مهمترین دلایل خشک شدن ناگهانی درختان چیست ؟

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که یکباره درختتان دچاره خشکی شده باشد و به دنبال مهمترین دلایل خشک شدن ناگهانی آنها باشید تا از بروز این اتفاق برای دیگر درختانتان جلوگیری کنید.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهمترین دلایل خشکی ناگهانی درختان اشنا کنیم تا شما با بررسی این موارد از وقوع چنین آسیب جدی هر چه سریع تر جلوگیری کنید .

همه ما می دانیم که زمان و هزینه زیادی برای رشد و پرورش یک درخت صرف می شود تا آن به بار نشسته و ثمر بدهد ،خشک شدن ناگهانی درخت می تواند بسیار غم انگیز باشد و تمام زحمات ما را از بین ببرد به همین جهت بهتر است که کشاورزان و باغداران عزیز اطلاعات و معلومات خود را در این زمینه بیشتر کنند تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری شود .

کمتر پیش می آید که درخت شما یک شبه خشک شود و قبل از این اتفاق حتما پیش زمینه های و یا علائمی وجود دارد که خبر از خشکی درخت می دهد ،پس بهتر است که حواستان به این زنگ خطرها باشد این زنگ خطرها می تواند تغییر رنگ برگ های درخت و یا وجود حشرات به صورت افراطی و قارچ ها باشد .

همانگونه که می دانی درختان برای رشد نیازهای اساسی از قبیل آب و هوای مناسب ،مواد مغذی کافی ،آب کافی ،نورآفتاب ،کوددهی ،هرس کردن اصولی ،سم پاشی قبل از شیوع آفات و.. دارند که با رفع این نیاز ها درخت دارای رشد بسیار بهینه و کاملی خواهد شد اما زمانی است که باغدار به واسطه دلایل مختلف قادر به رفع این نیاز ها نمی باشد و در نتیجه درخت دچار تنش شده و درگیر بیماری شده و خشک می شود.

در اینجا به مهترین عوامل ایجاد خشکی ناگهانی درخت می پردازیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

آسیب دیدگی از طریق ریشه

ریشه یکی از مهمترین عضو درخت محسوب می شود که به دلیل نامحسوس بودن و دور از چشم بودن در صورت آسیب دیدگی می تواند مرگ خاموشی را برای درخت شما به همراه داشته باشد.

این آسیب ها می تواند از طریق آفات مختلف ،فعالیت های انسانی و یا آبیاری غیر اصولی باشد که ریشه را درگیر کرده و به مرور دچار فرسودگی می کند .

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است ریشه درخت را هر از چند گاهی مورد بررسی قرار داده و به ظاهر کلی درخت بیشتر دقت کرده و آن را زیر نظر داشته باشید.

جهت خرید ارقام نهال گردو پایه رویشی مقام به خشکی و کم آبی باماورین نهالستان یشیل در ارتباط باشید.

وجود افات و بیماری ها در خشکی ناگهانی درخت

وجود آفات و بیماری ها می توانند یکی از مهمترین دلایل خشکی در درختان باشد ،زمانی که درخت شما از بنییه خوبی بهرمند نباشد آسیب پذیری بیشتری داشته وبه همین دلیل آفات و حشرات زیادی به آن حمله ورشده وبا تغذیه از ریشه و شیره درخت ، آن را می خشکانند ،در مقاله مربوط به بیماری ها وآفات درختان گردو می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید .

برای پیشگیری از این بیماری ها و آفات بهتر است کمبود های درخت را به صورت اصولی برطرف کرده و تقویت آن بپردازید همچنین در زمان  رویت اولین نشانه های بیماری و آفات اقدام به دفع آنها با سموم مربوطه کنید تا بیماری بیشتر نشده و درخت را از پا درنیاورد.

تغییرات ناگهانی و غیر اصولی آب و هوای منطقه

همانگونه که می دانید هر رقم درخت مربوط به یک نوع آب و هوا است . برای اینکه یک نهال عملکرد بهتری داشته باشد آن را در شرایط اقلیمی مناسب به خود کاشت می کنند ،حال شما در نظر بگیرید که منطقه دچار تغییرات ناگهانی و غیر اصولی آب و هوا شود ،درختان شما در این شرایط تنها قادر به تحمل تغییرات کمی هستند و در صورت وسیع بودن این تغییرات خواهید دید که درخت دچار تنش شده و مقاومت خود را از دست می دهد.

خشکسالی ،سیل ،زمستان های طولانی با بوران های بسیار سخت می تواند از علت های خشکی و بیماری درختان باشد ،بر فرض مثال در فصل بهار و اردیبهشت ماه که بیشتر درختان شکوفه های خود را باز کرده اند ناگهان برف می بارد ،این برف نه تنها باعث می شود که میوه های سال جاری از بین برود بلکه قدرت درخت را برای مبارزه با بیماری ها کم می کند .

همچنین سیل های که در فصول مختلف جاری می شوند شاید به ظاهر اسیب چندانی به درخت وارد نکنند اما ریشه درخت را سست کرده و به مرور درخت را دچار خشکی می کنند.

در کل تنش های آب و هوای در منطقه می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد و سلامت درختان شما بگذارند.

آبیاری غیر اصولی و خشکی درختان

همانگونه که آب یکی از مهترین نیاز های یک درخت محسوب می شود و یک مایه حیاتی برای آن است اما اصولی نبودن آن می تواند باعث مرگ و خشکی درخت شود.

خاک نامناسب و آبیاری غیر اصولی همه و همه می توانند به عدم رسیدن اکسیژن مورد نیاز به ریشه شده و درخت را دچار خفگی کنند .

مرطوب ماندن بیش از حد ریشه و طوق درخت می تواند محل خوبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم کند که این یکی دیگر از علل خشکی و بیماری درختان شما محسوب می شود.

در این باب بهتر است خاک را زهکشی کرده و نهال خود را در خاک های سبک کاشت کنید ،همچنین استفاده ازروش آبیاری قطره ای می تواند تاثیر بالای در این زمینه داشته باشد.

استفاده صحیح از آفت کش ها

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که برای خلاصی از گونه ای آفت اقدام به سم پاشی مواد آفت کش می کنید بی خبر از آن که این آفت کش شاید آفت را از بین ببرد اما زمینه را برای رشد قارچ ها و باکتری های فراهم می کند که باعث خشکی درخت می شود.

در این شرایط بهتر است با یک متخصص گیاه پزشکی در زمینه نوع آفت و نوع سم دفع آفت مشورت کرده و سرخود هیچ سمی را برای دفع آفت استفاده نکنید.

جمع بندی

حال که با مهمترین دلایل خشک شدن ناگهانی درختان اشنا شدید بهتر می دانید که هیچ درختی حداقل در باطن به یکباره خشک نمی شود و همیشه دلایلی وجود داشته و این اتفاق با بی توجهی ما به یک باره ظاهر می شود اما در اصل درخت از مدت ها قبل دچار یک تنش و یا بیماری بوده و ما خبر نداشته ایم.

در کل باید بگوئیم با رسیدگی ، پرورش اصولی ،رعایت نکات اصلی پرورش و… می توان از 99%بیماری ها و آفاتی که باعث خشکی درخت می شوند جلوگیری کرد آن یک درصد باقی مانده نیز از دست انسان خارج بوده و دلیلش شرایط های خاص جوی است که دیگر چاره ای برایش وجود ندارد .

 

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *