ب آفات ویماری درختان بادام

انواع بیماری قارچی درختان بیمار


بیماری گال ریشه و طوقه درخت انگور و راه های درمان آن

بیماری گال ریشه و طوقه درخت انگور که با نام دیگر سرطان ریشه نیز شناخته می شود یکی از مهمترین و شایع ترین نوع بیماری در درختان انگور به حساب می آیند .

این بیماری می تواند سالانه ضررهای زیادی را به باغات و محصولات آن بزند ،پس بهتر است باغدارانی که مشغول به پرورش درختان انگور هستند اطلاعات خود را در مورد بیماری سرطان ریشه و طوقه انگور بالا برده و راه های درمان و پیشگیری از آن را بدانند تا از آسیب ها و ضرر های احتمالی جلوگیری کنند.

تاریخچه بیماری گال ریشه و طوقه درختان انگور

این بیماری برای اولین بار در سال 1352 میلادی در قاره اروپا کشف شد ودر ایران نیز درسال 1339 در شهر آذربایجان غربی رویت شد.

گستره این بیماری در مناطقی که دارای زمستان های طولانی با یخبندان های سخت هستند بسیار بیشتر از دیگر مناطق می باشد به همین دلیل انگور کارانی که در نیمه غربی کشور قرار دارند خطر مواجهه با این بیماری را برای باغات خود بیشتر می دانند.

جهت خرید ارقام نهال گردو پایه رویشی مقاوم به بیماری و آفات با مشاورین شرکت یشیل نهال مشورت کنید.

شاید برایتان پیش بیاید که چرا یخبندان می تواند بروز این بیماری را بیشتر کند ؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوئیم : زمانی که  درختان شما در معرض هوای بسیار سرد قرار می گیرند و یخبندان های طولانی را پشت سر می گذارند ،تنه آنها دچار زخم و یا ترک خوردگی می شود ، زخم های ایجاد شده محل مناسبی برای ورود باکتری های این بیماری هستند در واقع این زخم ها اگر رسیدگی نشوند دچار عفونت شده و به گال طوق و ریشه منجر خواهند شد.

عوامل و نشانه های گال طوقه و ریشه درختان انگور

مهمترین نشانه های این بیماری در درختان انگور ایجاد گال های گوشتی است که باعث شده نام این بیماری نیز از این نشانه برداشته شود.

درخت بیمار بر روی نقاط مختلفش گال های گوشتی کروی شکلی ایجاد می شود که در ابتدا حالتی نرم ،گوشتی و سفید رنگ دارد و با گذشت زمان و مردن سلول های این بیماری ،گال ها به رنگ قهوه ای تیره در امده و حالتی سخت به خود می گیرد.

گال ها به دو نوع بر روی درخت می مانند یک نوع اسفنجی بوده و امکان افتادن از روی شاخه و تنه درخت را دارد،اما در برخی دیگر گال بسیار جنس سختی داشته و بر روی درخت محکم می شود .

این گونه گال های درخت انگور بر روی تنه جایی نزدیک به طوق درخت را هدف قرار می دهند وزخامتشان می تواند در برخی موارد به 40 سانتی متر نیز برسد.

درختانی که درگیر این بیماری می شوند دارای رشدی بسیار ضعیف بوده و شاخه های کم جان ،نامرغوب و دفرمه دارند.

جهت خرید ارقام نهال پسته پایه رویشی مقام و به بیماری ها و آفات با مشاورین شرکت یشیل نهال مشورت کنید.

حال برا ما سوال پیش می آید که بیماری گال ریشه اصلا چه چیزی است و چگونه به درخت منتقل می شود؟

بیماری گال طوقه و ریشه در اصل یک نوع باکتری است که از راه زخم ها و ترک های درخت به داخل آن منتقل شده و باعث ایجاد نوعی عفونت با ظاهری مانند سرطان در درخت می شود.

عواملی که باعث ایجاد این باکتری می شوند عمدتا در خاک وجود دارند ،در واقع باکتری های بیماری گال باکتری های خاک زی هستند که در اثر ضعف و زخم های ایجاد شده در درخت به تنه آن نفوذ پیدا می کنند .

از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری می توان زخم های ترمیم نشده و باز درختان را دانست .این زخم ها می توانند بر اثر بیل کاری های غیر اصولی کنار طوق درختان باشد و یا بر اثر ترک های که از سرمای شدید ایجاد شده اند و یا بر اثر برخی حشرات و آفات که از ریشه و تنه درخت تغذیه می کنند ایجاد شود.

از دیگر عوامل ایجاد کننده باکتری گال می توان به قلمه های آلوده به این باکتری و یا ابزار های آلوده در هرس کاری اشاره نمود که می توانند تاثیر بالای در ایجاد این بیماری داشته باشند.

توجه داشته باشید که باکتری های گال می توانند در شرایط سخت نیز زنده بمانند و در سال های آینده با فعالیت دوباره درخت را درگیر کرده و باعث شیوع بیماری شوند،به همین دلیل بهتر است در صورت بروز این بیماری در درخت آن را کاملا درمان کنید.

روش های پیشگیری و کنترل بیماری گال طوقه و ریشه

همانگونه که می دانید همیشه پیشگیری بهتر وکم هزینه تر از درمان بوده زیرا زمانی که درخت به یک بیماری مبتلا بشود امکان از بین رفتن آن بسیار قوی بوده و راههای درمان نیز بسیار سخت ،پر هزینه و در بیشتر موارد بی نتیجه است .

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم درختان و باغات خود را در برابر بیماری های و آفات از جمله بیماری گال طوقه ایمن کنید تا متضرر نشوید .

برای این منظور باید ابتدا دلایل ایجاد را دانست که در بالا برای شما توضیح دادیم و سپس راه های پیشگیری را از این دلایل پیدا نمود.

  • یکی از راه های بروز بیماری گال طوقه سرما ویخبندان های شدید بود ،در این راستا می توان در زمان بروز سرما و یخبندان شدید با استفاده از مالچ های  پوششی از بروز سرما به تنه درخت جلوگیری نمود .
  • همچنین می توان با استفاده از کود های تقویتی بنه درخت را تا حد زیادی تقویت کرد تا درخت انگور شما بتواند در مقابل بیماری های و آسیب های سرما از خود مقاومت نشان داده و زخم های خود را سریع ترمیم کند.
  • روش دیگر، کاشت اضافه نهال انگور در ردیف ها تاکستان است .در این روش اگر درختی به گال مبتلا شد شما می توانید آن را حذف کرده و از درخت دیگر استفاده کنید .
  • جلوگیری از ایجاد هر گونه زخم و آسیب بر روی درخت در قسمت ریشه و طوقه می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از این بیماری باشد.
  • استفاده از ابزار های هرس که از قبل ضدعفونی شده اند یکی دیگر از روش های کنترل و پیشگیری از بیماری گال طوقه است .
  • از احداث تاکستان در مناطقی که دارای سرمای بسیار شدید هستند و یا در گذشته درختان در آن منطقه دچار این بیماری شده اند پرهیز کنید .
  • استفاده از ارقام نهال انگور مقام و سالم که دارای پایه رویشی و کشت بافت هستند می تواند شما را از انواع بیماری ها و آفات در امان نگاه دارد .
  • استفاده از قلمه و نهال های سالم که توسط متخصص این ضمینه تایید شده باشد.
  • استفاده از سموم مربوطه برای کاهش بیماری هاو نماتدها و آفات درون خاک که منبع اصلی بروز بیماری گال طوقه هستند .
  • حذف درختان بیمار یکی از مهمترین راه های پیشگیری در این بیماری است زیرا این بیماری می تواند به راحتی در زمین باقی بماند و در شرایط مناسب به دیگر درختان سرایت کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از مهترین بیماری های درختان انگور و راه های پیشگری  از بروز  آن آشنا کنیم تا با توجه به این نکات بتوانید محصولی سالم تر و با صرفه تر روانه بازار کنید .

امید است که این مطالب توانست باشد در کاشت و پرورش درختان شما تاثیر شایانی داشته باشد.

 

 

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *