کاشت نهال فندق

برا اشنایی با نحوه و اصول کاشت نهال فندق میتوانید با کارشناسان شرکت یشیل نهال در تماس باشید و از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی انان استفاده نمائید چگونگی و روش کاشت نهال فندق را در این مقاله پرمفهوم با شما به اشتراک گذاشته ایم با ما در این مقاله کاشت نهال همراه باشید.
مقاله پیش رو دارای سرفصل های مهم در زمینه کاشت ، داشت و برداشت فندق می باشد ؛ موضوعات بسیار مهمی که رعایت آن ها در زمینه احداث باغ فندق و تولید محصول با کیفیت ، مؤثر است . امید که این نکات مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد .

فندق چیست ؟

فندق از فرمانرو گیاهان است . در دسته پایین تر جزء مجموعه گیاهان گلدار است یعنی گیاهانی که قادر به تولید میوه و محصول می باشند . اگر بخواهیم دایره گیاهان گلدار را به چند دسته تقسیم نماییم ، به دلیل آن که مغز فندق از دو قسمت مجزای به هم چسبیده تشکیل شده است ، در طبقه بندی گیاهان دولپه ای قرار می گیرد ؛ فندق از راسته راش سانان است . طول درخت فندق معمولاً بین 2 الی 6 متر است . از دیگر مشخصات ظاهری فندق می توان به برگ های ساده ، نوک تیز و با حاشیه دندانه دار آن اشاره کرد . درخت فندق خودبارور بوده و دو نوع شکوفه نر و ماده روی آن می روید که اصطلاحاً به این نوع درختان ، درختان تک پایه گفته می شود و از مشخصات ظاهری گل های نر رویش 3 الی 8 پرچم است  . ساختار ظاهری میوه فندق تقریباً مدور است که لایه بیرونی آن پوستی سبز و نسبتاً نرم دارد سپس در لایه بعدی پوششی سفت و سنگی دارد که با شکستن آن به مغز خوراکی فندق خواهید رسید . اندازه معمولی یک فندق بین 5 / 1 الی 5 / 2 سانتی متر است که بسته به انواع و ارقام آن تغییر می کند .برای خرید نهال با ما در ارتباط باشید .

خواستگاه و کشورهای تولید کننده فندق

خواستگاه اصلی درخت فندق قاره اروپا و منطقه آسیای صغیر می باشد .

امروزه در کشورهایی نظیر ایتالیا ، ترکیه ، گرجستان و یونان ، برخی ایالات اسپانیا و انگلستان و کشور ایالات متحده آمریکا از ابر قدرت های کشت فندق در جهان هستند .

مهم ترین مناطق تولید و کشت فندق در ایران در امتداد رشته کوه های البرز ، اشکورات رودسر ، رامسر ، شهسوار ، الموت استان قزوین می باشد .

طبق تحقیقات صورت گرفته و کشفیات حاصله در مناطق مختلف ، شواهدی به دست آمده که فندق از 7000 سال قبل از میلاد مسیح کشف شده و مورد استفاده بشر قرار گرفته است .برای خرید نهال پیوندی تماس بگیرید .

کشت و تکثیر نهال فندق

ازدیاد فندق به دو روش کلی انجام می شود و هر یک می تواند به روش های دیگری تقسیم شود : 1 – ازدیاد به روش کاشت بذر فندق (روش جنسی)  2 – ازدیاد با روش های رویشی (روش غیرجنسی)

کاشت بذر فندق :

امروزه برای احداث یک باغ فندق و در نظر گرفتن منطقه وسیعی از سطح زیر کشت با انبوهی از درختان فندق کمتر از این روش استفاده می شود چرا که هم مستلزم مراقبت و نگهداری اصولی در تمام مراحل است و هم با پیدایش نهال های فندق پایه رویشی ، استفاده از نهال های اخیر الذکر مقرون به صرفه تر است ؛ با این حال مختصر توضیحی در رابطه با کاشت بذر فندق خواهیم داد تا با این روش هم آشنایی پیدا کنید . ابتدا رقم فندق مورد نظر را به صورت خام تهیه کنید و مغز آن را کاملاً سالم و بدون آسیب از پوسته سخت فندق جدا سازید (به تعداد مورد نیاز) ؛ در مرحله بعد یک ظرف درب دار تهیه کرده و روی درب آن را سوراخ هایی به منظور تهویه هوا تعبیه نمایید . دستمال یا تکه پارچه ای تهیه و آماده کرده و آن را مرطوب سازید (دقت کنید که دستمال فقط باید مرطوب شود و از خیس کردن آن بپرهیزید) دستمال را درون ظرف قرار داده و مغزها را درون دستمال گذاشته و بپیچید ، درب ظرف را ببندید ؛ روزانه دستمال را چک کنید و اگر رطوبت خود را از دست داده بود به روش اسپری ، مجدداً مرطوب گردانید . 7 الی 14 روز به طول می انجامد تا مغز فندق جوانه زده و ریشه ها شکل بگیرند . بعد از آن که ساقه و برگ های کوچک شکل گرفت می توانید آن را به یک گلدان انتقال دهید تا فرآیند رشد را در بستری مناسب ادامه دهد . به این ترتیب ریشه فندق باید کاملاً در خاک قرار گیرد و ساقه و برگ ها بیرون باشند سپس گلدان را در یک مکان مسقف (اتاق) و در معرض تابش نور خورشید قرار دهید . دمای محیطی که گلدان را در آن نگهداری می کنید باید نسبتاً گرم باشد . از غرقابی کردن گلدان بپرهیزید ولی به محض خشک شدن خاک سطح گلدان ، نسبت به آبیاری مبادرت نمایید ؛ قبل از خشک شدن خاک سطح گلدان ، گیاه را آبیاری ننمایید . هنگامی که طول نهال فندق به 30 سانتی متر رسید بهتر است آن را به زمین منتقل کنید تا رشد ریشه با مشکل مواجه نشود .برای اشنایی با نحوه فروش نهال با ما تماس بگیرید

سایر روش های رویشی : 1 – قلمه زدن فندق 2 – خوابانیدن فندق 3 – پیوند زدن فندق 4 – ریز ازدیادی فندق

کاشت فندق به وسیله پاجوش ها :

می توانید پاجوش های کنار درخت فندق را جدا کرده و در محل دیگری بکارید .

فندق را می توان با پیوند زدن نیز تکثیر نمود به این منظور از ارقام اصلاح شده و پایه رویشی استفاده کنید .

خوابانیدن فندق :

ابتدا شاخه ای از درخت فندق را به عنوان شاخه مادر انتخاب کرده و آن را خم کنید و در زیر خاک مدفون ساخته و محکم کنید . این شاخه نهفته در خاک را مرتب و اصولی آبیاری کرده تا خود ریشه بگیرد و رشد کند پس از آن می توان آن را شاخه مادر جدا کرد و حتی به محل دیگری انتقال داد .

در زمان کاشت نهال فندق در گودال ها حتماً چک کنید که درون گودال ها سنگلاخی وجود نداشته باشد ؛ وجود سنگلاح باعث ایجاد محدودیت در روند رشد ریشه درخت فندق خواهد شد .

برای کاشت نهال فندق مقداری از خاک درون گودال را به حالت کپه ای یا کله قندی درآورید و نهال فندق را در مرکز آن قرار دهید و ریشه ها را پیرامون آن بچینید سپس با احتیاط فضای خالی گودال را با خاک پر کرده و با بیل سفت کنید تا نهال در خاک محکم شود . اطراف ریشه را با خاک سست یا خاک اره پوشش دهید و طبق روال صحیح آبیاری کنید .

برداشت محصول فندق

اواسط فصل پاییز زمان برداشت فندق فرا می رسد که اگر در این زمان برای برداشت محصول اقدامی نشود در پایان فصل پاییز خود به خود از درخت می ریزند . برخی از کشاورزان منتظر می مانند تا فندق خود از درخت ریخته و سپس نسبت به جمع آوری آن اقدام می نمایند و این عمل را در سه نوبت انجام می دهند . برخی دیگر نیز با استفاده از ماشین های مخصوص و روش های مکانیزه اقدام به جمع آوری فندق می نمایند و عده قلیلی نیز منتظر می مانند تا تمام فندق ها از درخت به زمین ریخته آن گاه به یک باره برای جمع آوری آن اقدام می کنند ؛ روش اخیر چندان وجهه حرفه ای نداشته و خطر نسبتاً بالایی دارد به این دلیل که ممکن است تا پایان فصل برداشت ، بارش باران موجب پوسیدگی فندق های ریخته شده گردد .

ارقام نهال فندق

ارقام خارجی و ایرانی نهال فندق عبارتند از : فندق بارسلونا ، فندق باتلر ، فندق ایستاریکی ، فندق نورتامتون ، فندق آنا ، فندق سلف هاسگر ، فندق اسکینر ، نهال فندق قزوین پایه رویشی ، نهال فندق پایه رویشی انیس ، نهال فندق پایه رویشی کشت بافت دوکوتارد ، نهال فندق پایه رویشی کشت بافت موری
برای استعلام قیمت نهال تماس بگیرید.

 

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال فندق

خاک زمینی که برای کاشت نهال فندق در نظر دارید می بایست حاصلخیز ، با زهکشی مناسب و اصولی باشد . خاک عمیق میزان بسیار زیادی املاح و مواد مغذی در خود دارد که برای تغذیه درخت فندق کارآمد است . خاک منطقه نباید سنگین باشد زیرا ریشه درخت فندق به خاک دارای تهویه احتیاج دارد ؛ عمل تهویه باید تا عمق 4 متری خاک مقدور باشد ؛ همچنین دارای ریشه های عمیقی است که تا عمق 5 متری زمین نفوذ خواهد کرد و اگر در لایه های زیرین عوامل مخربی چون آب های زیر زمینی با سطح بالا یا لایه غیرقابل نفوذ ، شن و ماسه ، سنگ و … وجود داشته باشد قطعاً رشد ریشه را تحت تأثیر قرار خواهند داد و موجب آسیب به درخت فندق می شوند .

بهتر آن است که برای احداث باغ فندق یا هر گیاه دیگری از زمین های مسطح استفاده شود تا هم از فرسایش خاک جلوگیری شود هم در امر آبیاری و کود دهی و توزیع مواد مغذی در خاک با مشکل مواجه نگردید اما اگر زمین دارای شیب است حتماً آن را تراس بندی کنید تا در انجام اقدامات ذکر شده با مشکل مواجه نشوید .

عامل مهم دیگر موجود در خاک که سلامت درخت فندق را تحت الشعاع قرار می دهد PH خاک است ؛ خاک خنثی با PH 7 یا مقداری اسیدی حدأکثر تا PH 6 برای کاشت نهال فندق مناسب است .نهال میوه را از یشیل نهال جستجو کنید .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال فندق

آب و هوای معتدل تا سردسیر برای کاشت و تولید فندق مناسب است زیرا درخت فندق برای رشد و تولید محصول به زمستان طولانی مدت احتیاج دارد و می بایست به اندازه کافی در معرض هوای سرد قرار گیرد . تابستان های خنک برای این گونه مناسب تر از تابستان های گرم و طولانی است . سرمای زمستانه به درختان فندق آسیب نمی رساند چرا که نسبت به سرما مقاومت کافی را دارند تا جایی که می توان گفت سرمای دیررس بهاره هم قادر به از بین بردن شکوفه های آن نیست ؛ شکوفه های فندق می توانند تا دمای 5 – درجه سانتی گراد را تاب بیاورند و کمتر مشاهده شده که دمای فصل بهار از این مقدار سردتر شود .

رطوبت هوا برای درخت فندق چندان خوشایند نیست به این دلیل که رطوبت موجب شیوع عوامل بیماری زا در میان درختان فندق می شود .

مناطق و نواحی پست ، مانند دشت ها که اطراف آن را کوه ها پوشانده اند برای کاشت فندق مناسب نیست چرا که هوای سرد در این مناطق محبوس شده و بسیار سنگین می گردد .

زمان مناسب برای کاشت نهال فندق در زمین اصلی اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است .

فاصله کاشت نهال فندق

عدم رعایت فاصله مناسب در بین نهال های فندق موجب اختلال در رشد ریشه می شود و ممکن است که ریشه ها در هم تنیده شوند .

همچنین موجب پیچیدن شاخه ها به یکدیگر شده و باعث ریزش برگ ها می گردد .برای اشنایی با نحوه خرید نهال فندق به صفهه فروشگاه انلیان نهال نهالستان یشیل نهال مراجعه نمائید .

نزدیک بودن درختان به یکدیگر تغذیه آن ها از خاک را دچار اختلال می سازد چرا که ممکن است برای تغذیه یکی از دیگری پیشی گرفته و دیگر درختان ضعیف شوند .نهال فندق پیوندی را از ما بخواهید

عدم رعایت فاصله استاندارد مانع از تهویه هوا شده و انواع بیماری ها و آفات را شایع می سازد . همچنین موجب تابش نور کافی به قسمت های مختلف درخت می گردد .

برای کاشت نهال پیوندی فندق پایه رویشی بهتر است حدأقل 6 متر فاصله بین نهال ها لحاظ کنید . رعایت این نکته به افزایش تولید محصول همچنین افزایش کیفیت آن ها کمک می کند .

کود دهی نهال فندق

نهال فندق مانند سایر گیاهان برای رشد و تولید محصول به مواد مغذی موجود در خاک احتیاج دارد به این منظور خاک منطقه باید مرتباً با استفاده از کودهای آلی و شیمیایی ، بسته به نوع و میزان نیاز گیاه ، تغذیه شود .

هر کدام از انواع کودهای موجود در بازار تأثیرات ویژه ای بر درخت فندق می نهد .

کود حاوی نیتروژن کمیت محصول را افزایش می دهد و از طرفی باعث درشت شدن مغز فندق می گردد .

کود حاوی فسفر و بور باعث افزایش تولیدات درخت فندق می شود و تعداد فندق های پوک را کاهش می دهد .

برای استفاده از انواع کودها و همچنین طریقه مصرف آن با متخصصین مشورت نمایید .

هرس نهال فندق

بعد از کاشت نهال فندق و به منظور کاستن از تعداد پاجوش ها می توانید نهال فندق را از ارتفاع 75 سانتی متری سربرداری کنید .

هرس درخت فندق به صورت سالیانه با حذف شاخه های جانبی که بر روی شاخه های اصلی می رویند صورت می گیرد . به این ترتیب هر ساله شاخه های ضعیف حذف می گردند و فضای کافی برای رشد شاخه های جدید و سالم باز می شود .

در سنین بین 10 الی 15 سالگی درخت فندق شاخه های بلند و قوی باید هرس شوند و تنها 10 شاخه اصلی باقی بگذارید تا کیفیت و کمیت محصول افزایش یابد .

حذف پاجوش های درخت فندق :

تا چند سال پس از کاشت نهال فندق و در هر سال حدأقل 2 بار به حذف پاجوش های اطراف تنه فندق مبادرت نمایید ؛ قطع پاجوش را از نزدیک ترین محل رشد آن انجام دهید .

علف های هرز موجود در خاک نهال فندق را می توانید هم با استفاده از علف کش های موجود در بازار حذف نمایید و هم روش مکانیکی و سنتی را برگزینید .

بلوغ و تولیدمثل نهال فندق

با این که در غالب موارد گل دهی نشان از آمادگی گیاه برای تولید میوه می باشد و نهال فندق در 4 سالگی شکوفه می دهد ، ولی دو سال پس از آن یعنی در سن 6 سالگی ، قادر به تولید میوه است .

درخت فندق یک پایه است یعنی شکوفه های مذکر و مؤنث روی یک درخت می روید و به وسیله باد گرده افشانی شده و بارور می گردند .برای استعلام قیمت فروش نهال فندق تماس بگیرید.

یک درخت فندق برای گل دهی به مدت زمان سه ماهه احتیاج دارد .

عمر مفید اقتصادی یک درخت فندق 20 سال است .

آبیاری نهال فندق

آبیاری اصولی و منظم نهال فندق اثرات مثبت فراوانی دارد ؛ من جمله :

ساختار ریشه نهال فندق تقویت شده و میزان گیرایی آن در دریافت مواد مغذی افزایش می یابد .

افزایش روند رشد گیاه را در پی دارد .

میزان تولید سالیانه را افزایش داده و کیفیت آن را بالا می برد .

درخت فندق حدأکثر هفته ای یک مرتبه به آبیاری اصولی و صحیح نیاز دارد ؛ البته بسته به منطقه آب و هوایی که در آن قرار دارید این مدت زمان می تواند به 4 روز نیز کاهش یابد (هر 4 روز یک مرتبه) .

امروزه انواع و اقسام روش آبیاری مدرن با استفاده از وسایل و دستگاه های صنعتی ابداع شده که علاوه بر تسهیل امر آبیاری موجب صرفه جویی در مصرف آب می گردد و تمام روش های سنتی آبیاری را منسوخ کرده است . روش هایی نظیر آبیاری بارانی ثابت ، آبیاری بارانی نیمه متحرک ، آبیاری قطره ای و …

درخت فندق در زمان خواب زمستانه و فصل سرد به آبیاری نیازی ندارد و بارش های برف و باران در نیمه دوم سال نیاز به آب درخت فندق را به هنگام خواب زمستانه ، تأمین می نماید .

ابیاری درختان

آفات و بیماری های نهال فندق

عوامل بیماری و حشرات عدیده ای در طبیعت وجود دارد که می توانند با حمله به قسمت های مختلف یک درخت فندق باعث ورود آسیب به آن شده یا حتی درخت را از بین ببرند . در ادامه تعدادی از این آفات و بیماری ها را بررسی می کنیم .

1 – شپشک نرم تن درخت فندق :

این حشره به قسمت های مختلف درخت فندق می چسبد و انگل گونه از شیره درونی آن تغذیه می کند این عمل سبب تضعیف روز افزون درخت می گردد . شپشک نرم تن با ترشح ماده چسبنده ای از خود که اصطلاحاً به آن عسلک می گویند سطح برگ ها و شاخه ها را آلوده کرده و موجب تجمع گرد و خاک در این قسمت ها می گردد و به دلیل آلوده شدن سطح برگ ها امر فتوسنتز و غذاسازی در گیاه مختل می شود .

2 – کنه جوانه خوار فندق :

این نوع کنه در فصل رویش جوانه ، به درختان هجوم آورده و با فرو بردن نیش خود در جوانه های تازه روییده از شیره آن تغذیه می کنند و باعث متورم شدن و بدحالت شدن این جوانه ها می شوند .

3 – شته درخت فندق :

شکل ظاهری آن مشابه شته هلو است . شته فندق به صورت دسته جمعی پیرامون برگ های اصلی فعالیت های مخرب خود را با ترشح مقادیر بالای عسلک آغاز می کند و با این عمل حشرات دیگری نظیر انواع مورچه و زنبور و مگس را به درخت فندق جذب می نماید .

باکتریوز فندق ، سفیدک پودری فندق ، سوسک چوب خوار فندق ، زنبور برگ خوار فندق از دیگر آفات و بیماری های رایج و شایع بین درختان فندق است .

لازم به تذکر است که برای پیشگیری ، مقابله و درمان این آفات و بیماری ها حتماً با مشورت متخصص از سموم موجود در بازار استفاده نمایید .

نگهداری و محافظت از نهال فندق

برای پیش گیری از آفتاب سوختگی نهال فندق می توانید تنه آن را با رنگ مخصوص یا کاغذ سفید پوشش دهید این کار موجب ایجاد یک لایه پوششی هرچند نازک روی تنه نهال می گردد و علاوه بر این به دلیل رنگ سفید این پوشش ، موجب بازتاب مقداری از نور خورشید و حرارت آن شده و از آفتاب سوختگی تنه نهال پیش گیری می کند .

با استفاده از بادشکن های مصنوعی در اطراف باغ یا کاشت درختانی همچون سرو به عنوان بادشکن طبیعی ، می توانید از شدت و سرعت بادها و طوفان های پاییزه و بهاره بکاهید .

استفاده از قیم برای جلوگیری از کج شدن و کج رشد کردن نهال فندق اکیداً توصیه می گردد .

خواص فندق

مغز فندق سرشار از آهن است و می توانید فقر آهن و کم خونی را با آن جبران کنید .

این مغز حاوی مقادیر بالایی فسفر و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است .

مغز فندق دارای ویتامین های گروه B و E می باشد که بر حفظ سلامت پوست و مو بسیار مؤثر است .

کلسیم ، پتاسیم و روی از دیگر مواد معدنی مفید موجود در مغز فندق است .

مصارف فندق

فندق به صورت تازه خواری مصرف چندانی ندارد و مغز خام آن اغلب برای کاشت و تولید نهال فندق استفاده می شود و عمده مصرف فندق در زمینه آجیل و خشکبار است .

مغز فندق یک دانه روغنی است که بیش از 60 % آن را روغن و چربی های مفید تشکیل می دهد . روغن فندق دارای عطری مطبوع است و در صنعت عطرسازی کاربرد فروانی دارد همچنین در زمینه های زیبایی و درمانی می توان از آن بهره ها برد .

چوب و تنه درخت فندق در پیشه نجاری و تولید وسایل تزئینی چوبی کاربرد دارد .
برای استعلام قیمت نهال فندق با ما در ارتباط باشید

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *