چرا درخت ما میوه نمی دهد؟

زمانی که ما اقدام به احداث یک باغ از نهال درختان میوه می کنیم تماما به این امید است که این نهال ها بزرگ شده و میوه دهند .میوه دهی مهمترین هدف برای کاشت نهال میوه است که در برخی مواقع ما به این هدف نمیرسیم وبرایمان سوال پیش می آید که چرا درخت ما میوه نمیدهد؟

این اتفاق امکان دارد برای هر کشاورزی در هر نهالی بوفتد ،شاید شما تنها یک نهال در  باغچه کوچک خانیتان کاشته باشید و یا اینکه باغی بزرگ با انواع ارقام نهال ها احداث کرده باشید ،با این امید که نهال شما بزرگ شود و برای شما میوه های خوشمزه و آبداری را به ارمغان بیاورد.

شما بعد از چند سال رسیدگی به درختانتان به امید روزی می نشنید که نهال بزرگ شده شروع به میوه دهی کند اما دریغ از یک میوه که بر روی درخت ظاهر شود، حالا سوال پیش می اید چرا درختان من میوه نمی دهند.

عدم میوه دهی درختان ما می تواند دلایل زیادی داشته باشد که در این مقاله به شرح مهمترین این دلایل می پردازیم تا بتوانیم قبل از این که دیر شود اقدامات لازم را جهت رشد و باردهی درختان خود انجام دهیم .

آگاهی از مهمترین علل عدم باردهی در درختان می تواند به ما کمک کند که مشکل را دانسته و برای حل عمقی این مشکل اقدام کنیم .

خرید نهال گردو پایه رویشی پربار دیر گل زودبازده از شرکت یشیل نهال به صورت عمده و خرده قابل انجام است.

اگر بخواهیم اصلی ترین و مهمترین دلایل عدم باردهی درختان را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم ؛

عوامل زیست محیطی :

عوامل زیست محیطی می تواند تاثیر کمی در عدم باردهی درخت داشته باشد ،در برخی موارد زمانی که شدت آسیب های زیست محیطی زیاد باشد درخت ما دچار خشکی و عدم باردهی می شود.

آفات و بیماری در درختان:

آفات و بیماری ها در درختان بارده یکی از عوامل تاثیر گذار در رشد و باردهی آنها می باشد .

زمانی که  درختان ما  دچار آفت و بیماری می شوند، درخت برای ترمیم خود تمام انرژیش را صرف می کند و به این سبب درخت دچار ریزش میوه و یا عدم باردهی خواهد شد.

گرده افشانی

اگر بخواهیم مهمترین دلیل عدم باردهی در درختان را نام ببریم باید بگوئیم گرده افشانی می تواند مهمترین و اصلی ترین دلیل باشد.

درختان در این زمینه به دو دسته تقسیم می شوند خود گرده افشان و دگر گرده افشان ،اگر درختان شما تک پایه و یا خود گرده افشان باشند نیاز به درخت گرده افشان برای باردهی نخواهند داشت اما زمانی که دگر گرده افشان باشند برای میوه دهی باید درخت گرده افشان مناسبی برای این کار وجود داشته باشد تا گرده توسط حشرات و زنبور ها به شکوفه ها منقل شده و عمل گرده افشانی صورت گرفته و درخت بارور شود.

تاثیر کمبود عناصر ضروری

هر موجود زنده ای برای زنده ماندن و رشد کردن نیاز به مواد ضروری دارد که درختان نیز از این مقوله مستثنا نبوده و برای باردهی نیاز به عناصر ضروری مانند:کلسیم ،آهن ،پتاسیم ،آب ،نور و… دارند ،که اگر این نیاز ها برطرف نشود نهال شما دیگر قادر به باردهی و نگهداشتن میوه بر روی شاخه ها نخواهند بود.

این عناصر ضروری را می توان به دو دسته ماکرو یا درشت مغذی ها از قبیل (فسفر ،پتاسیم،کلسیم ،گوگرد ،منیزیم ) و ریز مغذی ها یا همان عناصر میکرو که شامل می شوند از (روی ،مس ،مولیبدن و سدیم )تفکیک نمود .

برای تامین این نیاز ها شما نمی توانید سرخود عمل کنید و باید قبل از هر چیز خاک را ازمایش کرده و نسبت که کمبودهای خاک زیر نظر مهندسین و کارشناسان کشاورزی اقدام به استفاده از کود های مربوطه کنید .

خرید ارقام نهال پسته با پایه ucb1 در نهالستان یشیل نهال در همه فواصل سال امکان پذیر است.

آسیب دیدگی جوانه های میوه

در فصل بهار درختان میوه شروع به جوانه زنی و شکوفه دهی می کنند که این اولین قدم برای باردهی درختان میوه می باشد.

درخت در این زمان حساس ترین فصل خود را سپری می کند ،در واقع این شکوفه ها هستند که بسیار آسیب پذیر و حساس هستند و با هر تنشی از بین رفته و عمل باردهی را متوقف می کنند.

عوامل تاثیر گذار در این زمان می تواند تغییر ناگهانی هوا باشد که به سرمازدگی بهاره معروف است ،باشد . سرمازدگی شکوفه ها یکی از شایع ترین مواردی است که درخت می تواند در زمان باردهی با آن روبرو شود .

بهتر است برای جلوگیری از این مشکل زمان کاشت نهال از نهال های استفاده کنید که دیرگل هستند.

عدم تامین شرایط برای تغذیه صحیح

در مواقعی شما تمام عناصر مورد نیاز درخت را برای رشد تامین می کنید اما به دلیل شرایط نا مساعد گیاه قادر به جذب مواد غذایی نبوده و با کمبود روبه رو می شود.

سن درخت

هر درختی در یک سن خاص شروع به باردهی می کند که این سن بسته به نوع درخت و پایه درخت متغیر می باشد.

درختانی که با پایه های اصلاح شده کاشته می شوند نسبت به دیگر نهال های پایه بذری و پیوند سن باردهی سریع تری دارند و همچنین میزان باردهی بهتری را تجربه می کنند.

زیرا در این نوع پایه نهال کاملا اصلاح شده و از عیوب آن کاسته و به کیفیت آن افزوده شده است.

مسائل ژنتیکی

ماسئل ژنتیکی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی عدم باردهی درختان است، بر فرض مثال زمانی که نهال کاشته شده شما نر باشد آن نهال یا خیلی دیر شروع به باردهی کرده و یا به کل باری نخواهد داد.

نیاز سرمایی

اگر درختان شما هم میوه نمی دهند شاید نیاز سرمائیشان برطرف نشده است .

نیاز سرمایی در درختان در واقع میزان زمانی با دمای مشخص است که درخت نیاز دارد تا درخت به خواب زمستانه رفته و فرایند زیستی درون آن تنظیم شود و انرژی لازم را برای رشد و شکوفه دهی در سال آتی ذخیره کند .

درخت ها بسته به رقمشان نیاز به دما وزمان متفاوتی دارند. مثلا در درختان گردو زمان نیاز سرمایی حدود 500 تا 800 ساعت با دمای 0 تا 8- درجه است .

زمانی که نیاز سرمایی درختان شما به خوبی برطرف نشود ،درخت قادر به باردهی و تولید میوه نخواهد بود واین یکی از عمده ترین دلایل عدم باردهی و حتی خشکی درختان است.

عوامل تنش زا

عوامل تنش زا یکی دیگر از موارد ایجاد ضعف در درختان و همچنین عدم باردهی در انها می باشد.زمانی که یک درخت دچار تنش های همچون بی ابی ،اتش سوزی و.. شود به دیگر قادر به باردهی نخواهد بود.

جمع بندی

حال که با تمام عواملی که منجر به عدم باردهی درخت شما می شوند آشنا شدید بهتر است در برای افزایش میزان باردهی و باردهی معقول اقدام به رفع نیاز های اساسی درخت و همچنین تامین محیط و شرایط مناسب برای رشد بهتر آن کنید .

توجه داشته باشید که رمز یک پرورش موفق می تواند بسیار ساده باشد و شما با رعایت تمامی اصول پرورش و دقت کافی زمان انتخاب نهال مناسب با محیط و شرایط جوی منطقه وهمچنین خرید نهال با کیفیت می توانید یک پرورش با کیفیت و پربار داشته باشید .

 

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *