فاصله کاشت نهال میوه

فاصله کاشت نهال میوه


فاصله کاشت نهال ها و هر درخت چگونه باید باشد ؟

اصولا کاشت نهال های پایه رویشی گردو باید در هر 5.5 متر از هر طرف باشد و کاشت نهال های میوه نیز هر 3.5 متر یکی و کاشت نهال های انگور ریشه کشت بافت پایه رویشی هم باید هر 1.5 متر باشد . اما فاصله کاشت نهال های گردو بذری و پیوندی باید 14 متر یک عدد از هر طرف و نهال های میوه نیز 6 متر یک عدد باید کاشته شود . نهال های انگور بذری و پیوندی قلمه نیز باید هر 2.5 متر یک عدد کاشت شود .
در گفته بالا فاصله های کاشت در نهال های پایه رویشی کمتر از سایر نهال های بذری و پیوندی معمولی و قلمه است زیرا نهال های پایه رویشی تمرکز و اصلاح نژاد انها روی باردهی است و به بزرگ کردن و رشد بی فایده شاخه ها و ساقه ها و تنه علاقه ای ندارند و بعد از گذشت 2 سال از کاشت در زمین های حاصلخیز بار خوبی میدهند اما نهال های بذری و پیوندی اینگونه نیستند و باردهی خود را بعد از حداقل 6 سال از کاشت شروع میکنند و به صرفه نستند و فقط الکی شاخه ها و ساقه ها را بزرگ میکنند .

یکی از اصول های باغداری در جای جای جهان این است که شما بدانید هر درختی را در هنگام کاشت در چه فاصله ای از هم بکارید و یا اگر باغی با یک نوع رقم درخت و یا با باغی الوان در صورت داشتن چه فاصله و نکاتی را باید رعایت بکنید همه اینها باید در هنگام کاشت رعایت بشود تا باغی نوین و مرتب را داشته باشید . برای باغداران اینکه در همه سال های رشد درختان آنها از لحاظ سلامت و پایداری عمر دارای سطح بالایی باشند خیلی مهم است اما اینکه آیا داشتن این باغ کاری آسان است نیز جای سوال دارد . بسیاری از باغدانی که در همان سال های ابتدایی کاشت خود دچار پشیمانی میشوند به این دلیل است که در همان ابتدای کار راه را اشتباه رفته اند و بعد از رشد و بلوغ درختان دچار مشکل شده اند .

سال اول کاشت به این دلیل دارای زحمت و تلاش و توجه بیشتر است که شما محیط رشد درختان را تعیین میکنید و این سبب این میشود که درختان در سنین بالاتر در فاصله مناسب تری از هم در کنار یکدیگر رشد کرده و دچار مشکل نشوند .

انواع درختان در شرایط کاشت نهال به صورت بذری و پیوندی و اصلاح نژادی باید در فاصله مناسبی از یکدیگر کنار هم قرار بگیرند تا رشد خوبی داشته باشند ما در این مقاله انواع کاشت درختان بذری و پیوندی را باهم مقایسه کرده و در آخر اصل نهایی کاشت نهال های اصلاح نژادی را بایکدیگر مطالعه خواهیم کرد .

انواع درختان با ارقام مختلف خود در شرایط های مختلف آب و هوایی باید به صورت های مختلفی اصول کاشتشان رعایت بشود به همین سبب ما در سه نوع آب و هوا انواع درختان که باید اصلشان رعایت شود را بازگو میکنیم یکی از این درختان ارقام مختلف نهال گردو است که به نسبت کاشت و باردهی آنها در مکان و آب و هوای مختلف باید فاصله ی کاشت درختان مورد توجه قرار بکیرد .

کاشت درختان گردو در 3 ناحیه آب و هوایی :

درختان گردو با توجه به اینکه در آب و هواهای مختلف باید ارقام مختلفی از آنها کاشت بشود باید به این توجه خاصی بکنیم که این ارقام به شکل کاشت بذری و پیوندی باید در فاصله ای باشد و این ارقام کدام ها هستند :

ارقام مختلف درختان گردو در شرایط آب و هوایی کوهستانی با توجه به اینکه رقم های چندلر و اسرائیلی و انواع دیگر گردو ها کاشت بهتری و رشد بهتری دارند با این دو رقم گردو و کاشت این نهال ها بیشتر آشنا بشیم :

درختان چندلر و اسرائیلی اگر در ناحیه ی آب و هوایی کوهستانی کاشت بشوند فاصله مشخصی باید داشته باشند :

درختان گردو چندلر و اسرائیلی بذری یا پیوندی باید در فاصله 8 تا 10تا 14 متری از هم کاشته شوند و برای داشتن یک رشد خوب بهتر است این فاصله بیشتر و بیشتر شود تا درختان در هنگام رشد عرضی دچار مشکل نشوند ولی درختان چندلر و اسرائیلی خوشه ای اصلاح نژاد شده به دلیل صرفه جویی در مکان کاشت در فاصله حداکثر 6 متری کاشته میشوند که برای باغداران محترم این امکان را میدهد که باغی پر تراکم داشته باشند .

انواع ارقام درخت گردو در آب و هواهای گرم و خشک و شرجی قابل کاشت میباشند که این نوع درختان به دلیل سازگاری بالایی که باید با محیط داشته باشند در شرایط کاشت نهال گردو اصلاح نژادی هم بهتر است که کمی گودال های چاله را در فاصله بیشتر از یکدیگر حفر کنند تا درختان رشد بهتری داشته باشند .

مثلا درختان اصلاح نژادی را باید در فاصله کلی حداکثر 6 متری بکاریم و این در همه آب و هوا ها به یک اندازه است اما در محیط هایی که آب و هوا مساعد به کاشت نیست بهتر است این فاصله بیشتر باشد تا درختان فرصت تعامل بیشتر با خاک را داشته باشند .

فاصله کاشت نهال خرما

فاصله کاشت نخل ها

فاصله کاشت درختان گلابی :

درختان گلابی هم به صورت بذری و هم به صورت پیوندی قابل کاشت میباشند که این نوع کشت در آب و هواهای کوهستانی در فاصله ی7تا9 متری پاسخگو است اما و اگر نهال های شما اصلاح نژادی باشند در فاصله 4 تا 6 متری امکان کاشتشان وجود دارد .

درختان انگور و فاصله مناسب کاشت این درختان مو:

درختان انگور امکان کشت در فاصله حداقلی درختان را دارا میباشند و ریشه این درختان به دلیل رشد طولی که در خاک دارند بهتر است در مناطق شرجی در کنار آب های آزاد کاشت نشود و چه بسا که رشد این درختان در مناطق کوهستانی که ارتفاعات بالاتری از سطح آب های آزاد را دارند بهتر و سریع تر خواهد بود .

درختان انگور انواع مختلفی دارند که فاصله ی کاشت نهال های بذری این درختان با هم فرق دارند اما نهال هایی که مهندسی ژن شده اند و مطمئنا اصلاح نژادی هستند درختانی هستند که میتوان آنها را در فاصله حداقلی کاشت یعنی 4 متری کاشت بشوند و اینکه این درختان در هر فاصله ای که باشند میتوانند رشد بکنند زیرا سازگاری بالایی با شرایط محیطی دارند .

درختان پرتقال:

درختان پرتقال نیز همانند دیگر ارقام درختان انواع و کاشت مختلفی دارند که با توجه به املاح مورد نیازشان در مناطق مختلف اشت میشوند و این مکان ها را همچنین میتوان با فراهم کردن شرایط در هر منطقه ای ارقام مختلف این درختان را کاشت .

درختان پرتقال با توجه به اینکه نیاز به آنتوسانین را پاسخ بدهد یا ندهد به دو دسته خونی و غیر خونی و نارجی رنگ تقسیم بندی میشوند که ارقام مختلف پرتقال به این رنگدانه ها پاسخ منفی نشان داده و رشد درخت را مختل میکند پس برای داشتن یک درخت خوب باید تمام شرایط را در نظر گرفته و مطالعه خوبی داشته باشید .

درختان سیب :

انواع درخت سیب داریم که میوه هایی با رنگ ها و اندازه های مختلفی را رشد میدهند و باید با توجه به اینکه رشد طولی این درختان به چه اندازه در سال خواهد بود شرایط محیطی را برایش مساعد کرده و انواع مختلف درختان سیب را در مکان های مختلف کاشت بکنیم مثلا درختان اصلاح نژادی درختان سیب در هر مکانی قابل کشت است و شما با خیال راحت میتوانید این درختان را در هر فاصله دلخواه حداقلی یا حداکثری کاشت بکنید و همچنین این درختان توانایی رشد بذری در نواحی اقلیمی شرجی را دارا نمیباشند و باید توجه بشود که این درختان با توجه به نیاز رطوبتش نمیتواند در هر مکانی رشد بکند .

درختان سیب را شما به راحتی میتوانید اگر نهال اصلاح نژادی داشتید در فاصله 4 تا 6 متری کاشت بکنید و این درختان را به دلیل اصلاحات نژادی بهتر است در صدر انتخاب های خود قرار داده تا درختانی پربار داشته باشید .برای خرید نهال سیب از این صفهه نیز دیدن فرمائید و یا با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید.

درختان سیب بذری رشد پایین و پرتی بیشتری نسبت به درختان اصلاح نژادی دارند و کاشت این درختان در فاصله 6 تا 10 متری ممکن است که البته این فاصله را نیز با مطالعه مقاله مخصوص ارقام سیب آشنا شده و در صورت کاشت از این اطلاعات استفاده بکنید .

 درختان بادام :

بادام یکی از پرطرفدارترین درختان میوه های خشکبار میباشد که نهال های بذری و پیوندی این ارقام درخت در هر منطقه ای که شرایط برایش محیا باشد رشد میکند اما عین درختان سیب پرتی بالایی دارا است و بهتر است از اصلاح نژاد شده این نهال ها برای کاشت و برداشت محصول هر چه بیشتر استفاده بکنید . برای استعلام قیمت فروش نهال بادام از این صفهه نیز دیدن فرمائید یا با کارشناسان شرکت تماس بگیرید .

درختان بادام به دلیل رشد طولی حداکثر 10 متری در شرایط کاشت بذری و پیوندی باید در فاصله حدودی 10 متری کاشته شوند و این یعنی از دست رفتن بیشتر زمین باغ باغداران که از تراکم درختان باغ نیز کاسته میشود اما درختان اصلاح نژادی به جز گردو میتوانند در فاصله ی 4 تا 6 متری بسته به نوع رقم درخت امکان کاشت دارند و این یعنی رشد خوب درختان مهندسی ژن شده و این یعنی درختان با باردهی بالا و باغی با تراکم درختان بالا که نصیب باغداران محترم خواهد شد .

درختان شلیل :

شلیل یکی از میوه های تراژنیک تازه به بازار آمده است که هم به دلیل میوه های مطلوب و هم به دلیل طعم میوه های او خواستگاه بسیاری از باغات کشور عزیزمان ایران بوده است اما این درختان عمر مفید باردهی 6تا 8 ساله دارند که هزینه باغداران را در همان سال های اول کاشت به باد میدهند اما این درختان در صورت کاشت بذری این تلفات را خواهند داشت و در صورت کاشت درختان اصلاح نژادی عمر مفید این درختان رشد حداکثری 20 تا 30 سالگی مفید خود را در انواع آب و هوا ها خواهند داشت و باغداران عزیز هم به دلیل نیاز کم به فاصله کاشت این درختان و نیز به دلیل عمر مفید بالا بیشتر از این نوع نهال را در باغات خود کاشت میکنند اما کاشت صحیح این درختان شلیل با توجه به ارقام مختلف انجیری و شلیل ساده ای که امکان کاشت دارند میتوان به دو چهار نوع بذری ساده بذری انجیری و اصلاح نژاد انجیری و اصلاح نژاد ساده تقسیم بندی میکنیم که با توجه به توصیه نهالستان درختان پیوندی اصلا جزوه این تقسیمات نمیباشد زیرا درختان پیوندی پرتی بیشتری از درختان بذری دارند و برای یک باغ تمیز و اصولی داشتن اصلا نباید این درختان را ترجیح داد . و در ضمن درختان شلیل با توجه به فاصله کاشت نهال های اصلاح نژادی این درختان که حدود 5 تا 7 متر میباشد در ایجاد تراکم بالای این درختان در باغات شما کمک بسیاری به زیبایی باغ می افزاید .

درختان هلو :

هلو یک میوه پرخاصیت است که کاشت درختان هلو به صورت بذری در فاصله بیش از 8 متر صورت میپذیرد و شما باید فاصله گودال های این درختان را حدود بیش از متر 8 در نظر بگیرید اما درختان اصلاح نژادی در فاصله ی کاشت 5 تا 6 متر در نظر بگیرید

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *