کاشت نهال به

برای یادگیری و اموزش کاشت نهال و اصول و نحوه و روش و چگونگی کاشت نهال به پیونید و پایه رویشی تا اخر این مقاله با ما همراه باشید در این مقاله سر فصل هایی را برایتان در نظر گرفته و شرح می دهیم که مطمئناً پیش از هر اقدام اولیه ای جهت کاشت نهال به ، لازم است در مورد این سرفصل ها اطلاعات لازم و کافی داشته باشید و با آگاهی کامل پا به این عرصه بگذارید . مواردی نظیر نحوه آبیاری نهال به ، کاشت و تکثیر نهال به ، کود دهی و تغذیه خاک نهال به ، آب و هوا ، از مهم ترین نکاتی است که پیش از کاشت هر گیاهی باید به آن توجه کافی شده و موارد لازم رعایت گردد .

به چیست ؟

به گیاه گلدار دولپه ای از راسته گل سرخ سانان است . دو لپه ای به گیاهانی گفته می شود که بذر یا مغز هسته آن ها از دو قسمت مجزای به هم چسبیده تشکیل شده است .

ظاهر میوه به شباهت بسیار زیادی به سیب دارد با این تفاوت که گوشت به بسیار سفت و به سنگ سخت می ماند ؛ گوشته به حالت کرکی داشته و طعمی مخلوط از ترشی و گسی دارد به همین علت طرفداران خام خواری و تازه خواری به چندان زیاد نبوده و این میوه را اغلب به صورت مربا یا کمپوت مصرف می نمایند .

به بسیار عطر آگین است و اگر پخته شود این عطر و بو دو چندان می گردد .

از مشخصات درخت به آن است که پشت برگ های درخت و حتی روی خود میوه به را لایه ای از کرک نازک پوشانده است .

به طور کلی میوه به دارای دو گونه می باشد دسته اول به معطر است این نوع به در انتها مخروطی شکل می شود ؛ دارای گوشته سفید رنگ و پوستی نرم و زرد رنگ است . دسته دوم به آناناسی می باشد که از نظر ظاهری به گلابی شباهت دارد طعم این گونه ، رگه هایی از طعم آناناس را دارد. فروش نهال در نهالستان یشیل به صورت گلدانی و ریشه باز انجام می شود.

درخت به دارای ارتفاع تقریباً کوتاهی است و برگ های ساده ای دارد که روی شاخه های نامنظم این درخت روییده اند . شکوفه به مشابه به شکوفه درختان سیب و گلابی است چرا که این درختان همه از خانواده گل سرخیان هستند ، منتها شکوفه درخت به اندازه بزرگ تری دارد .

 

 

خواستگاه به

خواستگاه اصلی به را کشورهای ایران ، ترکیه و چین می دانند و پس از آن به نواحی دیگر انتقال یافته است .

در حال حاضر کشورهای چین ، ترکیه ، ایران ، ازبکستان ، آرژانتین و نیوزیلند از مهم ترین مراکز پرورش دهنده به می باشند .

کاشت و تکثیر نهال به

از قدیم الأیام درخت به را به روش های مختلف کاشته و تکثیر می کنند . سنتی ترین روش کاشت به طبیعتاً کاشت بذر و دانه به می باشد .

کاشت بذر به :

پس از انتخاب رقم به مورد نظر ، بذر میوه را از بطن آن به دقت خارج کنید و مراقب باشید که به دانه به آسیبی نرسد ؛ آن ها را شسته تا بقایای گوشته به از روی بذر جدا شود و خشک کنید سپس به مدت 2 روز در جای خنک نگهداری کنید تا کاملاً خشک شود . پس از گذشت دو روز ، یک کیسه نایلونی تهیه کرده و بیش از نصف آن را از ماسه مرطوب (نه خیس) پر کنید و دانه های به را درون آن قرار دهید .

درب کیسه را کیپ کنید و آن را در یخچال در یک جایگاه ثابت برای مدت سه ماه نگه دارید ؛ بعد از گذشت سه ماه ، گلدانی با خاک مناسب تهیه کنید و دانه ها را در هر گلدان به تعداد یک یا دو عدد در عمق سه سانتی متری خاک بکارید و مراقبت های لازم را به عمل آورده تا دانه ها رشد کرده و سر از خاک برآورند ؛ هنگامی که دو برگ آن ها شکل گرفت و به مقدار کافی رشد کرد ، می توانید گیاه را به خاک زمین منتقل کنید .

کاشت به ، به روش قلمه زدن :

قلمه زدن یکی از چند روش کاشت درخت به می باشد که به دو نوع قلمه چوبی و قلمه نیمه چوبی تقسیم می شود اما لازم است که هر دو نوع قلمه فاقد برگ باشند . قلمه چوبی در اواخر پاییز و اول زمستان گرفته می شود و زمان مناسب برای گرفتن قلمه نیمه چوبی اواخر تابستان و شروع پاییز است . گره ای را که در روی ساقه وجود دارد در نظر گرفته و برای گرفتن قلمه از زیر آن برش بزنید . قلمه جدا شده را در گلدانی حاوی خاک شنی و خاک برگ کاشته و سعی کنید همیشه سطح خاک گلدان مرطوب باقی بماند .

از قرار دادن گلدان حاوی قلمه در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید ؛ به مدت سه ماه قلمه ها را در گلدان نگهداری کنید تا ریشه بزنند پس از آن می توانید آن ها را به زمین اصلی منتقل نمایید .

پیوند زدن درخت به :

در این روش می بایست یک رقم و نوع مرغوب به را انتخاب کرده و پیوندک را از آن جدا کنید سپس پایه ای که قصد دارید پیوند را بر روی آن انجام دهید نیز انتخاب کرده و بر روی هر دو برش های لازم را ایجاد کنید قطر پیوندک باید کمی از پایه کوچک تر باشد تا به طور کامل روی هم قرار گرفته و محل شکاف را پوشش دهد .

تکثیر به ، به روش خواباندن :

این روش اختصاص به گیاه به ندارد و برای تکثیر اغلب گیاهان استفاده می شود ؛ در این روش یکی از شاخه های درخت به را انتخاب کرده و در همان حالتی که به خود درخت اتصال دارد خم کنید و قسمتی از آن را در زیر خاک قرار دهید ؛ پس از گذشت مدت زمانی این شاخه خود جداگانه ریشه زده و آن گاه می توانید شاخه خوابانیده شده را از درخت اصلی قطع کنید تا خود مستقلاً رشد کرده و به درخت مجزایی تبدیل شود .

ارقام نهال به

میوه به دارای انواع و ارقامی می باشد ؛ دو رقم از مهم ترین ارقام به را در ذیل شرح می دهیم :

1 نهال به ترش آذربایجان :

این رقم به یک سال پس از کاشت محصول می هد دیرگل بوده اما زود بازده و زودرس است ؛ دارای ریشه پر و مقاوم نسبت به سرما و بی آبی و کم آبی می باشد . پوست این رقم زرد است شکل آن مدور و در قسمت رأس آن یک برجستگی کوچک دارد .

2 – نهال به اصفهال پایه رویشی :

ویژگی های مهم و تجاری این رقم به ، عبارتند از : دیرگل ، زودبازده ، زودرس بودن ؛ این رقم دارای مقاومت بالایی نسبت به آفات و بیماری ها می باشد .برای خرید نهال به و خرید نهال گردو و خرید نهال بادام و خرید نهال انگور با کارشناسان نهالستان یشیل در تماس باشید

ویژگی های برجسته و حائز اهمیتی که در فوق به آن ها اشاره شد و خصوصاً باردهی نهال یک سال پس از کاشت به این دلیل است که این قبیل نهال به توسط مهندسین مجرب بافت ، در آزمایشگاه های مخصوص تحت پرورش بوده و با انجام عملیات و اعمال تغییرات روی آن ها موجب به وجود آمدن ویژگی های مقرون به صرفه در آن ها شده اند تا علاوه بر تسریع روند بلوغ ، کمتر در معرض آسیب بوده و محصولات بیش تری تولید کنند که به این نوع نهال ها نهال پیوندی به پایه رویشی کشت بافت می گویند .

خاک و زمین مناسب برای کاشت نهال به

درخت به را ممکن است در خاک های مختلفی مشاهده کرده یا کاشته باشید اما اگر به کاشت درخت به ، به عنوان منبع درآمد پرداخته اید بهتر از یکی از مهم ترین عوامل یعنی خاک مناسب را رعایت کرده تا به تولید انبوه و سود کلان دست یابید . علاوه بر این خاک مناسب به سلامت درخت و میوه آن و همچنین به افزایش طول عمر اقتصادی آن کمک شایانی می کند .

جنس خاکی که قصد کاشتن نهال به را در آن دارید باید نسبتاً سبک و لومی شنی باشد تا بتوان زهکشی اصولی را به راحتی در آن انجام داد .

میزان PH خاک نیز باید تقریباً خنثی باشد و برای آن PH بین 6 / 5 الی 7 در نظر بگیرید .

پیش از کاشت نهال ها باید گودال هایی را به این منظور در زمین حفر نمایید ؛ اندازه این گودال ها از اهمیت برخوردار است و قطر آن باید دو مقابل قطر گلدان باشد .

فاصله استاندارد کاشت نهال به

برای احداث یک باغ به ، نیاز است که نهال های به در فاصله استانداردی از یک دیگر کاشته شوند تا پس از چند سال که رشد کردند به مشکل بر نخورید ؛ اگر نهال های به را در نزدیکی هم بکارید و فاصله مطلوب را رعایت نکنید درخت در رشد ریشه دچار مشکل خواهد شد چرا که ممکن است ریشه دو یا حتی چند درخت به ، به یگدیگر پیچیده و موجب آسیب به ریشه درختان گردد .

همچنین فاصله کم بین درختان موجب می گردد که جریان هوا در آن ناحیه کاهش یافته و علاوه بر این که درخت هوای کافی دریافت نمی کند موجب شیوع هرچه بیشتر بیماری ها و آفات می شود از طرفی درست است که درخت به رشد چندانی از نظر طولی ندارد ولی از ناحیه تاج و شاخ و برگ رشد چشمگیری داشته و عدم رعایت فاصله باعث تنیده شدن و پیچش شاخه ها در هم می گردد که نتایجی چون ریزش برگ درخت به و کاهش تولید محصول را به همراه دارد .

فاصله زیاد و بیش از حد بین دو درخت هم ممکن است در امر گرده افشانی اختلال ایجاد کند .

برای این منظور ، در زمین ردیف هایی با فاصله حدأقل 5 متر در نظر بگیرید و در هر ردیف نهال به پیوندی را با فاصله حدأقل 3 متر از یکدیگر بکارید .

دلیل دیگری که برای اثبات لزوم رعایت فاصله استاندارد بین درختان می توان ارائه کرد آن است که در صورت نزدیک بودن درختان به یکدیگر ، ممکن است برای جذب مواد مغذی از خاک با یکدیگر رقابت کرده و یکی از دیگری پیشی بگیرد و موجب تضعیف درختان دیگر گردد ولی اگر این فاصله مراعات شود چنین مشکلی پیش آمد نخواهد کرد .

کود دهی نهال به

در زمان کاشت می توانید به منظور تقویت نهال تازه کاشته شده در گودال ها از کود پوسیده دامی ، پیت ماس و کمپوست استفاده نمایید . در این صورت نهال به در سال اول به کود دهی احتیاج ندارد ؛ پس از آن و در سال های بعد سالیانه دو مرتبه ، یکی در اواخر زمستان و دیگری در اواخر بهار عملیات کود دهی را انجام دهید . اگر کود دهی را خارج از زمان مناسب آن انجام دهید سبب بیماری درخت به و ریزش نا به هنگام میوه ها از درخت می گردید .

هرس نهال و درخت به

4 مدل هرس برای درخت به وجود دارد که از آن جمله اند : هرس هرمی ، هرس جامی ، هرس کوردون و هرس شلجمی

هرس به موقع گیاهان به سلامت درخت و میوه های آن کمک کرده و با حذف شاخه های ضعیف می توانید روند رشد شاخه های دیگر را تسریع ببخشید و آن ها را تقویت کنید .

درختان را می توان با هرس ریشه ، هرس میوه (تنک کردن) و هرس شاخه تقویت کرد .

 

بهترین زمان هرس کاری

بهترین زمان هرس کاری

بلوغ نهال به

هر موجود زنده ای برای تولید مثل کردن نیاز به رسیدن به سن خاصی دارد ؛ گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای میوه دهی می بایست به سن بلوغ برسند . سن بلوغ نهال به 4 سالگی است . یعنی از روزی که بذر به در خاک کاشته می شود به مدت 4 سال زمان نیاز است تا این بذر رشد کرده و تبدیل به یک درخت بالغ و بارور شود .

آبیاری نهال و درخت به

نیاز آبی درخت به متوسط است ولی از طرفی مقاومت چندانی نسبت به بی آبی و گرما ندارد . اگر درخت به را دو بار در هفته آبیاری نمایید نیاز آبی آن برطرف شده و کاملاً سیرآب می گردد .

آفات و بیماری های نهال و درخت به

خطرناک بودن آفاتی که در میان گیاهان و درختان شایع است بستگی به نوع گیاه ، شرایط محیطی و … دارد ممکن است گونه ای از حشره برای نوع خاصی از درخت آفت محسوب شده و برای نوعی دیگر نه تنها خطری به همراه نداشته باشد بلکه مفید هم واقع شود .

نهال به و درخت به هم به نوبه خود ممکن است دچار بیماری گشته یا مورد حملات آفات مختلف قرار گیرد ؛ در ادامه به بررسی چند نوع از مهم ترین بیماری ها و آفات درخت به می پردازیم و علائم آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم :

1 – بیماری پوسیدگی قهوه ای :

عامل این بیماری نوعی قارچ است ؛ از نشانه های بیماری پوسیدگی قهوه ای بوجود آمدن لک قهوه ای در حاشیه شاخه ها می باشد ؛ همچنین موجب مرگ سریع شکوفه ها و برگ درخت به می گردد .

2 – بیماری زخم برگ :

عامل بیماری زخم برگ نوعی قارچ است که برای مقابله با آن نیز می توانید از قارچ کش های مناسب موجود در بازار استفاده کنید . مهم ترین علائم بیماری زخم برگ به وجود آمدن لکه های قرمز و قهوه ای روی برگ درخت به ، یا بوجود آمدن لک هایی به رنگ ارغوانی که در قسمت مرکزی دارای یک نقطه سفید رنگ هستند می باشد ؛ بیماری زخم برگ موجب ریزش غیر طبیعی و نا به هنگام برگ درخت به می شود .

3 – آفات شب پره :

شب پره نوعی حشره است که بعید ناشناخته باشد ؛ این نوع حشره انواع و اقسامی دارد که گونه ای از آن به درخت به و میوه های آن چسبیده و به برگ ها و میوه درخت آسیب می زند ؛ شب پره با به وجود آوردن تونل هایی درون به و ایجاد فضولات یا حتی تخم گذاری و وجود لارو در میوه ، موجب از بین رفتن محصول می گردند .

بیماری ها و آفاتی چون آتشک ، تاج گال ، لکه برگ ، کپک پودری ، پروانه میوه ای شرقی ، حفار شاخه هلو ، حشره فلس دار سن خوزه ، آفت دم قهوه ای ، آفت شیار خوار از مهم ترین آفات و بیماری هایی است که برای درخت به تهدید محسوب می گردد .

نگهداری از نهال به

نهالی بهی که تازه کاشته شده نحیف و نازک است و برای این که سالم بماند رعایت نکات چندی ضروری است ؛ عواملی نظیر آب و هوا و خاک و زمین و … از آن قبیل عوامل است که تقریباً تغییر ناپذیر و مربوط به محیط است و شاید بتوان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این شرایط محیطی را تا حدودی به شرایط مطلوب نزدیک کرد که در بخش های مربوط به هر کدام از این عوامل توضیحات کاملی ارائه شده است ؛ در مورد سموم و کودهای مورد نیاز جهت حفظ و نگهداری از نهال به در برابر آفات و بیماری ها و همچنین تغذیه خاک و تنظیم PH آن نیز توضیحاتی ارائه شده است ولی می بایست در رابطه با انتخاب نوع سم و کودی که می خواهید به کار ببرید با متخصصین امر مشورت نمایید .

تأثیر تمام عواملی که نام بردیم در حفظ و نگهداری از نهال به و حتی درخت بالغ به انکار ناپذیر است ولی عامل مهم دیگری که خطر جدی برای نهال تازه کاشته شده به محسوب می شود طوفان و باد است .

می دانید که معمولاً نهال های آماده را در فصل پاییز یا بهار می کارند در این فصل بنا به دلایلی چون گرده افشانی یا ریزش برگ های مرده از شاخه درختان ، طوفان ها و بادهای شدیدی می وزد ، شدت این بادها در حدی است که به راحتی می تواند ساقه نهال تازه کاشته شده را کج کرده یا بشکند ، برای جلوگیری از ورود همچین ضرری می بایست از قیم استفاده کنید ، قیم یک چوب بلند یا میله ای است با ارتفاع تقریباً دو متری که باید آن را تهیه کرده و در کنار نهال در زمین بکارید سپس نهال مورد نظر را با یک طناب مناسب به قیم ببندید ؛ گره طناب را بیش از اندازه محکم نکنید زیرا نهال را زخمی کرده و آسیب می زند از طرفی گره شل هم موجب بی اثر بودن قیم شده و بادهای شدید می توانند به نهال به آسیب بزنند .برای یادگیری و اموزش کاشت نهال به و نهال میوه دیگر میتوانید به دکترین و کارشناسان مجرب این نهالستان معتبر مراجعه بفرمائید

خواص به

به منبع غنی ویتامین A ، گروه B و C است ؛ حاوی فیبر خوراکی بوده و به ازای خوردن هر 100 گرم به 57 کیلو ژول انرژی در بدن آزاد می شود . آنتی اکسیدان های موجود در میوه به ، به سلامت پوست کمک فراوانی می کند زیرا آنتی اکسیدان ماده ای است که اثرات منفی رادیکال های آزاد بر روی پوست را خنثی می سازد .

آهن ، پتاسیم ، منیزیم ، مس و روی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است که مقادیری از آن ها را در به می توان یافت .

مصارف به

طعم میوه به ، به گونه ای خاص است که تازه خواری آن چندان طرفداری ندارد ولی هستند افرادی که از چشیدن مزه های خاص و منحصر به فرد لذت برده و به را به صورت تازه مصرف می نمایند ؛ به دارای مزه ای نسبتاً ملس (ترش و شیرین) و گس می باشد که موجب احساس جمع شدگی در ناحیه گوشت دهان و زبان است . البته این خصیصه تنها منحصر به میوه به نیست و میوه هایی نظیر خرمالو و خارک هم طعمی گس دارند .

از به برای تهیه مربا استفاده فراوان می شود چرا که با پختن آن و افزورن شکر ، طعم گس به از بین می رود .

خود میوه به فاقد چربی است ولی از مغز و هسته به روغنی گرفته می شود که برای درمان شوره سر کاربرد دارد . اگر از صدای وزوز گوش کلافه شده اید می توانید با چکاندن روغن به در گوش برای همیشه از این کلافگی رهایی یابید .

جلوگیری از تعریق زیاد ، تقویت معده و کبد ، زخم روده ، اسهال مزمن ، درمان زخم های دهانی و خونریزی های ریوی از خواص مهم روغن به است .

آیا می دانستید عطر به برای رفع حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ کاربرد دارد ؟ کافی است زمانی که حالت تهوع دارید کمی به بخورید یا حتی تنها عطر آن را استشمام نمایید .

هسته به ، که به آن به دانه می گویند مصرف درمانی دارد و در کاهش و التیام درد هموروئید (بواسیر) مؤثر است .

برگ درخت به نیز به درمان و رفع بی خوابی کمک می کند به این منظور جوشانده ای از برگ درخت به تهیه نموده ، آن را از صافی رد کرده و با عسل شیرین کنید و کمی قبل از خواب از آن بنوشید .

نهالستان معتبر یشیل به صورت چهار فصل برای فروش نهال میوه در خدمت شما میباشد .

خرید نهال به

امتیاز شما post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *