مهمترین بیماری های قارچی در درختان گردو و روش درمان آنها

با توجه به اینکه درختان گردو یکی از مقاوم ترین ارقام درختان در جهان هستند اما اگر به آنها رسیدگی نشود،این درختان می توانند دچار بیماری های قارچی مختلفی بشوند ، ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین بیماری های قارچی درختان گردو و روش درمان آنها اشنا کنیم .

هر درختی با هر مقاومتی اگر به صورت اصولی و صحیح پرورش داده نشود می تواند به بیماری ها و آفات بسیار مختلفی دچار شود که درمان آنها بسیار دشوار بوده و حتی به نابودی درخت منجر شود.

درختان گردو در کل از نوع درختان مقاوم با عمر بالا هستند که می توانند در برابر بسیاری از بیماری ها مقاومت خوبی از خود نشان دهند اما برخی از بیماری های قارچی وجود دارند که درخت در صورت ابتلا به آنها دیگر جای برای جبران نخواهد داشت ودرخت و محصولش دچار تنش بزرگی خواهند شد.

از آنجا که آگاهی در مورد بیماری ها وتشخیص زودهنگام آنها برای درمان و پیشگیری از ضرر های بزرگ می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد ما دراین مقاله شما را با شایع ترین نوع بیماری های قارچی آشنا خواهیم کرد تا شما بتوانید با در دست داشتن اطلاعات کافی یک پرورش عالی داشته باشید.

جهت خرید ارقام نهال گردو مقام پایه رویشی کشت بافت با شرکت یشیل نهال تماس حاصل فرمائید.

چه عواملی در ابتلای درختان گردو به بیماری های قارچی می توانند موثر باشند؟

همانگونه که قبلا هم اشاره کردیم رسیدگی و پرورش درختان به روش های صحیح و رعایت اصول پرورش به صورت استاندارد می تواند از ابتلای درختان  به بیماری ها و آفات جلوگیری کند ؛از مهمترین عوامل تاثیر گذار در ضعف درختان گردو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

·      انتخاب نهال غیر استاندارد با پایه ضعیف

·      مناسب نبودن منطقه کاشت با نوع نهال گردو

·      استفاده بیش از اندازه از کود ها و مواد شیمیایی

·      آبیاری بیش از حد درختان گردو و خیس نگهداشتند طوق بدنه درخت

·      کم آبی و خشکی نهال گردو

·      کاشت نهال در خاک های بدون زهکشی و سخت که دارای کیفیت پایینی هستند

·      رعایت نکردن فاصله کاشت اصولی  نسبت به تاج و نوع درخت گردو

·      هرس نکردن درختان گردو یا هرس کردن درخت گردو با ابزار الود 

جهت خرید ارقام نهال گردو پیوندی و پایه رویشی با کارشناسان مربوطه در نهالستان یشیل نهال در ارتباط باشید.

مهمترین بیماری های قارچی درختان گردو

بیماری قارچی ورتیسیلیوم

این بیماری قارچی که درختان گردو را بیشتر از هر نوع درخت دیگر درگیر می کند با ایجاد رگه های تیره بر روی شاخه ها و تنه های درخت خود را نشان می دهد،در قارچ ورتیسیلیوم برگ های درختان گردو زرد شده وبه مرور شبیه به سوختگی می شود.

با شدت یافتن این بیماری قارچی درگیاه ،درخت گردو بسیار فرسوده شده و کاملا خشک می شود.

برای درمان بیماری قارچی ورتیسیلیومی باید قبل از هر چیز بیماری در درخت شیوع پیدا نکرده باشد. برای جلوگیری از پیشروی این بیماری می توان اندام های الوده درخت را جدا کرده و به دور از درخت سوزانده شود .

از آنجا که خاک نامناسب یکی از مهمترین عوامل موثر در ایجاد این بیماری است شما باید با ازمایش خاک آن را اصلاح کنید و توجه داشته باشید که تا بهبود کامل درختان اقدام به کاشت نهال تازه در آن خاک نکنید.

خرید نهال گردو چندلر پایه رویشی کشت بافت در نهالستان یشیل نهال به صورت عمده و خرده قابل انجام است.

بیماری قارچی رزلینیایی

این بیماری قارچی ریشه درختان گردو را هدف قرار می دهد و با شیوع بیماری به اندام های دیگر گردو سرایت کرده و پیش میرود تا جایی که تمام درخت را دگیر کرده و از بین می برد .

درختانی که به بیماری قارچی رزلینیایی مبتلا هستند محصولی بسیار کم کیفیت تولید کرده و بعد از برداشت محصول دیگر قادر به رشد ونمو جدید نمی باشد.

درختانی که به این بیمالری دچار می شوند راه درمانی برایشان وجود ندارد و باید به کل از ریشه حذف شوند .

با توجه به اینکه بیماری قارچی رزلینیایی توانایی زنده ماندن به مدت بسیار طولانی را در خاک دارد نمی توان بعد از پاک سازی درختان الوده بالافاصله اقدام به کاشت نمود.

برای این منظور بهتر است خاک کاملا زهکشی شود و با استفاده از سم های مربوط به صورت کلی سم پاشی و ضد عفونی شود .

بعد از این اقدام خاک را با استفاده از کود های مناسب غنی سازی کرده و اقدام به کاشت نهال های تازه کنید.

بیماری قارچی سیتو سیپورایی

این بیماری که به واسطه رطوبت بیش از اندازه در درختان گردو ایجاد می شود .درختانی که به بیماری قارچی سیتوسپورایی مبتلا هستند بر روی برگ ها و شاخه های سبزشان برجستگی های تیره رنگی مانند تاول ایجاد می شود و برگ ها شکل ظاهری خود را به مرور از دست می دهند.

با شیوع بیماری سیتوسپورایی درخت یگر رشد خوبی ندارد و شاخ وبرگ های جدید را در آن نخواهید دید و همچنین شاخ و برگ های قبلی نیز دچار پوسیدگی شده و از بین می روند.

برای درمان این بیماری قارچی نیز باید شاخ و برگ های مبتلا و مشکوک به این قارچ را از درخت حذف کنید و با توجه به عامل اصلی این بیماری که رطوبت است ،میزان رطوبت و آبیاری درخت را کنترل نموده و از کود های مناسب برای تقویت درخت استفاده نمائید.

بیماری قارچی فیتوفترا

این بیماری قارچی که ریشه درختان گردو را هدف قرار میدهد می تواند در صورت شیوع تمام درخت گردو را بخشکاند .

زمانی که درختی به قارچ فیتوفترا مبتلا شد اگر درمرحله ابتدایی بیماری باشد می توان از سموم مناسب این بیماری مانند مانکوزب استفاده نموده و به اصلاح خاک بپردازید زیرا این نوع قارچ از طریق خاک به ریشه سرایت می کند.

اگر بیماری شیوع پیدا کرده باشد باید درختان آلوده کاملا حذف شده و سپس اقدام به زهکشی و ضد عفونی خاک کنید و بعد از پاکسازی کامل خاک اقدام به کاشت نهال تازه کنید.

بیماری قارچی بلایت

قارچ بلایت یکی دیگر از بیماری های قارچی شایع در درختان گردو است که در صورت بروز باید با استفاده از قارچکش های مس و مانکوزب نسبت به دفع این افت اقدام کنید.این قارچ کش بهتر است در دو مرحله سم پاشی شود تا تاثیر بیشتری در دفع آفت داشته باشد.

توجه داشته باشید که قبل از سم پاشی درختان آلوده باید وضعیت هوا کنترل شود تا بارشی صورت نگیرد زیرا در صورت باریدن باران بعد از سم پاشی ،این کار کاملا بی فایده خواهد بود.

جداسازی قسمت های الوده درخت یکی از مهمترین و پر اهمیت ترین موارد پیشگیری از شیوع بیماری قارچی بلایت است.

بیماری قارچی آنتراکتوز یا لکه سیاه

بیماری قارچی لکه سیاه و آنتراکتوز یکی از شایع ترین و انتقال پذیر ترین نوع بیماری های قارچی است که در صورت مشاهده باید خیلی سریع نسبت به دفع این آفت اقدام شود زیرا در کمترین زمان به صورت گسترده ای تمام درختان را الوده خواهد کرد .

برای این کار ابتدا باید قسمت های آلوده درختان گردو را جداسازی کرده و در جای دور از دیگر درختان بسوزانید .سپس درختان گردو را با استفاده از سم اکسی کلرور که در دو مرحله صورت میگیرد سم پاشی کنید .

جمع بندی

تا به اینجا شما را با مهمترین و شایع ترین بیماری های قارچی درختان گردو اشنا نمودیم تا شاید با توجه با دانسته های بشتر بتوانیم موجب پرورش محصولی با کیفیت تر و مرغوب تر باشیم .

توجه داشته باشید که همیشه پیشگیری بسیار کم هزینه تر ، آسان تر و بی ضرر تر از درمان است پس با رعایت نکات اصلی و استاندارد پرورش سعی کنید یک نهال قوی و سالم پرورش دهید تا با بیماری های کمتری دست و پنجه نرم کرده و از اسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کنید .

امید است که این مقاله توانسته باشد شما عزیزان را در این راستا راهنمایی کند.

 

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *