کاشت نهال گلابی

مقدمه

عدم آگاهی در هر زمینه ای ، فعالیت در آن عرصه را با مشکلات عدیده مواجه می سازد ؛ افراد زیادی بدون آگاهی و سواد کافی ، فعالیت های مختلفی را آغاز کرده و دیری نپاییده که متضرر گشته اند و متعاقباً با دلزدگی دست از آن شغل شسته اند ؛ برخی هم با افزایش سطح اطلاعات خود و شروعی دوباره ، خسارات قبلی را جبران می نمایند ولی در این میان برد از آن افرادی است که از همان ابتدا شروعی صحیح و اصولی داشته باشند .

کسب اطلاعات به صورت تئوری و عملی اصولاً موجب بازدهی بالا و کسب سود می گردد به همین دلیل ما بر آن شدیم تا مقاله مفید و مختصری را برای آن دسته از افرادی که به تولید محصولات کشاورزی و احداث باغ علاقه دارند ، ترتیب دهیم و در مقاله پیش رو با موضوع نحوه کاشت نهال گلابی ، اطلاعات جامع و مفیدی را در این زمینه به شما خوانندگان گرامی ارائه می نماییم . مهم ترین سرفصل های این مقاله عبارتند از : کاشت و تکثیر نهال گلابی ، نحوه آبیاری و کود دهی نهال گلابی ، آفات و بیماری های نهال گلابی ، زمین و خاک مناسب و … که در ادامه توضیحات مربوط به هر یک به صورت جداگانه ارائه خواهد شد .

گلابی چیست ؟

گلابی از فرمانرو گیاهان است ؛ گیاهان موجودات چند سلولی و شامل تمامی سرخس ها ، درخت ها ، خزه ها ، علف ها و … هستند . درخت گلابی در طبقه بندی گیاهان گل دار قرار می گیرد این دسته از گیاهان قادر به تولید محصول و میوه هستند و به واسطه نوع بذر در دسته گیاهان دو لپه ای قرار گرفته است ؛ مغز هسته گلابی از دو قسمت مجزای به هم چسبیده تشکیل می شود که به هر کدام از این قسمت ها لپه می گویند .

گلابی از راسته گل سرخ سانان است ؛ گل سرخ سانان آن دسته از گیاهان دو لپه ای را گویند که در زیر مجموعه خود گیاهان باغی را در بر دارد . در علم گیاه شناسی ، طبقه بندی و دسته بندی های علمی مختلفی به واسطه شکل ظاهری گلابی ، نوع گیاه ، نوع بذر و … وجود دارد . این میوه به صورت وحشی و اهلی (باغی) در طبیعت وجود دارد که بیش از 3000 گونه دارد ؛ از مشخصات گلابی های معمولی می توان به شکل کشیده ، بذرهای سنگی و آبدار بودن اشاره کرد .

خواستگاه و کشورهای تولید کننده گلابی

در کتب گیاه شناسی و منابع این علم در آلمان ، خواستگاه گلابی را مناطق کوه های البرز در کشور ایران می دانند . در حال حاضر این میوه به طرز چشمگیری در سراسر جهان در حال کاشت و بهره برداری است که کشورهای چین و ایالات متحده آمریکا در رأس هرم کشورهای تولید کننده گلابی قرار گرفته و به ترتیب مقام اول و دوم را در رده جهانی به خود اختصاص داده اند .

کاشت و تکثر نهال گلابی

برای یادگیری و اموزش نحوه و اصول و روش درست کاشت نهال و درخت گلابی در ارقام مختلف پیوندی و بذری و پایه رویشی میتوانید با دکترین متخصص نهالستان یشیل نهال در تماس باشید .می توانید گلابی را به روش کاشت بذر یا پیوند قلمه یا کاشت نهال آماده گلابی ، تکثیر کنید ؛ امروزه اغلب افراد بیشتر تمایل به کاشت نهال های از پیش آماده دارند .

روش کاشت بذر گلابی :

رقم مورد نظر گلابی را تهیه کرده و به دقت هسته های آن را جدا کنید ( به تعداد لازم) سپس آن ها را درون یک ظرف آب بریزید ؛ هسته هایی که روی آب شناور می شوند را جدا کرده و دور بریزید و تعدادی که در کف ظرف باقی مانده اند را بگذارید یک شب در آب خیس بخورند پس از آن یک کیسه پلاستیکی تهیه کنید و درون آن را با خاک و کود مرطوب پر کنید ؛ هسته های گلابی را به عمق 5 الی 8 سانتی متری درون خاک کیسه بکارید سپس کیسه را به مدت 2 الی 3 ماه در یخچال نگهداری کنید ؛ رطوبت خاک کیسه نباید خشک شود به این منظور هر دو سه هفته یک بار رطوبت خاک را چک کرده و اگر خشک شده است با اسپری کمی آن را مرطوب کنید . بعد از گذشت مدت 60 الی 90 روز دانه های گلابی را از خاک بیرون آورده و به این دلیل که پوست دانه ها سخت شده است به مدت 48 ساعت در آب گرم خیس کنید .

یک گلدان حاوی خاک مناسب تهیه کرده و دانه های گلابی را در چهار طرف گلدان در عمق حدأکثر 3 سانتی متری بکارید و خاک آن را همیشه مرطوب نگاه دارید ؛ می توانید برای گم نکردن جای دانه ها در گلدان ، محل کاشت دانه را با وسیله ای مانند خلال دندان علامت گذاری کنید . گلدان را در محلی قرار دهید که در معرض تابش نور خورشید باشد ولی از آن جا که گرمای هوا موجب تبخیر رطوبت خاک گلدان می شود باید مرتباً خاک را رطوبت رسانی کنید و تا زمانی که بذرها جوانه زده و از هر بذر گلابی تعداد 4 برگ بروید منتظر بمانید . پس از رویش 4 برگ می توانید نهال را در گلدان جداگانه ای بکارید و در اواسط بهار هر نهال گلابی را از گلدان به زمین اصلی انتقال دهید .

کاشت نهال گلابی :

نهال گلابی را در اسفند ماه یا اوایل بهار در زمین بکارید . اندازه گودال هایی که برای کاشت نهال گلابی حفر می کنید باید به گونه ای باشد که ریشه نهال تحت فشار قرار نگرفته و آسیب نبیند .

ارقام نهال گلابی

گلابی انواع و ارقام مختلفی دارد که شکل ظاهری و طعم و عطر آن بسته به ارقام مختلف ، متفاوت است . اغلب ما گلابی را به شکل زنگوله مانند آن و به رنگ زرد می شناسیم ولی لازم است بدانید که گلابی در اشکال نسبتاً مدور و در رنگ های مختلفی چون سبز ، قرمز و قهوه ای هم وجود دارد .

تا به حال بالغ بر 3000 گونه مختلف از گلابی شناخته و ثبت شده است .

ارقام مختلف نهال گلابی که از نظر تجاری پرطرفدار هستند به شرح ذیل می باشد که ویژگی های بارز آن ها در مقابل هر رقم ذکر خواهد شد :

نهال گلابی مشو پایه رویشی و پیوندی  :

یک سال بعد از کاشت به بار می نشیند ، دیرگل و زودبازده و زودرس است ؛ دارای عمر مفید اقتصادی بالا بوده و نسبت به بیماری ها و آفات همچنین سرما و بی آبی مقاوم است . رنگ این رقم سبز و با سایه های قرمز است .

نهال گلابی شاه میوه پایه رویشی و پیوندی  :

این رقم مقاوم به سرما ، مقاوم به آفت ، عمر اقتصادی طولانی ، دیرگل ، زودبازده ، زودرس بوده و یک سال پس از کاشت ثمر می دهد .

نهال گلابی درگزی پایه رویشی  و پیوندی :

محصول دهی یک سال پس از کاشت ، دیرگل ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرما ، مقاوم به بی آبی و ریشه پر است .

نهال گلابی رد انجو پایه رویشی و پیوندی :

پوست این رقم قرمز رنگ است ، یک سال پس از کاشت در زمین محصول می دهد ، دیرگل ، زودبازده ، زودرس ، مقاوم به سرما ، مقاوم به آفت و بیماری ، مقاوم به کم آبی ، مقاوم به PH بالای خاک .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال گلابی

درخت گلابی در خاک هایی با جنس مختلف عمل می آید ولی این به آن معنا نیست که فاقد خاک استاندارد باشد و کاشت درخت گلابی در خاک های غیراستاندارد بازدهی درخت را پایین می آورد و میزان تولید محصول را به طرز چشم گیری کاهش می دهد همچنین در طولانی مدت موجب بیماری و نابودی درخت می گردد ؛ خاک استاندارد برای درخت گلابی می بایست نیمه سبک (متوسط) باشد که آب به راحتی در آن نفوذ کرده و هوا نیز در خاک جریان کافی داشته باشد . میزان آهک موجود در خاک باید پایین باشد .

زهکشی زمین را نباید فراموش کرد چرا که استخراج آب اضافی ، زمین را مهیای کاشت نهال گلابی می گرداند .

میزان PH خاک نیز برای رشد یک گیاه از اهمیت فراوانی برخوردار است که با آزمایش خاک می توانید از میزان دقیق PH آن مطلع گشته و در جهت افزایش یا کاهش آن اقدام کنید .

آب و هوای مناسب برای پرورش نهال گلابی

گلابی یک گیاه و میوه سردسیر است ؛ درخت گلابی برای خواب زمستانه ، به صورت طولانی مدت به دمای پایین نیاز دارد پس مناطق سردسیر انتخاب شایسته ای برای کاشت نهال گلابی می باشد . همان طور که انسان و حیوان برای ادامه حیات و تجدید قوا به خواب احتیاج دارند گیاهان نیز به همین گونه اند منتها کمی متفاوت تر از سایر جانداران این نیاز را برطرف می کنند به این صورت که با کاهش دما در فصل سرد کاملاً به خواب فرو می روند و رشد آن ها متوقف می گردد و با افزایش دما و شروع فصل گرم دوباره جوانه زده و به رشد خود ادامه داده و تولید محصول را از سر می گیرند . متوسط نیاز به سرمای درخت گلابی 800 ساعت است .

فاصله کاشت نهال گلابی

عدم رعایت فاصله استاندارد در کاشت نهال گلابی پیوندی منجر به بروز خساراتی می گردد که گاه جبران ناپذیر است ؛ اعمالی نظیر رشد ریشه ، رشد تاج درخت ، گرده افشانی ، تغذیه از خاک ، نور کافی ، تهویه و جریان هوا و … در صورت عدم رعایت فاصله استاندارد درمیان درختان ، با مشکل مواجه خواهد شد . طبق تحقیقات به عمل آمده و اطلاعات افراد مجرب در این زمینه فاصله مناسب بین درختان گلابی باید حدأقل 4 متر باشد ، که قطعاً می بایست رعایت شود .

کو دهی نهال و درخت گلابی

معمولاً خاک ها از پوسیدگی و تجزیه اجساد موجودات زنده و حتی غیرزنده نیز به وجود می آیند به همین دلیل خود سرشار از منابع معدنی و ویتامین هستند و به طور کلی مواد مغذی برای حیات بخشیدن به یک گیاه را در خود دارند . هنگامی که یک درخت درون زمینی کاشته می شود از خاکی که در آن ریشه دوانده مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد ولی پس از گذشت مدتی خاک فقیر شده و دیگر چندان ماده مغذی در خود ندارد تا درختان و گیاهان را تغذیه نماید به منظور تقویت خاک می توانید از کودها و افزودنی های مختلف که به دو صورت آلی و شیمیایی در بازار موجو است و متناسب با گیاه کاشته شده در خاک است ، استفاده نمایید .

در مراحل مختلف رشد یک درخت گلابی می توانید از کودهای مختلفی برای حصول نتایج متفاوت استفاده کنید . مراحلی مانند قبل از برداشت ، زمان گلدهی و حتی خواب زمستانه گیاه ، کودهای مخصوص به خود را دارد .

عناصری چون فسفر ، کلسیم ، پتاسیم و نیتروژن برای رشد ریشه ، مقاومت درخت و رشد و کیفیت محصولات درخت گلابی مفید است .

هرس کردن نهال گلابی

هرس کردن درخت گلابی فواید بسیار زیادی برای رشد و نمو درخت دارد از جمله این که با حذف شاخه های ضعیف و بیمار ، فضا برای رشد شاخه های جدید و سالم آزاد می شود .

هرس شاخه هایی که بیش از حد بلند شده و مانع ورود نور به قسمت های درونی درخت می شود موجب افزایش تولید محصول با کیفیت خواهد شد .

هرس درخت گلابی را در فصل پاییز و در زمانی که درخت در خواب زمستانه است انجام دهید ؛ تمام شاخه های ضعیف ، بیمار و اضافی را حذف کنید ؛ فصل زمستان برای هرس درخت گلابی چندان مناسب نبوده و ممکن است موجب ضعف درخت گردد .

در امر هرس سازی آشنایی با این چند اصطلاح خالی از لطف نیست :

لامبورد : شاخه های کوتاهی که میخچه ها در مرحله بعدی رشد خود به این صورت درمی آیند را لامبورد می گویند .

زخم زدن : به اشتباه برداشتن پوست شاخه به جای خود شاخه .

هرس کردن درخت گلابی در سه سال اول کاشت نهال با یکدیگر متفاوت است .

هرس سال اول درخت گلابی : آن شاخه هایی را که برای هرس کردن انتخاب می کنید به اندازه سه عدد جوانه بشمارید و از بالای جوانه سوم شاخه را هرس نمایید .

هرس سال دوم درخت گلابی : از قسمت جوانه دوم سال اول که حال به یک شاخه بلند تبدیل شده است دو جوانه نگاه دارید و پس از آن را هرس کنید .

هرس سال سوم درخت گلابی : میخچه هایی که از دو جوانه هرس سال دوم به وجود آمده اند در سال سوم به لامبورد (شاخه های کوتاه) تبدیل می شوند و یک کورسون تاجدار به وجود می آید . هرس سال سوم را با قطع شاخه بلندی که در بالای کورسون به وجود آمده است انجام دهید .

بلوغ نهال گلابی

گیاهان هم مانند انسان ها و سایر حیوانات برای تولیدمثل می بایست به سن بلوغ برسند تا اندام های جنسی روی آن ها بروید و با گرده افشانی به درخت جنس مخالف منتقل شده و بارور گردند البته ناگفته نماند که برخی از گیاهان خودبارور هستند و هر دو اندام جنسی نر و ماده روی یک درخت می روید اما این مورد ، امر بلوغ را در گیاهان خودبارور نقض نمی کند . سن بلوغ در ارقام مختلف گلابی متفاوت است .

درحالت عادی و کاشت بذر گلابی به صورت طبیعی ، 3 الی 5 سال زمان لازم است تا نهال گلابی به سن بلوغ رسیده و محصول تولید نماید . اما با پیدایش و تولید نهال گلابی پیوندی پایه رویشی کشت بافت دیگر برای تولید محصول گلابی نیازی به انتظار 5 ساله ندارید . با کاشت نهال گلابی پایه رویشی می توانید پس از گذشت 1 الی 2 سال شاهد به بار نشستن درخت گلابی شوید .

خود میوه گلابی بعد از برداشت از درخت مدت زمان طولانی قابل نگهداری نبوده و شروع به فساد می کند و اصطلاحاً می گویند که عمر انباری گلابی کوتاه هست ؛ برای کند شدن روند فساد گلابی پس از برداشت ، آن را به صورت تقریباً کال (نرسیده) از درخت برداشت می کنند چرا که گلابی پس از برداشت هم قادر به تکمیل روند رشد می باشد و تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد کاملاً رسیده و آماده مصرف می گردد .

آبیاری نهال گلابی و درخت گلابی

هر موجود زنده برای ادامه حیات خویش به مایه حیات نیاز دارد و بدون آب حیات تمام کره زمین مختل خواهد شد . نیاز به آب در موجودات مختلف شدت و ضعف دارد و حتی از گیاهی به گیاه دیگر نیز متفاوت است . در سال اولی که نهال گلابی را در زمین می کارید می بایست هفته ای دو مرتبه آن را آبیاری نمایید . برای آبیاری درخت گلابی می توانید روش های مختلفی که دراین زمینه ابداع شده است برگزینید مانند آبیاری کرتی ، قطره ای ، بارانی و نشتی ؛ پس از گذشت سال اول و در سال های بعدی می بایست در فصل های گرم سال هفته ای یک مرتبه و در فصل سرد هر ده روز یک بار درخت گلابی را آبیاری نمایید .

 

 

 

آفات و بیماری نهال و درخت گلابی

گلابی در معرض ابتلاء به انواع بیماری ها و حمله آفات نباتی می باشد که اگر از همان ابتدا اصول صحیح نگهداری را رعایت کنید به مشکل بر نخواهید خورد ؛ همان گونه که می دانید و به قول معروف : پیشگیری بهتر از درمان است لذا اگر عمل کود دهی و سم پاشی را به موقع و اصولی انجام دهید بعید است که مشکلات جدی بروز نماید . این آفات و بیماری ها هر کدام یک قسمت  بخصوص از درخت را مورد حمله قرار داده و درگیر می سازد اما در نهایت عملکرد تمام قسمت های درخت را تحت الشعاع قرار خواهد داد و موجب بروز خسارت خواهد شد .در ادامه به معرفی چند نوع از بیماری ها و آفات رایج در میان درختان گلابی می پردازیم .

1 – پسیل گلابی (ترشح شیره) :

پسیل نوعی آفت است که از شیره درخت و میوه آن تغذیه می کند و موجب ترشح شیره درخت بر روی تنه ، برگ ها و تمام قسمت های درخت خواهد شد این امر سبب می شود که نور خورشید به سمت این ترشحات متمرکز شده و موجب سوزش و ریزش برگ درخت می گردد . این آفت باعث کوچک شدن اندازه میوه و همچنین تغییر طعم آن می شود .

2 – کرم سفید ریشه درخت گلابی :

این نوع آفت مستقیماً ریشه درخت گلابی را مورد حمله قرار خواهد داد و باعث توقف رشد در گیاه می شود . محل فعالیت این آفت در فصل گرم و فصل سرد متفاوت است . در فصل کرم ریشه نزدیک سطح خاک فعالیت می کند اما درفصل سرد به لایه های عمیق تری پناه می برد با این اوصاف بهتر است عملیات سم پاشی و درمان این نوع آفت را در فصل گرم انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد .

3- بیماری لکه سیاه درخت گلابی :

عامل این بیماری تکثیر نوعی قارچ است و موجب پدید آمدن لکه های سیاه رنگ روی میوه گلابی می شود . البته این لکه های سیاه بر روی تمام اجزای درخت گلابی پدیدار می شود ولی بیشتر ، میوه گلابی را تحت تأثیر قرار می دهد .

سنگ گلابی ، پر طاووس گلابی ، سفیده رگ سیاه گلابی ، پروانه تخم انگشتری گلابی ، کرم جگری یا کرم نجار گلابی از دیگر آفات شایع درخت گلابی می باشند .

نحوه محافظت و نگهداری از درخت گلابی

پس از کاشت نهال گلابی ، این نهال نازک و نحیف نیاز به مراقبت صحیح و اصولی دارد تا کاملاً صاف و سالم رشد کند . مصون ساختن نهال از آفات و بیماری ها ، افزودنی های لازم به خاک و زمین و … همه از مواردی است که در حفاظت و نگهداری از نهال گلابی پیوندی لازم و ضروری است .

از آن جا که به صورت کلی فصل پاییز و بهار برای کاشت نهال و احداث باغ بسیار مناسب است ؛ قطع به یقین وزش بادهای شدید در این دو فصل یکی به دلیل ریزش برگ های پاییزی و دیگری به جهت گرده افشانی به نهال نازک گلابی پیوندی خسارت وارد می کند و دست کم موجب کج شدن و کج رشد کردن نهال گلابی می گردد لذا برای خنثی نمودن اثر بادهای شدید بر نهال می بایست تدبیرات لازم اندیشیده شود به این منظور می توانید از بادشکن های مصنوعی در اطراف باغ استفاده کنید .

استفاده از واژه مصنوعی به این دلیل است که این وسیله توسط بشر ساخته شده است (صنع) . بادشکن مصنوعی وسیله ای است که در جهت باد به صورت عمود نصب می شود و از ورود خساراتی که ممکن است به وسیله طوفان وارد شود جلوگیری می کند ؛ (آسیب هایی نظیر کج شدن نهال ، شکستن نهال و درختان ، فرسایش خاک)

ممکن است تا به حال شنیده باشید که ساخت جنگل های مصنوعی پیرامون شهرها می تواند خسارات ناشی از طوفان را به طرز چشمگیری کاهش دهد همین استراتژی را می توان در مورد باغ ها هم به کار برد به این صورت که با کشت تعدادی درخت مانند درختان سرو که از استقامت بالایی برخوردارند در اطراف باغ خود ، شدت و سرعت باد را به طرز چشمگیری کاهش دهید .

روش سوم استفاده از قیم است . قیم میله یا چوب نسبتاً بلندی (5 / 1 الی 2 متر) است که در کنار نهال به زمین کاشته می شود و نهال با طناب مناسبی به آن بسته می شود دقت کنید که گره نهال محکم نباشد چرا که به نهال آسیب می زند عکس این مطلب نیز صادق است و اگر گره طناب شل باشد وجود قیم را بی اثر می سازد .

خواص گلابی

گلابی حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است . از جمله مهم ترین ویتامین هایی که در گلابی وجود دارد ویتامین A ، ویتامین C ، گلابی دارای ویتامین های گروه B است ؛ این گروه از ویتامین ها محلول در آب هستند و پس از مصرف ، بدن انسان مقدار ویتامین مورد نیاز را استفاده کرده و مابقی آن را از طریق ادرار دفع می کند و چیزی برای ذخیره در بدن نگاه نمی دارد به همین علت مصرف روزانه این نوع از ویتامین ها که نقش بسیار مؤثری در سلامت انسان دارند اکیداً توصیه می گردد .

جالب توجه هست که قند موجود در گلابی با نام سوربیتول در دهان حل نمی شود و در نتیجه به دندان ها آسیبی نمی رساند .

گلابی به دلیل کربوهیدرات پایین برای افراد مبتلا به دیابت ضرری ندارد .

پوست گلابی سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که موجب خنثی شدن و بی اثر ساختن رادیکال های آزاد می گردد و برای سلامت پوست لازم و ضروری است پس سعی کنید گلابی را به همراه پوست آن میل نمایید این مورد به افرادی که دارای معده ضعیفی هستند توصیه نمی شود چرا که ممکن است در هضم آن دچار مشکل شوند .

حکیم و پزشک بزرگ ایرانی ابوعلی سینا که روش های درمانی ایشان از قدیم الأیام تا به امروز همچنان کاربرد فراوان دارد به گلابی لقب شاه میوه داده و مصرف آن را موجب درمان بسیاری از بیماری ها ، پیشگیری از سرطان ، تقویت قلب و عروق ، می دانست .گلابی به دلیل وجود فیبر ، یبوست را درمان می کند .

دیگر خواص گلابی : تقویت پوست و مو ، دفع سنگ کلیه ، سوزش مثانه ، جلوگیری از پوکی استخوان ، کنترل سطح قند خون و گلابی از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم است و برای رفع سردی دستگاه گوارش مفید می باشد .

مصارف و کاربرد گلابی

عمده مصرف گلابی به صورت خام خواری و تازه خواری است .

از این میوه لذیذ و پرخاصیت برای تولید کمپوت نیز استفاده فراوان می شود چرا که پس از تبدیل گلابی به کمپوت طعم و عطر خوش آن چند برابر خواهد شد .

برخی گلابی را به صورت خشک درآورده تا در فصول مختلف بتوانند در دسترس داشته باشند .

نوعی گلابی وحشی وجود دارد که بذر آن را جدا کرده ، مانند تخمه و آجیل بو می دهند و  به مصرف می رسانند که این محصول با نام انچیچک مشهور است و مغز آن طعم بسیار لذیذی دارد .

برگ درخت گلابی نیز مصارف درمانی بسیار زیادی دارد . می توان برگ گلابی را شسته و در ظرفی بجوشانید ؛ این جوشانده نوعی آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت مثانه و کلیه محسوب می گردد .

اگر برگ درخت گلابی را مانند چای دم کرده و میل نمایید سردردهای ناشی از میگرن و بی خوابی را درمان می کند .

برای استعلام قمیت فروش نهال گلابی و فروش نهال گلابی پیوندی و فروش نهال گلابی پربار و فروش نهال گلابی گلدانی و خرید نهال گلابی و قیمت نهال گلابی و مشاهده ارقام نهال گلابی ، میتوانید با کارشناسان نهالستان معتبر یشیل نهال در تماس باشید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *