واقع گردد .

برای کاشت نهال سیب در ابتدا می بایست در زمینی که به این امر اختصاص داده اید از قبل به تعداد مورد نیاز گودال حفر نمایید تا برای کاشت آماده باشد ؛ اندازه گودال را طوری در نظر بگیرید که تقریباً دو برابر ریشه نهال باشد به این دلیل که نباید در زمان کاشت کوچک ترین آسیبی به ریشه نهال سیب وارد آید ؛ شما مجاز هستید که عمق گودال را از 80 سانتی متر الی 110 سانتی متر حفر نمایید و بیش و کم تر از این مقدار اصلاً توصیه نمی شود زیرا نتیجه مطلوب به بار نمی آورد .

نکته : هنگام حفر گودال برای کاشت نهال سیب خاک سطح زمین را با خاک عمق گودال مخلوط ننمایید .

فاصله کاشت نهال سیب از یکدیگر

کاشت نهال سیب هم نظم خاص خود را می طلبد و نمی توان بدون اساس و الگوی استاندارد مبادرت به این عمل نمود ؛ اصولاً برای احداث باغ سیب از الگوی مربعی استفاده می شود البته بعضاً از الگوی مستطیلی نیز استفاده می کنند . فاصله استاندارد هر نهال سیب از دیگری 5 متر در 5 متر است ؛ رعایت این فاصله در کاشت نهال سیب به جهت رشد صحیح و سالم ریشه و همچنین رشد تاج و شاخ و برگ درخت ، اجتناب ناپذیر بوده و جزو ملزومات است . زیرا اگر نهال سیب فضای کافی و لازم را جهت رشد ریشه نداشته باشد آسیب جدی خواهد دید و موجب تضرر است .

ریشه ، عضو بسیار مهم در هر گیاه محسوب می شود چرا که وظیفه غذا رسانی به کل درخت را دارد . از طرفی اگر نهال سیب فضای کافی را برای رشد تاج نداشته باشد پس از رشد و بلوغ ، شاخه ها در هم تنیده شده و موجب ریزش برگ های آن می شود و شاخه ای که برگ ندارد شکوفه و گل هم نمی دهد و در ادامه محصولی هم در بر نخواهد داشت .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال سیب

آب و هوای مناسب برای کاشت درخت سیب و تولید میوه سیب مناطق کوهستانی است در واقع تولید سیب در مناطق کوهستانی بازدهی بیشتری نسبت به مناطق دشتی دارد ؛ معمولاً درخت سیب سالیانه به حدود 1500 ساعت هوای سرد نیاز دارد و در تابستان دمایی معتدل را می پسندد و گرمای شدید را تاب نمی آورد .

در فصل گل دهی اگر میزان دما پایین بوده یا هوا ابری و بارانی باشد باعث اخلال در روند گرده افشانی می شود زیرا گرده افشانی درخت سیب به وسیله حشراتی نظیر زنبور عسل صورت می گیرد . وزش بادهای بدون رطوبت و خشک موجب خشک شدن و ریختن شکوفه ها می گردد .

کود دهی نهال سیب

زمان کاشت نهال سیب از استفاده از کودهای شیمیایی و آلی اکیداً بپرهیزید زیرا این عمل موجب سوختن ریشه نهال سیب می شود .

کود دهی نهال سیب را باید در زمان مناسب خود انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد . کود دهی اصولی و صحیح ، موجب تغذیه هر چه بهتر درخت و تولید محصول بیشتر می شود .

کود را در پای درخت سیب و در پای هر درخت به میزان مساوی بریزید ؛ رطوبت موجود در زمین موجب تغذیه رسانی عمیق می شود .

بهترین و مناسب ترین فصل برای کود دهی درخت سیب در فصل پاییز و آذرماه است که تمامی برگ ها به صورت کامل ریخته است .

برای خرید نهال سیب و خرید نهال سیب پایه رویشی و خرید نهال سیب گلدانی و خرید نهال سیب لبنان و خرید نهال سیب سیاه و خرید نهال سیب جرومین و خرید نهال سیب میراکل و خرید نهال سیب فرانسه و خرید نهال سیب سبز و خرید نهال سیب ترش و خرید نهال سیب تو سرخ از بخش ارقام نهال سیب دیدن فرمائید .

هرس کردن نهال سیب بعد از کاشت

بهتر است که نهال سیب را پس از کاشت ، از 40 سانتی متری آن هرس و سربرداری کنید و بعد از گذشت مدت یک سال مجدداً از 2 متری آن این عمل را تکرار کنید .

جالب توجه است که شاخه های درخت سیب بر حسب شکل ظاهری تقسیم شده و هر کدام نام مخصوص به خود را دارد ( این ویژگی مختص درخت سیب نبوده و سایر درخت ها را نیز شامل می گردد) :

اسپور یا سیخک : به شاخه های کاملاً کوتاه با طول 3 تا 7 سانتی متر گفته می شود ؛ در سال بعد روی شاخه ها ، جوانه های جدیدی رشد می کند که به آن ها جوانه های زایشی گفته می شود .

لامبورد : لامبوردها از نظر ظاهری با میخچه شباهت داشته ولی اندازه لامبردها بزرگتر است که در انتهای لامبوردها جوانه و شکوفه رشد می کند .

گورمان : که نام دیگر آن نرک است ؛ شاخه هایی هستند که به علت تقویت زیاد و رشد زیاد تعدادی از جوانه ها ، سفت و سخت شده و احتمال میوه دهی آن ها بسیار پایین می آید .

شاخه : با فرا رسیدن فصل بهار و رشد جوانه ها ، برخی از این جوانه ها به دلیل نزدیکی با قسمت چوبی درخت تبدیل به برگ شده و ممکن است حتی به تولید جوانه ثانویه منجر شوند و ممکن است در فصل ریزش برگ ها (پاییز) به شاخه تبدیل گردند .

جوانه چوب : جوانه های میوه و گلی که در قسمت پایانی لامبوردها می روید و روی آن با فلس هایی پوشیده است که اصطلاحاً به آن “فلس جنینی” می گویند .

بورس : به آن قسمت از درخت گفته می شود که میوه ها در آن جا روییده و رشد می کنند .

میخچه : نام دیگر میخچه «دارد» است ؛ بر روی درختانی مانند سیب و گلابی که دارای میوه های گوشتی هستند مینی شاخه هایی وجود دارد که ختم به یک جوانه می شوند ؛ محل قرار گیری میخچه ها بین میوه و جوانه های چوب است در واقع آن چه که موجب میوه دهی درخت می شود همین میخچه ها هستند و به همین دلیل سعی بر آن است که تعداد آن ها را بر روی درخت افزایش داد .

آفات نهال سیب

نهال سیب هم مانند تمام گیاهان مستعد است برای رشد و تکثیر انواع قارچ ها و آفات که با روش های سنتی و صنعتی قابل پیشگیری و درمان می باشد . از جمله بیماری های رایج در نهال سیب می توان به بیماری لکه سیاه سیب :

عامل این بیماری نوعی قارچ است و باعث شکل گیری لکه های کوچک ، گرد ، کدر و به رنگ زیتونی بر روی برگ ، شکوفه و حتی میوه ها می شود این لکه ها در ابتدا ریز بود و به مرور درشت تر شده و به رنگ قهوه ای در می آید .

بیماری آتشک ، لک چوب پنبه ای و … اشاره کرد .

محافظت و مراقبت از نهال سیب

در فصل گرم ترکیبی از چسب و رنگ مخصوص محافظت از تنه درخت تهیه کرده و تنه درخت را به آن آغشته نمایید . این مواد موجب حفاظت نهال سیب از آفتاب سوختگی می گردد .

خطر دیگری که نهال جوان و تازه کاشته شده سیب را تهدید می کند بادهای شدید است که سبب کج شدن و گاهی شکستن آن ها می شود برای این منظور باید از قیم استفاده کنید ؛ طول قیم باید حدأقل یک و نیم متر و حدأکثر دو متر باشد ؛ از طنابی مناسب برای بستن نهال به قیم استفاده کنید و گره طناب نه آنقدر شل باشد که وجود قیم را بی اثر کند و نه آنقدر محکم که به نهال آسیب بزند .

در مناطق سردسیر در فصل سرد دمای خاک به شدت کاهش یافته و امکان آسیب دیدن نهال سیب بسیار زیاد است و از طرفی در فصل گرم در مناطق گرمسیر افزایش دما موجب تبخیر آب های سطحی می گردد ؛ برای جلوگیری از آسیب زدن این دو عامل به نهال سیب می توانید از مالچ استفاده کنید ؛ مالچ ماده ای است که روی سطح خاک ریخته می شود و مانند عایق عمل می کند که در فارسی به آن «خاک پوش» اطلاق می شود ؛ این ماده در بازار انواع و اقسامی دارد که انتخاب آن بسته به نوع نیاز باغداران ، محصول مورد نظر و آب و هوای منطقه ، متغیر است . به صورت کلی مالچ هایی که مورد استفاده قرار می گیرد به دو نوع آلی و غیرآلی تقسیم می شود ؛ مالچ های طبیعی یا آلی عبارتند از : پوست خرد شده درختان ، برگ درختان سوزنی ، لاش برگ و …

بلوغ نهال سیب

درختان و گیاهان (نباتات) هم مانند انسان و حیوان برای تولید مثل (میوه دهی) نیاز به رشد کافی و به اصطلاح بلوغ دارند و این گونه نیست که پس از کاشت بلافاصله به ثمر نشینند ؛ نهال سیب اگر به صورت صحیح کاشته شود و مراقبت های اصولی از آن به عمل آید در سن 8 سالگی به ثمر نشسته و میوه می دهد . البته انواع و ارقام نهال سیب و شرایط محیطی ، در سن بلوغ نهال سیب بی تأثیر نیست و در برخی نژادها زودتر و در برخی دیگر دیرتر به ثمر نشسته و میوه می دهد .

آبیاری نهال سیب

بعد از کاشت ، نهال سیب به 3 مرحله آبیاری نیاز دارد ؛ در مرحله اول ، بلافاصله پس ازکاشت نهال سیب در زمین ، برای هر نهال حدأقل 10 لیتر آب مورد نیاز است و در این حین از خیس کردن طوقه اکیداً خودداری نمایید ؛ پس از آن که آب مرحله اول کاملاً به خورد زمین رفت ممکن است موجب نشست زمین هم بشود از این رو می بایست کمی دیگر به زمین (پیرامون نهال ها) خاک بی افزایید . مرحله دوم آبیاری را به فاصله 7 روز از مرحله اول انجام داده و مرحله سوم نیز به همین ترتیب است .

اما در مورد درخت سیب گفته شده که به صورت کلی آبیاری درخت سیب ارتباط مستقیم به میزان بارش سالانه دارد اگر بارندگی کم باشد نیاز به آبیاری درخت سیب افزایش پیدا می کند .

از غرقابی کردن دائم ریشه های درخت سیب در زمان آبیاری بپرهیزید زیرا این کار منافذ خاک را بسته و مانع جریان هوا در خاک می گردد و در نتیجه درخت در معرض عفونت و آفات قرار می گیرد . این عمل با قرار گرفتن درخت در خشکسالی تفاوتی ندارد و به همان مقدار آسیب زا است .

نکته : در زمان آبیاری نهال سیب شرایط جوی و محیطی و آب و هوایی را هم در نظر داشته و متناسب با آن عمل آبیاری را انجام دهید .

ارقام سیب

تا کنون قریب به 7500 رقم سیب در جهان شناخته شده و به ثبت رسیده است .

ارقام نهال سیب مرغوب و رایج در ایران عبارتند از : نهال سیب قرمز لبنان پایه رویشی ، سیب سیاه میراکل پایه رویشی ، سیب سبز گرانی اسمیت پایه رویشی ، سیب تو سرخ خونی پایه رویشی ، سیب سیاه جرومین اصلاح شده

نهال سیب پایه رویشی :

اگر در زمینه کشاورزی و باغداری فعالیت می کنید حتماً‌ تا به حال اصطلاح «پایه رویشی» به گوشتان خورده است . نهال سیب پایه رویشی از انواع سیب پیوندی محسوب میشود ؛ اگر قسمت بلوغ نهال سیب را که در فوق به آن اشاره شد مطالعه کرده باشید می دانید که نهال سیب ممکن است تا سن 8 سالگی (سن بلوغ) آن چنان که باید به ثمر ننشیند ولی با ابداع و تولید نهال های پایه رویشی این حقیقت تغییر کرده و شما می توانید با کاشت نهال سیب پایه رویشی در همان سال اول شاهد به بار نشستن نهال شوید .

در فرآیند تولید نهال های پیوندی پایه رویشی ابتدا یک قسمت از بافت درخت را بریده و در آزمایشگاه های مخصوص مورد پرورش قرار می دهند و سپس با پیوند زدن این بافت ها موجبات تولید نهال هایی با ویژگی های فوق العاده و پر ثمر را فراهم می آورند . نهال های سیب پایه رویشی خود انواع و اقسامی دارند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارد ؛ از جمله آن ها :

نهال سیب پایه رویشی ژنوتیپ :

تولید این نهال به وسیله قلمه نوع مقاوم و دیرگل صورت می گیرد .

نهال سیب پایه رویشی زودبازده :

این نوع نهال سیب در همان سال اول کاشت به بار نشسته و محصول خواهد داد ؛ نکته حائز اهمیت در خصوص این نوع نهال آن است که حتماً‌ محصولات سال اول را از درخت جدا کنید ؛ عدم رعایت این نکته موجب عدم رشد نهال در آن سال می گردد .

نهال سیب پایه رویشی اصلاح شده :

این نوع مقاومت فوق العاده بالایی در برابر بیماری ها و آفات از خود نشان می دهد در نتیجه گزینه نسبتاً بهتری برای احداث باغ سیب می باشد . محصول نهال پایه رویشی اصلاح شده به عنوان سیب تجاری شناخته شده و در میان تجار طرفداران زیادی دارد .

نهال سیب پایه رویشی مقاوم به سرما :

درخت حاصل از این نهال ارتفاع کمتری نسبت به سایرین دارد لذا سبب تسهیل برداشت محصول و صرفه جویی در وقت و هزینه در این زمینه می شود ؛ همچنین مرغوبیت محصول این نهال مورد توجه باغداران است .

خواص و مصارف سیب

به دلیل تنوع بالای ارقام سیب ، این میوه در چند رنگ و طعم مختلف موجود می باشد چنان که هیچ سلیقه ای را بی نصیب نذاشته و در رنگ های تقریباً سیاه ، سبز ، زرد ، سرخ و … با طعم های ترش تا شیرین موجود است که در زمینه های آشپزی ، تولید مربا ، مصرف به عنوان میوه و به صورت خام ، میوه خشک ، آبمیوه و … قابل استفاده است .

ناگفته نماند که از عمده مصارف سیب به عنوان میوه و به صورت خام است ولی در دسرها و آبمیوه ها نیز از آن استفاده می شود .

سیب به دلیل خواص بسیار بالا و معجزه گری که دارد در بین مردم اهمیت فراوان یافته است همچنین به دلیل وجود کالری منفی (وقتی می گوییم فلان خوراکی کالری منفی دارد یعنی میزان انرژی که برای خوردن و هضم کردن آن خوراک لازم است از میزان انرژی موجود در خود آن خوراک بیشتر است بنابراین سبب سوخت و ساز بیشتر در بدن انسان می شود) خصوصاً در میان ورزشکاران جایگاه ویژه ای را در رژیم غذایی شان به خود اختصاص داده چرا که به رغم کالری منفی بودن ، سرشار از آنزیم های مورد نیاز بدن ، ویتامین های آ ، گروه ب ، ث ، مواد معدنی نظیر پتاسیم و فیبر است . سیب باعث پیشگیری از بیماری های مختلفی چون : سنگ کلیه ، سنگ صفرا ، سندروم روده تحریک پذیر ، هموروئيد ، پارکینسون ، مشکلات تنفسی و … می شود . سیب خاصیت درمانی نیز دارد و موجب سم زدایی کبد می شود همچنین به گردش خون و سلامت استخوان ها کمک شایانی می نماید .

حتما تا به حال ، هنگام سیب خوردن در دهان خود احساس طروات و تازگی کرده اید ؛ خوردن سیب دهان را خوش عطر و موجب سفیدی دندان ها می گردد .

امید که با تحریر و ارائه مقاله فوق ، اطلاعات جامع و شاملی را در زمینه کاشت نهال سیب و فعالیت در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم و این اطلاعات کاربردی مورد استفاده شما عزیزان گیرد .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *