جهت آشنایی با نحوه کاشت نهال انار و طریقه و روش و اصول کاشت درخت انار میتوانید این مقاله را کامل مطالعه بفرمائید و یا با مشاره های تماس شرکت در تماس بوده و از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی آنان استفاده کنید.

فهرست موضوعی

کاشتن نهال انار

اگر قصد احداث باغ انار را دارید اما اطلاعات کافی را برای انجام امور باغداری انار ندارید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید ، تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید .

اهداف ما از تحریر این مقاله ، جمع بندی اطلاعاتی در رابطه با اندام های مختلف نهال انار و بررسی وظایف هر یک از این اندام ها ، نحوه عملکرد نهال انار در شرایط مختلف ، تأثیر شرایط جوی و محیطی بر رشد و تولید انار ، خواص و مصارف انار و … است . در این بین گذری می زنیم به تکنولوژی کشت بافت و دستاورد دومین انقلاب سبز جهان که تأثیر چشمگیری بر تسریع روند تولید میوه در سراسر جهان داشته است .

انار چیست ؟

انار در مرتبه اول یک نوع گیاه است از دسته گیاهان چند سلولی ؛ گیاهان چند سلولی همان طور که از نامشان مشخص است دارای چندین نوع سلول هستند که سلول های مشابه در کنار هم در یک دسته قرار گرفته و یکی از بافت های گیاه را تشکیل می دهند ؛ در بدن گیاهان چند سلولی هر بافت وظیفه مخصوص به خود را بر عهده دارد .

از منظری دیگر درخت انار از دسته گیاهان گلدار است ؛ گیاهان گلدار با تولید شکوفه و گل قابلیت تولید میوه و محصول را دارند ؛ این میوه می تواند خوراکی یا غیرخوراکی و صرفاً جنبه تزئینی داشته باشد .جهت خرید نهال انار با کارشناسان شرکت یشیل نهال تماس بگیرید.

مغز هسته انار از دو قسمت یا اصطلاحاً دو لپه تشکیل شده است که این ویژگی انار را در دسته گیاهان دو لپه ای قرار داده است . در مقابل گیاهان دو لپه ای ، گیاهان تک لپه ای وجود دارد . مثال بارز گیاه تک لپه ای خرما است که بذر آن از یک قسمت تشکیل شده است . این دو نوع گیاه تفاوت های زیادی از نظر ساختاری و ویژگی های ثانویه دارند .

راسته انار موردسانان است . این راسته دارای 13 تیر ، 380 سرده و 11000 گونه است که در مناطق گرمسیر کره زمین قابلیت رویش دارند .کاشت نهال انار در مناطق خشک و کم اب توصیه میشود زیرا این نهال باارزش و با کیفیت میوه به صورت نیمه دیمی نیز میتواند باردهی داشته باشد.

میوه انار کروی شکل است که در قسمت رأس آن تاجی با لبه دالبر دالبر دارد . جنس انار تازه و رسیده سفت و نسبتاً سخت است . انار پوست چرمی و محکمی دارد که در قسمت بیرونی بسته به واریته آن می تواند سیاه ، قرمز تیره یا روشن ، صورتی و … باشد اما در قسمت درونی همیشه زرد یا کرم رنگ است . علی رغم این که پوست میوه انار از دانه های آن مجزا است اما به راحتی قابل جدا شدن نیست و روش خاص خود را دارد . درون میوه انار ازحبه های کوچکی که در نوع مرغوب آن دارای رنگ قرمز یاقوتی است تشکیل شده که در دسته بندی های مختلفی کنار هم قرار گرفته و با لایه سفید رنگ نازکی جدا و پوشش داده شده اند . این لایه سفید رنگ خوراکی نبوده و تلخ مزه است . مزه انار در ارقام مختلف بین ترش تا شیرین است . رنگ دانه های انار نیز ممکن است سفید ، صورتی و سرخ باشد .

انار میوه فصل پاییز و زمستان است که بسته به منطقه ای که کشت می شود در ماه های مختلف این فصول رسیده ، قابل برداشت و عرضه به بازار خواهد بود .

درخت انار به صورت وحشی در قسمت های شمالی کشور می روید همچنین نقاط استپی معتدل نظیر جنگل های لرستان و استان کردستان ، چهارمحال و بختیاری و فارس مناطق بسیار مناسبی برای رشد انار وحشی هستند .

درخت انار درختی خزان پذیر است که با فرا رسیدن فصل پاییز برگ های آن زرد شده و ریزش پیدا می کند . ارتفاع درخت انار حدأکثر 6 متر است . برگ های انار دارای طولی بین 3 الی 6 سانتی متر و عرض آن ها حدأکثر 3 سانتی متر است . قطر متوسط گل های انار 4 سانتی متر است و دارای یک کاسه چرمی به رنگ قرمز می باشند که علاوه بر محافظت از گلبرگ ها بر زیبایی آن می افزاید . گل های درخت انار به رنگ قرمز است که در کنار رنگ سبز برگ ها تضاد بسیار زیبایی را جلوه گر می شود .

خواستگاه و کشورهای تولید کننده انار

این میوه بهشتی در رده بندی جهانی جزو ده میوه اول از نظر محبوبیت محسوب می شود . کشورهایی نظیر ایران ، افغانستان ، ترکیه ، و پاکستان و عراق به کشت و تولید انار مشغول می باشند .

خواستگاه اصلی و قدیمی انار کشور ایران فعلی تا سرزمین هند است و از نخستین میوه هایی است که بشر آن را کشف نموده و به کشت آن مبادرت نموده است .

کشور ایران سالانه 800 هزار تن انار تولید کرده و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می نماید که می توان گفت یکی از ابر قدرت ترین تولیدکنندگان انار در سطح جهان است .

بزرگ ترین قطب های تولید کننده انار در ایران شهرستان های ساوه ، فردوس ، بجستان ، پاوه ، کوهدست ، کاشمر ، خلیل آباد ، نی ریز و بردسکن است .

مرغوبیت و محبوبیت انار بجستان نیز در بین ارقامی که در ایران تولید و کشت می شود زبانزد و سرآمد است تا آن جا که در کتب تاریخی نیز از طعم لذیذ آن سخن رفته .

در مراکز تحقیقات کشاورزی ایران تا به امروز قریب به 700 رقم انار به ثبت رسیده است .

حتماً تا به حال متوجه تمایز این میوه نسبت به سایر میوه ها شده اید . انار میوه ای است که در کتب مقدس ادیان مختلف مورد توجه بوده است و نام آن (الرمان) در قرآن نیز آمده است . در دین یهودیت انار را به عنوان نمادی از زمین مقدس می شناسند و کاهنان مذهبی این دین از سنبل انار بر روی اشیاء و البسه خود استفاده می کردند که نشان دهنده قداست این میوه نزد آنان بود .

جالب توجه است که بدانید طرح تاجی که حضرت سلیمان در دوران پادشاهی خود بر سر می نهاد از طرح تاج انار اقتباس شده بود . از طرح این میوه بر روی دو ستون اصلی معبد سلیمان نیز استفاده شده است . در کتاب مقدس تورات ، 7 میوه به عنوان میوه های مقدس نام برده شده که انار یکی از این 7 میوه است .

یهودیت معتقد است که یک انار دارای 613 عدد دانه در خود است که آن را مانند 613 دستور خداوند برای قوم یهود می دانند .

گویند که در زمان حکومت بنی اسرائیل بر روی سکه ها طرح انار درج می شده است .

این میوه در دین مسیحیت نیز از قداست خاصی برخوردار است و همیشه مورد توجه بوده تا آن جا که در نقاشی هایی که از حضرت مسیح در دامان مادر خود می کشیدند ایشان انار در دست داشتند .

در کتاب قرآن نیز به تعداد 3 مرتبه از رمان نام برده شده است و در سوره الرحمن باغ بهشت به باغ انار تشبیه شده است .

کاشت و تکثیر نهال انار

روش های مختلفی برای ازدیاد و تکثیر از درختان میوه وجود دارد که به دو بخش جنسی و غیرجنسی تقسیم می شوند . در ادامه هر یک از این روش ها و شاخه های مختلف آن را به صورت کامل توضیح خواهیم داد .

روش جنسی تکثیر انار

منظور از روش جنسی کاشت بذر انار است که افراد به روش های مختلف آن را انجام می دهند . کاشت بذر انار و تبدیل آن به یک درخت بالغ انار پروسه بسیار طولانی است که گاه 5 سال به طول می انجامد و پس از آن فرد کشاورز کم کم شاهد محصول دهی درخت خواهد شد ؛ محصول درخت حاصل از این روش در ابتدا کم و رفته رفته با گذشت سال ها افزایش پیدا می کند . فردی که مبادرت به کشت بذر انار می نماید باید سال ها وقت و انرژی صرف کند تا سرانجام به بهره برداری از آن برسد که ممکن است در هر یک از مراحل با مشکلات عدیده ای مواجه شده و نهال انار را از دست بدهد . با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه کمتر کسی به کاشت بذر انار می پردازد چرا که در قیاس با سایر روش ها این روش صرفه اقتصادی و تجاری ندارد . با اطمینان می توان گفت در حال حاضر عمل کاشت بذر انار ممکن است تنها از سر تفنن یا برای انجام تحقیقات صورت بگیرد و این روش در میان کشاورزان تقریباً منسوخ شده است . با این حال برخی از کشاورزان نیز بنا به دلایلی ترجیح می دهند همچنان خود به کاشت بذر میوه اقدام نمایند . برخی تمایل دارند خود به تمام مراحل کاشت و نگهداری از بذر بپردازند و آن را به یک درخت بالغ تبدیل کنند .بهترین نهال انار را از نهالستان معتبر یشیل نهال تهیه کنید.

روش اول کاشت بذر انار

برای کاشت بذر انار می بایست از فصل پاییز و زمستان اقدامات خود را شروع نمایید .

ابتدا رقم مورد نظر انار را تهیه کرده و دانه های آن را جداکنید . قسمت آبدار دور هسته را با احتیاط فشرده تا مغز سفید آن بدون آسیب باقی بماند . از بین هسته آنان که سفید و سالم هستند جدا کرده و در یک لیوان آب بریزید . هسته هایی که روی آب شناور باقی می مانند پوک بوده و برای کاشت مناسب نیستند ؛ هسته های تو پر را جدا کرده و خشک کنید . یک دستمال کاغذی را مرطوب کرده و دانه های انار را در آن بپیچانید . دستمال کاغذی را داخل یک پلاستیک گذاشته و گره بزنید و در دمای طبیعی اتاق نگاه دارید تا هسته ها جوانه بزنند ؛ در این شرایط جوانه زدن هسته ها ده روز به طول می انجامد ؛ پس از آن چند گلدان در اندازه های گوچک تهیه کنید ، درون آن را با خاک مخصوص گلدان پر نمایید و هریک از دانه های انار که دارای جوانه است را در یک گلدان در حالتی که قسمت جوانه از خاک بیرون بماند ، بکارید .

گلدان ها را به مکانی با دمای بالا بین 20 الی 30 درجه سانتی گراد منتقل کرده و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید . به مدت 14 روز زمان لازم است تا هر یک از جوانه ها به گیاهی 2 سانتی متری تبدیل شود در این مدت آبیاری از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید با روش اسپری انجام پذیرد و خاک گلدان به هیچ وجه نباید خشک باقی بماند . بذر انار را با گذراندن فصل پاییز در گلدان و تبدیل شدن به یک نهال می توانید با فرا رسیدن فصل بهار به زمین اصلی منتقل نمایید . برای کاشت نهال انار در زمین ، زمین را به عمق 50 سانتی متر حفر کنید و نهال را در این گودال بکارید .

برای تقویت خاک نهال می بایست قبل از کاشت ، زمین را شخم زده و خاک آن را با کمپوست مخلوط نمایید به علاوه در حین کاشت مقداری کود با خاک نرم مخلوط نموده و با خاک درون گودال مخلوط کنید .

زمینی که به کاشت نهال انار اختصاص می دهید باید آفتاب گیر بوده و روزانه حدأقل شش ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد . جهت استعلام قیمت فروش نهال انار با مار در ارتباط باشید.

در روش کاشت بذر معمولاً بذر انار ویژگی های درخت مادری خود را حفظ نمی کند .

 

 

روش دوم کاشت بذر انار

در این روش که می بایست در خزانه انجام شود ، بذرهای انار را از میوه های ترش انتخاب کنید ؛ انار ترش نسبت به انار شیرین مقاومت بیش تری در مقابل شرایط نامساعد محیطی دارد .

بذرها را در اسفندماه در خزانه ریخته ، کود حیوانی را با ماسه نرم قاطی کنید و بذرها را با آن پوشش دهید . خزانه را تا پاییز سال بعد هر 12 روز آبیاری نمایید .

بذرها بایستی به مدت 3 سال در خزانه نگهداری شوند و پس از آن که تبدیل به نهال انار شدند می توانید با فاصله 5 متری در زمین اصلی بکارید .

نهال های بدست آمده از این روش با عنوان پایه بذری شناخته می شوند که محصول دهی خود را از سال چهارم یا پنجم آغاز می نمایند .

اگر این نهال را پیوند نزنید شباهت زیادی به درختان انار وحشی پیدا می کند و این شباهت رفته رفته افزایش پیدا کرده تا آن جا که به اجداد اولیه خود تبدیل شده و سایز میوه های آن کوچک می شود .

روش غیرجنسی تکثیر انار

به جز روش کاشت بذر ، تمامی روش های ازدیاد و تکثیر انار ، روش غیرجنسی محسوب می شوند این روش به اشکال مختلفی انجام پذیر است . قلمه زنی ، خوابانیدن شاخه ، پیوند زدن ، پاجوش و … از این قبیل اند که در ادامه هر یک را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد .

قلمه زنی انار

اصولاً آسان ترین راه ازدیاد انار به دلیل سهولت و رشد سریع ، استفاده از این روش است . قلمه زنی در واقع به این معنی است که قسمتی از گیاه را جدا می سازید و در شرایط مطلوب و مساعد نگهداری می کنید تا خود به صورت مجزا رشد کرده و به یک گیاه کامل تبدیل شود . این جدا سازی می تواند از قسمت های مختلف یک گیاه اعم از شاخه ، ریشه ، برگ و … گیاه باشد . برای انار قلمه گیری از شاخه درخت صورت می گیرد .

تکثیر انار به روش قلمه زنی امتیازات خاص خود را دارد که در ذیل نام برده می شود .

1 – می توانید در زمان هرس درخت انار از شاخه های اضافه آن به عنوان قلمه استفاده کنید .

2 – رشد قلمه و ریشه زایی آن در قیاس با سایر روش های تکثیر از سرعت بیش تری برخوردار است .

3 – ریسک قلمه گیری پایین است و به احتمال قوی نتیجه بخش خواهد بود .

4 – گیاه حاصل از قلمه گیری نسبت به آفات و بیماری ها از خود مقاومت زیادی نشان می دهد .

5 – گیاهی که به واسطه قلمه گیری به وجود می آید کاملاً منطبق با گیاه مادر است .

قلمه گیری از شاخه در سه حالت امکان پذیر است : قلمه چوبی یا خشبی ، قلمه نیمه چوبی یا نیمه خشبی و قلمه سبز

قلمه چوبی را در فصل زمستان و زمانی که درخت در خواب زمستانه است جدا می کنند . این قلمه به سه حالت قابل برش است : قلمه چوبی ساده ، قلمه چوبی پاشنه دار و قلمه چوبی قنداقه دار که در دو روش اخیر غیر از ساقه جوان زائده ای کوچک هم از شاخه مسن تر در انتهاء آن برش داده می شود .

قسمتی از قلمه که قرار است در خاک کاشته شود بایستی به صورت مورب برش داده شود اما در قسمت فوقانی باید صاف باشد .

ابزاری که برای قلمه گیری از آن استفاده می کنید حتماً استریل یا حدأقل ضدعفونی شده باشد . ادوات آلوده ممکن است باعث رشد قارچ در قلمه شود .

طول قلمه چوبی بایستی بین 15 تا 60 سانتی متر باشد .

قلمه نیمه چوبی را در فصل بهار یا تابستان به طول 10 تا 15 سانتی متر از گیاه جدا می کنند . تمام برگ های قلمه نیمه چوبی باید حذف شده و تنها در قسمت بالایی آن دو برگ باقی بگذارید .

قلمه سبز هم در فصل گرم قابل جدا سازی است . طول قلمه سبز بایستی حدأقل 7 و حدأکثر 12 سانتی متر باشد و تمام برگ ها و گل های روی آن نیز باید حذف گردد (تنها دو برگ باقی بگذارید) .

علت حذف کردن برگ و گل آن است که قلمه بیشتر انرژی خود را صرف ریشه زایی کند نه رشد برگ ها ، از طرفی وجود برگ ها باعث می شود که بخش کثیری از آب موجود در قلمه تبخیر گردد .

ماسه ، تورب ، کوکوپیت ، پرلیت و آب از دسته موادی هستند که می توانید قلمه را تا زمان ریشه گرفتن درون آن ها نگه دارید .

برای قلمه زنی انار دو روش کاربردی وجود دارد :

می توانید قلمه را مستقیماً در زمین اصلی بکارید که این روش رایج تر است . به این منظور شاخه های نرک انار که دو سه سال سن دارند را انتخاب کرده و قلمه را از آن شاخه هایی که دارای رنگ روشن تری هستند جدا کنید .

جالب توجه است که معمولاً قلمه انار را از قسمت جنوبی درخت جدا می کنند علت این امر آن است که شاخه های جنوبی بیش تر در معرض تابش نور خورشید بوده ، غذاسازی بیش تری انجام داده و ذخیره مواد مغذی بالاتری دارند .

طول قلمه انار بایستی بین 25 سانتی متر الی یک متر باشد اما برای کاشت در زمین اصلی حدأکثر بایستی 7 سانتی متر از قلمه بیرون از زمین باقی بماند چرا که هرچه قلمه در عمق بیشتری کاشته شود ، رشد ریشه ها عمیق تر بوده و در برابر خشکسالی مقاومت بیشتری خواهد داشت . قطر قلمه بهتر است بین نیم تا سه سانتی متر باشد . بعد از کاشت هفته ای دو مرتبه قلمه ها را آبیاری نمایید .

می توانید قلمه را ابتدا در خزانه کاشته و پس از ریشه زایی به محل اصلی انتقال دهید . تأسیس خزانه خود پروسه دیگری را می طلبد ؛ برای این کار زمین مورد نظر را در اسفندماه تا عمق نیم متر شخم بزنید سپس در فواصل یک متری جوی حفر کنید . قلمه های انار را در فاصله 25 سانتی متری از یکدیگر به صورت عمیق در زمین بکارید به طوری که تنها 4 سانتی متر از طول آن از خاک بیرون بماند .

طول قلمه هایی که می خواهید در خزانه کشت کنید بایستی حدأکثر نیم متر باشد .

تکثیر انار به روش پاجوش :

برای تکثیر انار با استفاده از پاجوش باید بعد از سپری شدن چله زمستان و در اواخر این فصل درختانی با میوه های مرغوب و پربار انتخاب کرده و پاجوش ها را از آن جدا کنید . هرچند که این روش انجام پذیر است اما بازدهی چندانی ندارد و درخت حاصل از پاجوش آن کیفیتی که باید را نخواهد داشت به همین علت استفاده از این روش زیاد مورد توجه کشاورزان قرار نمی گیرد .

غالباً از این روش برای احیای مجدد باغات آسیب دیده یا سرمازده استفاده می شود . به این منظور به پاجوش ها در همان جای اصلی خود اجازه رشد داده می شود که جایگزین درخت اصلی که آسیب دیده است بشوند .

تکثیر انار به وسیله خوابانیدن شاخه :

از نظر صرفه اقتصادی و بازدهی ، خوابانیدن شاخه در جایگاه دوم و پس از قلمه زنی قرار دارد . برای انجام این کار در فصل بهار و قبل از شکوفا شدن جوانه ها ، شاخه ای حدأکثر دو ساله از درخت انار را انتخاب کرده و به سمت زمین خم می کنیم و روی قسمت یا قسمت هایی از شاخه را با خاک پوشش می دهیم ؛ این که یک یا بیش از یک قسمت از شاخه را در خاک بکاریم بستگی به هدف کشاورز و طول شاخه دارد . گاهی می توان با خوابانیدن یک شاخه بلند چند گیاه مجزا از هم تولید کرد. قیمت نهال انار ارزان و با کیفیت را از یشیل نهال بخواهید.

پس از گذشت چند ماه و در پاییز همان سال شاخه مدفون شده ریشه زده و می توانید آن را از گیاه اصلی  جدا کنید تا به تنهایی به رشد خود ادامه دهد ؛ اجازه دهید که تا اسفندماه در همان زمین رشد و نمو یابند و پس از آن می توانید آن ها جا به جا کرده و به زمین اصلی انتقال دهید .

تکثیر انار به روش پیوند زدن :

پیوند زدن به منظور ترکیب و ادغام دو گیاه با یکدگیر به منظور ایجاد یک میوه جدید با ویژگی های مرغوب تر با کیفیت تر از دو گیاه قبلی است ؛ برای انجام این کار هر چه دو گیاه پایه و پیوندک قرابت خانوادگی نزدیک تری داشته باشند عمل پیوند سریع تر و موفقیت آمیزتر است .

در مورد انار باید گفت که این میوه چندان علاقه ای به پیوند خوردن ندارد و عملکرد ضعیفی در این زمینه از خود نشان می دهد ؛ بنابراین پیوند زدن انار چندان مورد توجه نبوده و معمول نیست ؛ در هر حال انار را می توانید به درختان گلابی ، توت و سیب پیوند بزنید .

همان طور که می دانید خود پیوند زدن روش های مختلف و گوناگونی دارد . برای انار از روش پیوند اسکنه ای ، شکمی و لوله ای استفاده کنید . پیوندک بایستی از شاخه های 2 یا 3 ساله انار گرفته شود .

پیوند شکمی را می توانید در فصل بهار و تابستان انجام دهید و زمان انجام پیوند لوله ای اواخر فصل پاییز است .

کاشت نهال انار

در ابتداء امر باید زمان مناسب برای کاشت نهال انار را بدانید که با توجه به آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهید . بعد از آخرین سرمازدگی و با شروع فصل بهار شما می توانید نهال انار را در زمین بکارید .

امروزه انواع نهال انار از قبیل پایه بذری ، پایه رویشی و پیوندی و حتی قلمه انار در بازار موجود است .

با توجه به مساحت زمین ، اقلیم و واریته ای که مدنظر دارید به تعداد لازم نهال انار پایه رویشی تهیه کرده و پیش از آن زمین را کود دهید ، شخم بزنید و گودال های متناسبی را حفر نمایید آن گاه بدون این که به ریشه نهال آسیبی برسد آن را درون گودال قرار داده و با خاک پر کنید ؛ در این حین می توانید از روش چالکود هم استفاده کنید .

چالکود یک روش کود دهی به معنای ریختن کود در گودالی که نهال را در آن می کارید است .

ارقام نهال انار

انار دارای واریته های مختلف و متفاوتی است . هر یک از این ارقام دارای رنگ و مزه مخصوص به خود هستند و در اندازه و سایز هم متفاوتند همچنین ممکن است اختلاف کوچکی در نحوه کاشت و آبیاری و سایر مراحل داشت ، داشته باشند .

نهال انار بی دانه پایه رویشی :

یک رقم فوق العاده محبوب تجاری است که یک سال بعد از کاشت محصول تولید می کند . زودبازده ، دیرگل ، زودرس ، مقاوم به سرما ، مقاوم به PH نامساعد خاک ، ریشه پر و پربار است . طعم انار بدون هسته شیرین است . این رقم در مناطقی با آب و هوای سردسیر و نیمه سردسیر قابل کشت است در مقابل حساسیت زیادی به گرما دارد و نور خورشید در مناطق گرمسیر باعث ترک خوردن انارها و سوختگی پوست آن می شود . اگر نهال انار بدون هسته را در منطقه مخصوص به خود کشت نکنید به دلیل ضعیف شدن گیاه ، درصد ابتلاء به بیماری و آفت نیز افزایش می یابد .

نهال انار واندرفول پایه رویشی :

تولید میوه این رقم نهال یک سال بعد از کاشت صورت می گیرد . ویژگی های مهم انار واندرفول از این قرار است : زودبازده ، دیرگل ، زودرس ، مقاوم به سرما ، عمر مفید اقتصادی بالا ، مقاوم به بی آبی و ریشه پر .

همان گونه که از نام این رقم مشخص است ، به کشور ایالات متحده آمریکا تعلق دارد .

برای پیوند این رقم کم نظیر از انار جنگلی به عنوان پایه استفاده می شود .

برای کاشت نهال انار واندرفول پایه رویشی در زمین صاف فاصله 4 متری را رعایت کرده و گودال هایی با عمق 30 سانتی متر در زمین حفر کنید و در زمین های شیب دار این فاصله به 3 متر تقلیل می یابد .

تقریباً به ازای هر هکتار زمینی که به احداث باغ انار واندرفول اختصاص می دهید 700 اصله از این نهال مورد نیاز است .

نهال انار افغان پایه رویشی :

این رقم انار بومی شهر قندهار است و به آن انار قندهار هم گفته می شود ؛ بدون هسته و اصلاح شده است و یک سال پس از کاشت تولید محصول می کند . رنگ پوست و حبه های انار افغان به قدری تیره است که به سیاهی می گراید . زودبازده ، زودرس ، دیرگل ، مقاوم به سرما و بی آبی است .

به طور کلی درخت انار از دسته درختان پایه کوتاه است و شما می تواند به راحتی میوه های آن را برداشت کنید . ارتفاع درخت انار افغان در بزرگسالی نهایتاً به 5 متر می رسد .

انار افغان در فصل خواب زمستانه بایستی بین 200 تا 400 ساعت دمای 7- درجه سانتی گراد را تجربه کند. این درخت تا دمای 10- درجه سانتی گراد را تاب می آورد .

درخت انار افغان به درخت جاویدان اشتهار دارد چرا که قادر است تا سن 200 سالگی هم محصول تولید کند .

نهال انار دانه سیاه پایه رویشی :

دیرگل ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرما و بی آبی است . یک سال بعد از کاشت محصول تولید می کند .

تنه درخت انار دانه سیاه نسبت به دیگر ارقام تنومندتر است و مقاومت بیش تری نسبت به سرما دارد .

طول عمر درخت انار دانه سیاه 50 سال و عمر اقتصادی آن 35 سال است . وزن هر عدد انار دانه سیاه بین 200 الی 400 گرم متغیر است .

مناسب ترین شرایط آب و هوایی برای کشت انار دانه سیاه در ارتفاع 1000 تا 1700 متری از سطح دریا فراهم می آید .

اگر از باغ انار دانه سیاه در شرایط استانداردی نگهداری شود در واحد هکتار حدود 35 تن محصول تولید خواهد نمود .

خاک و زمین و آب و هوای مناسب برای کاشت نهال انار

یک خاک خوب و مرغوب برای کاشت نهال انار ، بایستی چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

جنس خاک : خاک دارای اجناس گوناگون و مختلفی است ؛ برخی از خاک های سنگین و غیرقابل زهکشی می باشند برخی دیگر بسیار سبک و دارای منافذ باز هستند مثل خاک های شنی برخی دیگر مانند خاک های رسی آب و اکسیژن را در خود نفوذ نمی دهند .

خاک لومی شنی برای کاشت نهال انار بسیار مناسب است .

ویژگی جالب توجه گیاه انار در آن است که هم نسبت به گرما و آب و هوای خشک مقاوم است و هم سرما و تا دمای 10- درجه سانتی گراد را تاب می آورد به این ترتیب قابل کشت در تمام مناطق کشور است .

به صورت کلی درخت انار با اغلب خاک ها سازگار می شود ولی استاندارد خاک برای انار خاک رسی شنی است . ترکیب این دو مدل خاک عیوب یکدیگر را پوشانده و به یک خاک مرغوب تبدیل می شود . یکی فاقد منافذ (رسی) و دیگری دارای منافذ باز ، اولی دارای رطوبت کافی و دیگری دارای تهویه مناسب .

عامل دیگر موجود در خاک PH آن است که نشان دهنده میزان یا قلیایی بودن خاک است . درخت انار در خاک قلیایی رشد و تولید محصول مقبولی دارد و PH استاندارد خاک بایستی بین 5 / 7 الی 8 باشد .

فاصله کاشت نهال انار

فاصله کاشت به جهات زیادی دارای اهمیت است . رعایت فاصله موجب رشد صحیح ریشه و تاج درخت می شود اگر این فاصله رعایت نشود موجب در هم تنیده شدن ریشه و شاخ و برگ دو درخت در هم می شود .

رعایت فاصله به جهت تغذیه صحیح از خاک ، تابش نور خورشید به تمام قسمت های درخت ، تهویه مناسب و عدم شیوع بیماری و آفات مهم است .

علاوه بر موارد فوق رعایت فاصله از سازه ها نیز اهمیت دارد چرا که ممکن است هم به سازه ها و هم به خود درخت آسیب جدی وارد آید .

افراط در فاصله گذاری سبب اختلال در امر گرده افشانی خواهد شد .

فاصله برای کاشت نهال انار از واریته به واریته دیگر ممکن است کمی تفاوت داشته باشد به علاوه سطح زمین نیز بسته به شیب دار یا صاف بودن بر تعیین میزان فاصله مؤثر است .

کود دهی نهال انار

کود دهی به منظور تغذیه رسانی به گیاه برای حیات ، رشد و تولیدمثل است . کمبود تغذیه می تواند هر یک از اعمال پیش گفته را تحت تأثیر قرار دهد به این ترتیب که خاک فقیر در ابتداء موجب کاهش کیفیت و کمیت محصولات می گردد و در وهله بعدی رشد درخت را تحت الشعاع قرار می دهد و در نهایت درخت ضعیف شده و می میرد .

هنگامی که قصد احداث باغ انار را دارید ، در فصل پاییز کود حیوانی را به همراه شخم زدن به خورد زمین بدهید . این کود در زمستان به کود پوسیده دامی تبدیل می شود .

در سال های آتی پیش از آن که زمین را شخم بزنید کود مورد نظر را درون جوی ها بریزید و پس از آن اقدام به شخم زنی نمایید ؛ با این کار کود به زیر خاک نفوذ پیدا می کند .

باغات انار هرساله به شخم زنی نیاز دارد . این کار را در شش ماهه دوم سال به عمق 40 سانتی متر انجام دهید .

هرس کردن نهال انار

هرس کردن به منظور حذف شاخه های اضافی و کم بازده ، بیمار و آفت زده انجام می شود از آن گذشته درخت انار نسبت به سایر درختان میوه پاجوش های بیشتری تولید می کند که همه ساله باید حذف شوند .

هرس کردن انارستان تأثیر مستقیمی بر میزان عملکرد میوه در واحد هکتار دارد .

هرس کردن به معنای سرزنی شاخه ها یا همان حذف سرشاخه های بلند ، نرک ها و پاجوش ، شاخه های خشک واضافی می باشد .

پاجوش ، تنه جوش و ریشه جوش هم برای رشد به مواد مغذی موجود در خاک نیاز دارند و در جذب آن با درخت اصلی رقابت می کنند . که اگر در اسرع وقت نسبت به حذف و هرس آن ها اقدام ننمایید بر کم و کیف میوه ها اثر منفی خواهد گذاشت .

اصولاً تمامی درختان میوه به دو مدل هرس احتیاج دارند که درخت انار نیز از این قاعده مستثنی نیست :

1 – هرس فرم که به وسیله آن ساختمان و اسکلت اصلی درخت تربیت می شود لذا می بایست در سال های ابتدایی کاشت نهال انجام پذیرد . هرس فرم خود به اشکال گوناگون انجام پذیر است :

هرس تک تنه یا هرس i

هرس دو تنه یا هرس V

هرس سه تنه یا هرس W

هرس 4 تنه یا هرس جامی

هرس باد بزنی درخت انار 

بعد از آن که نهال انار را در زمین کاشتید در فصل بهار و قبل از آن که جوانه ها شکوفا شوند سرزنی را انجام دهید در این موقع می بایست یکی از 4 حالت فوق را برای آرایش ساختمان درخت انتخاب نمایید و یکی از مهم ترین ملاک هایی که بر این انتخاب مؤثر است حد فاصل بین درختان است ؛ هر چه نهال ها در فاصله دورتری از یکدیگر کاشته شده باشند می توانید تعداد تنه های بیش تری انتخاب نمایید .

هرس فرم درخت انار به چه منظور انجام می شود ؟

ارتفاع درخت را کنترل کرده و هزینه تولید را کاهش می دهد .

تأثیر مثبت بر کم و کیف میوه ها

موجب افزایش بازدهی درخت می گردد .

هرس سال اول نهال انار 

اگر می خواهید درختی با تاج آویزان داشته باشید نهال را از ارتفاع یک متری سربرداری کنید و اگر قصد دارید فرم دو ، سه یا چهار تنه یا جامی  را به درخت انار ببخشید آن را از ارتفاع 30 سانتی متری سربرداری کنید .

توصیه می شود در شرایط اقلیمی ایران فرم بادبزنی به درخت ندهید چرا که امکان آفتاب سوختگی را تقویت می کند .

هرس سال دوم نهال انار

در فصل تابستان و اواخر فصل بهار نسبت به هرس سازی اقدام ننمایید در این ماه به دلیل زاویه تابش نور خورشید و شدت آن احتمال آفتاب سوختگی تنه ضعیف نهال جوان بسیار است . در این سال به جز شاخه های سال قبل تمام پاجوش ها و شاخه های اضافی را حذف نمایید .

هرس سال سوم درخت انار

امسال هم مثل سال قبل می بایست دستک ها ، پاجوش ها و شاخه های اضافی را حذف نمایید . همچنین می توانید به جهت آراستگی درخت انار تیغ های آن را هم هرس کنید .

هرس سال چهارم و پنجم درخت انار

در این دو سال نهال انار تبدیل به یک درخت بالغ شده و محصول تولید می کند . در این دو سال علاوه بر کنترل ارتفاع درخت انار ، شاخه ها و دستک های بارده آن را نگه دارید و به حذف پاجوش ها و شاخه های اضافی مبادرت نمایید . در این دو سال بایستی در اطراف درخت و در تمام جهات ، دستک های بارده را طوری نگه دارید که یکی مزاحم دیگری نباشد .

2 – هرس سالیانه یا هرس باروری که موجب افزایش میزان تولیدات و کیفیت آن ها خواهد شد . این روش به دو صورت خشک و سبز قابل انجام است .

برای انجام هرس خشک در بهمن ماه و اسفندماه ، پیش از بیدار شدن گیاه از خواب زمستانه ، شاخه های خشک و سرما زده درخت انار را حذف نمایید که تشخیص این قبیل شاخه ها خود نیازمند تجربه کافی است .

هرس سبز را در ماه های خرداد ، تیر و مرداد انجام ندهید ؛ همان طور که در بالا گفته شد در این سه ماه احتمال آفتاب سوختگی بسیار است. در هرس سالیانه سبز ، پاجوش ها و نرک ها و شاخه های اضافه را هرس نمایید. اگر هرس سبز را در دو ماهه اول سال انجام می دهید می توانید بدون ابزار و ادوات خاصی هرس نمایید اما باید مراقب باشید که آسیبی به پوست درخت نرسانید.

انجام هرس سبز در شهریور یا مهرماه موجب تقویت میوه ها می گردد زیرا درخت انرژی خود را صرف رشد میوه ها می نماید .

علل مهم ترکیدگی انار

عدم داشتن برنامه منظم برای آبیاری ، بادهای گرم و خشک ، هرس نامناسب ، کمبود برخی مواد مغذی ، جنس خاک و حتی نوع و واریته انار هم بر این عارضه تأثیرگذار است . قیمت فروش نهال پایه رویشی ارزان را از ما بخواهید.

بلوغ و تولیدمثل نهال انار

سن بلوغ نهال انار پایه بذری 5 سال است . اما این سن در نهال نوع پایه رویشی پایین تر است و به 3 سال می رسد . در صورت تهیه نهال آماده پایه رویشی انار که اغلب دو ساله می باشند یک سال پس از کاشت شاهد محصول دهی آن خواهید بود .

آبیاری نهال انار

آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه درخت انار می گردد و زمینه را برای رشد انواع قارچ و باکتری فراهم می سازد به علاوه آبیاری بیش از حد در زمان رشد میوه باعث ترک خوردن و ترکیدن انار شده و از کیفیت محصول می کاهد .

فاکتورهای بسیاری بر آبیاری انارستان مؤثر است .

میزان آبیاری بسته به این که از چه روش آبیاری استفاده می کنید متغیر است .

کیفیت خاک و آب نیز دو عامل مهم دیگر مؤثر بر امر آبیاری هستند .

شرایط آب و هوایی یکی از عوامل تعیین کننده میزان آبیاری است به این ترتیب که در مناطق گرمسیر به دلیل بالا بودن میزان تبخیر به میزان آب بیش تری نیاز است .

سن نهال تعیین می کند که چه میزان آب احتیاج دارد . در برخی از گیاهان هر سال نسبت به سال قبل نیاز آبی گیاه کمتر خواهد شد .

آفات و بیماری های نهال انار

در این قسمت به بررسی مهم ترین آفات و بیماری هایی که بین انارستان رایج است و قطع به یقین در صورت عدم سم پاشی به موقع درخت انار به این آفات مبتلا خواهد شد ، می پردازیم .

افت شته انار

این شته رایج ترین آفت در بین انارستان در سطح کشور است . شته انار روی سرشاخه های درخت انار تخم گذاری می کند و در فصل بهار سر از تخم بیرون آورده ؛ در این فصل بیشترین جمعیت شته ها روی درختان انار قابل مشاهده است .

از مهم ترین علائم ابتلاء درخت انار به این آفت ، ترشح عسلک ، ریزش برگ و گل و میوه ها است و ترشح عسلک خود موجب جذب گرد و خاک به درخت است و چسبیدن گرد و خاک به درخت موجب تولید کرم می گردد .

اگر برای مقابله با شته انار قصد استفاده از مواد شیمیایی را دارید بهتر است در فصل زمستان اقدامات لازم را علیه تخم های این حشره به عمل آورید .

کرم سفید ریشه انار

این نوع کرم از ریشه درختان انار تغذیه می کند و تقریباً در تمام نواحی کشور نیز یافت می شود . نوع بالغ این آفت به سوسک شباهت دارد لاروهای این حشره به صورت کرم در زیر خاک به زندگی خود ادامه داده و ریشه درخت انار را تخریب کرده و از بین می برند . اثرات مخرب این کرم بر درختان مسن سریع تر عمل می کند . برای خرید نهال تماس بگیرید.

این آفت در طبیعت دشمنان خاص خود را دارد و توسط پرندگان یا حتی مورچه ها شکار می شوند .

پوسیدگی و ترشیدگی انار

فعالیت و تکثیر قارچ ها و باکتری های مضر باعث گندیدن و پوسیدن میوه انار می گردد .

علل مهم ترکیدگی انار

عدم داشتن برنامه منظم برای آبیاری ، بادهای گرم و خشک ، هرس نامناسب ، کمبود برخی مواد مغذی ، جنس خاک و حتی نوع و واریته انار هم بر این عارضه تأثیرگذار است .

نگهداری و محافظت از نهال انار

نصب بادشکن مصنوعی پیرامون باغ شدت و سرعت باد را خنثی کرده و از شکستن و کج شدن نهال جلوگیری می کند .

درختان بلند قامتی مانند سرو و کاج می توانند مثل بادشکن عمل کرده و از شدت باد بکاهند اما روند رشد آن ها کمی کند است و سال ها زمان می برد که درخت سرو به ارتفاع قابل قبولی جهت کنترل سرعت باد برسد .

خواص انار

آب انار خواص معجزه آسای فروانی دارد که برای آسم ، عفونت های تنفسی ، التهاب لوزه ، تولید گلبول های قرمز ، تصلب شراین و … بسیار مفید است .

پوست انار خاصیت ضدانگلی و کرم کشی قوی دارد . می توانید پوست انار را جدا کرده و با آب در قابلمه ای روی شعله ملایم به مدت 6 ساعت بجوشانید تا نصف آب تبخیر شود آن گاه جوشانده را از صافی رد کرده و بگذارید خنک شود . این جوشانده را به صورت جرعه جرعه مصرف نمایید .

انار حاوی مقادیر بسیار بالایی از آهن و پتاسیم است ؛ به طور کلی یک مولتی ویتامین طبیعی محسوب می گردد . ویتامین های B12  ، B6 ، E ، K و C به وفور در انار یافت می گردد .

مصارف انار

انار به دلیل مصارف خوراکی و درمانی زیادی که دارد بسیار مورد توجه است .

عمده ترین مصرف انار به صورت خام خواری و تازه خواری است . این میوه در ایران پایه ثابت سفره های شب یلدا می باشد که ترکیب انار دان شده به همراه نمک و مقادیر کمی گلاب طعم لذیذ آن را دو چندان می سازد .

دانه انار را می توانید به صورت خشک شده درآورید و با افزودنی های مختلف آن را به عنوان تنقلات مصرف کنید .

دانه انار در تهیه لواشک و ترشک نیز قابل استفاده است و طرفداران زیادی دارد که عمده ویارانه اغلب بانوان باردار را به خود اختصاص داده است . جهت استعلام قیمت فروش نهال تماس بگیرید.

رب انار چاشنی لذیذی است که در آشپزی ، خصوصاً در مناطق شمالی کشور در طبخ غذا از آن استفاده فراوان می شود .

پوست انار دارای خواص دارویی فراوان است . در گذشته زنان روستایی پوست انار را خشک کرده و پودر می کردند و از آن برای رفع عرق سوز شدن کودکان استفاده می نمودند .

می توان از پوست انار در تهیه رنگ نیز بهره برد .

شاخه های نازک درخت انار در تهیه سیخ چوبی کاربرد دارد .

پوست انار در پیشه دباغی قابل استفاده است .

جوشانده پوست انار خاصیت درمانی دارد و برای رفع مشکلات گوارشی سودمند است . قرقره کردن این جوشانده و رفع گلو درد و دفع چرک گلو کمک می کند .

آب انار یکی از آبمیوه های پرطرفدار در میان افراد است . نهال پیوندی و نهال پایه رویشی تخصص نهالستان یشیل نهال میباشد از خرید درخت از این نهالستان اطمینان کامل داشته باشید.

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *