کاشت نهال گیلاس

برای اشنایی با نحوه کاشت نهال گیلاس و خرید نهال گیلاس و اشنایی و یادگیری چگونگی و نحوه و اصول و بهترین روش کاشت نهال گیلاس در رقم های مختلف با ما در این مقاله همراه باشید .پیش از شروع هر کاری اعم از فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری می بایست اطلاعات لازم و کافی را هم به صورت تئوری و هم به صورت تجربی در آن زمینه به دست آورید .

می توانید تا زمانی که خود به فرد مجربی تبدیل شوید از افراد مجرب در‌ آن زمینه استفاده کرده و آموزش های لازم را ببینید .

افراد زیادی چه با علاقه و چه بدون علاقه و صرفاً جهت دستیابی به سودهای کلان پا به فعالیت در عرصه باغداری و کاشت نهال گیلاس می نهند لذا با تحریر مقاله پیش رو سعی بر آن داریم که اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که پیش مقدمه ای باشد جهت شروع فعالیت اقتصادی در زمینه کاشت نهال گیلاس ؛ افرادی که تمایل به باغداری گیلاس دارند باید از انواع و ارقام این گیاه و آب و هوای مناسب برای کاشت آن همچنین نحوه نگهداری و آبیاری ، خاک مناسب آگاهی داشته باشند لذا در این مقاله به توضیح این سرفصل ها می پردازیم .

گیلاس چیست ؟

گیلاس از فرمانرو گیاهان است از دسته گیاهان گلدار یعنی گیاهانی که قادر به تولید میوه و محصول هستند و جزء زیر مجموعه دو لپه ای ها می باشد چرا که مغز هسته آن از دو قسمت مجزای به هم چسبیده تشکیل شده است .

راسته گیلاس ، گل سرخ سانان است که زیرمجموعه ای انبوه از میوه ها و تولیدات باغی را در بر دارد . از خصوصیات ظاهری گیلاس می توان به شکل مدور یا قلبی آن اشاره کرد که رنگی بین قرمز روشن تا تیره را شامل می شود که در ارقام مختلف متفاوت است . میوه گیلاس گوشتی و آبدار بوده و هسته سفت و سنگی در مرکز آن قرار دارد ؛  این هسته مصرف خوراکی ندارد و صرفاً جهت کاشت مجدد استفاده می گردد .برای خرید نهال با کارشناسان شرکت تماس بگیرید .

جالب توجه است که واژه گیلاس یک اسم عام برای اکثر میوه های سرده پرونوس است که بادام ، آلبالو و … را شامل می شود ولی رفته رفته و به مرور زمان تبدیل به یک نام خاص برای گونه ای خاص از میوه های سرده پرونوس شده است .

خواستگاه و کشورهای تولید کننده گیلاس

منشأ اصلی و قدیمی گیلاس مناطق مابین دریای خزر (کاسپین) و دریای سیاه شناخته شده است .

امروزه گیلاس در سراسر دنیا و تمام سرزمین هایی که آب و هوای مناسب برای کشت گیلاس فراهم باشد کاشت و تولید می گردد . در قاره آمریکا کشور ایالات متحده آمریکا ، در قاره اروپا کشورهای ایتالیا ، ترکیه و اسپانیا و در قاره آسیا کشورهای ایران ، سوریه ، ازبکستان و لبنان از پیشگامان جهانی تولید گیلاس هستند . که ایران بعد از کشورهای ایالات متحده و ترکیه جایگاه سوم جهانی را به خود اختصاص داده است .برای استعلام قیمت فروش نهال تماس بگیرید .

ریشه اصلی نام گیلاس از زبان یونانی اقتباس شده است .

کاشت و تکثیر نهال گیلاس

کاشت بذر گیلاس :

بعد از انتخاب رقم گیلاس و تهیه آن ، تعدادی از آن ها را خورده و هسته را نگاه دارید ؛ هسته های گیلاس را به مدت 48 ساعت درون دستمال کاغذی پیچیده تا خشک شوند . زمان مناسب برای کاشت بذر گیلاس فصل پاییز و ماه آبان است . یک گلدان با خاک مناسب تهیه کرده و با انگشت خود ، درون خاک شیارهایی ایجاد کنید . هرکدام از هسته های گیلاس را درون یک شیار دفن کنید .

این گلدان حدأقل به مدت 2 ماه به سرمای زمستانه نیاز دارد به این منظور آن را در مجاورت هوای سرد و در فضای باز قرار دهید تا سرمای کافی را دریافت کند و در فصل بهار شاهد جوانه زنی آن ها شوید . پس از رشد هر کدام از این هسته ها و تبدیل شدن به یک نهال کوچک می توانید آن ها را به زمین اصلی منتقل نمایید .

کاشت نهال گیلاس :

پس از تهیه نهال گیلاس و پیش از کاشتن آن ها در زمین ، ریشه های نهال را به مدت دو ساعت در یک وان یا تشت بزرگ خیس نمایید .

از قرار دادن ریشه نهال گیلاس بیش از 6 ساعت در آب ، یا قرار دادن آن ها در دمای انجماد به شدت بپرهیزید .

گودال هایی را درون زمین با عمق سه برابر ریشه نهال گیلاس حفر نمایید . خاک درون گودال را با کمپوست و مواد مغذی ، تقویت نمایید سپس  با احتیاط و بدون این که ریشه نهال گیلاس زخمی شود آن را به گودال منقل کرده و گودال با خاک پر کنید .

ارقام نهال گیلاس پایه رویشی در نهالستان میوه یشیل نهال

مهم ترین و مرغوب ترین ارقام تجاری گیلاس عبارتند از :

1 – نهال گیلاس زرد ارومیه پایه رویشی : باردهی یک سال بعد از کاشت ، ریشه پر ، مقاوم به آفت ، مقاوم به سرما ، زودبازده ، زودرس و دیر گل است . این رقم دارای ظاهری متفاوت از سایر ارقام بوده و زرد رنگ است .

2 – نهال گیلاس خوشه ای رژینا پایه رویشی : این رقم به صورت خوشه ای رشد کرده و یک سال بعد از کاشت محصول می دهد . دیرگل ، زودبازده و زودرس است همچنین بی آبی و سرمای شدید را تاب می آورد .

3 – نهال گیلاس تکدانه سیاه پایه رویشی : ریشه پر ، مقاوم به آفت ، یک سال بعد از کاشت به ثمر می نشیند ، مقاوم به سرما ، مقاوم به بی آبی ، زودبازده ، دیرگل و زودرس است .

نهال گیلاس تکدانه مشهدی سیاه پایه رویشی ، نهال گیلاس سیلویا پایه رویشی ، نهال گیلاس گزیلا پایه رویشی ، نهال گیلاس صورتی لواسان ، نهال گیلاس فرنگی و قیمت نهال ارزان را میتوانید از یشیل نهال بخواهید .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال گیلاس

خاک مناسب برای درخت گیلاس از نوع خاک های لومی شنی است . این نوع خاک دارای تهویه کافی می باشد و آب زیادی را در خود نگاه نمی دارد و از آن جا که رطوبت زیاد موجب پوسیدگی ریشه درخت گیلاس می شود به خاک نسبتاً سبک با تهویه مناسب نیاز دارد .

پیش از کاشت نهال گیلاس ، خاک را زهکشی نموده و آب اضافی آن را استخراج نمایید .

گیلاس در خاک های دارای پی اچ بسیار بالا یا پایین (بیش از حد قلیایی یا اسیدی) رشد نمی کند .

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال گیلاس

گیلاس میوه تابستانی مناطق سردسیر است .

این گیاه به مناطق معتدل تا سردسیر اختصاص دارد و عموماً در مناطق گرمسیر رشد نمی کند چرا که برای رشد و تولید محصول به سرمای طولانی مدت زمستانه احتیاج دارد . زمان مناسب برای کاشت نهال گیلاس فصل پاییز و پس از خنک شدن هوا می باشد .

نیاز به سرما در واریته های مختلف گیلاس از هم متفاوت است . درخت گیلاس در دوره خواب زمستانه به 500 الی 1100 ساعت سرما نیاز دارد تا بتواند در فصل بهاز جوانه زده و شروع به تولید محصول کند .

فاصله کاشت نهال گیلاس

رعایت فاصله استاندارد بین درختان از ملزومات احداث هر نوع باغ می باشد . عدم رعایت این فاصله و افزایش یا کاهش آن به دلخواه تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت .

مواردی نظیر فضای کافی جهت رشد ریشه درخت ، فضای کافی جهت رشد تاج و شاخ و برگ درخت ، تهویه و جریان هوا به جهت عدم ابتلاء به بیماری و شیوع آفات ، تابش نور خورشید به تمام قسمت های درخت ، تغذیه مناسب و کافی از خاک پیرامون ریشه و … لزوم رعایت این فاصله را مشخص می سازد .

فاصله بیش از اندازه در باغ گیلاس تبخیر سطحی را افزایش می دهد و درختان گیلاس را برای حمله آفات چوبخوار مستعد می سازد .

برای احداث باغ گیلاس رعایت فاصله حدأقل 6 متر بین درختان الزامی است .

کود دهی نهال گیلاس

خاک به خودی خود حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد معدنی و املاح است منتها میزان این املاح موجود در خاک از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است ؛ برخی مناطق دارای خاک غنی و برخی دیگر خاک فقیر می باشند شما می توانید با استفاده از کودهای آلی و شیمیایی مختلفی که در بازار وجود دارد خاک موردنظر را تغذیه کنید ولی پیش از تهیه کود می بایست خاک را آزمایش کنید تا میزان نیاز خاک و مواد مورد نیاز آن مشخص شود . نیتروژن ، فسفر و پتاسیم از مواد معدنی بسیار مؤثر و مورد نیاز در رشد و تولید گیلاس هستند .

نیتروژن کمک فراوانی به رشد شاخ و برگ درخت گیلاس می نماید و فسفر بر افزایش تعداد شکوفه ها و رشد ریشه مؤثر است . پتاسیم ، درخت گیلاس را در برابر بیماری ها مقاوم می سازد .

عناصر و ریز مغذی های بسیاری در خاک وجود دارد که بر افزایش کمیت و کیفیت محصول درخت گیلاس مؤثر است .

برای انتخاب کود مناسب و میزان و نحوه مصرف آن حتماً با متخصصین در این زمینه مشورت نموده و سپس مبادرت به مصرف نمایید .

هرس نهال گیلاس

هرس کردن یکی از مهم ترین مراحل داشت نهال گیلاس می باشد ؛ حذف شاخه های بیمار و شاخه های اضافه و بلند ، موجب ایجاد فضای کافی برای رشد شاخه های جدید و سالم می گردد همچنین روند رشد سایر شاخه ها را تسریع می کند .

درخت گیلاس غالباً رشد عمودی بالایی دارد که موجب افزایش ارتفاع درخت شده و برداشت محصول را با مشکل مواجه می سازد ؛ شما می توانید با انجام هرس اصولی و منظم ارتفاع درخت را کنترل کرده و شاخه های بلند و ضعیف را حذف کنید .

مزایای هرس کردن درخت گیلاس : تربیت و اسکلت بندی صحیح درخت ، رسیدن نور کافی به تمام شاخه ها و قسمت های درونی درخت ، ایجاد تهویه مناسب ، ایجاد توازن و تعادل میان مقاومت ریشه و وزن شاخه ها

هرس نهال گیلاس در سال های ابتدایی کاشت متفاوت است و پس از آن سیر معمولی خود را طی می نماید .

هرس سال اول نهال گیلاس : نهال گیلاس را از ارتفاع یک متری سرزنی کنید .

هرس سال دوم نهال گیلاس : قسمت بالای جوانه ای که به سمت بیرون رشد کرده است را در نظر گرفته و دو شاخه فرعی آن را هرس کنید .

هرس سال سوم نهال گیلاس : در سال سوم مانند سال دوم عمل نمایید .

هرس سال چهارم نهال گیلاس : این هرس در آخرین ماه تابستان انجام می شود و هدف از آن افزایش شکوفه های گیلاس در سال آتی است .

هرس سال پنجم درخت گیلاس : در فصل پاییز شاخه های ضعیف ، خشک و بیمار را حذف کنید .

هرس سال ششم درخت گیلاس : در فصل زمستان سال ششم به صورت کم حجم و سبک عمل هرس را انجام دهید . این هرس موجب افزایش میزان تولید محصول و کیفیت آن خواهد شد .

تکنیک ها و روش های موجود برای هرس نهال گیلاس و درخت گیلاس :

سربرداری درخت گیلاس : سربردای از نهال یکساله گیلاس موجب تحریک و ترغیب شاخه های فرعی و نواحی اطراف برش ، برای رشد می شود . این روش زمان میوه دهی را کمی به تأخیر می اندازد .

کوتاه نمودن شاخه درخت گیلاس : این عمل برای افزایش رشد شاخه ها صورت می گیرد همچنین سبب جوانسازی شاخه های قدیمی شده و تولید محصول را افزایش می دهد . زمانی که یک شاخه کاملاً رشد کرده یا رشد طولی را در پیش گیرد می توان با بریدن ، اندازه آن را کنترل کرد .

برش تلفیقی : همان گونه که از نامش مشخص است تلفیقی از دو روش قبلی می باشد به این منظور یک شاخه قوی انتخاب کرده و به عنوان شاخه موقت سربرداری کنید سپس شاخه ضعیف کنار آن را نیز به عنوان شاخه دائمی هرس کنید .

تنک کردن : حذف یک یا چند شاخه زائد که مانع ورود نور به درخت می شود موجب باز شدن تاج درخت گیلاس شده و با ورود نور به قسمت های درونی آن موجب تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر می گردد .

 

بلوغ نهال گیلاس پیوندی 

نهال گیلاس معمولاً برای بلوغ و تولید میوه حدأقل به 4 سال زمان نیاز دارد . سن بلوغ در واریته های مختلف گیلاس متغیر است .

لازم به ذکر است که نهال گیلاس پایه رویشی کشت بافت در سال اول کاشت به بار نشسته و میوه تولید می کند .

آبیاری نهال گیلاس

پس از کاشت نهال گیلاس در زمین اصلی و در هفته اول ، آبیاری باید به صورت روزانه و عمیق انجام شود . در هفته دوم کاشت نهال گیلاس ، دو الی 3 مرتبه عمل آبیاری را انجام دهید و پس از آن با شروع هر فصل از سال ، هفته اول هر فصل را به آبیاری روزانه اختصاص دهید .

نیاز به آب و آبیاری درخت گیلاس در فصول مختلف متفاوت است . طبعاً در فصل رشد و میوه دهی این نیاز بیش از پیش می گردد .

درخت گیلاس در صورت مواجهه با کم آبی حساس شده و مستعد حملات آفات چوب خوار می گردد .

امروزه روش های گوناگی برای آبیاری باغات ابداع شده که هر کدام در نوع خود کاربرد فراوان دارد و بسته به نوع گیاهی که قصد تولید آن را دارید و در نظر گرفتن سایر شرایط می توانید یکی از این روش ها را برگزینید ؛ برای آبیاری نهال گیلاس 4 روش متداول از قرار زیر وجود دارد :

روش آبیاری قطره ای نهال گیلاس : این روش بازدهی نسبتاً بالایی دارد اما نیازمند عملکرد دقیق است ؛ برای تعیین قطر سوراخ ها می بایست سنگینی آب در نظر گرفته شود تا موجب انسداد سوراخ ها نگردد .

روش آبیاری بارانی نهال گیلاس : به وسیله آب پاش های صنعتی ، حالت بارش باران برای گیاه تداعی می شود .

آبیاری به روش غرقابی نهال گیلاس : این روش چندان برای درخت گیلاس پیشنهاد نمی شود چرا که علاوه بر افراط در مصرف آب ، ممکن است موجب پوسیدگی ریشه درخت گیلاس شود . تنها حسن روش غرقابی کردن عدم نیاز به تجهیزات و وسایل مدرن صنعتی می باشد .

روش آبیاری نشتی نهال گیلاس : این روش نیازمند مسطح کردن سطح زمین به صورت استاندارد است پس از آن مستلزم حفر شیارهایی در طرفین ردیف هایی که درخت گیلاس کاشت شده می باشد .

درخت گیلاس در فصل سرد نیاز به آبیاری ندارد چرا که بارش های جوی می تواند درخت گیلاس را سیرآب کرده و آن را برای فصل بهار آماده سازد .

در فصل گرم هفته ای دو الی سه بار درخت گیلاس را آبیاری کنید .

بارش باران درفصل تابستان موجب ورود آسیب به درخت و میوه گیلاس می شود .

درختان گیلاس کهنسال نیاز زیادی به آبیاری ندارند .

می توانید با مالچ مخصوص خاک اطراف ریشه درخت گیلاس را پوشش داده تا مانع تبخیر سریع رطوبت خاک شود .

درخت گیلاس دارای ریشه های سطحی است و به آب های لایه های زیرین زمین دسترسی ندارد لذا در برابر بی آبی حساس بوده و آسیب می بیند .

 

ابیاری درختان

ابیاری درختان

آفات و بیماری های نهال گیلاس

در ذیل به توضیح مختصری در خصوص تعدادی از بیماری ها و آفات رایج در میان درختان گیلاس می پردازیم :

بیماری شانکر باکتریایی نهال گیلاس :

درخت گیلاس هم مانند درخت آلبالو ممکن است به بیماری شانکر باکتریایی مبتلا گردد . از علائم بیماری شانکر باکتریایی در گیلاس ترشح شیره در ناحیه تنه درخت ، جوانه برگ ها و محل هرس می باشد که موجب تمرکز نور خورشید در آن قسمت ها شده و سوختگی را در پی دارد . پس از گذشت مدتی از قسمت آلوده شده بوی ترشیدگی به مشام خواهد رسید . شانکر باکتریایی موجب ظهور لکه های قهوه ای رنگ بر روی میوه گیلاس می شوند .

عامل بیماری شانکر باکتریایی نوعی باکتری است که ساختار آوندی درخت را مورد حمله قرار می دهد .

بیماری گموز نهال گیلاس :

علامت این بیماری ، خروج و ترشح مقدار زیادی صمغ از تنه نهال گیلاس است . عامل بیماری گموز یا گوموز نوعی قارچ است . البته ترشح صمغ ممکن است علل فراوانی داشته باشد به عنوان مثال افزایش دما و حرارت نور خورشید ممکن است به ترشح صمغ منجر شود . بهتر است با جلب نظر متخصص در این زمینه علت آن را یافته و سپس به درمان و رفع آن مبادرت نمایید .

آفت کرم خراط یا پروانه فری نهال گیلاس :

این آفت نوعی پروانه است که در فصول گرم به درختان گیلاس حمله ور شده و پس از جفت گیری روی شاخه ها روزنه ای ایجاد کرده و حدأقل 400 و حدأکثر 1000 تخم درون روزنه های می گذارد ؛ کم کم لاروها از تخم بیرون آمده و در فصل سرد دوران شفیرگی را درون شاخه ها می گذرانند و از بافت داخل شاخه ها تغذیه می کنند ؛ با شروع بهار به یک پروانه بالغ تبدیل شده و این چرخه را تکرار می کنند .

سوسک سرشاخه خوار رزاسه ، مگس گیلاس ، سرخرطومی گیلاس ، کرم سفید ریشه ، کنه قرمز از دیگر آفات خطرناک برای درخت گیلاس می باشند .

نگهداری و محافظت از نهال گیلاس

نهال گیلاس نیاز به مراقبت های ویژه و اصولی دارد تا به یک درخت بالغ و تنومند گیلاس تبدیل شود . عواملی نظیر کود دهی ، سم پاشی ، تنظیم PH و جنس خاک ، رعایت فاکتورهایی نظیر آب و هوا همه در نتیجه بخش بودن اقدامات شما جهت احداث باغ گیلاس مؤثر است ؛ در این میان نباید اثرات مخرب بادهای شدید و طوفان را از نظر دور داشت .

برای کاهش سرعت و شدت بادهای بهاره و پاییزه پیشنهاد می شود پیرامون باغ را درخت سرو بکارید تا به صورت یک بادشکن عمل کند . همچنین می توانید از بادشکن های مصنوعی موجود در بازار هم استفاده کنید .برای خرید نهال پیوندی تماس بگیرید .

علاوه بر موارد فوق الذکر استفاده از قیم جهت پیشگیری از کج شدن و یا شکستن تنه نحیف نهال گیلاس پیشنهاد می گردد . قیم به صورت فلزی یا چوبی در بازار موجود می باشد و طول آن 5 / 1 الی 2 متر است ؛ آن را در کنار نهال در زمین قرار داده و با یک طناب مخصوص نهال را به آن گره بزنید با این عمل ، طوفان و باد قادر نخواهد بود که نهال را شکسته یا کج کند .

خواص گیلاس

گیلاس حاوی مقادیر فروانی از ویتامین های A ، گروه   B ، C  و  E می باشد . همچنین دارای آنتی اکسیدان فراوان است که به سلامت پوست کمک فراوانی می نماید .

82 % از کل ساختار گیلاس را آب تشکیل داده است و بعد از آب ، کربوهیدرات ها بیشترین حجم گیلاس را به خود اختصاص داده اند ؛ گیلاس حاوی مقادیر بسیار پایینی از چربی و پروتئین می باشد .

گیلاس حاوی فیبر خوراکی است و به هضم غذا کمک می نماید .

مصارف گیلاس

عمده مصرف گیلاس به صورت خام خواری و تازه خوای می باشد .

از گیلاس می توان در تهیه انواع دسر از جمله ژله و بستنی استفاده کرد .

مربا ، کیک ، آبمیوه از دیگر کاربردهای گیلاس است .

دم کرده برگ گیلاس و دم گیلاس خواص دارویی داشته و جهت رفع گرفتگی صدا مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان بیماری هایی نظیر برونشیت گرم و دیفتری مؤثر است .

دم نوش دم گیلاس برای رفع سنگ کلیه مفید است .

از چوب درخت گیلاس می توان در پیشه نجاری نیز بهره برد چرا که علاوه بر استحکام و دوام تنها با یک مرتبه سمباده کشی جلوه زیبا و براقی می یابد . معمولاً از چوب گیلاس برای ساخت میز و صندلی مبل استفاده می شود .

برای استعلام قیمت نهال گیلاس و فروش نهال گیلاس تماس بگیرید یا از صفهات لینک شده بازدید فرمائید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت  ویکی پدیا  مراجعه نمائید .

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *