اصلی ترین شاخص های احداث باغ پسته

کشاورزانی که در پی احداث باغ هستند عمدتا در پی احداث باغی می باشند که دارای درآمد و سود دهی بالای باشد که با دانستن اصلی ترین شاخص های احداث باغ پسته می توان به این هدف رسید.

نهال پسته یکی از مناسب ترین محصولاتی است که یک باغدار می تواند آن را برای احداث باغ خود در نظر بگیرد در این مقاله شما را با اصلی ترین شاخص های احداث باغ پسته آشنا خواهیم کرد تا شما بتوانید با در نظر گرفتن مهمترین فاکتورها، اقدام به احداث باغ پسته خود کنید.

اقلیم منطقه جهت کاشت نهال پسته

با توجه به اینکه درختان پسته عمدتا در مناطقی با آب هوای گرم و نیمه گرمسیری رشد می کنند باید درنظر داشته باشیم که اقلیم یکی از مهمترین موضوعات مطرحی جهت احداث باغ پسته است و هر رقم ازنهال های موجود نیاز به اقلیم های مخصوص به خود هستند .

به طور مثال شما یک نهال پسته را نمی توانید در منطقه ای کاشت کنید که سطح آب آن منطقه نزدیک به زمین است مانند شمال کشور، و یا نهال پسته مناسب کاشت در مناطقی با هوای بسیار سرد نیستند .

بعد از تشخیص نوع اقلیم منطقه باید به سراغ عوامل تاثیر گذاری مانند میزان رطوبت هوا ، نسبت وزش باد در منطقه و شیب زمین رفت .

شاید درختان پسته را بتوانیم در عمده مناطق با آب وهوای مختلف کاشت کنیم اما توجه داشته باشیم که اگر می خواهیم باغ پسته ای پر درآمد و پر محصول داشته باشیم بهتر است منطقه ای را انتخاب کنیم که دارای سازگارترین آب و هوا برای رشد درختان پسته دارد.

مناسب ترین اقلیم جهت کاشت نهال پسته می تواند مناطقی با آب و هوای گرم و نیمه خشک باشد که دارای تابستان های گرم ،طولانی و زمستان های سرد و نیمه مرطوب باشد .

زیرا درختان پسته برای اینکه بتوانند در تابستان محصولی قابل قبول و استاندارد داشته باشند باید در زمستان حدود 1000 تا 1200 ساعت در معرض هوای سرد بین 0 تا 10- قرار بگیرند ، رطوبت منطقه نیز در زمان گرده افشانی درختان پسته باید حدود 30 تا 55 درصد باشد ؛این سرما و رطوبت در میزان باردهی و کیفیت محصول تاثیر بسیار بالای دارد.

برای خرید ارقام نهال پسته با مشاورین نهالستان یشیل در ارتباط باشید .

خاک منطقه

از آنجا که کاشت نهال پسته در خاک های با جنس شنی و لومی و عمق زیاد می تواند بهترین عملکرد را به همراه داشته باشد باید در زمان احداث باغ جنس خاک را بررسی کرده و در صورت عدم طتابق خاک را اصلاح کنید .

PHمناسب خاک برای احداث باغ پسته می تواند بین 2.7 تا 7.8 باشد.

دمای مناسب منطقه

دما می تواند یکی از مهمترین عوامل موثر در پرورش نهال پسته باشد که در هر مرحله از رشد درخت می تواند متغییر باشد.

دمای هوا در منطقه باید در سه موقعیت زمانی برای درختان پسته در نظر گرفته و بررسی کنیم :

  • نیاز سرمایی درختان پسته در فصل زمستان

همانگونه قبلا اشاره نمودیم درختان پسته برای اینکه بتوانند برای فصل جدید ریکاوری شده وشروع به باردهی کنند نیاز به یک بازده زمانی سرما در فصل زمستان دارند .این تایم از سرما برای هررقم از درختی متغییر است وبرای درختان پسته می تواند بین 1000 تا 1200ساعت دمای ما بین 0 تا 10- باشد.

 

  • دمای فصل رشد درختان پسته

درختان پسته سازگاری بالای با هوایگرم و خشک دارند و به همین دلیل بهترین دما برای این درختان در زمان رشد می تواند بین 20 تا 35 درجه سانتیگراد باشد .

  • دمای کاشت نهال پسته

برای کاشت نهال پسته نیز بهترین فصل پاییز و بهار است اما اگر بخواهیم دمای کلی برای کاشت نهال پسته را در نظر بگیریم باید بگوئیم دمای بین 18 تا 38 درجه سانتیگراد می تواند بهترین میانگین دما جهت کاشت نهال پسته باشد .

در نظر داشته باشید تمام این اعداد و ارقام می توان برای درختان پیوندی و بذری پسته باشد در صورتی که نهال پسته پایه رویشی کشت بافت دارای مقاومت بالای نسبت به سردی و گرمی هوا در هر زمان از سال دارد .

  • دمای مورد نیاز درختان پسته در زمان گرده افشانی

گرده افشانی درختان پسته یکی از مهمترین زمان های برای درختان پسته است زیرا در نتیجه یک گرده افشانی خوب درخت می تواند محصول با کیفیت تر و بهتری به باغدار عرضه کند.

بهترین دما در این زمان می تواند بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد باشد،به یاد داشته باشید که در زمان گرده افشانی دمای بالای 31 درجه و پایین تر از 8 درجه می تواند برای درخت آسیب زا باشد.

برای خرید ارقام نهال گردو با مشاورین شرکت یشیل نهال در ارتباط باشید.

بهترین ارتفاع از سطح دریا برای درختان پسته

درختان پسته دارای ارقام مختلفی هستند که هر کدام از این ارقام نسبت به پایه خود می توانند ارتفاع از سطح دریایی مختلفی را تحمل کنند ،اما به طور معمول می توان گفت بهترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت نهال پسته می تواند بین 500 تا 2500 متر بالاتر از سطح دریا باشد در غیر این صورت درختان پسته رشد نکرده و خشک می شوند .

شیب زمین برای کاشت نهال پسته

شیب زمین می تواند بر روی عواملی چون:تابش نور آفتاب ،سرمازدگی و آبیاری درختان پسته تاثیر بالای داشته باشد پس بهتر است .

زمین های دارای شیب های متمایل به جنوب می تواند بهترین موقعیت جهت احداث باغ پسته باشند.

آماده سازی زمین جهت احداث باغ پسته

خاک یکی از مهمترین عوامل در احداث و پرورش نهال پسته می باشد به همین جهت بهتر است با ازمایش خاک زمین پی به کمبود ها آن برده و جهت رفع آنها اقدام کنید .

جهت آماده سازی زمین جهت احداث باغ پسته می توان قبل از کاشت نهال یک لایه از خاک سطح زمین و یک لایه از خاک زیر زمین نمونه برداری کنیم و سپس نسبت به نیاز های خاک با شخم زدن عمقی زمین کود ها و مواد مورد نیاز را به خاک اضافه نمود و خاک را به نحوی اصلاح کنیم

با اصلاح خاک می توانیم زمین ررا برای احداث باغ پسته آماده کنیم .

مهمترین مواد مورد نیاز یک خاک جهت کاشت نهال پسته شاملند از :روی ،پتاسیم ،نیتروژن و بر هستند که باید به مقدار مورد نیاز در زمین یافت شوند.

الگوی و نقشه کاشت نهال پسته در زمین

قبل از کاشت نهال های پسته بهتر است یک نقشه کلی از زمین تهیه کرده و مکان های کاشت نهال پسته را مشخص کنیم زیرافاصله کاشت می تواند یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین عوامل در امر پرورش باشد.

بسته به پایه نهال پسته می توان فاصله کاشت را مشخص نمود.در نهال پسته با تاج بزرگ که پایه پیوندی و بذری هستند فاصله کاشت می تواند 5 تا 6 متر مربع باشد اما در نهال پایه رویشی کشت بافت UCV1 این فاصله می تواند 4 تا 4.5 متر باشد زیرا این نهال ها دارای پایه کوتاه تر و تاجی گرد تر هستند.

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *